Gå til innhold

Hvorfor er så mange reklamer på østlands(Oslo)dialekt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det er utrolig mange reklamer der personen snakker østlandsdialekt, hvis det gikk an å snakke bokmål så hadde det hørt ut slik som jeg tenker på. Når det er andre dialekter er det ofte for å understreke at det er et produkt fra "gokk". Hvorfor er det sånn? De fleste reklamestudioene ligger sikkert i Oslo, men i Oslo bor det jo folk fra hele landet med alle dialekter? Er det fordi reklamebyråene tror at folk fra det sentrale østland ikke forstår en fra Hardanger eller Helgeland? 

Anonymkode: 7eac4...d64

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ikke bare ligger de fleste reklamebyråene sikkert i Oslo-området: det er jo der det bor flest folk også. Selv om det er mange tilflyttere til dette området er det faktisk innmari mange som kommer herfra også. Dessuten har jo nesten alle på Østlandet en eller annen normert østlandsdialekt, da vi blir stigmatisert og ansett som mindre begavet dersom vi snakker noe annet. 

Anonymkode: 99c61...405

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Folk fra Gryta tror Gryta er den eneste plassen som betyr noe i Norge. 

Anonymkode: 027c0...efe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mange østlendinger og spesielt de fra Oslo er ikke god på å forstå andre dialekter. De er vel litt mindre kunnskapsrike når det gjelder å forstå andre dialekter, fordi de er vant til at vi som snakker dialekt prøver å snakke finere når vi snakker med de. 

Anonymkode: 96482...193

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mange østlendinger og spesielt de fra Oslo er ikke god på å forstå andre dialekter. De er vel litt mindre kunnskapsrike når det gjelder å forstå andre dialekter, fordi de er vant til at vi som snakker dialekt prøver å snakke finere når vi snakker med de. 

100%. Jeg måtte gjenta alt jeg sa når jeg bodde i Oslo i hvertfall tre ganger. Enkle ting som "kan æ få en pose" ble for krevende for Grytlendinger. 

Anonymkode: 027c0...efe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er vel ikke bare oss som sliter med å skjønne endel dialekter. Bare nynorsk er jo nesten å sammenligne med dansk. Nesten uforståelig mao. 

Anonymkode: aca66...62b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er vel ikke bare oss som sliter med å skjønne endel dialekter. Bare nynorsk er jo nesten å sammenligne med dansk. Nesten uforståelig mao. 

Nynorsk er ikke en dialekt det er et skriftspråk.

Jeg bor på Østlandet og da jeg flyttet nærmere Oslo måtte jeg legge av meg dialekta mi, ellers var det ingen som skjønte hva jeg sa. Og det var en østlandsdialekt altså. Ord som ho, pælær, bilær, labbær osv er helt uforståelig tydeligvis, selv om de i sammenhengen de er skrevet burde være lette å forstå.

Anonymkode: d7d07...3ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå er det massevis av dialekter på Østlandet da. Alt fra Vestfoldsdialekt, Hedemarksdialekt og Grenlandsk til Drammensdialekt, Østfoldsdialekt og Gudbrandsdalsmål ++  Og når man vet at det bor nærmere 3 millioner mennesker på Østlandet, er det kanskje ikke så rart det er dise dialektene man ofte bruker i reklame? Men du mener kanskje "bokmålsdialekt" som strengt tatt ikke er noen dialekt. Det er nok som det blir sagt her, fordi de fleste reklamebyråene ligger i Oslo området ja..

Anonymkode: 48ebb...3da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå er det massevis av dialekter på Østlandet da. Alt fra Vestfoldsdialekt, Hedemarksdialekt og Grenlandsk til Drammensdialekt, Østfoldsdialekt og Gudbrandsdalsmål ++  Og når man vet at det bor nærmere 3 millioner mennesker på Østlandet, er det kanskje ikke så rart det er dise dialektene man ofte bruker i reklame? Men du mener kanskje "bokmålsdialekt" som strengt tatt ikke er noen dialekt. Det er nok som det blir sagt her, fordi de fleste reklamebyråene ligger i Oslo området ja..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke bare ligger de fleste reklamebyråene sikkert i Oslo-området: det er jo der det bor flest folk også. Selv om det er mange tilflyttere til dette området er det faktisk innmari mange som kommer herfra også. Dessuten har jo nesten alle på Østlandet en eller annen normert østlandsdialekt, da vi blir stigmatisert og ansett som mindre begavet dersom vi snakker noe annet. 

