Gå til innhold

Konfirmasjon og gave fra besteforeldre


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ikke ta ansvar for ting som ikke er ditt. Alle gaver settes frem, alle gir det de vil, alle gaver settes pris på. Så enkelt kan det være. Alle får ansvar for å håndtere sine egne følelser.

Anonymkode: cbed0...00a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

I alle konfirmasjoner jeg har vært i har kort stått framme på gavebordet? Hvis besteforeldrene skriver summen i korter, skal vi fjerne kortet da? 😕

Anonymkode: 2d269...57d

Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ber bare dine foreldre om å ikke skrive summen i kortet. Så enkelt. 

Anonymkode: 63eb3...94d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får Nille og Europris gaver fra svigers, mens min mor kommer med ordentlige gaver som sykkel, sparkesykkel, hockey utstyr etc.. Så hadde det vært meg, hadde jeg bare åpnet konvolutten foran mine svigerforeldre.

Anonymkode: f53f1...8d1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe jeg syns er utrolig lite sjarmerende, så er det konfirmanter (eller foreldrene deres) som sitter og teller penger i selve selskapet. Da viser man virkelig hva man mener konfirmasjonen handler om - at ungdommen skal få mest mulig penger. 

Man kan godt ha gaveåpning og sette fram gavene, men man leser ikke opp eller på annet vis proklamerer hvor mye penger den og den har gitt. Kortene settes naturligvis fram, men ikke hvis beløpet står der. Det har faktisk ingen andre med.

Alle dere som mener at «det må bare svigers tåle» bør gå en runde i tenkeboksen - er konfirmasjonen for at det skal vises fram hvor mye penger lille Ole får? Er den et selskap for at mormor skal kunne vise fram hvor gavmild hun er, mens farmor må skamme seg fordi hun ikke vil/kan/ønsker å være like gavmild? 

Gaven fra det settet med besteforeldre som gir mest blir vel ikke noe mer verdt eller bedre ved å framheve hvor stor den er. 

Som foreldre mener jeg dere må ta styringen her, gi beskjed til besteforeldrene om at summer ikke skal oppgis i kortet (og gis det kontanter så fjernes de før kortet settes opp) og det blir ikke noe pengetelling før selskapet er over og gjestene har gått. At ungdommen vet hvem som har gitt hva er en selvfølge, men ikke at alle andre 1) vet at Tante Olga «bare» ga 200 mens onkel Per ga 1000 og 2) at det proklameres i selskapet hvor mye penger ungdommen har fått. 

Og så kan kanskje både foreldre, besteforeldre og ungdommen selv gå litt i tenkeboksen på HVORFOR man vil ha konfirmasjon - det bør ikke primært være for å grafse til seg mest mulig. 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi får Nille og Europris gaver fra svigers, mens min mor kommer med ordentlige gaver som sykkel, sparkesykkel, hockey utstyr etc.. Så hadde det vært meg, hadde jeg bare åpnet konvolutten foran mine svigerforeldre.

Anonymkode: f53f1...8d1

Da foreslår jeg at dere ber svigers om å slutte å gi gaver siden dere er så grådige og utakknemlige.

Anonymkode: 9f7fa...eba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi skal også ha konfirmasjonsbilde sept. Vi skriver ned alle gavene og sum og fra hvem i en liten bok. For i ettertid å se hva han fikk med hvem. Helt vanlig og normalt i vår familie og her vi bor. 
min mor gir også 20.000 til alle barnebarna, det blir skrevet opp. Svigers gir kanskje 1000 🤷🏼‍♀️ Og det er helt greit. Men vi gjemmer ikke mammas gave og lat være å skrive det opp fordi svigers kan bli fornermet.. svigers har god råd, så de kan jo bare gi mer om det er så viktig for de. 
folk må tåle at folk gir ulike summer. Det er konfirmanten sin dag. Og folk gir det de ønsker

Anonymkode: 5c2a0...25c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da foreslår jeg at dere ber svigers om å slutte å gi gaver siden dere er så grådige og utakknemlige.

Anonymkode: 9f7fa...eba

Utakknemlig? 
det går an å kjøpe skikkelig gaver til barnebarna, ting de trenger.. og ikke bare noe jalla nips fra Nille 

Anonymkode: 5c2a0...25c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, regine skrev:

Er det noe jeg syns er utrolig lite sjarmerende, så er det konfirmanter (eller foreldrene deres) som sitter og teller penger i selve selskapet. Da viser man virkelig hva man mener konfirmasjonen handler om - at ungdommen skal få mest mulig penger. 

