Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Pipaluk skrev (1 minutt siden):

Nå vet vi ingenting om Tromsømorens forklaring og tanker, da hun døde med barna. Det kan godt tenkes at hun hadde i tillegg til traumer( som de fleste fra Sudan bærer på) også hadde en alvorlig pf. Om hun hadde blitt reddet men barna døde, så er det mulig at hun også hadde lagt skyld på mannen pga situasjonen. Det vet vi ikke.  Denne tragedien som de kaller det kan også ha vært planlagt en tid. Det trenger ikke å komme ut av det blå. 

Lørenskogsaken fremstår som mer uforståelig og horribel. Men hun kan ha vært og fortsatt være svært psyk selv om hun er tilregnelig. Og mange handlinger som psykisk syke gjør, vekker ikke akkurat empatien og sympatien i oss, som det å stjele penger fra barn.  Så hvordan hadde vi tenkt ang denne saken om moren var mørk i huden og kom fra et fremmed land? 

I denne saken tror jeg etnisitet faktisk spiller minimalt inn i spørsmålet om man føler sympati med mor eller ikke. Min oppfatning er at fokuset her ligger på truslene mor har kommet med tidligere, at barna ble drept etter en tilsynelatende "normal" dag med bowling, lørdagsgodt, filmkveld og dataspill, samt overføring av penger, avskjedsbrev, overfladiske sår på seg selv, opprydding av tomme vin- og ølflasker, at hun hevdet at far var gjerningsmann og hevn-motivet. I tillegg til spørsmålet om selektiv hukommelse, hukommelsestap eller ren løgn. 

Jeg vet lite om saken i Tromsø, men jeg mener å ha lest at de ikke fant noen spor om at handlingen var planlagt lenge i forveien. I tillegg har det ikke blitt gitt noen opplysninger om motivet ettersom det anses som et "privat anliggende". Ettersom moren tok sitt eget liv og at det ikke er gitt informasjon om motivet, så synes i alle fall jeg at det er vanskelig å gjøre meg opp en mening om henne. Men må selvfølgelig sies at denne tragedien også er fryktelig og hjerteskjærende. 

• Liker 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hummingbird2 skrev (På 7.6.2021 den 19.56):

Forskjellen er vel først og fremst at moren i Tromsø kom fra et krigsrammet land, sikkert hadde traumer og kanskje ikke hadde muligheter til å oppsøke hjelp på samme måte. Hadde ikke bodd så lenge i Norge heller. Hun tok også sitt eget liv. Dette fremstår mer som en total personlig tragedie.

Moren i denne saken fremstår mer ressurssterk, hun hadde familie og venner. Hun hadde alle muligheter til å oppsøke hjelp. Hennes selvmordsforsøk fremstår ikke reelt da hun kun hadde overfladiske skader. Pluss at hun stjal penger fra sønnen og aktivt pekte ut far som drapsmann. Dette fremstår mer kalkulert og med hevnmotiv. Det kom også frem at hun var veldig opptatt av å snakke om konflikten med eksen. 

Mener du at ressurssterke personer ikke kan slite så alvorlig psykisk at de ikke tar de beste valgene for seg selv (tenker da på det å oppsøke hjelp)? Det er jo åpenbart at hun var enormt bitter overfor far, men vi vet jo ikke om hele handlingen var en ren hevn eller om ønsket om å ramme far var mer på siden og at hennes primære ønske var å dø og hun hadde en feiloppfatning av at barna hadde det bedre «sammen med» henne. Dersom hun ikke hadde planlagt hvordan hun skulle ta livet sitt og i tillegg var full, kan jeg se det som en grunn til at hun kun fikk overfladiske skader. Kanskje var det ikke så enkelt som hun trodde. Kanskje skjønte hun at hun ikke ville det likevel. Det er også ganske vanlig at ønsket om å dø er preget av mye ambivalens. De som har sett filmen «The bridge» husker kanskje hvordan noen av de som overlevde å hoppe fra broa angret i det de var i lufta. Ting er ikke så svart hvitt.

