Gå til innhold

Lavkalori - dine beste «triks»


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har du noen gode tips og triks?

F.eks favorittmat som er kalorifattig? Eller mat som har veldig mye kcal uten at du har tenkt over det før?

Gode alternativ til «snop»?

Anonymkode: 681ee...a7c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei?

Du spiser vanlig mat i riktig dose.

Er ingen snarveier for å gå ned i vekt, men alle skal jo ha en snarvei. Derfor lykkes de aldri.

Snop skal du fjerne helt.

Anonymkode: 3de3c...59b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor så frekt svar? Helt greit å la være og svare om spørsmålet mitt provoserte deg altså :) 

Har aldri sagt at jeg er ute etter lettvinte løsninger eller en quick fix. Jeg trenger rett og slett litt inspirasjon og hjelp. Prøver å lese meg opp for å få bedre kontroll på kosthold og ernæring, men det føles litt uovervinnelig. Så derfor vil jeg gjerne ha andre sin erfaring! 
Om det var veldig ille å bruke ordet «triks» i overskriften: Beklager! :blomst:

Anonymkode: 681ee...a7c

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar en kurv jordbær, skjærer de i biter og "sukrer" de med sukrin.  Da syns jeg de blir ekstra gode og søte. Setter de i kjøleskapet, perfekt kveldskos og nesten ingen kalorier.🥰

Anonymkode: 2c624...4d2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei?

Du spiser vanlig mat i riktig dose.

Er ingen snarveier for å gå ned i vekt, men alle skal jo ha en snarvei. Derfor lykkes de aldri.

Snop skal du fjerne helt.

Anonymkode: 3de3c...59b

Noen mennesker har større sultfølelse enn andre, og kanskje et større behov for å ha flere snacks/mellommåltider i løpet av dagen. Vektnedgang er kanskje et lett konsept, men det kan være vanskeligere for mange å utføre. Mat med lite kalorier i er ikke en snarvei, men en lettere måte å bli mett på uten å få i seg tonnevis av kalorier i tillegg.

Til ts: Det handler i bunn og grunn om kalorier inn VS kalorier ut. Jeg personlig teller kun kalorier, og har ikke nei- eller ja-mat. Jeg spiser det jeg vil, jeg bare passer på mengden (tracker kalorier via en app). Om du selv ikke teller kalorier, er det selvsagt mye lurere å holde seg unna godterier og andre matvarer som man vet at har mye kalorier i seg. Om jeg er fysen på noe godt men ikke har mer kalorier igjen til å ta noe "usunt", pleier jeg å lage meg litt mager kesam med bær, grønnsaker med mager kesam og holiday dip eller frosne druer. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker masse kalorifri saft.

Har oppkutta gulrøtter stående i vann i kjøleskapet som jeg kan gå og knaske på ved behov.

Peanøtt er kaloririkt, men én t-skje fyller behovet mitt for snop samtidig som det er sunt fett og mye proteiner som gir meg god metthetsfølelse. 

Går så lenge som mulig uten mat om morgenen, syns det er lettere å ikke spise frokost enn å ikke spise noe i løpet av kvelden. 

Knekkebrød i stedet for brødskive. Tar lenger tid å spise samme mengde kalorier så jeg føler jeg spiser mer enn jeg gjør. 

Anonymkode: d41ef...25a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei?

Du spiser vanlig mat i riktig dose.

Er ingen snarveier for å gå ned i vekt, men alle skal jo ha en snarvei. Derfor lykkes de aldri.

Snop skal du fjerne helt.

Anonymkode: 3de3c...59b

Drittkjerring på raid? Du var vel streng tatt ikke spurt, siden du ikke har noe å komme med, så hvorfor gidde å svare svada? For mye negativ energi som må ut? Tror du TS aldri har hørt ditt "revolusjonerende" svar? Ta deg heller en joggetur. Det er faktisk en snarvei for å unngå surt tryne.

Anonymkode: 2c624...4d2

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt av tørket frukt og nøtter er veldig kaloririke selvom det også er sunt. Avokado, potet, søtpotet, banan, kornblandinger(også havregryn) og granola er også kaloritette matvarer.

Du kan spise bær, skyr mousse/skyr luftig, Yoplait double 0, snack’n jack riskaker med ostepulver, popcorn(ikke micropop men sånn du popper selv med minst mulig smør og olje) og lettbrus som snacks og snop.

