Knirke Skrevet 19. juli 2020 #41 Skrevet 19. juli 2020 6 minutter siden, AnonymBruker said: Forholdene i det spanske helsevesenet i forbindelse med denne pandemien er ikke humor, det er snarere svært tragisk og ingenting å le av. Ikke prøvde jeg å være morsom heller, det var et forsøk på å være spydig mot deg siden du i grunnen er ganske spydig selv. Men det gikk visst rett over hodet på deg det også. Anonymkode: 359ea...55c Herrefred... Jeg har ikke skrevet ett eneste ord om spanske sykehus, og har heller ikke peiling på spanske sykehus. Jeg er ikke i Spania, jeg skal ikke til Spania i nærmeste fremtid, og om jeg mot formodning skal til Spania så tar jeg en vurdering på hva som er lurt å gjøre, basert på tilgjengelig informasjon, før jeg bestiller billett til Spania. Slik som alle andre gjør før de reiser et sted. Folk må få ta egne vurderinger på hva slags risiko de velger å leve med, enten det gjelder strikkhopp, ubeskyttet sex, aksjespekulasjon eller sydenturer. Så kan resten sitte hjemme med foliehattene sine. 4
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #42 Skrevet 19. juli 2020 2 hours ago, AnonymBruker said: Dere skal ikke bare kjøpe en liter med melk, et ferskt brød eller en isbergsalat og en agurk heller? Anonymkode: 359ea...55c Ikke hvis vi havner i karantene, nei, har mer enn nok mat for et par uker. Anonymkode: 7f82b...0b3 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #43 Skrevet 19. juli 2020 3 timer siden, Knirke skrev: Herrefred... Jeg har ikke skrevet ett eneste ord om spanske sykehus, og har heller ikke peiling på spanske sykehus. Jeg er ikke i Spania, jeg skal ikke til Spania i nærmeste fremtid, og om jeg mot formodning skal til Spania så tar jeg en vurdering på hva som er lurt å gjøre, basert på tilgjengelig informasjon, før jeg bestiller billett til Spania. Slik som alle andre gjør før de reiser et sted. Folk må få ta egne vurderinger på hva slags risiko de velger å leve med, enten det gjelder strikkhopp, ubeskyttet sex, aksjespekulasjon eller sydenturer. Så kan resten sitte hjemme med foliehattene sine. Du svarte på et innlegg om overbelastet helsevesen i land folk reiste til og om folk ikke tenkte på hva som kunne skje hvis man trengte hjelsehjelp mens man var der og du gjorde i grunnen ganske narr av oddsen for at det skulle skje ved å sammenligne med meteoritter i hodet. Grunnen til at Spania ble trukket inn i forbindelse med overbelastet helsevesen og covid-19 burde være selvforklarende. Anonymkode: 359ea...55c 1
Knirke Skrevet 19. juli 2020 #44 Skrevet 19. juli 2020 41 minutter siden, AnonymBruker said: Du svarte på et innlegg om overbelastet helsevesen i land folk reiste til og om folk ikke tenkte på hva som kunne skje hvis man trengte hjelsehjelp mens man var der og du gjorde i grunnen ganske narr av oddsen for at det skulle skje ved å sammenligne med meteoritter i hodet. Grunnen til at Spania ble trukket inn i forbindelse med overbelastet helsevesen og covid-19 burde være selvforklarende. Anonymkode: 359ea...55c Ok, så burde jeg sitert en annen hysteriker istenden. 5
Sansa20 Skrevet 25. juli 2020 #45 Skrevet 25. juli 2020 (endret) Planen er 1 uke i Rhodos i høst ferien. Hvis Helles er fremdeles grønt land i september , og ikke reiseselskapet avlyser så må det nok bli en hemmelig reise. Blir jo sikkert hetsa ellers . Endret 25. juli 2020 av solietta
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #46 Skrevet 26. juli 2020 På 18.7.2020 den 23.13, AnonymBruker skrev: Jeg holder meg hjemme, som jeg stort sett har gjort siden midten av mars. Anonymkode: 65dc0...891 Da er det jo ikke noe problem om andre ferdes utenlands siden du uansett holder deg hjemme? Anonymkode: 5456b...634 1