• Liker 5
Gjest RockOn
Skrevet
mfs skrev (På 4.6.2021 den 10.33):

En rekke forhold er skjerpende for påstanden, blant annet at drapene ifølge Evang «framstår svært brutale i utførelsen», ettersom det ifølge rettsmedisineren ble brukt betydelig kraft over tid.

- Eldstegutten, Mikael, har ytt betydelig motstand, og hun har gitt diazepam [virkningsstoffet i valium] til Gabriel på ett år forut for drapene, sier statsadvokaten og forsetter:

- Vi må legge vekt på at barna ble overrumplet mens de lå i sengene sine og sov. De hadde ingen mulighet til å rømme, og vi legger til grunn at de har opplevd betydelig dødsangst før de mistet bevisstheten.

https://www.dagbladet.no/nyheter/ber-om-21-ars-fengsel-for-moren/73863485

Hvordan klarer faren å i det hele tatt fungere etter sånne beskrivelser? 

Tenk hvor vondt de må ha hatt det og hvor redde de må ha vært, og hun har sett på det og enda fortsatt. 

Skrevet
RockOn skrev (3 timer siden):

Hvordan klarer faren å i det hele tatt fungere etter sånne beskrivelser? 

Tenk hvor vondt de må ha hatt det og hvor redde de må ha vært, og hun har sett på det og enda fortsatt. 

Hvilket annet valg har han egentlig? Eller resten av familien, venner, slekt, skolekamerater, osv osv

Tenker på dem hver dag, skulle ønske man kunne gjøre noe men det er ikke noe man kan gjøre. Jeg donerer penger til stiftelsen, tenker iallefall at deres minne vil leve videre, de vil aldri bli glemt. 

• Liker 11
Skrevet
CaspertheGh0st skrev (4 minutter siden):

Hvilket annet valg har han egentlig? Eller resten av familien, venner, slekt, skolekamerater, osv osv

Tenker på dem hver dag, skulle ønske man kunne gjøre noe men det er ikke noe man kan gjøre. Jeg donerer penger til stiftelsen, tenker iallefall at deres minne vil leve videre, de vil aldri bli glemt. 

Enig. Har de i tankene hver dag. 

• Liker 3
Skrevet

Pappaen virker som en helt utrolig mann som klarer å gi mening til noe så meningsløst. Tenk at han klarte å kalle henne en god mor også, ønsker han virkelig det beste for fremtiden.❤

• Liker 20
Skrevet

VG nå: Dømt til 21 år.

• Liker 11
Gjest Kefalinia
Skrevet
Hummingbird2 skrev (3 minutter siden):

VG nå: Dømt til 21 år.

Kom ikke som en overraskelse. Hun kommer vel i kvinnefengsel? 56 år når hun kommer ut igjen i samfunnet da, om hun ikke tar livet sitt først siden hun hele tiden sier hun vil ta selvmord.

Gjest Kefalinia
Skrevet
hobbykokken skrev (15 timer siden):

Pappaen virker som en helt utrolig mann som klarer å gi mening til noe så meningsløst. Tenk at han klarte å kalle henne en god mor også, ønsker han virkelig det beste for fremtiden.❤

Ja, det synes jeg var fantastisk også. Far har mistet sine to barn, og i retten beskriver han henne som en god mor. Respekt!

Skrevet

21 år ja. En selvfølge, syns jeg. 

• Liker 4
Gjest Kefalinia
Skrevet

Jeg lurer fortsatt på hvem som dreper egne barn... Hun vil ta med seg barna sine i døden... Fordi hun var deprimert, sjalu, og hevngjerrig? Man kan i hvert fall ikke være ved sine fulle fem da. 

Jeg må si faren er sterk som åpner ny business i morgen rett etter at han har vært i gjennom en rettssak. Bør ikke han egentlig få noe erstatning fra mor for den smerten hun har påført han?

Skrevet

Lurer på hvorfor navnet hennes ikke blir offentliggjort. Med tanke på sakens alvorlighet.  

• Liker 6
Skrevet

Hvorfor skriver de ikke navnet hennes? Selv om det er enkelt å finne

• Liker 1
Gjest Kefalinia
Skrevet
Hannah80 skrev (Akkurat nå):

Lurer på hvorfor navnet hennes ikke blir offentliggjort. Med tanke på sakens alvorlighet.  

