Gå til innhold

Låne hest til plenklipping?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

 

Hei,

vi har en overgrodd hage som vi ikke gjorde noe med før for et par uker siden - da tok den kverken på klipperen, og jeg orker ikke prøve å skaffe ny før samboeren er hjemme fra ferie.  Da er det nesten høst.  Og det er så pinlig å begynne med hagen på høsten, da kan vi ikke late som vi bare er bohemer.  Så jeg tenke en hest kan kanskje redde fasaden vår.  Det må da gå an å låne en hest, evt en sau eller geit noe sted? Dette er litt vanskelig å google viser det seg, jeg får enten opp ridning eller hagestell.  Er det noen som har erfaring?  På forhånd takk :)

Anonymkode: fb526...9d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har erfaring, er vokst opp på gård. Du skal huske på at de driter digre hauger med møkk. 

Hva hvis den begynner å gnage på huset ditt? Eller bryter seg inn hos naboen? Mye du må tenke på her altså. 

Anonymkode: 2614c...d9e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for øye lokket på en øy med levende gressklippere. Det er så mye dritt her. Jeg anbefaler virkelig ikke det i en hage. 

Anonymkode: a15d6...605

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hestene mine i hagen av og til og det er egentlig ikke å anbefale dersom det er viktig for deg at det ser pent ut. Er det høyt gress tråkker de ned halvparten som de senere ikke vil spise, de lager groper så gressplenen ikke er jevn, de beiter de samme områdene helt ned og lar en del de ikke liker stå igjen, og lar du dem stå lenge i håp om at de til slutt tar det de ikke synes er best kommer de til å tråkke opp hagen din så selve bakken og gressrøttene blir skadd og du må så på nytt. Jeg bor på gård, så jeg er ikke så nøye på det, hadde det ikke vært for at hagen allerede var her når jeg flyttet hit hadde jeg heller prioritert mer beite til hestene. 

Geiter er mer effektive, men er et mareritt å gjerde inn, naboen har geiter og de har to meters gjerde, allikevel hender det at noen er utenfor. 

Min erfaring er at sau er mer kresen enn hest og lar mye stå igjen. 

Og så er det en del strenge regler når det kommer til flytting av sau/geit over fylkesgrenser og sånt. 

Anonymkode: 8e086...925

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er for øye lokket på en øy med levende gressklippere. Det er så mye dritt her. Jeg anbefaler virkelig ikke det i en hage. 

Anonymkode: a15d6...605

Øyeblikket *

Anonymkode: a15d6...605

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, ok, dere har overbevist meg, det var visst litt naivt tenkt.  Da overlater jeg problemet til samboer.  Takk for info :)

Anonymkode: fb526...9d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sier bare GEIT ikke hest,  geit 

Anonymkode: cd313...9ca

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre skriver, dyr (uansett art) vil spise det de liker best og la mesteparten av det høye gresset stå igjen eller tråkke det ned. Og mengden dritt og opptråkkede områder vil skjemme plenen i lang tid etterpå.

Kjøp eller lån ljå/kantklipper så du får grovslått hele plena, så kan en gå over med gressklipper etterpå. Vil gi ett mye bedre resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke vil late som at dere er bohemer, kan du late som at du er venn pollinerende insekter. Å ikke slå plenen, men la gresset og ugresset gro, er bra for dem, og det som er bra for dem er bra for oss. 🐝

Anonymkode: 07eca...d9a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke å klippe plenen! La den gro for insektene!❤️

Anonymkode: ef2ac...114

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, dette må være det søteste spørsmålet jeg har lest på KG noen gang❤️

Anonymkode: f9f62...d1c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Åh, dette må være det søteste spørsmålet jeg har lest på KG noen gang❤️

Anonymkode: f9f62...d1c

Ja enig :lillesky:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er fint med høyt gress! Kan skjønne det blir voldsomt i hele hagen, men en del med høyt gress og villblomster er kjempefint. 

Anonymkode: 1d7b1...d29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Beite er beite, hage er hage, jeg har ku og har også hatt sau, hest og ender, i valget mellom å fjerne kuruker eller klippe gresset har jeg falt ned på det siste, når det er sagt tror jeg jeg ville valgt å ha dyra på tjor i TS tilfelle da får de ikke tråkket ned så mye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du trenger ikke å klippe plenen! La den gro for insektene!❤️

Anonymkode: ef2ac...114

Noen av oss foretrekker en ryddig hage. Vi planter blomster i krukker istedet 

Anonymkode: 3920a...d9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller spurt naboen om å få låne gressklipperen enn å leid meg en hest :) Enklest for alle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest theTitanic
2 minutter siden, Hr. Aktiv skrev:

Geiter er mye bedre til dette. De spiser alt og da mener jeg alt. 

Inkludert leker og hagemøbler. Geiter hopper også ganske høyt, så det blir mye jobb med gjerding. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Hr. Aktiv skrev:

Geiter er mye bedre til dette. De spiser alt og da mener jeg alt. 

Bare sand igjen i hagen til slutt.

Anonymkode: 285bc...7bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, theTitanic skrev:

Inkludert leker og hagemøbler. Geiter hopper også ganske høyt, så det blir mye jobb med gjerding. 

Ja det gjør de. 

Jeg har hatt sommerferie på landet for noen år siden. Parkerte i gården i uvisse på at naboen hadde to slike i hagen sin. 

Bilen min fikk masse nye fine ting som styling og nye sidespeil etter den første natta her. Nye fangere foran og bak, chrommet sidespeil og ny lakk forstås. 

Etter som naboen her ikke var spesielt imøtekommende mtp. hverken dialog eller andre ting så måtte han klippe plenen selv resten av sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...