Man kan godt ha gaveåpning og sette fram gavene, men man leser ikke opp eller på annet vis proklamerer hvor mye penger den og den har gitt. Kortene settes naturligvis fram, men ikke hvis beløpet står der. Det har faktisk ingen andre med.

Alle dere som mener at «det må bare svigers tåle» bør gå en runde i tenkeboksen - er konfirmasjonen for at det skal vises fram hvor mye penger lille Ole får? Er den et selskap for at mormor skal kunne vise fram hvor gavmild hun er, mens farmor må skamme seg fordi hun ikke vil/kan/ønsker å være like gavmild? 

Gaven fra det settet med besteforeldre som gir mest blir vel ikke noe mer verdt eller bedre ved å framheve hvor stor den er. 

Som foreldre mener jeg dere må ta styringen her, gi beskjed til besteforeldrene om at summer ikke skal oppgis i kortet (og gis det kontanter så fjernes de før kortet settes opp) og det blir ikke noe pengetelling før selskapet er over og gjestene har gått. At ungdommen vet hvem som har gitt hva er en selvfølge, men ikke at alle andre 1) vet at Tante Olga «bare» ga 200 mens onkel Per ga 1000 og 2) at det proklameres i selskapet hvor mye penger ungdommen har fått. 

Og så kan kanskje både foreldre, besteforeldre og ungdommen selv gå litt i tenkeboksen på HVORFOR man vil ha konfirmasjon - det bør ikke primært være for å grafse til seg mest mulig. 

 

 

Nei, vett du hva.. klart summene skal skrives opp.. opp til hver enkelt om de ønsker å lese i boken etterpå hvem som gav hva.. får være måte på å ta hensyn til grådige tante Olga. 
hos oss leser alle og det er fint. 
mopp til hver enkelt familien hvordan en ønsker å gjøre dette. 

vår sønn får 50.000 kr av oss foreldre.. klart han skal få juble og være glad for det 😀 skal ikke gjemme kortet tilfelle andre blir såret fordi de ikke kan gi like mye.. 

skal alle være krenket nå eller? La folk gi det de vil 
 

Anonymkode: 5c2a0...25c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, vett du hva.. klart summene skal skrives opp.. opp til hver enkelt om de ønsker å lese i boken etterpå hvem som gav hva.. får være måte på å ta hensyn til grådige tante Olga. 
hos oss leser alle og det er fint. 
mopp til hver enkelt familien hvordan en ønsker å gjøre dette. 

vår sønn får 50.000 kr av oss foreldre.. klart han skal få juble og være glad for det 😀 skal ikke gjemme kortet tilfelle andre blir såret fordi de ikke kan gi like mye.. 

skal alle være krenket nå eller? La folk gi det de vil 
 

Anonymkode: 5c2a0...25c

Da vet vi jo hva som er grunnen til at deres gutt skal konfirmeres: PENGER og kun det. Han skal selvsagt få lov å juble over gaven, men må det skje i selskapet? Hvorfor blir gaven fra dere bedre av at det skal gjøres et nummer ut av den i selskapet?

Dette handler om folkeskikk og oppdragelse. Det spiller da ingen rolle om Tante Olga gir en liten sum fordi om hun er kjip eller fordi om hun har dårlig råd, det er faktisk ikke opp til mottaker å vurdere det heller. At summene noteres, slik at ungdommen selv vet hvem som har gitt hva er naturlig, men at dette skal ligge åpent for alle er totalt utenfor normal oppdragelse. 

Folk burde få lov å gi det de ønsker og vil, det er en selvfølge. Det er også - i allfall i min familie/omgangskrets - en selvfølge at konfirmanten både takker ordentlig og viser glede ved gaven, selv om det kanskje ikke var akkurat det h*n ville ha. Det er også en selvfølge at GIVER ikke skryter hemningsløst av sin gave, som i at «jeg ga XXXX kr .....».

