Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen her som skal på hemmelig ferie i år? Vi skal til et grønt land hvis det forblir grønt frem til avreisen. Vi har også hjemmekontor, og blir i praksis i frivillig karantene etter oppholdet uansett. Men nå er det såpass mye shaming der ute, at det garantert ikke blir delt i sosiale medier i hvert fall. Men vi vurderer å holde det helt hemmelig, faktisk. Selv om selveste Espen Nakstad sier det ikke er noen grunn til å føle på ferieskam. Mange skeptikere blant familie, venner og kolleger.

Anonymkode: 7f82b...0b3

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ferieskam? Har det også blitt en greie nå?😳

Jeg tenker at alle må få lov til å reise akkurat hvor de vil, så lenge det er lovlig. Men det sitter altså noen kjerringer bak tastaturet som mener du må holde deg hjemme med munnbind, gummihansker og atomkrig-kit bare fordi det anbefales å unngå unødvendige reiser, noe de leser som "Hvis du drar til kusina di i Spania så kommer alle her hjemme til å dø"

• Liker 6
Skrevet

Flyskam har jo vært en greie lenge, så at ferieskammen kom er ingen bombe. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

At du velger å reise får være opp til deg, men jeg synes det blir veldig respektløst av deg om du ikke gir de rundt deg et valg om de vil være nær noen som har nylig returnert fra utlandet. Når folk velger å ikke reise for egen og andres helse, altså velger å ikke ta den risikoen, har du ingen rett i å ikke ta hensyn. Det er ikke forbudt å drite i andre, men hadde du smittet meg og kanskje gjort meg alvorlig syk har det fått konsekvenser!!!!!

Du vet ikke hvem som er i risikogrupper eller har noen i nær familie.

Anonymkode: b7dc5...98c

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker said:

At du velger å reise får være opp til deg, men jeg synes det blir veldig respektløst av deg om du ikke gir de rundt deg et valg om de vil være nær noen som har nylig returnert fra utlandet. Når folk velger å ikke reise for egen og andres helse, altså velger å ikke ta den risikoen, har du ingen rett i å ikke ta hensyn. Det er ikke forbudt å drite i andre, men hadde du smittet meg og kanskje gjort meg alvorlig syk har det fått konsekvenser!!!!!

Og dette er grunnen til at det blir hemmelig ferie i år, når det kommer sånt som dette selv etter at man forteller at man i praksis blir sittende i karantene etter hjemkomst (noe som ikke lenger er nødvendig). Dere som shamer og lager dere strengere regler enn myndighetene bør tenke på at folk sannsynligvis ikke kommer til å fortelle dere hvor de har vært. Og det er garantert ikke alle som kommer til å holde seg hjemme uken etterpå som oss. Noe som også er helt greit så lenge det ikke er noe karantenekrav.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og dette er grunnen til at det blir hemmelig ferie i år, når det kommer sånt som dette selv etter at man forteller at man i praksis blir sittende i karantene etter hjemkomst (noe som ikke lenger er nødvendig). Dere som shamer og lager dere strengere regler enn myndighetene bør tenke på at folk sannsynligvis ikke kommer til å fortelle dere hvor de har vært. Og det er garantert ikke alle som kommer til å holde seg hjemme uken etterpå som oss. Noe som også er helt greit så lenge det ikke er noe karantenekrav.

Om du blir smittet og gir det til noen du ikke vet tar immundempene medisin.... Hvordan hadde du følt det da? Du har lite empati om du synes det er greit. Og hvilke forventninger har du til denne personens pårørende? 

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Om du blir smittet og gir det til noen du ikke vet tar immundempene medisin.... Hvordan hadde du følt det da? Du har lite empati om du synes det er greit. Og hvilke forventninger har du til denne personens pårørende? 

Hvorfor spør du om dette når vi uansett har tenkt å holde oss hjemme etter tilbakekomst? 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det jo sånn at de stedene deg er åpnet opp for anses som trygge. Så det er ingen større grunn til å frykte folk som drar på ferie til trygge destinasjoner enn det er å frykte folk i Norge hvor vi fortsatt også har smitte. 
Jeg skal reise til Skåne. Noe jeg ikke kringkaster i øst og vest fordi folk har et inntrykk av at i Sverige der ligger det nærmest dynger med lik i gatene. 

Anonymkode: 9e2b6...993

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at folk gjør som de vil på eget ansvar, kjenner flere som er reist til Danmark og Tyskland. MEN, hvis du kommer hjem med smitte og risikerer å smitte andre rundt deg, trenger hjelp fra helsevesenet selv eller smitter noen av dine nærmeste så de blir alvorlig syk, da mister du alle rett til å klage eller syns synd i deg selv. Da er det ditt eget valg som skaper trøbbel for deg og dine, og potensielt krever ressurser av helsevesenet og er en smitte fare for dem. Får du da dårlig samvittighet så må du bare leve med det rett og slett. Tror mange tenker at det går sikkert greit, og det gjør det nok for de fleste, men vi vet ikke hvem det ikke gjør det for. 

