Gå til innhold

Sunnhet ved smudier og juicer


Hoppetaujenta

Anbefalte innlegg

Jeg kunne godt ha tenkt meg et helt døgn innimellom, kun med slike pressede/sammenvispede ting og lurer på
om noen har en veldig god oppskrift, eller flere, på sånne ting liggende? Fire fem stk hadde vært fint i løpet av en dag.

Jeg har snust opp at man kan ha rå egg, havregryn og diverse nøtter, yoghurt og linfrø...men hva mere kan jeg ha i? :hoppe: 
*jeg logger av nå og gleder meg til å lese et ras av gode forslag i morgen tidlig - hade :goodbye: *

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er formålet ditt med dette?

Juicing fjerner vel fiberet i frukten, og metter lite? 

Anonymkode: 48c90...602

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, i jus kan du feks. ha i masse grønnsaker og ingefær. Du kan finne inspirasjon her https://www.lindastuhaug.no/2015/04/27/juice-som-fullverdig-mellommaltid/

Du har nevnt mye godt du kan ha i smoothie. Du kan også ha i kokosfett/kokosmelk, mandler, avokado, grønnkål, spinat, cottage cheese/kesam og  kruskakli. Bare husk på at det er viktig å ha en god sammensetning mellom fiber, fett og proteiner, siden du tenker at smoothie og jus skal være måltidene dine.

Anonymkode: 08002...9ea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du lager juice fjerner du mye av det beste med frukt og grønnsaker, nemlig fiber. Det er det som metter og gjør at blodsukkeret ikke øker så mye pga fruktsukkeret. Når du lager juice sitter du i praksis igjen med sukkervann med fruktsmak, og det er ikke noe man bør leve på. 

Anonymkode: 1c043...2e7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, i jus kan du feks. ha i masse grønnsaker og ingefær. Du kan finne inspirasjon her https://www.lindastuhaug.no/2015/04/27/juice-som-fullverdig-mellommaltid/

Du har nevnt mye godt du kan ha i smoothie. Du kan også ha i kokosfett/kokosmelk, mandler, avokado, grønnkål, spinat, cottage cheese/kesam og  kruskakli. Bare husk på at det er viktig å ha en god sammensetning mellom fiber, fett og proteiner, siden du tenker at smoothie og jus skal være måltidene dine.

Anonymkode: 08002...9ea

Takk skal du ha. Her skal jeg lese og kose meg. :) 

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er formålet ditt med dette? Juicing fjerner vel fiberet i frukten, og metter lite? Anonymkode: 48c90...602

Bare fordi jeg har lyst til å bruke alle maskinene mine litt mere målrettet og oversiktlig. 
Å blande mange grønnsaker og frukter gir meg mere variasjon enn ejeg ellers hadde orket å knaske.
Rå ingefær, grønnkål og spinat liksom, det er ingen sjanse for at jeg gjør slikt rett i kroppen
uten å juice det først. Det sies å skulle være bra for mange ting, så jeg vil som sagt teste ut litt. 

Endret av Hoppetaujenta
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når du lager juice fjerner du mye av det beste med frukt og grønnsaker, nemlig fiber. Det er det som metter og gjør at blodsukkeret ikke øker så mye pga fruktsukkeret. Når du lager juice sitter du i praksis igjen med sukkervann med fruktsmak, og det er ikke noe man bør leve på. 

Anonymkode: 1c043...2e7

Jeg skal ikke leve på det. Bare ta en dag innimellom med "lett flytende inntak". Ok, la oss konse om smudier da. :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke erfaring med juice. Men jeg har laget te og iste. Liker å raspe ingefær, gurkemeie (kjøp hel på meny), sitronskive og litt honning. Eller mynteblader, ingefær, lime og honning. 

For mer mettende smoothie kan du tilsette havregryn, mandler eller valnøtter. Ellers kan du lage smoothiebowls. 

Anonymkode: 33301...8fa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp. Jeg testet en litt mere mettende en i går. En håndfull store havregryn, linfrø, et rått egg, hasselnøtter,
yoghurt/melk, banan, mango og noen jordbær. En veldig god blanding som smakte fortreffelig!  :jepp:  #Nammmm

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frosne bringebær, banan, havregryn, chiafrø, linfrø, kokosmelk pleier jeg å lage til 2 åringen. Enten som smoothie eller som is. Det er dødsgodt! Bytter ut eller legger til mango. 
 

også har jeg i restegrønnsaker fra middag dagen før. F.eks brokkoli, blomkål eller gulrot. Eggeplomme har jeg oppi når jeg husker det. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avokado, MCT-olje, kokosmelk, bær og bladgrønnsaker/grønne salater er mine tips. :) Mye sunt fett, men dog lite proteiner. Rått egg har jeg aldri prøvd.

Anonymkode: 4d844...90d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.7.2020 den 20.11, Hoppetaujenta skrev:

Jeg skal ikke leve på det. Bare ta en dag innimellom med "lett flytende inntak". Ok, la oss konse om smudier da. :) 

Færre kalorier enn vanlig mat blir det neppe. 

Anonymkode: 1d74b...6e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det skal jo være mat og kalorier i en rikholdig smudi syns jeg. Driver ikke på med slanking, bare liker en dag uten tyggemotstand. Ja, grønnsaker kan sikkert også puttes oppi om en har til overs, Mynona. :)  Jeg skal teste.
Har sett på nett at rå gulrot også kan puttes oppi. Det skal prøves. Velger nok å kutte den litt opp i mindre biter da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 bananer
1 avokado
3 ss peanøttsmør
1 ss (rå) kakaopulver
4 usøtet kokosmelk 
1 klype salt
2 dl blåbær

 

 

1 moden avokado                                                  1 moden banan                                                     6 dl havremelk eller ren eplejuice.                                                                 2 ss mandler                                                       200 gram frosne bær                                             1 håndfull vasket babyspinat                                 6 dadler

 

Anonymkode: 99acc...5b8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for tips. :)  Jeg har nå testet gulrot og det går fint det. I dag ble det en med mye grønnkål og spinat...i tillegg
til nøtter, linfrø, egg, havre og andre fruktbasisvarer, yoghurt, lettmelk og så fylle opp mellomrommene med kaldt
vann. Helhetsinntrykket var hehe..."gufsegrønt" og det smakte faktisk godt.

Sunn og sterk føler jeg meg! :nigo: 
#iminthearmynowgreensmoothie

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm...nå har jeg lest om proteinpulver i smoothien og lurer på om det er en god ting på generell basis,
eller er det for kroppsbyggere spesielt? Hvis det er en bra ting; hvor kjøper man slikt? Neppe på MENY vel? :klo: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 pk grønnkål

1 grønt eple

1 cm ingefær ca (lurt å raspe den først)

1 stor avokado eller 2 små

Saften av 1 sitron 

Denne lager jeg ofte, smaker nydelig synes jeg. Mettende også. 

Anonymkode: 9e435...a8e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Med slowjuiceren min har jeg denne sommeren kommet fram til at dette er en helt nydelig kombinasjon:

1/2 kg gulrøtter eller mer.

2 store tomater

3.4 stilker stilkselleri (disse kutter jeg i små skiver for at fibrene ikke skal sette seg fast)

2 epler

1 sitron eller 2 lime eller litt av begge deler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...