Anonymkode: 99c61...405

Ehhh, nei, det bor ikke flest folk i Oslo. Ca 1,2% av Norges befolkning bor i Oslo kommune. 

For det første så er nynorsk eit skriftspråk og ikkje ei dialekt, og for det andre så er det faktisk bokmål som har utvikla seg frå dansk. Nynorsk er basert på dialekter frå store delar av Noreg. 

Ja, det var derfor jeg presiserte i HI at jeg mente det som jeg som ikke er østlending kaller Oslodialekt, litt som om du skulle snakke bokmål dersom det var mulig. Jeg hører godt forskjell på en fra Vågå, Hamar, Larvik og Fredrikstad, men det var ikke disse dialektene jeg sikter til. Tar gjerne en reklame på kav vagvær jeg, DET hadde vært noe! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ehhh, nei, det bor ikke flest folk i Oslo. Ca 1,2% av Norges befolkning bor i Oslo kommune. 

Hvis du regner en gang til vil du nok finne ut at det er 12-13 %, og ikke 1,2. Og det er bare innenfor kommunegrensa.

Reklamefolk driver mye research og velger den språkformen som treffer markedet best. Så enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Viktualia skrev:

Hvis du regner en gang til vil du nok finne ut at det er 12-13 %, og ikke 1,2. Og det er bare innenfor kommunegrensa.

Reklamefolk driver mye research og velger den språkformen som treffer markedet best. Så enkelt.

Ja en liten regnefeil. 12% er uansett ikke folk flest. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja en liten regnefeil. 12% er uansett ikke folk flest. 

Det kommer litt an på om du mener Stor-Oslo, tettstedet Oslo eller byen Oslo. Osloregionen (Stor-Oslo) som i tillegg til Oslo inkluderer deler av Viken, Innlandet, Vestfold og Telemark hadde 1. januar 2020 omkring 1,5 millioner innbyggere. Testtstedet Oslo (det SSB regner som sammenhengende bebyggelse omkring Oslo) hadde i 2019 litt over 1 million innbyggere, og Oslo har nesten 700 000 innbyggere.

Med Stor-Oslo blir faktisk innbyggertallet nesten 30% av landets befolkning, og byen Oslo har nesten akkurat 13% av landets befolkning.

Uansett. Nok flisespikking. 

Det at reklamer først og fremst inneholder standard øst-norsk (dvs dialekten flest rundt og i Osloregionen snakker, og nei, sier ikke alle gjør dette), handler vel om at det er der disse reklamebyråene ligger. De er uoppfinnsomme. Jeg er selv fra Oslo og ser gjerne at man bruker flere ulike dialekter.

Dette med at folk ikke forstår dialekter i Oslo synes jeg er helt merkelig. For det første er byen Oslo full av innflyttere fra andre regioner, og for det andre er ikke andre dialekter så vanskelig å forstå (synes jeg, og det finnes vel unntak her også).

Endret av SPOCA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
4 timer siden, SPOCA skrev:

Det at reklamer først og fremst inneholder standard øst-norsk (dvs dialekten flest rundt og i Osloregionen snakker, og nei, sier ikke alle gjør dette), handler vel om at det er der disse reklamebyråene ligger. De er uoppfinnsomme. Jeg er selv fra Oslo og ser gjerne at man bruker flere ulike dialekter.

De fleste ligger i Oslo-området ja, men Oslo er jo fullt av mennesker fra andre deler av landet så det må jo være nok personer å ta av.. Men det kan jo hende at folk er så vant med å høre Oslo-dialekt at de faktisk hører hva som blir sagt, og ikke tenker over dialekten, slik at folk kjøper mer? Jeg vet ikke. Uansett synes jeg det hadde vært moro å høre flere dialekter i reklamer (og ikke bare e nordlending i en reklame som handler om fisk...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes vi bør være ganske fornøyde med hvor godt dialekter er representert i media. I mange andre land har dialekter og såkalt "bygdemål" lav status og det er helt uaktuelt at f.eks embedsmenn i høyere stillinger prater dialekt.

Jeg er selv fra Oslo og prater det folk flest vil oppfatte som bokmål. Men jeg er veldig stolt av at vi har mange dialekter her i landet og at de er såpass godt representert både på tv, i politikk og samfunnet generelt. 

Anonymkode: 3ae9c...6d1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...