Gå til innhold

Skravletråd mars/april 2021

Amatariel

Anbefalte innlegg

1 time siden, Amatariel skrev:

Wow det var mye kjekt Avianna! 😄 Hurra for fin UL! Visste du at det var tvillinger!? Eller bare veldig stor sjanse for dere sikkert satt inn to egg? Uansett utrolig gøy å få det bekreftet. Føles kanskje litt ekstra bra å få to når dere først har brukt så mye penger?
Syns ikke det er feil om du vurderer en prosent sykemelding nei... om du har litt gradert sykemelding og hjemmekontor så klarer du kanskje å få gjort det du skal. Gøy med shopping da! 😄 Bbhugme-pute skal jeg også skaffe meg etterhvert. Var helt avhengig de siste månedene sist svangerskap.

Visste at det var tvillinger, ja. Og ja det er fordi vi satt in 2, men at begge festet seg er fortsatt ganske lav sjanse 😊 det var første gangen vi fikk lov til det (hadde 6 tidligere innsett). Så vi er veldig glad at vi slipper å gå med søskenforsøk og en runde til IVF hvis dette går bra 🤞

Lykke til med å få raskt UL time forresten 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Switch
6 timer siden, Amatariel skrev:

Jeg er 7+5 i dag og har null symptomer. Eneste er manglende mensen og den positive testen. Er trøtt da, men det mistenker jeg å ha vært uten å være gravid også :rolleyes:
Jeg har tre barn og kan skrive under på at svangerskap er forskjellig. Med nr.1 og 2 kastet jeg opp daglig hele første trimester. Med nr.3 var jeg ikke kvalm èn dag (du kan tro jeg var bekymret da!) Men nå er jeg glad for manglende symptomer. Vet det ikke har noe å si for utfallet, og jeg nyter hver dag i vanlig form og gjør graviditeten lett å skjule også.
-------------------

I dag skulle jeg egentlig ha første svangerskapskontroll, men mannen til legen har havnet i karantene, så hun følte det var tryggest å ta konsultasjonen over video. Så det ble jo ikke urin, helsekort o.l slik en kontroll skal være. Får utsette den en stund. Fikk gjort det som jeg syns er viktigst, og det var å snakke litt om småting og ytret ønske om tidlig UL. Hun sa jeg selvfølgelig skulle få det og henvisningen blir sendt i dag. Så da blir spørsmålet når jeg får time. Må bare vente på SMS-beskjed fra sykehuset. Det jeg håper er å få time i neste uke 🤞

Godt å høre at flere har hatt og har det sånn. Ting blir jo helt klart mye lettere når man slipper kvalmen. Hadde så innmari dårlig samvittighet ovenfor hun eldste da vi skulle ha nr. 2, fordi jeg var så dårlig. Tror ikke hun merket stort til det, men hadde bare så dårlig samvittighet.

Krysser fingrene for deg, for at det ikke blir så lenge til du får time til tidlig UL🤞🏼

4 timer siden, Avianna skrev:

Da har jeg vært på tidlig UL i går (7+2), og alt ser bra ut 😍 vi har sett og hørt 2x bankende hjerter.

Jeg sliter mye med kvalme, trøtthet og smerter i underlivet om natten (har lest dette kan være pga tvillinger og at de trenger mer plass). Har ikke tatt 50% sykemelding ennå, men vurderer det fortsatt. Har hjemmekontor, men klarer ikke å være tilgjengelig hele tiden.

Har gått ut i går for å kjøpe amme-bher (bare fordi de er sååå mye mer komfortabelt og jeg får forhåpentligvis bruk for de senere 😆) og har bestilt en bbhugme pute på nett for å hjelpe om natten. Skal nå bestille kit for NIPT test fra Sverige, og har fått time for første svangerskapskontroll.

Så bra at alt så bra ut!😍 Og så koselig med tvillinger❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere 😊 

På søndag (6+0) meldte kvalmen seg for fult, har hatt oppkast hver dag hele dagen frem til nå. Jeg er veldig glad for at jeg hadde litt mer ferie jeg kunne ta ut disse dagen. Har prøvd å jobbe på hjemmekontor, men frem til nå har har jeg bare greid et par timer daglig. Prøver å finne noen teknikker for å bli bedre på morgenen så jeg faktisk kan greie å komme meg på jobb. I morgen skal jeg prøve å gå på jobb uansett hva, vet det er lite folk på kontoret denne uken å føler jeg må sjekke hvordan det blir før alle er tilbake. 

bruke akupunktur armbånd og prøver å spise ofte, har heldigvis matlyst enda 🙌🏻 Noen som har noen tips mot kvalmen ? 