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi skal også ha konfirmasjonsbilde sept. Vi skriver ned alle gavene og sum og fra hvem i en liten bok. For i ettertid å se hva han fikk med hvem. Helt vanlig og normalt i vår familie og her vi bor. 
min mor gir også 20.000 til alle barnebarna, det blir skrevet opp. Svigers gir kanskje 1000 🤷🏼‍♀️ Og det er helt greit. Men vi gjemmer ikke mammas gave og lat være å skrive det opp fordi svigers kan bli fornermet.. svigers har god råd, så de kan jo bare gi mer om det er så viktig for de. 
folk må tåle at folk gir ulike summer. Det er konfirmanten sin dag. Og folk gir det de ønsker

Anonymkode: 5c2a0...25c

Men gjestene leser vel ikke i den boka?!

Anonymkode: 63eb3...94d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/15/2020 at 4:57 PM, Jytte said:

Kortene blir jo lest opp. Hvis noen vil lese de en gang til er det fritt fram, men det er ikke vanlig. Kanskje i noen miljøer, men jeg er ikke vant til det. 

Har aldri opplevd at kortene blir lest opp eller lagt frem. Hos oss blir gavene lagt inn til konfirmanten og eventuelle penger i skapet.

Anonymkode: 1fe3b...bc7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skal det stå fremme! Hadde jeg vært deg hadde jeg nesten frydet meg litt hvis svigers ser det.

I konfirmasjon her i huset ga det ene besteforeldreparet 10000,- De har dårlig råd og jeg fikk helt vondt i meg at de ga så mye, for jeg veit at det merker de veldig godt på egen økonomi, Mens det andre besteforeldeparet gav 3000,- De har ræva full av penger og jeg synes helt ærlig at dette var stusselig. Jada veit at noen sikkert syns jeg høres utakknemlig ut, men dette har gjentatt seg i alle år, hver bursdag og jul. Det ene paret gir en 1000-lapp og de med masse penger gir 300,- 
Pga alvorlig sykdom så har vi selv begrenset økonomi, så hadde vært gull verdt med litt hjelp til en liten drahjelp til ungene mtp lappen og startkapital til bolig.

Anonymkode: d254b...6d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, regine skrev:

Da vet vi jo hva som er grunnen til at deres gutt skal konfirmeres: PENGER og kun det. Han skal selvsagt få lov å juble over gaven, men må det skje i selskapet? Hvorfor blir gaven fra dere bedre av at det skal gjøres et nummer ut av den i selskapet?

Dette handler om folkeskikk og oppdragelse. Det spiller da ingen rolle om Tante Olga gir en liten sum fordi om hun er kjip eller fordi om hun har dårlig råd, det er faktisk ikke opp til mottaker å vurdere det heller. At summene noteres, slik at ungdommen selv vet hvem som har gitt hva er naturlig, men at dette skal ligge åpent for alle er totalt utenfor normal oppdragelse. 

Folk burde få lov å gi det de ønsker og vil, det er en selvfølge. Det er også - i allfall i min familie/omgangskrets - en selvfølge at konfirmanten både takker ordentlig og viser glede ved gaven, selv om det kanskje ikke var akkurat det h*n ville ha. Det er også en selvfølge at GIVER ikke skryter hemningsløst av sin gave, som i at «jeg ga XXXX kr .....».

Hvem sier at ungdommen ikke er takknemlig for gavene han får?? 
det er helt normalt med gavelistene her vi bor. Det handler ikke om dårlig oppdragelse eller dum eller hva du tenker.. 

hva andre gjør er helt irrelevant og opp til de, hva vi gjør er opp til oss. 
i vår familie blir ingen hverken sure eller fornermet over at andre gir mer.. helt opp til hver enkelt hva de ønsker å gi. 
konfirmanten blir glad i alt han får. 
vår gave skal åpnes sammen med alle andre gavene, ingen grunn til å åpne i skjul og holde det hemmelig 

Anonymkode: 5c2a0...25c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men gjestene leser vel ikke i den boka?!

Anonymkode: 63eb3...94d

Jo, de som har lyst og stor interesse å se hva han fikk med hvem kan fint lese.. det er opp til hver enkelt om de har interesse av det. 

Anonymkode: 5c2a0...25c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt skal kortet stå framme! 
 

Dersom de andre besteforeldrene evt. blir pinlig berørt fordi de har gitt mindre er det deres sak. 

Anonymkode: 47a64...ce0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...