Anonymkode: 17598...b41

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg reiser til Frankrike neste uke og jeg tror ikke jeg gidder å holde det hemmelig. At jeg har en sur tante får bare være. Nå har de faktisk åpnet, og det er heller ingen karantene. Folk kan tenke og mene det de vil, men har faktisk ingen grunn til å moralisere.

Når jeg kommer hjem, har jeg fortsatt hjemmekontor og en intens arbeidsuke foran meg. Jeg kommer bare til å sitte hjemme og jobbe uken etter jeg er kommet hjem, og ikke se noen. Så en slags karantene blir det for meg selv om det ikke er pålagt, 

Anonymkode: 1f09a...75d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker som så at dersom du ikke ønsker å stå opp for dine egne valg, så vet du at det du gjør ikke er risikofritt.

Anonymkode: 13e69...51f

• Liker 9
Gjest Blondie65
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker som så at dersom du ikke ønsker å stå opp for dine egne valg, så vet du at det du gjør ikke er risikofritt.

Anonymkode: 13e69...51f

Det er faktisk ikke det det handler om. Vi som foretrekker å feriere utenlands av mange forskjellige grunner (har ikke hytte, har ikke båt, har ikke bil, bor og reiser alene og har hatt hjemmekontor siden mars) har blitt disset og kalt mange utrolige ting i tråd etter tråd her. Det er ingen i min nære omgangskrets som har flikket et øyelokk når jeg har fortalt om min (nå av reiseoperatøren avlyste!) sydentur senere i år. Hvis noen hadde flikket et øyelokk hadde jeg sluttet å snakke med dem om det.

Det er mitt valg om jeg velger å reise i tråd med myndighetenes råd. Det skal jeg verken ha dårlig samvittighet for eller andre blande seg noe som helst i.

AnonymBruker
Skrevet

Håper du ikke er venn av meg, og om du er, så er inkubasjonstiden 14 dager, så fint om du ikke møter meg på minst to uker. 
Jeg er i risikogruppa, og har lite lyst på opphold i respirator.

Takk ❤️

Anonymkode: 65dc0...891

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Håper du ikke er venn av meg, og om du er, så er inkubasjonstiden 14 dager, så fint om du ikke møter meg på minst to uker. 

Takk ❤️

Men hvordan gjør du det nå som turister også kan komme til Norge?

Anonymkode: 46bf5...113

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk ❤️

Ettersom norske grenser er åpnet for turister og arbeidende utenfra, så blir det jo til at det er de som er risikosonen som faktisk må isolere seg hjemme. 

Anonymkode: 1f09a...75d

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvordan gjør du det nå som turister også kan komme til Norge?

Anonymkode: 46bf5...113

Jeg holder meg hjemme, som

jeg stort sett har gjort siden midten av mars.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Grunnen til at smitten har gått ned, er fordi folk ikke har reist og har holdt seg hjemme - dette gjelder alle land, ikke bare Norge.

Vi ser jo hva som har skjedd nå som det har blitt åpnet opp igjen - grønne Spania anbefales å gå tilbake til rødt ... Det burde jo ikke komme som noen stor overraskelse. Dette kommer til å blusse opp igjen, bare fordi folk på død og liv (bokstavelig talt) må.på.ferie. Dugnad my ass.

🙄

Skam er på sin plass.

Myndighetene har latt seg presse av næringslivet istedenfor å sette folks liv og helse øverst.

Anonymkode: 2e196...9fc

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Dere burde skamme dere!:raven::nei: Hvorfor i hel••te må dere på død og liv dra ut av Norge akkurat i år??? Bare her i Bergen er det tre nye smittetilfeller i helgen hvor en er innlagt... Hold dere hjemme i Norge for svingende!!!!

Anonymkode: 5126d...107

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Lurer også på hva dere som reiser utenlands tenker om et eventuelt sykehusopphold i utlandet? Hva om du eller noen andre i familien skulle bli akutt syke av korona? Er det verdt risikoen? Eller om man brekket en fot eller annet og kapasiteten til helsevesenet i landet man er i er sprengt? Hva om landet blir akutt satt til  rødt og landet møter en bølge av korona, skal man forvente at nordmenn/turister blir i  like stor grad prioritert av helsevesenet inser landet? Det er mer å reflektere over enn hjemmekontor og noen litt innestengte dager hjemme. At folk med familie tørr å utsette seg selv eller barna sine fatter jeg ikke. Men Gud forby at man ikke får reist til utlandet på feire et år.. det er jo «krise»..

Anonymkode: 7ec4e...4c0

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...