Gå til innhold

Folk som mener hestesport er idrett tar feil, bare rikinger vinner

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes folk som er interessert i heste"sport" og mener dette er en ekte idrett, er litt enkle. Det er bare å se på de "beste" i verden, datteren til Bruce Springsteen, Bill Gates, Bloomberg og andre. Her hjemme er det døtrene til milliardærer og tobakksarvinger som vinner. Hvordan kan noen mene at dette er en ekte idrett? Man kan ikke kjøpe seg til å bli god i sjakk eller fotball, men akkurat hest er det motsatt. Spiller ingen rolle om man har talent eller jobber hardt, så lenge pengene ikke er der. 

Så dere som forsvarer denne såkalte idretten, hvorfor? Hvordan forklarer dere at pengene styrer alt?

Anonymkode: cdbb3...3ca

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med penger til god hester, fasiliteter og å leie gode trenere har man et bedre utgangspunkt enn om man har lite penger. Mitt inntrykk er at dette er mer vanlig i sprangriding enn i andre typer hestesport. 

Anonymkode: dc80a...f66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes folk som er interessert i heste"sport" og mener dette er en ekte idrett, er litt enkle. Det er bare å se på de "beste" i verden, datteren til Bruce Springsteen, Bill Gates, Bloomberg og andre. Her hjemme er det døtrene til milliardærer og tobakksarvinger som vinner. Hvordan kan noen mene at dette er en ekte idrett? Man kan ikke kjøpe seg til å bli god i sjakk eller fotball, men akkurat hest er det motsatt. Spiller ingen rolle om man har talent eller jobber hardt, så lenge pengene ikke er der. 

Så dere som forsvarer denne såkalte idretten, hvorfor? Hvordan forklarer dere at pengene styrer alt?

Det er jo idrett, men jeg tenker litt som deg. Det finnes helt sikkert en gategutt/jente i favelaen i Rio som har mye større potensiale en disse rikingene. Synes det samme om golf, tennis, seiling osv.

I friidrett, fotball osv. vet vi jo at vi ser kremen av menneskeheten. 

Anonymkode: 6a6f4...d0a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med penger til god hester, fasiliteter og å leie gode trenere har man et bedre utgangspunkt enn om man har lite penger. Mitt inntrykk er at dette er mer vanlig i sprangriding enn i andre typer hestesport. 

Anonymkode: dc80a...f66

De som ikke har tilgang til dette vil jo da ikke kunne nå opp selv om de skulle ha mer talent eller jobbe hardere. Det er vel også slik i dressur? Dyre hester det og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo idrett, men jeg tenker litt som deg. Det finnes helt sikkert en gategutt/jente i favelaen i Rio som har mye større potensiale en disse rikingene. Synes det samme om golf, tennis, seiling osv.

De har jo danket ut 999 promille bare ved å ha penger. Så det er sikkert mange som har mer talent men som aldri får vist det frem fordi rikingene snapper opp alt av ressurser og hester og presser opp prisene så det blir så dyrt at ingen andre når opp.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det er dyrt å bedrive ridning gjør det ikke noe mindre til en idrett. Det er ikke pris som bestemmer om noe er en idrett eller ei, og selv om man har penger så har man ingen garanti for at man blir god til å ri. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Uatskillelig skrev:

og selv om man har penger så har man ingen garanti for at man blir god til å ri. 

Nei, men skal love deg at det finnes vanvittig mange mennesker med større potensiale som aldri får prøvd slike idretter. Det sagt, de sponser jo seg selv og det er jo ikke noe vanlige folk bryr seg om, så for all del.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Uatskillelig skrev:

At det er dyrt å bedrive ridning gjør det ikke noe mindre til en idrett. Det er ikke pris som bestemmer om noe er en idrett eller ei, og selv om man har penger så har man ingen garanti for at man blir god til å ri. 

Nemlig. Og man kan fint bedrive idrett uten å konkurrere med eliten. De aller, aller fleste som konkurrerer befinner seg jo på lavere nivå. Uansett om det er ridning, håndball eller innebandy. 

