Gå til innhold

Gutt på snart 4 år trenger enormt med kjærlighet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, vår flotteste flotte sønn fyller straks 4 år. Han er lett å leke med og blir venn med alle i alle aldre. En ting jeg har lagt merke til i det siste er at han mens han ser på TV for eksempel kan komme bort å gi en klem for å løpe tilbake til sofaen, eller at han rett og slett sier «mamma/pappa sitt ned ved siden av meg og hold meg». Kan jeg sitte på fanget ditt? Både når vi skal spise mat til alle måltider og når vi gjør andre ting. 

nå er jeg på jobb og fikk et bilde av far og sønn med bildetekst «han sa pappa, bare klem meg masse» mens han leker med leker.

føler jeg ikke får frem hvor ofte han etterspør klem og kos, også må jeg legge til at han sier «jeg elsker deg» i hvert fall 20 ganger om dagen.

veldig kosete og fint dette her, men er redd han skal bli avhengig av oss og når han blir eldre alltid savne oss og bli for emosjonelt knyttet til at han skal klare å gå på skole alene.

det går fint i barnehagen. Burde vel også legge til at han samsover med oss, er dette noe som er usunt og kan føre til at han blir altfor knyttet? Burde han opp i egen seng? Synes det er lettere å legge han i en dobbeltseng enn å sitte på sengekanten i en enkeltseng. 

Anonymkode: 285b5...09a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tegn på å være homofil. Ikke noe galt med det. 

Anonymkode: 59eba...409

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg synes er rart er at dere samsover. Han bør få eget rom.

Anonymkode: 9bb6c...5cf

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man ikke problemer så må man tydeligvis lete frem noe...

Anonymkode: 31688...bb6

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villja
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er dét et tegn? Eller hvordan?

Endret av Villja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han er et lite barn. La han få all den kjærligheten han trenger, og litt til. 

• Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hæ? Det må være det teiteste jeg har hørt 🤯

Noen barn er mer følsomme enn andre. Vi har også et barn  familien som sier "Jeg elsker deg" i ulike variasjoner minst 20 ganger om dagen. Det går over. Så lenge dere ikke ser tydelige tegn på et barn med mye seperasjonsangst, ville jeg tatt det helt med ro. 

Det er bare flott at barnet deres kan kommunisere egne behov for nærhet. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår snart fireåring er helt lik:) Masse nuss og kos og sitte på fanget. Sikkert en fase. Tenk så søtt🥰 Ikke bekymre deg over hodet for selvstendigheten hans, må jo være det beste utgangspunktet i verden å føle seg elsket og ha med seg mye kjærlighet hjemmefra❤️ 

Og du over: tegn på homofili?? For det første: eh, nei? Og for det andre: hva så?

Anonymkode: 9bff9...bc4

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres veldig ut som min datter på snart 4 år. Jeg har vært alene med henne fra fødselen av, så noe av det tette forholdet skyldes nok det. Men hun har et helt enormt behov for kos, og kommer gjerne løpende ørten ganger under lek bare for å få en klem. Hun er trygg og veldig sosial, og hun fungerer fint uten meg i barnehagen, så jeg bekymrer meg ikke så veldig. Hun snakker hele tiden om at "mamma, du er den beste som finnes", "jeg elsker deg mest av alt", "vi skal alltid være sammen" osv, men vi er en sånn familie hvor godordene og klemmene sitter løst, så jeg tror hun bare tar etter omgivelsene. Hun får selvfølgelig sitte ved siden av meg å spise, men jeg har sagt at hun ikke får sitte i fanget under måltider. Ellers får hun så mye fangkos som hun bare vil.

Jeg tenker at barn er forskjellige, og at det ikke er noe å bekymre seg for så lenge han også klarer seg uten dere i sosiale sammenhenger. Vi har også samsovet frem til nå, men bruker ferien på å lære henne å sove på eget rom. Hun er så tett på meg ellers, at jeg ønsker meg rett og slett litt luft på nattestid. Foreløpig har det gått nesten problemfritt, og hun er veldig stolt av å sove i storjenteseng. Blir hun mer utrygg av det, så er det ikke verre enn å ta henne inn til meg igjen.

Anonymkode: 41dce...279

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pøs på med kjærlighet. Om 10 års tid vil han synes det er flaut å henge med dere.

Anonymkode: 13ceb...057

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det ikke er noe i deres familieliv som gir barnet grunn til å være engstelig/utrygg for ikke å være elsket, så er det ingenting å bekymre seg for. Han er i en brytningsfase hvor han både skal løsrive seg litt og samtidig trenger mye nærhet og bekreftelse, helt normalt og vil gå over.

Når det er sagt så tenker jeg også det er på tide å gi gutten sitt eget rom. Ikke bare for hans del, men for deres. Kan da ikke være så bra for sexlivet å aldri ha privatliv om natta..?

Anonymkode: 1406d...9e5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i alle dager er problemet med at man samsover med et barn på 4 år - så lenge alle parter er fornøyd med det? 

Sånn forøvrig, så pøs på med kjærlighet og omsorg HI. Samtidig som man setter fornuftige grenser og lar barnet utforske og finne ut av verden i et tempo som passer dere og barnet 😊

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ge barnen kärlek, mera kärlek och ännu mera kärlek, så kommer folkvettet av sig själv.

Ingenting har noen sinne vært mer sant.

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge det ikke er noe i deres familieliv som gir barnet grunn til å være engstelig/utrygg for ikke å være elsket, så er det ingenting å bekymre seg for. Han er i en brytningsfase hvor han både skal løsrive seg litt og samtidig trenger mye nærhet og bekreftelse, helt normalt og vil gå over.

Når det er sagt så tenker jeg også det er på tide å gi gutten sitt eget rom. Ikke bare for hans del, men for deres. Kan da ikke være så bra for sexlivet å aldri ha privatliv om natta..?

Anonymkode: 1406d...9e5

Apropos sexlivet, vi har også barn som har samsover/gavner i senga vår ila natta, det løser seg enkelt med en runde på sofaen før vi legger oss en gang 😚👍🏻

Anonymkode: e179a...eb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er du den samme som skreiv at jenta mi kjem til å bli lesbisk fordi ho likar å leike med bilar? ☺️

Anonymkode: 7db20...d19

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min 4-åring er lik. Veldig inderlig og fin. K blant sover hun med oss også. 

Det er jo bare hyggelig,rørende med disse små ❤️

Anonymkode: 84c8a...29c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min 4-åring er lik. Veldig inderlig og fin. K blant sover hun med oss også. 

Det er jo bare hyggelig,rørende med disse små ❤️

Anonymkode: 84c8a...29c

Tenker også det! Jeg har en niåring og en seksåring. Den eldste kommer tidvis og sover hos meg. Men som regel er hun for opptatt med å være et eget menneske.

Det er ikke akkurat slik at de ikke flytter ut før de er 40 fordi man samsovet lengre enn fireårsalderen 😨

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt barn er også sånn, bare det er mye større. Det har roet seg, han ligger ikke lenger i sengen vår. Men han er veldig kosete og har behov for nærhet. Han trenger mye støtte og bekreftelse, noe han også får. Jeg husker jeg var ganske lik som barn og jeg fikk ikke denne bekreftelsen så ofte jeg hadde behov for. Husker godt hvor vondt det var.

Anonymkode: a5839...a96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, du trenger virkelig ikkje bekymre deg! Du er redd guten skal bli for knytta til dykk slik at han ikkje klarer å gå på skule åleine, men du skriv også at det går bra i barnehagen, så det kjem nok til å gå heilt fint 🙂

Har ikkje lese så mykje om samsoving og sjølvstende (burde kanskje ha gjort det, sidan eg deler seng med treåringen min)  men meiningane ser ut til å vere delte: https://forskning.no/barn-og-ungdom-helse-ny/spor-en-forsker-bor-barn-sove-alene/323853

Tenk på foreldrene som synes barnet er blitt uavhengig for raskt; Eg høyrer av og til om småbarn som nesten ikkje har tid til kos og å sitje på fanget fordi det er så mykje anna som er spennande. Nyt tida! 

Anonymkode: 7db20...d19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...