Gå til innhold

Konfirmasjon og gave fra besteforeldre


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi skal ha konfirmasjon for eldste nå i sept. Mine foreldre har tolv barnebarn, dette er femte som konfirmeres. De har bidratt inn i selve selskapet etter eget ønske, kjøpt dress med tibehør til guttene, og bidratt inn til bunad til jentene.

De har gitt 20 000 i konfirmasjonsgave til hver av ungene som står på lukket konto til de er 18 år, og er øremerket primært sertifikat el.l.

Svigerforeldrene mine har ikke meldt at de ønsker å bidra noe inn i konfirmasjonen, noe som er helt greit. No hard feelings, da vi ikke har sett på det som en selvfølge at besteforeldrene skal bidra med noe utenom å være gjester og en gave til konfirmanten.

Jeg begynte å tenke på om det er dumt at konvolutten med kortet fra mine forelsre ligger på gavebordet slik at svigers ser det.. Samtidig må jo mine foreldre få gi den gaven de ønsker uten at noen skal.bli snurt for det.

Anonymkode: 2d269...57d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Dævendøtte
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg begynte å tenke på om det er dumt at konvolutten med kortet fra mine forelsre ligger på gavebordet slik at svigers ser det.. Samtidig må jo mine foreldre få gi den gaven de ønsker uten at noen skal.bli snurt for det.

Du svarer selv det rette svaret. Klart kortet skal ligge framme sammen med de andre gavene! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart du skal la kortet ligge fremme! De har gitt en stor gave, det må de jo få lov til. Dine svigerforeldre har gitt en mindre gave, det er også veldig ok. Bare fordi gaven er litt ekstra fin må man jo få lov å være glad for den uten at andre skal føle seg krenket. 

Vi venter barn og min bestemor kjøpte en kjempefin gave til den lille. Det betydde masse for meg, ikke bare materielt, men mest at det var så hyggelig at hun ville bidra og engasjere seg. Så det holder jeg ihvertfall ikke hemmelig, og hvis noen blir støtt av det er det deres problem!

Anonymkode: 76c34...8f8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei - da er det ikke så ille som jeg tenkte det ville bli. Takk 😊 Har et litt anstrengt forhold til svigers, og de kommer stadig med stikk mot min familie. Så er bare redd for at det ble ekkelt i ettertid. Men det skal jo ikke gå ut over mine foreldre og deres gave.

Anonymkode: 2d269...57d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva svigers gir, er det de gir. Bare greit å vise de hva dine foreldre gir. Om det blir kleint, er det svigers sitt problem

Anonymkode: f5805...230

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hva du mener men syns du skal la alle gavene ligge fremme. Det er også en gylden anledning til å vise barnet at man skal være takknemlig for alle gaver. 

Vi hadde litt samme situasjon i vårt barn sin dåp. Det ene besteforeldreparet gav kr 1000. Det andre gav kr 10 000. De gir etter evne og ønske og jeg vet at de som gav kr 1000 syns det var leit at de ikke kunne bidra med mer. Jeg sa at det skulle de ikke tenke på, og håper de forsonet seg med det. Antar det vil bli samme situasjon i konfirmasjon.

Anonymkode: cf678...319

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi skal ha konfirmasjon for eldste nå i sept. Mine foreldre har tolv barnebarn, dette er femte som konfirmeres. De har bidratt inn i selve selskapet etter eget ønske, kjøpt dress med tibehør til guttene, og bidratt inn til bunad til jentene.

De har gitt 20 000 i konfirmasjonsgave til hver av ungene som står på lukket konto til de er 18 år, og er øremerket primært sertifikat el.l.

Svigerforeldrene mine har ikke meldt at de ønsker å bidra noe inn i konfirmasjonen, noe som er helt greit. No hard feelings, da vi ikke har sett på det som en selvfølge at besteforeldrene skal bidra med noe utenom å være gjester og en gave til konfirmanten.

Jeg begynte å tenke på om det er dumt at konvolutten med kortet fra mine forelsre ligger på gavebordet slik at svigers ser det.. Samtidig må jo mine foreldre få gi den gaven de ønsker uten at noen skal.bli snurt for det.