Jeg er usikker på loven, men kanskje familien hennes har bedt om at det ikke offentliggjøres? Familien ba jo om at hun ble fjernet fra sosiale medier. Hun er ikke å finne noen steder på hverken Facebook, LinkedIn, Instagram, eller på Google. Tror de nevnte noe om at det ville være uheldig for navnet deres å bli assosiert med denne drapssaken.

Skrevet
Kefalinia skrev (1 minutt siden):

Jeg lurer fortsatt på hvem som dreper egne barn... Hun vil ta med seg barna sine i døden... Fordi hun var deprimert, sjalu, og hevngjerrig? Man kan i hvert fall ikke være ved sine fulle fem da. 

Jeg må si faren er sterk som åpner ny business i morgen rett etter at han har vært i gjennom en rettssak. Bør ikke han egentlig få noe erstatning fra mor for den smerten hun har påført han?

Var akkurat det den artikkelen handlet om, som jeg leste her om dagen, ang denne saken. At man nettopp kan være med sine fulle fem, selv når man gjør noe så jævlig. Er jo det som er skremmende. 

• Liker 3
Skrevet (endret)
Kefalinia skrev (3 minutter siden):

Jeg er usikker på loven, men kanskje familien hennes har bedt om at det ikke offentliggjøres? Familien ba jo om at hun ble fjernet fra sosiale medier. Hun er ikke å finne noen steder på hverken Facebook, LinkedIn, Instagram, eller på Google. Tror de nevnte noe om at det ville være uheldig for navnet deres å bli assosiert med denne drapssaken.

Det trodde jeg ikke var opp til familien å bestemme. Christian Haugland(19) ble jo identifisert da han ble dømt for drapet på Hilda Feste (98). Merkelig at det blir praktisert så ulikt. :)

Endret av Hannah80
  • Liker 9
Skrevet

Er vel av hensyn til de avdøde. Man får jo ikke navnet til pappaen heller og barna krediteres bare fornavn. Så det er sannsynlig at det er et ønske fra alle parter.

• Liker 4
Gjest Kefalinia
Skrevet
Hannah80 skrev (Akkurat nå):

Var akkurat det den artikkelen handlet om, som jeg leste her om dagen, ang denne saken. At man nettopp kan være med sine fulle fem, selv når man gjør noe så jævlig. Er jo det som er skremmende. 

Ja, jeg grøsser i hele kroppen! Man vet tydeligvis aldri med folk. Å drepe sine egne barn er bare så sykt som det kan få blitt. Altså... jeg klarer ikke å drepe en fisk på fisketur med familien en gang. Når jeg ser døde dyr ved motorveien får jeg tårer i øynene. Man skal være virkelig langt nede om man går til det steget at man dreper egne barn. Jeg forstår det bare ikke. Her har barna kost seg med bowling, godteri, og Nintendo, aner fred og ingen fare, så bestemmer mor for å kvele de til døde. Hvor på veien gikk det galt??? 

Skrevet
Hannah80 skrev (2 minutter siden):

Det trodde jeg ikke var opp til familien å bestemme. Christian Haugland(19) ble jo identifisert da han ble dømt for drapet på Hilda Feste (98). Merkelig at det blir praktisert så ulikt. :)

Enig at det er en forskjellsbehandling her. Jeg anser denne saken som minst like grov som Baneheia-saken selv om det ikke er voldtekt involvert. At drapet ble begått av egen mor er skjerpende omstendighet. VK og JHA ble umiddelbart identifisert og demonisert av pressen før de var blitt dømt, mens her blir vedkommende beskyttet. Alle som kjenner barna vet hvem hun er så jeg ser ikke poenget med å beskytte noen. 

• Liker 9
Gjest Kefalinia
Skrevet
Elhaym skrev (2 minutter siden):

Er vel av hensyn til de avdøde. Man får jo ikke navnet til pappaen heller og barna krediteres bare fornavn. Så det er sannsynlig at det er et ønske fra alle parter.

Ja, det har jeg også tenkt på... Selv om det var super lett å finne ut hvem faren var. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...