Bortsett fra det har jeg endel murring nede i magen og en veldig stiking ved siden av navelen. Men jeg tolker dette som positive tegn 😊 

vi skal på TUL neste torsdag, gleder meg veldig 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh kjedelig å høre at du er så kvalm Misslyketroll :klem: Jeg hadde det slik mine to første svangerskap. Vet ikke om jeg har noen gode tips... Men en ting jeg merket var at kvalmen ble trigget veldig av stress. Trengte ikke egentlig være stress heller, men dersom jeg måtte skynde meg til noe (les: jobb). Kastet alltid opp mandag - fredag, men ikke på lørdag-søndag. Da var jeg "bare" uggen. Så det å stå opp, skulle sminke/fikse meg, gå til bussen, sitte på bussen og komme meg på jobb, gjorde meg kjempekvalm. Hjalp veldig etterhvert da jeg fikk ordnet meg slik at jeg kunne starte på jobb èn time senere. Da tok jeg morgenrutinene hjemme i saaakte tempo, og da klarte jeg ofte å unngå selve oppkastet. Ellers var det småspising som hjalp litt. Eplebåter i veska, salt kjeks...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Misslyketroll jeg har også murringer og stikkinger i magen. Har lest det er normalt 😊 Bra tegn å ha mange symptomer på en måte, selv om kvalmen/oppkasten ikke er så gøy. Jeg har sluppet å kaste opp frem til nå heldigvis, men jeg holder meg også hjemme hele dagen (har hjemmekontor pga korona).

Har lest at det å spise salt kjeks eller marie kjeks før man står opp kan hjelpe mot kvalmen. Selv foretrekker jeg marie kjeks. Jeg våkner av og til kl 6 om morgenen med sterk kvalme. Spiser 2 kjeks og så gir det seg og da er det bare å sove igjen 😆

Ellers så passer jeg på at jeg drikker mye vann. Har også hørt at kvalmen kan bli sterkere med bevegelse, så kanskje ta alt super sakte og gå med snail tempo osv.? 😁

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar begge to 💕  setter pris på alle tips, tenker jeg kneler koden snart 🤞🏻 Vi har flexi tid på jobb så kan i teorien jobbe når på døgnet jeg ønsker selv, men det greieste hadde jo vært om jeg hadde greid en relativ normal arbeidstid 😅 vi før nå hvertfall se hvor lenge jeg greier å holde det hemmelig på jobb ? 🤢 

hvordan går det med dere da ? 

når gir dere beskjed til arbeidsgiver ? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@Misslyketroll jeg har en veldig snill sjef, som også visste at jeg gikk gjennom IVF runder. Så når vi fikk positiv resultat delte jeg det med henne siden hun er så støttende med alt. Hun har ikke sagt noe til andre og vil kun gjøre det når jeg sier det "offisielt". Men det er bra for meg at hun vet om det så jeg ikke må tenke for mye over det hvis jeg trenger litt pause fra jobb pga kvalme eller lignende. Tenker å gi offisielt beskjed rundt uke 15 eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Misslyketroll skrev:

når gir dere beskjed til arbeidsgiver ? 

Jeg må på tidlig UL for å sjekke ståa iallefall... jeg vil IKKE si noe til sjefen før det er sikkert at det kommer baby. Alle på jobben tror jeg er ferdig med barn, og vi er på grensa til underbemannet, så en slik nyhet fra meg vil nok føles som en bombe og ekstraarbeid for mange. Bryr meg ikke om det i det hele og store, bedriften må jo være profesjonell. Men tenker at jeg iallefall kan være sikker på at svangerskapet går bra før at jeg sier noe. Så må nok på en organsjekk-UL rundt uke 13 før jeg sier noe til sjefen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

9+3, termin ca 5. mars, første barn, 29 år.

Jeg har vært gravid før, men da endte det i missed abortion - litt over 1,5 år siden. Har ikke prøvd siden da, fordi jeg bestemte meg for å hoppe på videreutdanning istedet da jeg ikke trivdes med jobben min. Men så var vi litt uforsiktige, og ble gravide i sommer. Men tar aldri graviditet for gitt, så det skal vi få til selv om det er midt i masterinnspurten. ☺️

Formen til nå har vært litt varierende. Litt kvalm, ekstremt dårlig matlyst, veldig slapp og sliten. Det er veldig rart for meg, som spiser som en hest og trener mye. Akkurat i dag er jeg ganske lei av å være gravid og konstant uggen 😅 gleder meg til det går over.