Anonymkode: 2d269...57d

Ta ut pengene og ikke skriv summen i kortet. Det er ikke vanlig å opplyse summen fra den enkelte giver. Kan skrive en enkel tekst i tillegg til gratulasjonen, at dere /de har valgt å gi penger som er satt inn på konto. Ikke oppgi sum. Det er uvanlig i mine kretser i alle fall. 

edit. Og blir kontanter lagt i en konvolutt er det ikke vanlig å opplyse om beløpet. Men regner med at alt blir ført på konto? 

edit 2. Man leser opp det som står skrevet i kortet, mens man åpner gaver, og oppgir ikke beløp hvis det er pengegaver. Etter gaveåpning blir kort samlet og satt bort. Altså ikke til almen skue. Trodde det var vanlig? 

Endret av Jytte
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke vanlig å la penger ligge sammen med kortet? Eller skrive summen i kortet? Slikt holder dere en oversikt over en av dere foreldre. 

Anonymkode: 63eb3...94d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva besteforeldrene gjorde i de forrige konfirmasjonene - mulig de gav en gavesjekk fra banken? Og da står vel summen? Får høre med brødrene mine.

Anonymkode: 2d269...57d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke hva besteforeldrene gjorde i de forrige konfirmasjonene - mulig de gav en gavesjekk fra banken? Og da står vel summen? Får høre med brødrene mine.

Anonymkode: 2d269...57d

Joda, men poenget er at da blir sjekken liggende i konvolutten og sum ikke oppgitt på gratulasjonskortet. Det ER ikke vanlig at gratulasjonkort blir liggende fremme hvis det ikke er en vanlig bursdag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle konfirmasjoner jeg har vært i har kort stått framme på gavebordet? Hvis besteforeldrene skriver summen i korter, skal vi fjerne kortet da? 😕

Anonymkode: 2d269...57d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I alle konfirmasjoner jeg har vært i har kort stått framme på gavebordet? Hvis besteforeldrene skriver summen i korter, skal vi fjerne kortet da? 😕

Anonymkode: 2d269...57d

Kortene blir jo lest opp. Hvis noen vil lese de en gang til er det fritt fram, men det er ikke vanlig. Kanskje i noen miljøer, men jeg er ikke vant til det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår dilemmaer. I vårt bryllup fikk vi en stor pengegave fra en av våre foreldrer (alle fire er skilt og etablert på nytt) som skilte seg betraktelig fra hva de andre foreldrene ga. Vi hadde snakket om det på forhånd fordi disse foreldrene hadde gitt oss beskjed om pengegaven. 
 

vi valgte å la kortet stå fremme, det ville blitt feil om det ikke gjorde det. Samtidig tenkte vi at de andre forstår at deres gaver var mer enn gode nok for oss, og at alle gir etter evne. Disse foreldrene er bedre stilte enn de andre. Jeg tror ikke våre andre foreldre reagerte

Anonymkode: fd8fe...783

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk kort fra mine besteforeldre med påskriften at "penger er satt inn på konto". Ingenting om sum, det har jo ingen av de andre gjestene noe med. 

Anonymkode: 7315b...155

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår konfirmasjon, så tok vi til side pengene. Kortene sto på gavebordet.

Vi hadde en privat gaveliste hvor beløpene sto. Ingen skrev beløp i kortet. Det synes jeg hadde vært svært uhøflig, spesielt om det var en svær sum som de regnet med at den andre siden ikke kunne matche. I såfall hadde jeg sensurert summen med et klistremerke eller lignende, som evt kunne fjernes etterpå.

Hos oss ga folk veldig forskjellig. Man har ulik økonomi, og ulikt antall som skal gis til. Det er altfor gale når det skal bli konkurranse om hvem som gir mest, og heving av øyebryn av de som ikke har spart til konfirmasjonsgaven siden fødselen.

Anonymkode: 9f7fa...eba

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Vi skal ha konfirmasjon for eldste nå i sept. Mine foreldre har tolv barnebarn, dette er femte som konfirmeres. De har bidratt inn i selve selskapet etter eget ønske, kjøpt dress med tibehør til guttene, og bidratt inn til bunad til jentene.

De har gitt 20 000 i konfirmasjonsgave til hver av ungene som står på lukket konto til de er 18 år, og er øremerket primært sertifikat el.l.

Svigerforeldrene mine har ikke meldt at de ønsker å bidra noe inn i konfirmasjonen, noe som er helt greit. No hard feelings, da vi ikke har sett på det som en selvfølge at besteforeldrene skal bidra med noe utenom å være gjester og en gave til konfirmanten.

