AnonymBruker Skrevet 25. juli 2020 #21 Del Skrevet 25. juli 2020 I min dialekt sier alle dette. Og dette er helt seriøst. Ante ikke at noen så på dette som en «talefeil» før jeg begynte på universitetet i en annen landsdel. I noen dialekter har denne «k»-lyden aldri eksistert. Anonymkode: 0133c...416 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2020 #22 Del Skrevet 25. juli 2020 Jeg omgås normale folk, så nei. Anonymkode: b7070...75d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2020 #23 Del Skrevet 25. juli 2020 Aner ikke og bryr meg ikke. Språket forandrer seg hele tiden og det vil alltid være noen triste folk som sitter og mener at alt var bedre før og hvor dumme andre er som «snakker feil» osv. Jeg er snart femti og glad for at ting forandrer seg. Anonymkode: 730c8...959 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2020 #24 Del Skrevet 25. juli 2020 Nei, kjenner ingen som ikke klarer å snakke rent, heldigvis. Det skjærer i ørene hvis jeg hører det på TV eller noe. Ser på det som uintelligent hvis voksne snakker slik. Anonymkode: 6dc15...37a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2020 #25 Del Skrevet 25. juli 2020 Nei, vi har utdanning. Anonymkode: 97a41...941 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lisa Rowe Skrevet 25. juli 2020 #26 Del Skrevet 25. juli 2020 (endret) Ja, omtrent alle jeg møter, venner av meg og til og med foreldrene deres snakker sånn. Mulig det har noe med dialekten vår å gjøre, vet ikke. Synes uansett at det er helt latterlig at folk virkelig mener dette gjenspeiler intelligensen vår. Endret 25. juli 2020 av Lisa Rowe 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2020 #27 Del Skrevet 25. juli 2020 Kjenner ingen. Verken voksne, barn eller ungdom. Da jeg gikk i barneskolen var det 1 i klassen som sa det. Han hadde talefeil og fikk hjelp av logoped Anonymkode: 6509c...3fb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pia mater Skrevet 25. juli 2020 #28 Del Skrevet 25. juli 2020 Er 22 år og kjenner ingen som sier det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jerry Lee Skrevet 25. juli 2020 #29 Del Skrevet 25. juli 2020 Selvsagt ikke. Voksne mennesker som har lært å snakke norsk korrekt. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2020 #30 Del Skrevet 25. juli 2020 Jeg pratet ikke slik før jeg flyttet til et sted der omtrent alle hadde slik "talefeil". Tror det var dialekta. La over dialekta for å bli mere akseptert, var den gang 12 år. Har lagt vekk den dialekta nå, høres ikke korrekt ut. Anonymkode: cacbe...1f5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rant Skrevet 25. juli 2020 #31 Del Skrevet 25. juli 2020 Nei. Nope. Aldri. Det blir rettet på øyeblikkelig. Fy, så stygt det er! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2020 #32 Del Skrevet 25. juli 2020 Nei, kjenner ingen som sier det. Ikke en gang ungdommen som jeg kjenner sier det. Anonymkode: 0a028...74f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2020 #33 Del Skrevet 25. juli 2020 På 22.7.2020 den 16.47, Spiteful skrev: Det er lettere sagt enn gjort. Jeg har prøvd å uttale lydene riktig, men jeg får det ikke til. Blir da erta av venninnene mine fordi jeg høres dum ut, og erta av kjæresten og kompisene fordi jeg ikke får det til. Nå er jeg lei av at folk skal fortelle meg hvordan jeg skal snakke, og snakker som jeg vil. Det er vanskelig for barn og tørke seg etter toalettbesøk også. Likevel lærer de fleste seg etterhvert til å gjøre jobben på egenhånd 😏 Anonymkode: 1240f...f5e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 25. juli 2020 #34 Del Skrevet 25. juli 2020 Ingen i min omgangskrets sier feil, men jeg er i 30-årene. Virker som folk som er under 30 har større problemer med disse lydene. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #35 Del Skrevet 26. juli 2020 Jeg er 31, og har snakket sånn hele livet. Har studert språk, og kort sagt: Dette er en språkendring som ikke overrasker språkforskere. Så ingenting å bekymre seg over. Vi har alltid hatt, og kommer til å få, lignende endringer. For eksempel er kj-lyden en feil som oppsto for 1000(ca) år siden. Det «riktige» ville vært å snakke som de gjør på Island, der sier man «kino» med K-lyd, ikke kj-lyd. Noen forskere mener at om mange år, vil til og med skj-lyden være borte, og folk vil si «sino» for «kino» og «sole» for kjole, «søttkaker» osv. Og det er en helt naturlig utvikling. Folk har en tendens til å syntes at språkendringer som skjer i deres samtid er stygt. Men de som allerede har skjedd, syns de er det aller mest riktige. Om mange mange år, vil altså folk mene at det mest riktige er å si «skjino», og de vil le av evt nye endringer av den lyden. Å gå til personangrep på enkeltpersoner, eller kalle folk late og dumme pga språklig utvikling viser dessverre en del uvitenhet. Dine personlige preferanser hever seg dessverre ikke over naturlig utvikling. Det blir som å benekte evolusjonen... Språk utvikler seg som alt annet her i verden. Anonymkode: af3e7...7a8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #36 Del Skrevet 26. juli 2020 Mangel på IQ og latskap om man ikke lærer å snakke rent. Før ble alle sendt til logoped og jeg hadde betalt logoped av egen lomme for å lære dette om jeg ikke klarte rette på talefeilen på egen hånd. Det skjærer i ørene på de aller fleste. Hadde ikke orket en kjæreste som pratet slik. Anonymkode: 6dc15...37a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå