Gå til innhold

Kan man skade nakke/rygg av pullups?

Fuckman1983

Anbefalte innlegg

Hei,

Den siste tiden har jeg trent hjemme og har en sånn pullup-stang som jeg fester i dørkarmen. Men her om dagen fikk jeg veldig vondt i nakken og øvre del av ryggen etter jeg tok noen pullups. Jeg har merket det i øvre del av ryggen før, men er ikke sikker om det kommer av det eller at jeg trent triceps ved å løfte en manualvekt bak hodet / over ryggen. Men det virket som det var pullups som gjorde det vondt her om dagen.

Håper noen kan svare meg da jeg vet lite om muskler ;)

Endret av Fuckman1983
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har åpenbart spesialisert seg på andre områder 😝 

Men neida, du kan få kink i nakken og vondt rundr skulderbladene av det meste, men om jeg skal tippe, vil jeg tro at tricepsøvelsen din er synderen. De fleste mangler tilstrekkelig mobilitet i bryst/skuldre/lats/brystrygg til å holde ting over hodet uten å på et eller annet punkt skade seg. Du kan gjøre øvelsen liggende på gulvet i stedet, eller i skråbenk, hvis du har det tilgjengelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Pierre Gynt skrev:

Du har åpenbart spesialisert seg på andre områder 😝 

Men neida, du kan få kink i nakken og vondt rundr skulderbladene av det meste, men om jeg skal tippe, vil jeg tro at tricepsøvelsen din er synderen. De fleste mangler tilstrekkelig mobilitet i bryst/skuldre/lats/brystrygg til å holde ting over hodet uten å på et eller annet punkt skade seg. Du kan gjøre øvelsen liggende på gulvet i stedet, eller i skråbenk, hvis du har det tilgjengelig. 

Det har jeg, hehe. Men takk for svar, det virker mest som triceps når jeg gjentar bevegelsen uten manualer. Har ikke skråbenk hjemme, men skal prøve å ta øvelsen liggende. Holder meg unna treningssentre enn så lenge, så da må jeg være kreativ hjemme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Fuckman1983 skrev:

Det har jeg, hehe. Men takk for svar, det virker mest som triceps når jeg gjentar bevegelsen uten manualer. Har ikke skråbenk hjemme, men skal prøve å ta øvelsen liggende. Holder meg unna treningssentre enn så lenge, så da må jeg være kreativ hjemme :)

Du kan google overhead mobility og jobbe litt forsiktig med øvelser for det inntil nakken blir bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Pierre Gynt skrev:

Du kan google overhead mobility og jobbe litt forsiktig med øvelser for det inntil nakken blir bra. 

Takk for tips! Det var et nytt begrep for meg, men skal definitivt sjekke det ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...