Gå til innhold

Spise brent mat - redd

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Lot maten stå for lenge i ovnen og den ble brent og jeg hadde ikke lyst til å kaste bort maten så jeg spiste en god del godt svidd mat. Har lest en del på nettet nå og har forstått at dette er farlig og kan være kreftfremkallende. Begynner å freake ut her nå fordi det var veldig mye mat som var brent, og jeg spiste opp alt. Begynner også å føle meg ganske dårlig nå / vondt i magen.

Burde jeg dra til legen eller overreagerer jeg?

Anonymkode: ba308...524

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Overreagerer ja.

Brent mat kan være kreftfremkallende, men det er ikke av en gang. 

Legen kan ikke gjøre noe. 

Anonymkode: a5127...704

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Overreagerer ja.

Brent mat kan være kreftfremkallende, men det er ikke av en gang. 

Legen kan ikke gjøre noe. 

Anonymkode: a5127...704

Likevel:& 

Skrevet (endret)
1 hour ago, AnonymBruker said:

Likevel:& 

Likevel hva?

Glem det og gå videre. Om du har vondt i magen, så er det nok fordi du spiste for mye. Ikke fordi maten var svidd.

(Av og til tenker jeg at livet var enklere før internett :) )

Endret av Brunhilde
  • Liker 26
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Min bestemor, sa man får fin sangstemme av å spise mat som er brent 🙂 Så nå er det bare å melde seg på neste runde av idol..

Skrevet

Syns du virker litt hysterisk.  Hvor kommer slikt fra?   ☺

• Liker 8
Skrevet
4 minutter siden, Catalina Culès skrev:

Min bestemor, sa man får fin sangstemme av å spise mat som er brent 🙂 Så nå er det bare å melde seg på neste runde av idol..

Haha.   Den har jeg hørt, også.   Tøys, selvsagt. Men litt brent mat er jo ikke farlig.   🙈

• Liker 2
Skrevet

Det er muligens kreftfremkallende hvis du spiser brent mat hver dag over flere år. Du blir ikke syk av å spise det én gang!

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det går fint slapp av.

Anonymkode: 631f6...79c

AnonymBruker
Skrevet

Du får jo ikke akutt kreft av brent pizza. 

Anonymkode: 6ab8c...f77

• Liker 4
Skrevet

Du overreagerer noe voldsomt. Jeg liker godt stekt mat. Dvs litt FOR godt stekt. Som både pannekaker og vafler og toppen på fiskegrateng. Men det holder med en liten porsjon. Hadde ikke klart mye. Men farlig er det ikke altså. Du har spist ETT måltid. Ro ned! 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, du overreagerer. Og det kan vel ikke ha vært så veldig svidd om du spiste en god del av det?

Ja til Maillard-reaksjonen! :)

Anonymkode: ed819...d80

Skrevet
På 19.7.2020 den 20.02, Catalina Culès skrev:

Det sa min bestemor og og bestemødre har alltid rett. :fnise: 

• Liker 4
Skrevet

Jeg fikk alltid høre at man får pene barn av å spise svidd mat, og jeg må si det stemmer i mitt tilfelle :fnise: jeg har spist svidd mat siden jeg var barn (ikke hveeer dag, men ofte nok). Hadde nok allerede utviklet kreft hvis det hadde vært stor fare. Det går nok bra i ditt tilfelle også :Nikke:

• Liker 2
Skrevet

Nei, dette går helt fint. Man får ikke kreft av å røyke 1 gang, og det får man heller ikke av å spise brent mat en gang. Bare husk på å steike maten litt mindre fremover. 😊 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...