Kvalitet Skrevet 26. juli 2020 #47 Skrevet 26. juli 2020 På 16.7.2020 den 22.30, AnonymBruker skrev: Noen her som skal på hemmelig ferie i år? Vi skal til et grønt land hvis det forblir grønt frem til avreisen. Vi har også hjemmekontor, og blir i praksis i frivillig karantene etter oppholdet uansett. Men nå er det såpass mye shaming der ute, at det garantert ikke blir delt i sosiale medier i hvert fall. Men vi vurderer å holde det helt hemmelig, faktisk. Selv om selveste Espen Nakstad sier det ikke er noen grunn til å føle på ferieskam. Mange skeptikere blant familie, venner og kolleger. Anonymkode: 7f82b...0b3 Det er sosialt ukorrekt å reise utenfor Norge nå. Floskelen enhver må gjøre hva som er greit er litt FrP politikk (meg selv først). Om dere går i frivillig og kostnadsfri karantene er så sin sak. Dere skal gjennom flytur og flyplass før dere kommer så langt. I tillegg sender det ut dårlige signaler til andre som ikke går i kostnadsfri karantene og dermed ikke karantene i det hele tatt. Enten kan de komme på jobb med smitte eller de blir borte fra jobb og arbeidsgiver får et helvete med å erstatte arbeidskraft. -men, god tur. 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #48 Skrevet 26. juli 2020 Problemet med å holde ferie hemmelig er at du tar er valg på andre sine vegne. De som ikke reiser har tatt andre vurderinger enn de som blir hjemme. Hvordan er det mulig og både være så egoistisk samtidig bry seg om hva andre mener? Jeg hadde ikke satt pris på om noen reise bort og holdt det hemmelig, for jeg er ikke villig til å gjøre dette selv (for det er en pandemi). Du hadde ikke vært ønsket som venn om du ikke hadde brydd deg mer om mitt valg. Anonymkode: b7dc5...98c 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #49 Skrevet 26. juli 2020 3 hours ago, AnonymBruker said: Problemet med å holde ferie hemmelig er at du tar er valg på andre sine vegne. De som ikke reiser har tatt andre vurderinger enn de som blir hjemme. Hvordan er det mulig og både være så egoistisk samtidig bry seg om hva andre mener? Jeg hadde ikke satt pris på om noen reise bort og holdt det hemmelig, for jeg er ikke villig til å gjøre dette selv (for det er en pandemi). Du hadde ikke vært ønsket som venn om du ikke hadde brydd deg mer om mitt valg. Anonymkode: b7dc5...98c Nå er det heldigvis myndighetene som bestemmer hva som er greit og ikke, og hvem som må i karantene. Mange tusen liv kunne også vært spart om folk holdt seg hjemme hver influensesong. All hetsen mot folk som reiser tror jeg vil føre til at flere velger å holde ferien hemmelig. Anonymkode: 7f82b...0b3 3
Gjest Blondie65 Skrevet 26. juli 2020 #50 Skrevet 26. juli 2020 4 timer siden, Kvalitet skrev: Det er sosialt ukorrekt å reise utenfor Norge nå. Floskelen enhver må gjøre hva som er greit er litt FrP politikk (meg selv først). Om dere går i frivillig og kostnadsfri karantene er så sin sak. Dere skal gjennom flytur og flyplass før dere kommer så langt. I tillegg sender det ut dårlige signaler til andre som ikke går i kostnadsfri karantene og dermed ikke karantene i det hele tatt. Enten kan de komme på jobb med smitte eller de blir borte fra jobb og arbeidsgiver får et helvete med å erstatte arbeidskraft. -men, god tur. Hva er kostnadsfri karantene? Forstår jeg deg riktig at du på ramme alvor mener at alle skal la være å reise til et grønt land fordi andre velger å dra til et rødt land fordi de som reiser til et grønt land setter et dårlig eksempel? Skal jeg la være å kjøre bil i edru tilstand fordi en annen kan komme til å kjøre i fylla?
Gjest Blondie65 Skrevet 26. juli 2020 #51 Skrevet 26. juli 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Problemet med å holde ferie hemmelig er at du tar er valg på andre sine vegne. De som ikke reiser har tatt andre vurderinger enn de som blir hjemme. Hvordan er det mulig og både være så egoistisk samtidig bry seg om hva andre mener? Jeg hadde ikke satt pris på om noen reise bort og holdt det hemmelig, for jeg er ikke villig til å gjøre dette selv (for det er en pandemi). Du hadde ikke vært ønsket som venn om du ikke hadde brydd deg mer om mitt valg. Anonymkode: b7dc5...98c Problemet med min hypotetiske reise til et grønt land - som faktisk kan være jobbrelatert og derfor noe jeg må gjøre - er ikke at jeg burde skamme meg men at du mener at jeg bør skamme meg.
