Gå til innhold

Hvor mange "hvite dager" i sommer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

22 minutter siden, Fragaria skrev:

Jeg ser at veldig mange assosierer ferie med alkohol, og stusser litt over det. Jeg har barn, vet ikke om det har noe å si for mitt syn. Jeg assosierer ferie med å ikke stresse på jobb eller med skole o.l. Trenger ikke alkohol for å få feriefølelse 😉

 

Følte for å utdype mitt svar noe. 

Nei - jeg forbinder ikke ferie med alkohol. 

Jeg kan fint ta litt vin til maten en onsdag i en vanlig arbeidsuke, et glass en mandag kveld, eller droppe å drikke en hel ferieuke. 

Alkohol er for meg gode smaker, til god mat. Noe av det beste jeg vet er en god tasting-menu på restaurant, med vinmeny til - perfekt balanserte smaker. Eller en eviglang lunsj i skyggen, der vi nipper til en god Chablis.  Og slikt blir det naturlig litt mer av på ferie. 

Det er ingen barn med på tur. Hadde det vært det ville vi nok tatt vin til mat likevel, da vi hverken blir brisne eller fyllesyke. Men vi ville vel neppe brukt like mange timer til bords 😅

 

Anonymkode: 7ba0d...591

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest DislayName

Drikker tilsvarende 1 flaske vin i uka, på det meste. Og 0-2 glass sånn ellers (pr uke). Kan gå ukesvis uten alkohol. Jeg blir så sliten av det! Misunner de som tåler det greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det blir mer alkohol i sommerferien! Altså ikke hele sommeren, men typ de to ukene jeg tar fri blir det alkohol 4-5 ganger i uken i stedet for kun helger. Ikke fylla da, og pleier ikke merke noe på vekten. Godt med vin og øl så lenge man kan moderere seg.

Anonymkode: 81d36...70e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har drukket vin 2 ganger til nå i sommer. Er blendahvit i forhold til de fleste, tydeligvis. 

Anonymkode: 88dfd...25b

Jeg også :ler: Har vel drukket 1 gang i sommer, det var 13. juni 😂

Anonymkode: b6e00...8c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinglepetra

Hittil i år har jeg drukket en cider, det var for en måned siden tror jeg. Graviditet og en liten baby kan ha påvirket drikkingen :fnise: Men til vanlig hadde jeg kost meg med alkohol gjennomsnitt 1 gang i måneden. Drikker svært sjeldent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 14.7.2020 den 22.25, AnonymBruker skrev:

Jepp, det blir mer alkohol i sommerferien! Altså ikke hele sommeren, men typ de to ukene jeg tar fri blir det alkohol 4-5 ganger i uken i stedet for kun helger. Ikke fylla da, og pleier ikke merke noe på vekten. Godt med vin og øl så lenge man kan moderere seg.

Anonymkode: 81d36...70e

Samme her. Synes det er koselig, men drikker meg aldri full.

Anonymkode: 9fc29...9e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ukene jeg har fri i sommerferien drikker jeg gjerne et par glass vin hver dag, men det blir ikke fyll. 
Når ferien er over går jeg tilbake til å drikke noen glass vin på fredag og lørdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.7.2020 den 22.17, Nuith skrev:

Tror jeg er på 3. eller 4. hvite året mitt nå.

Nærmer meg 10 år her. Sist jeg drakk alkohol var i mitt eget bryllup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.7.2020 den 16.45, AnonymBruker skrev:

Er du en av de som drikker alkohol omtrent hver dag i ferien? Jeg har et slikt familiemedlem, og jeg forstår liksom ikke at vedkommende orker og likevel fungerer greit etterpå.

Selv i feriene unngår jeg alkohol i ukedagene, og holder meg til fredag og lørdag og da bare noen øl per kveld. Selv dette forbruket gir meg dårlig samvittighet og gjør at jeg føler jeg skader kroppen min. Derfor har jeg ofte hvite perioder med null alkohol.

Jeg drakk ikke alkohol nå i helga, og har derfor hatt 9 hvite dager på rappen. Hva med dere?

Anonymkode: f4c3b...bb9

Jeg drikker øl til maten når jeg spiser på restaurant. I mange ferier spiser jeg ute hver dag, så da blir det alkohol hver dag (men bare en øl da 😄)  Utover det drikker jeg neppe alkohol mer enn 4-5 ganger i året....  Mange nok av hvite dager på meg ☺️

Anonymkode: 515ae...fc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker et glass vin, men ikke mulighet, ork eller lyst til å drikke hver dag. Jeg jobber natt, så det begrenser seg til kanskje 1-2 ganger pr mnd før jeg ble gravid. Ser ikke på det som et problem. Har andre i familien som sover godt på rødvin. Selv sover jeg dårligere når jeg drikker alkohol. 

Anonymkode: 6013e...215

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.7.2020 den 17.54, AnonymBruker skrev:

Vi tar litt til lunsj her (på reise), litt til middag der. 

Står opp kl 7 og løper en lang tur hver eneste dag når det først er feie og god tid. Merker null-niks forskjell på om jeg har tatt 1-3 glass eller ikke. 

Og er på årlig helsekontroll med alle blodprøver, alt er tipp-topp der. 

Anonymkode: 7ba0d...591

Man kan vanligvis ikke se alkoholoverforbruk på blodprøver, med mindre du drikker så mye at du får leversvikt etter mange år som alkoholiker. Så akkurat det er falsk trygghet. 

Anonymkode: 88313...d54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Periodedrikking. Noen måneder er det hver helg og ganske mye, men det er i godt selskap og ute på restaurant eller til en bedre middag hjemme.

Så blir jeg lei og kan gå 1-3 måneder. Merker at det er mye drikkking i sosialt lag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har barn/ungdom i alderen 14-18 år, og drikker alkohol veldig sjelden. De få gangene i året jeg drikker alkohol er det alltid avtalt med besteforeldre som kan hente/bringe barna hvis de skal bort eller hvis noe oppstår. 
Er drittlei foreldre som aldri kan kjøre for «oi vi har drukket vin». Og de som alltid kan kjøre ungdommene TIL festen (så lenge det er før 18), men aldri hente.
Ikke snakk om at jeg henter/kjører barnet i taxi hvis noe skulle oppstå. 

Det samme gjaldt forresten når de var 0-14 år også.

Anonymkode: ce2a5...bdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...