Jeg begynte å tenke på om det er dumt at konvolutten med kortet fra mine forelsre ligger på gavebordet slik at svigers ser det.. Samtidig må jo mine foreldre få gi den gaven de ønsker uten at noen skal.bli snurt for det.

Anonymkode: 2d269...57d

Kortet fra dine foreldre skal selvsagt ligge fremme med resten av kortene på gavebordet!

Det du kan gjøre, er å passe på at du IKKE leser høyt hvem som fikk hvor mye fra hva, foran alle gjestene. Det har jeg opplevd, da jeg var gjest i en konfirmasjon, og det var så pinlig at jeg ikke har ord for det, da jeg på den tiden hadde en stram økonomi. 

Svigers har ingen grunn til å bli snurt for hva dine foreldre velger å gi i gave. Alle må velge etter egen lommebok.

Anonymkode: f64a9...b68

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kortet fra dine foreldre skal selvsagt ligge fremme med resten av kortene på gavebordet!

Det du kan gjøre, er å passe på at du IKKE leser høyt hvem som fikk hvor mye fra hva, foran alle gjestene. Det har jeg opplevd, da jeg var gjest i en konfirmasjon, og det var så pinlig at jeg ikke har ord for det, da jeg på den tiden hadde en stram økonomi. 

Svigers har ingen grunn til å bli snurt for hva dine foreldre velger å gi i gave. Alle må velge etter egen lommebok.

Anonymkode: f64a9...b68

Enig, og det kan bli like pinlig som de som ga mye. Man snakker  helst ikke om penger hvis man ikke skal spleise på noe, og heller ikke da har andre noe med det å gjøre. 

Det er uetisk å prate om hva gavene er verd i kroner og øre under f.eks en konfirmasjon, også når noen gir et pengebeløp. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er voksne mennesker. Voksne mennesker vet at det er forskjell på folk, og at verden er urettferdig. Det samme bør selvsagt ethvert veloppdragent barn på over 2 år vite, men folk liker å lyve for unger. Nei, det er null behov for å lyve for å skåne følelsene til svigers. Å skåne folks følelser er nedlatende og bidrar til å infantilisere dem. Folk MÅ og skal tåle å føle seg underlegne på ett eller flere områder i livet på regelmessig basis uten at det går utover trivselen. Klarer de det ikke må de jobbe med seg selv.

Anonymkode: 11107...7cb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Jytte skrev:

Enig, og det kan bli like pinlig som de som ga mye. Man snakker  helst ikke om penger hvis man ikke skal spleise på noe, og heller ikke da har andre noe med det å gjøre. 

Det er uetisk å prate om hva gavene er verd i kroner og øre under f.eks en konfirmasjon, også når noen gir et pengebeløp. 

 

Selvsagt er det ikke uetisk å diskutere gavens verdi. Det er historisk sett ansett som uoppdragent å diskutere penger mye i et selskap (Et sosialt konstrukt som heldigvis er på vei ut) men en ting/gave har en realverdi, og diskusjoner av denne er ikke på noe tidspunkt uetisk (om en ikke befatter seg med bestikkelser). En gjenstands realverdi er for øvrig ikke innkjøpspris. En hjemmelaget gave, feks, kan ha høy realverdi og lav innkjøpspris, mens en tullete nipsgjenstand kan ha høy innkjøpspris og lav eller til og med negativ realverdi.

Hele poenget med å gi gave er å vise at en setter pris på. Gavens verdi eller innsats er dermed hele poenget med gaven, og sier noe om mottakers verdi hos giver.

Anonymkode: 11107...7cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt er det ikke uetisk å diskutere gavens verdi. Det er historisk sett ansett som uoppdragent å diskutere penger mye i et selskap (Et sosialt konstrukt som heldigvis er på vei ut) men en ting/gave har en realverdi, og diskusjoner av denne er ikke på noe tidspunkt uetisk (om en ikke befatter seg med bestikkelser). En gjenstands realverdi er for øvrig ikke innkjøpspris. En hjemmelaget gave, feks, kan ha høy realverdi og lav innkjøpspris, mens en tullete nipsgjenstand kan ha høy innkjøpspris og lav eller til og med negativ realverdi.

Hele poenget med å gi gave er å vise at en setter pris på. Gavens verdi eller innsats er dermed hele poenget med gaven, og sier noe om mottakers verdi hos giver.

Anonymkode: 11107...7cb

Men hvorfor skal andre gjester vite hvor mye man har betalt for gaven eller gitt i pengegave? Forklar nærmere. Virker lite dannet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...