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #52 Skrevet 26. juli 2020 4 timer siden, Kvalitet skrev: Det er sosialt ukorrekt å reise utenfor Norge nå. Floskelen enhver må gjøre hva som er greit er litt FrP politikk (meg selv først). Om dere går i frivillig og kostnadsfri karantene er så sin sak. Dere skal gjennom flytur og flyplass før dere kommer så langt. I tillegg sender det ut dårlige signaler til andre som ikke går i kostnadsfri karantene og dermed ikke karantene i det hele tatt. Enten kan de komme på jobb med smitte eller de blir borte fra jobb og arbeidsgiver får et helvete med å erstatte arbeidskraft. -men, god tur. Hva med å faktisk lese hva hun skriver? De skal ha hjemmekontor, og i praksis være i karantene når de kommer hjem. Skal de da jobbe gratis, fra hjemmekontoret, i ti dager? Anonymkode: 3196c...636 3
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #53 Skrevet 26. juli 2020 18 minutter siden, Blondie65 skrev: Problemet med min hypotetiske reise til et grønt land - som faktisk kan være jobbrelatert og derfor noe jeg må gjøre - er ikke at jeg burde skamme meg men at du mener at jeg bør skamme meg. Folk er jo gærne, så du ikke at noen krevde at passasjerlistene til SAS-flyet burde offentliggjøres? Og piloten burde straffes? Anonymkode: 3196c...636 3
Kvalitet Skrevet 26. juli 2020 #54 Skrevet 26. juli 2020 3 timer siden, Blondie65 skrev: Hva er kostnadsfri karantene? Forstår jeg deg riktig at du på ramme alvor mener at alle skal la være å reise til et grønt land fordi andre velger å dra til et rødt land fordi de som reiser til et grønt land setter et dårlig eksempel? Skal jeg la være å kjøre bil i edru tilstand fordi en annen kan komme til å kjøre i fylla? Med kostnadsfri karantene mener jeg at Ts kan jobbe hjemme fra uten at det koster noe økonomisk. Vil antagelig tjene det samme. Land kan fort snu fra grønt til rødt jmf Spania nå. Endringer såpass raskt skyldes antall smitte og smitterisiko. Ts kan da være smitter, oppholde seg på flyplass og i fly før hun endelig kommer seg hjem.
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #55 Skrevet 27. juli 2020 19 hours ago, Kvalitet said: Med kostnadsfri karantene mener jeg at Ts kan jobbe hjemme fra uten at det koster noe økonomisk. Vil antagelig tjene det samme. Land kan fort snu fra grønt til rødt jmf Spania nå. Endringer såpass raskt skyldes antall smitte og smitterisiko. Ts kan da være smitter, oppholde seg på flyplass og i fly før hun endelig kommer seg hjem. De aller fleste flyselskap har pålagt med munnbind ombord i flyet, og mange deler ut antibac når man kommer ombord. Mange flyplasser har også pålagt munnbind. Det er mao egentlig større sannsynlighet for å bli smittet på et tettpakket tog i Norge, med andre utenlandske turister, hvor det ikke foreløpig er pålagt med munnbind. Mange av de grønne landene har like lite, eller mindre, smitte som Norge, så faren der er ikke større enn her. Og ja, du kommer til å si at man treffer andre på flyplass/fly, men som nevnt; man bruker munnbind. Og ja, landet kan bli rødt, men da går man i karantene når man kommer hjem, enten ved å ha hjemmekontor, eller ved å være ulønnet/bruke ferie. Det er en risiko man tar. Selv ville jeg ikke tatt sjansen om jeg ikke visste at jeg kunne ha hjemmekontor, noe jeg vet jeg kan (Jeg skal ha Norges ferie, men jeg ser ikke noe problem med de som reiser til helt trygge grønne land) Anonymkode: 220ed...992 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #56 Skrevet 27. juli 2020 Og angående kommentaren om overfylte helsevesen. Dersom et land er grønt, skal det være såpass lite smitte i landet, at helsevesenet ikke er overfylt. Det gjøres en ny vurdering hver 14. dag. Det tar tid før helsevesenet kollapser på nytt, selv om smitten i landet øker, og landet skulle bli rødt. Om man derfor må på sykehuset med en brukket fot i et land som er grønt, så vil jeg ikke akkurat påstå at vedkommende bruker et overfylt helsevesen. Anonymkode: 220ed...992 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #57 Skrevet 27. juli 2020 Jeg har vært på ferie i et grønt land i fem dager - vi bestilte flybillettene for flere måneder siden, og fikk dem flyttet, så vi dro da det åpnet opp. Jeg har delt noe fra ferien, ikke spesielt mye, men så er jeg ikke veldig aktiv på sosiale medier heller. Nære venner og familie vet at jeg har dratt, og det vet kjærestens familie også. Det var ikke hemmelig, og det var bevisst - landet er grønt, vi tar forholdsregler, og jeg vil ikke skjule noe fordi noen er rabiate på nett. Jeg er hjemme de to neste ukene, men det er fordi jeg fortsatt har hjemmekontor og jeg uansett har mye å gjøre, så jeg blir sittende hjemme. Planla det hele slik, så det passet bra. Har ingen venner eller familie i risikosonen. Landet er fortsatt grønt. Anonymkode: 1f09a...75d
Jdz Skrevet 27. juli 2020 #58 Skrevet 27. juli 2020 På 18.7.2020 den 23.25, AnonymBruker skrev: Grunnen til at smitten har gått ned, er fordi folk ikke har reist og har holdt seg hjemme - dette gjelder alle land, ikke bare Norge. Anonymkode: 2e196...9fc Grunnen til at smitten har gått ned er summen av rekke smittereduserende tiltak som er satt i verk. Ingen kan med sikkerhet si hvor effektive hvert enkelt tiltak har vært. Kravet om karantene og derav mindre reising har sikkert bidratt til lavere smittetall, men dette er langt fra den eneste grunnen til at smitten er lav. Smitten er fortsatt lav i Norge, selv om det ikke lenger er krav om karantene.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå