AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #1 Del Skrevet 19. juli 2020 Hvor gammel er du? Jeg er 30 og kjenner noen som sier det, men hører unge folk på 20(sjue)som sier det hele tiden. Anonymkode: 53ae9...cc1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #2 Del Skrevet 19. juli 2020 Det er helt forferdelig å høre folk snakke sånn i dag. Jeg får inntrykk av at de er tilbakestående og mindre intelligente. For 5-10 år siden ble barn sendt til logoped hvis de ikke klarte å uttale skj, sj og kj lyden riktig. Anonymkode: f6a01...a04 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #3 Del Skrevet 19. juli 2020 Er 35, ingen I min omgangskrets snakker sånn. Vi er vokst opp med at det er en talefeil. Anonymkode: 991be...8f0 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #4 Del Skrevet 19. juli 2020 De fleste vokser det jo av seg og snakker rent ganske tidlig, iallefall når de har begynt i grunnskolen. Anonymkode: 803c3...780 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #5 Del Skrevet 19. juli 2020 Hører voksne snakker slik også. Det er bare latskap men høres fryktelig uintelligent ut.... De må skjerpe seg om de vil bli tatt seriøst! Anonymkode: 6dc15...37a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #6 Del Skrevet 19. juli 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: De fleste vokser det jo av seg og snakker rent ganske tidlig, iallefall når de har begynt i grunnskolen. Anonymkode: 803c3...780 Problemet er at enkelte begynner med feilen igjen seinere. De aller fleste snakker nokså korrekt i ung alder, før de plutselig får denne feilen som får dem til å høres stokk dumme ut. Det er ikke akkurat slik at kj-lyden er vanskelig, den yngste her i huset lagde den lyden første gang rundt 10-måneders alder. Mitt inntrykk er at det hovedsakelig er noe som dukker opp i visse miljøer visse steder, men jeg hører ofte store grupper av nokså unge folk og barn der alle bruker riktig lyd. Anonymkode: 0038e...123 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #7 Del Skrevet 19. juli 2020 Stemmer det at denne uttalen kommer opprinnelig fra innvandrerungdom som uttaler ordene med denne lyden? Anonymkode: f6a01...a04 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 19. juli 2020 #8 Del Skrevet 19. juli 2020 Ja. Jeg ser ikke problemet. Det finnes så mye å hisse seg opp over i verden. Dette er ikke på listen engang. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #9 Del Skrevet 19. juli 2020 Nei det er det ikke, men jeg tror dette er et Østlands/Bergensfenomen. Bor langt fra begge deler. Anonymkode: 5f2c8...dad 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #10 Del Skrevet 19. juli 2020 Jeg må tenke meg litt om når noen sier de skal ha skylling, da lurer jeg på hva de skal skylle. Men ofte kommer det at de skal ha det til middag. Og de som har sett på skjede de vil skjøpe osv... Jeg grøsser! Anonymkode: 3853a...838 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 20. juli 2020 #11 Del Skrevet 20. juli 2020 Er i 40 årene, ingen jeg kjenner prater slik, selv ikke mine nevøer eller nieser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sokkar Skrevet 20. juli 2020 #12 Del Skrevet 20. juli 2020 Bor i Bergen, så svaret er ja. Jeg kommer fra tidligere Sogn og Fjordane, så har kj-lyden. Barna mine kan den også 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #13 Del Skrevet 20. juli 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei det er det ikke, men jeg tror dette er et Østlands/Bergensfenomen. Bor langt fra begge deler. Anonymkode: 5f2c8...dad Det er ikke mange her i Bergen som sier schino og schylling Anonymkode: f6a01...a04 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #14 Del Skrevet 22. juli 2020 På 20.7.2020 den 1.05, AnonymBruker skrev: Hører voksne snakker slik også. Det er bare latskap men høres fryktelig uintelligent ut.... De må skjerpe seg om de vil bli tatt seriøst! Anonymkode: 6dc15...37 Feil, det har overhodet ikke noe med latskap å gjøre. Det er slik det er naturlig for meg å snakke. Er over 40, fra Bergensområdet og sier det. Er siv.øk, og ser ikke på meg selv om uintelligent. Anonymkode: 6ab99...b2f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #15 Del Skrevet 22. juli 2020 Ja. Det er Bergensdialekt for meg. Bare foreldregenerasjonen som uttaler kj-lyden annerledes. Anonymkode: f6f88...950 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #16 Del Skrevet 22. juli 2020 Ja. Alle som snakker østlandsk snakker sånn. Inkludert alle som tror de snakker riktig. Jeg har ikke sjanse til å høre forskjell selv når jeg prøver mitt beste. Anonymkode: 85b3b...e7d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spiteful Skrevet 22. juli 2020 #17 Del Skrevet 22. juli 2020 Jeg er 22 år, og sier det ikke slik det burde bli sagt. I en vennegjeng på 6 jenter, så er det kun 1 som uttaler lydene riktig. Kjæresten min, og flere av mine kompiser sier det derimot riktig, og kritiserer meg for å si det feil. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #18 Del Skrevet 22. juli 2020 2 minutter siden, Spiteful skrev: Jeg er 22 år, og sier det ikke slik det burde bli sagt. I en vennegjeng på 6 jenter, så er det kun 1 som uttaler lydene riktig. Kjæresten min, og flere av mine kompiser sier det derimot riktig, og kritiserer meg for å si det feil. Du må prøve å få det riktig .... Anonymkode: 6dc15...37a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #19 Del Skrevet 22. juli 2020 Jeg er sikkert for gammel for den generasjonen som begynte å si ordene feil. Er i 40-årene og kjenner ingen med den talefeilen. Anonymkode: ae105...af2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spiteful Skrevet 22. juli 2020 #20 Del Skrevet 22. juli 2020 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må prøve å få det riktig .... Anonymkode: 6dc15...37a Det er lettere sagt enn gjort. Jeg har prøvd å uttale lydene riktig, men jeg får det ikke til. Blir da erta av venninnene mine fordi jeg høres dum ut, og erta av kjæresten og kompisene fordi jeg ikke får det til. Nå er jeg lei av at folk skal fortelle meg hvordan jeg skal snakke, og snakker som jeg vil. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå