Gå til innhold

Hvordan fjerne kulepenntegning fra vinduskarmen?


Gjest Guest

Anbefalte innlegg

Gjest Guest

Nå skal vi flytte om ca to uker. Jenta mi har selvfølgelig klart å lage en fin tegning til mamma med kulepenn i vinduskarmen..Har aldri tegnet andre steder enn på papir før, men nå selvfølgelig før vi skal flytte så måtte hun tegne akkurat der.

Jeg får det ikke vekk. Kan jo ikke si at det var sånn når det var visning da.

Kan noen fortelle meg hvordan jeg kan få vekk denne tegningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Violetta

Kommer jo an på underlaget, hva vinduskarmen er laget av.

Jeg har fjernet kulepenntegning fra linoleum med neglelakkfjerner en gang, det virket, men jeg vet ikke om det vil fjerne evt. maling under i vinduskarmen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke hevde å ha greie på dette, det kan godt hende du får bedre råd, men har du prøvd å gni forsiktig med Jif (om den er malt, vel og merke)? Kanskje det går å få gnidd bort pennestrekene uten å fjerne for mye av malingen?

Eller er det ubehandlet tre? I så fall er kanskje løsemidler tingen å prøve (men det kan jo hende det blir pussing av vinduskarmer etterpå..)?

Har hun tegnet hardt, sånn at det er avtrykk i treet? For i så fall vil det sikkert bli litt vanskelig å gni bort, i og med at pennestrekene ligger i en fordypning. I så fall er det kanskje enklest å male over, selv om det nok tar sin tid?

Lykke til med å vaske ut, er glad det ikke er meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guest

Karmen er malt i hvitt. Det er ikke tegnet så veldig hart, slik at det er merker i selve treet. Karmene er ikke helt nye akkurat, så det kan godt hende de skal male de allikevel, men jeg vil ikke at det skal se sånn ut når de overtar leiligheten.

Jeg prøvde litt forsiktig med jif skurekrem, men uten hell. Får prøve med zalo eller noe sånt i morgen, håper det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guest

Zalo og sånn gryteskrubb(firkanta med en myk side og en hard side,), det funker! jeg har hvertfall brukt det selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest abel-babel

Så det var reklame på tv for noe nytt vanish eller sviffer eller noe som kunne viske ut tusj og sånt. Husker ikke helt hva den het, men det så ut som en svamp. Så det blant rengjøringsartiklene i dagligvarebutikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har med godt resultat brukt melk (ja, vanlig H-melk!) på skinnmøbler!

Beste resultatet er når tegningen er "fersk" og ikke "klusset" med andre middel først.

Men det er jo et enkelt råd som kan forsøkes, uten å gjøre andre skader.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det var reklame på tv for noe nytt vanish eller sviffer eller noe som kunne viske ut tusj og sånt. Husker ikke helt hva den het, men det så ut som en svamp. Så det blant rengjøringsartiklene i dagligvarebutikken.

Swiffer Eraser heter det. Tar bort tegninger fra vegger og skitt fra plasthagemøbler. I hvertfall i følge reklamen. Jeg ville ha gitt d en sjanse. Lykke til! :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...