Var på tidlig ultralyd i forrige uke, alt så bra ut, så håper det går veien denne gangen selv om jeg syns det er litt slit å være gravid nå ☺️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrev på feil sted, men får ikke slettet innlegget.. 

Endret av MVN90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet noen om det er farlig å ta flere UL med 2 ukers mellomrom?

Jeg spør fordi vi skal til et bryllup mot slutten av august, og jeg vil ikke fortelle alle at jeg er gravid hvis noe er feil. Lurer litt på om det ville vært greit å ta UL rett før turen sånt at jeg kan være beroet at alt fortsatt ser greit ut? Men har også booket en UL for uke 12 begynnelsen av September.

Så det som jeg helst vil gjøre er sjekke at alt er greit før bryllupet, og så sjekke i uke 12 igjen siden spontanabort sjansen er mye lavere etter den uken. 

Men da ville jeg hatt 4 UL med 2 ukers mellomrom hver. Vet ikke om det kan være dårlig for tvillingene?

Har også begynt å få skikkelig ryggsmerter i dag, har en følelse at de kommer til å være med meg en stund 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Avianna skrev:

Gratulerer 😊

Takk! Vet ikke nøyaktig hvor langt jeg er på vei for jeg har ikke testet EL, men tror jeg veldig tidlig i forløpet :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.8.2020 den 18.46, Avianna skrev:

Vet noen om det er farlig å ta flere UL med 2 ukers mellomrom?

Ultralyd er ikke farlig nei, men forsikre deg om at den som utfører ultralyden har kompetanse på området :) Det er mange som tar flere ultralyder i svangerskap ved tett oppfølging. Så jeg  ville gått på de to du nevner med god samvittighet.

22 timer siden, Milio skrev:

Fikk positiv test idag, så får melde meg inn her jeg da :) 

Gratulerer! Jeg kan føre deg opp på listen selv om du ikke vet termin ennå. Alder og antall barn i rekken?
Har du tatt en digital test med ukeindikator forresten? Det hjelper på å vite forløpet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

41 minutter siden, Amatariel skrev:

Ultralyd er ikke farlig nei, men forsikre deg om at den som utfører ultralyden har kompetanse på området :) Det er mange som tar flere ultralyder i svangerskap ved tett oppfølging. Så jeg  ville gått på de to du nevner med god samvittighet.

Gratulerer! Jeg kan føre deg opp på listen selv om du ikke vet termin ennå. Alder og antall barn i rekken?
Har du tatt en digital test med ukeindikator forresten? Det hjelper på å vite forløpet.

Tror jeg har termin 15.04.21. Men det er menstermin og jeg har litt ustabile sykluser, så mulig det blir flyttet litt på :) 

Er 29 år og dette blir barn nr 2! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Milio skrev:

Tror jeg har termin 15.04.21. Men det er menstermin og jeg har litt ustabile sykluser, så mulig det blir flyttet litt på :) 

Er 29 år og dette blir barn nr 2! 

Da er du ført inn i listen :) Det er nok helt sikkert flere som både er usikker på termin, men som også uansett blir flyttet på enten ved tidlig UL og ikke minst ordinær UL. Vi bare reviderer i listen underveis her :)

Spennende med positiv test i dag da!! Hadde dere prøvd lenge? Nå er det akkurat en måned siden jeg fikk positiv test, og jeg tror det nesten ennå ikke selv :icon_lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Amatariel skrev:

Da er du ført inn i listen :) Det er nok helt sikkert flere som både er usikker på termin, men som også uansett blir flyttet på enten ved tidlig UL og ikke minst ordinær UL. Vi bare reviderer i listen underveis her :)

Spennende med positiv test i dag da!! Hadde dere prøvd lenge? Nå er det akkurat en måned siden jeg fikk positiv test, og jeg tror det nesten ennå ikke selv :icon_lol:

Nei, et forsøk på denne 😅 Ble litt sjokkert da vi forventet å bruke noe lengre tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Milio skrev:

Nei, et forsøk på denne 😅 Ble litt sjokkert da vi forventet å bruke noe lengre tid.

Samme her. Brukte over 1 år på de to forrige barna, så at denne satt allerede i pp2 hos oss nå i sommer er temmelig sjokk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...