Lette/magre påleggstyper er makrell i tomat på tube, magerost, syltetøy, kokt skinke, kalkunfilet, kyllingpålegg, fleste typer spekeskinke

1 brødskive = ca 100kcal (spørs brødet) vs 1 Wasa husman knekkebrød = 45kcal

Kokt skinke = ca 100kcal pr 100g vs Salami = ofte mer enn 300kcal pr 100g

Lett bordmargarin = 320kcal pr 100g vs Bremykt = 720kcal pr 100g. Et alternativ til smør kan være Philadelphia Light med 130kcal pr 100g
Pass på drikkekalorier. 1 vanlig glass juice blir fort 100kcal og 1 glass melk ca 50-60kcal. Nesten alt av kjeks er også proppfulle av kalorier, også de grove typene som bixit og digerstive

Ren kyllingfilet isteden for kjøttdeig og torsk og sei istedenfor laks og kveite

Endret av sstinemor
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor så frekt svar? Helt greit å la være og svare om spørsmålet mitt provoserte deg altså :) 

Har aldri sagt at jeg er ute etter lettvinte løsninger eller en quick fix. Jeg trenger rett og slett litt inspirasjon og hjelp. Prøver å lese meg opp for å få bedre kontroll på kosthold og ernæring, men det føles litt uovervinnelig. Så derfor vil jeg gjerne ha andre sin erfaring! 
Om det var veldig ille å bruke ordet «triks» i overskriften: Beklager! :blomst:

Anonymkode: 681ee...a7c

Det var ikke et frekt svar.

Anonymkode: 3de3c...59b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Lisa Rowe skrev:

Noen mennesker har større sultfølelse enn andre, og kanskje et større behov for å ha flere snacks/mellommåltider i løpet av dagen. Vektnedgang er kanskje et lett konsept, men det kan være vanskeligere for mange å utføre. Mat med lite kalorier i er ikke en snarvei, men en lettere måte å bli mett på uten å få i seg tonnevis av kalorier i tillegg.

Til ts: Det handler i bunn og grunn om kalorier inn VS kalorier ut. Jeg personlig teller kun kalorier, og har ikke nei- eller ja-mat. Jeg spiser det jeg vil, jeg bare passer på mengden (tracker kalorier via en app). Om du selv ikke teller kalorier, er det selvsagt mye lurere å holde seg unna godterier og andre matvarer som man vet at har mye kalorier i seg. Om jeg er fysen på noe godt men ikke har mer kalorier igjen til å ta noe "usunt", pleier jeg å lage meg litt mager kesam med bær, grønnsaker med mager kesam og holiday dip eller frosne druer. 

Dette opplegget skal du leve med resten av livet? Hva gjør du om tlf er tom for strøm?

Anonymkode: 3de3c...59b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dette opplegget skal du leve med resten av livet? Hva gjør du om tlf er tom for strøm?

Anonymkode: 3de3c...59b

Da bare lader hun. 

Anonymkode: 2c624...4d2

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yum yum nudler med kyllingsmak - lite kalorier, smaker godt, fungerer godt som mellommåltid eller lett lunsj (ev tilsatt ekstra kylling, grønnsKer, kokt egg).

Mager cottage cheese med bær og kanel. 

Popcorn isteden for chips. 

Havregrøt har mye kalorier, ble overrasket over det. Samme med ost - jeg elsker vanlig gulost og har lett for å stappe et par osteskiver i munnen mens jeg lager niste el. 

Anonymkode: 40b01...927

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da bare lader hun. 

Anonymkode: 2c624...4d2

😂

Anonymkode: 3de3c...59b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Yum yum nudler med kyllingsmak - lite kalorier, smaker godt, fungerer godt som mellommåltid eller lett lunsj (ev tilsatt ekstra kylling, grønnsKer, kokt egg).

Mager cottage cheese med bær og kanel. 

Popcorn isteden for chips. 

Havregrøt har mye kalorier, ble overrasket over det. Samme med ost - jeg elsker vanlig gulost og har lett for å stappe et par osteskiver i munnen mens jeg lager niste el. 

Anonymkode: 40b01...927

Nudler har ikke lite kalorier, det er beregnet etter 100g ferdig vare, ikke tørr - altså blir det en del kcal ut av en pakke. Tror det ligger på ca 400 kcal. 

Anonymkode: 0cec8...8ba

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har du noen gode tips og triks?

F.eks favorittmat som er kalorifattig? Eller mat som har veldig mye kcal uten at du har tenkt over det før?

Gode alternativ til «snop»?

Anonymkode: 681ee...a7c

shirataki noodles omtrent ingen kalorier. Tar litt tid å vende seg til å bør brukes med en del krydder da det ikke smaker noe

Anonymkode: d0961...e5d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukkerfri gele , bringebær er min favoritt med zero vaniljesaus på. 

Anonymkode: 69c44...ea8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tror generelt ikke på masse småspising og kose seg flere kvelder i uka (selv med lavkalorisnacks 😛). Koser meg heller litt mer ordentlig på fredager eller lørdager. En favoritt er mager kesam med dippblanding som jeg dypper gulrot, selleri, cherrytomater og paprika oppi. 1-2 epler med 1 ss peanøttsmør er også godt. Har også blitt utrolig glad i edamamebønner med skall i det siste (tiner dem i varmt vann og strør over flatsalt og chiliflak)

Anonymkode: b079a...6b1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glem smør. Må du ha fuktighet så bruk yoghurt. Spennende og godt på brødskiven.

Dropp stekeolje. Krydre isteden godt. 

Bruk mye rene krydder. Dropp saus og dressinger. Det er en hel verden av krydder der ute.

Spis mer kjøtt/fisk.

Smakte selleriburger og rødbetburger her om dagen, uten brød eller tilbehør. Godt og kun 95 kcal stk.

Til søtsuget så ta bær med kesam, eller bruk syltetøy. Syltetøy har mindre kalorier enn meget mye annet. Noen syltetøy er nede i 50kcal pr 100 g. 

Spis lite og ofte. Blir du veldig sulten så kommer fort overspising og snoping. 

Drikk mye kaffe. Det demper appetitten. 

Glem kaloriholdig drikke. Drikk kaffe, te, Farris. 

Å skeie ut med alkohol trenger ikke bety krise. Vin feks er ikke så kaloririke.  Drinker derimot kan inneholde flere dagsrasjoner med kalorier og kan makse hvor mange tomme kalorier det er mulig å putte i et produkt. 

Anonymkode: 7b3c1...3b6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei?

Du spiser vanlig mat i riktig dose.

Er ingen snarveier for å gå ned i vekt, men alle skal jo ha en snarvei. Derfor lykkes de aldri.

Snop skal du fjerne helt.

Anonymkode: 3de3c...59b

Og likevel har jeg gått ned 32 kilo gitt 😜

 

TS, jeg har hatt spisedager stort sett hver helg. Fra kl 18 og ut kvelden på fredager eller lørdager (og av og til begge) så har jeg spist akkurat hva jeg vil. Da er det lettere psykisk og vente på det jeg får lyst på. Kan spise det i helga! 

 

Lomper med Philadelphia melkesjokolade har jeg brukt mye når jeg vil kose meg utenom disse spisedagene. Har også spist mye frosne bringebær 30 sek i mikroen med sukrin gold og zero vaniljesaus. 

 

Halo top 320 kaloriers-iskrem. 

 

Spise skikkelig mat hvis jeg er fysen. 

 

Proteinpannekaker fra BodyLab eller proteinfabrikken med sukkerfri topping fra BodyLab. 

 

Havregrøt med sukkerfri topping og sukkerfritt syltetøy. 

 

Sjokoladepudding uten sukker eller gele uten sukker med vaniljesaus zero. 

 

Når det kommer til mat så har jeg spist mye lapskaus fra Kiwi ferdig på pose. 66 kalorier per 100 g, godt og veldig enkelt. 2 min i mikroen så er det ferdig. Da er det enkelt å unngå fellene fordi man ikke gidder å lage mat.

 

Byggrynslunsj kjøper jeg hvis jeg er ute lg blir akutt sulten. Eller skyr. Eller lomper med kalkunpålegg. Så unngår jeg pølse på Narvesen. 

 

Og POPCORN 😍😍😍

Endret av addict
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nudler har ikke lite kalorier, det er beregnet etter 100g ferdig vare, ikke tørr - altså blir det en del kcal ut av en pakke. Tror det ligger på ca 400 kcal. 

Anonymkode: 0cec8...8ba

Ja nudler har skremmende lite næring i forhold til kalorier, kjenner flere som har trodd det var grei slankemat 😁  Mine mellommåltider er: 2 rugknekke med blåbærsyltetøy (80% bær), Oliven, rå gulrot, småtomater, bær. Skal jeg skeie ut litt gjør jeg det ikke med godterier, men med mat. F.eks unne meg et hvitløksbrød til suppe el. gryte, vafler uten sukker, fruktsalat m/ litt vaniljesaus, eller en rosinbolle med godt smør 😄  (Jeg har egentlig vært en ordentlig "godtemums" det meste av livet, men sjokolade/ smågodt-suget forsvant merkelig nok helt i forbindelse med kostholds-endring og vektnedgang). Har nå hatt stabil vekt i nesten 4 år uten å føle at jeg forsaker noe, og er strålende fornøyd 😊

Anonymkode: 369ee...6f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...