Gå til innhold

nybegynner på strikking - hjelp?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig lært meg det mest grunnleggende innen strikking, og skal nå prøve å strikke meg et pannebånd. Jeg strikker på to pinner, og vil strikke vrangbord med ro rette og to vrange, men jeg sliter med en ting. Jeg har 22 masker, og skjønner ikke om jeg skal starte pinnen med rett eller vrang? Må jeg starte annenhver pinne med rett og vrang, eller skal de alltid starte med det samme? Jeg må jo strikke vrange masker over vrange og rette over rette...

Anonymkode: 84867...739

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det spiller ingen rolle om du begynner med rett eller vrang😉.  På vrangbord skal de rette maskene være over de rette og de vrange over de vrange, men når du strikker på 2 pinner snur du arbeidet for hver omgang, og da blir det motsatt for hver gang du snur (altså da må du begynne med vrang hvis du begynte forrige pinne med rett). Hvis jeg var deg ville jeg brukt rundpinne isteden, det er mye lettere. 

Edit: overså detaljen om 2 pinner.

Endret av Knirke
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Knirke skrev:

Det spiller ingen rolle om du begynner med rett eller vrang😉. Jeg pleier å begynne med rett, bare som en huskeregel for meg selv, for da vet jeg at den siste masken må være vrang (hvis ikke er det no gæærnt). På vrangbord skal de rette maskene være over de rette og de vrange over de vrange.

Menne... Ang vrangborden din. Du har 22 masker, da får du ikke to rette og to vrange helt rundt. Maskeantallet for 2 rett/2 vrang må være delelig på 4. Strikker du vrangbord med 1 rett/1 vrang må tallet være delelig med 2.

Altså: Du må enten legge opp til 24 masker (evt 20), eller strikke 1 rett/1 vrang.

Ååå? Det var jeg ikke klar over! Takk for at du sier ifra!

Men altså, nå har jeg strikket en pinne, og startet med to rette, og dermed avsluttet med to vrange. Skal jeg starte neste med to rette igjen, eller vrange? Går helt i surr jo, haha

Anonymkode: 84867...739

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ååå? Det var jeg ikke klar over! Takk for at du sier ifra!

Men altså, nå har jeg strikket en pinne, og startet med to rette, og dermed avsluttet med to vrange. Skal jeg starte neste med to rette igjen, eller vrange? Går helt i surr jo, haha

Anonymkode: 84867...739

Hvis du avslutter med to vrange, så starter du  med to rette når du har snudd :) Vrang er rett på baksiden! Og omvendt.

Anonymkode: f981b...0be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Ååå? Det var jeg ikke klar over! Takk for at du sier ifra!

Men altså, nå har jeg strikket en pinne, og startet med to rette, og dermed avsluttet med to vrange. Skal jeg starte neste med to rette igjen, eller vrange? Går helt i surr jo, haha

Anonymkode: 84867...739

Jeg editerte svaret mitt da jeg så at du strikker med to pinner, jeg tenkte du strikket med rundpinne😅. Hvis du strikker på 2 pinner frem og tilbake er det ikke så nøye om masketallet er delelig på 2 eller 4. Du hadde tenkt å strikke en lang remse og så sy endene sammen, sant?

Det beste er å lære seg hvordan du gjenkjenner hvordan en rett og en vrang maske ser ut. Når man snur strikketøyet blir de motsatt, dvs de vrange blir rette og de rette vrange. Hvis du startet den første pinnen med 2 rette og to vrange, og det er 22 masker til sammen, vil du kunne starte hver pinne med å strikke 2 rette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Knirke skrev:

Jeg editerte svaret mitt da jeg så at du strikker med to pinner, jeg tenkte du strikket med rundpinne😅. Hvis du strikker på 2 pinner frem og tilbake er det ikke så nøye om masketallet er delelig på 2 eller 4. Du hadde tenkt å strikke en lang remse og så sy endene sammen, sant?

Det beste er å lære seg hvordan du gjenkjenner hvordan en rett og en vrang maske ser ut. Når man snur strikketøyet blir de motsatt, dvs de vrange blir rette og de rette vrange. Hvis du startet den første pinnen med 2 rette og to vrange, og det er 22 masker til sammen, vil du kunne starte hver pinne med å strikke 2 rette.

Det hadde jeg ja!

Tusentakk for grei forklaring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...