Men ja, hestesport er dyrt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å drive med hest er jo kjempedyrt. Ikke rart at det er en overklasse/riking»sport». Dørgende kjedelig å se på er det også. 

Anonymkode: 97671...b14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Uatskillelig skrev:

Jeg har drevet med ridning i mange år, men jeg har aldri konkurrert. Det er likevel en sport som krever styrke, utholdenhet og balanse. Det er ikke så lett å ri som noen kanskje tror. :) 

Jeg også, jeg har også konkurrert en del tidligere. Jeg har aldri hatt økonomi til å hevde meg med eliten, men har kost meg på nasjonalt nivå :) Det har holdt i massevis for min del. Det er jo også nok av eksempler der ute på at man KAN komme langt uten penger bare man jobber hardt nok. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirah skrev (På 14.7.2020 den 14.48):

Jeg også, jeg har også konkurrert en del tidligere. Jeg har aldri hatt økonomi til å hevde meg med eliten, men har kost meg på nasjonalt nivå :) Det har holdt i massevis for min del. Det er jo også nok av eksempler der ute på at man KAN komme langt uten penger bare man jobber hardt nok. 

Så spennende at du har konkurrert 💗

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en idrett, men enig i at de med superrike foreldre får en massiv fordel. Så å bli verdensmester i ridning blir jo litt som å ha blitt kretsmester i football. Konkurransen var ikke veldig stor og man kan ha fått enorm fordel av å spille på et godt lag. 

Anonymkode: a173d...5cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Riktig. Det å jogge til banken for å donere penger vil jo også strengt tatt oppfylle definisjonen til en idrett. Den som donerer mest vinner. La oss kalle det "charaton", som i charity+maraton.

Skikkelig meningsfylt og spennende.

Anonymkode: 61731...fc4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Jo, pris avgjør, for det er ikke hardt arbeid og trening bak som avgjør hvem som vinner men hvem som har mest penger. Jeg kjenner en som har jobbet hardt med hester i utlandet i mange år og som starter konkurranser men er langt unna 17-åringer med rike foreldre som kan kjøpe seg 6 topphester og ha de beste fasilitetene. 

I ordentlige idretter er det den med talent og den som har trent mest som vinner. Med hest kan 17-åringer banke 60-åringer bare pga pengene til foreldrene. Hvorfor mener du ellers at Springsteen er med i toppen mens norske ryttere med egen gård og mange års trening ikke er i nærheten engang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Sirah skrev:

Hvilke eksempler er dette? Det var kanskje mulig før det ble en penge"sport", men blant den yngre garde i dag er det bare rikinger. Det skal godt gjøres å finne en sponsor når det finnes så mange rike som bare kan kjøpe hestene til egne barn isteden for å sponse en "fremmed". Og det er også et ekstremt risikabelt prosjekt å satse på å bli "sponset". Man må bruke mange år på å ri kjedelige hester uten potensiale og håpe på at man kanskje en dag har flaks. Så kaster man bort år av livet sitt på å "håpe" og å utsette seg for blodslit fra 6 om morgenen til 22 om kvelden fremfor å ta en utdannelse og skaffe seg en sikker fremtid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har uendelig mer respekt for idrettspresasjonene til folk som Roger Federer, Williams-søstrene, Tiger Woods, osv enn gud vet hvilken milliardærsønn/datter som har gjort det bra innen hestesport. 

Anonymkode: a173d...5cb

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Riktig. Det å jogge til banken for å donere penger vil jo også strengt tatt oppfylle definisjonen til en idrett. Den som donerer mest vinner. La oss kalle det "charaton", som i charity+maraton.

Haha ja ikke sant. Så kan man bare kjøpe seg forbi køen av mer talentfulle personer. Og det er ikke engang slik at personen selv må ha tjent pengene sine, men har bare hatt flaks med foreldre. Hadde vært flau av å drive med noe sånt selv, når alle lett kan se at man bare har kjøpt seg en seier. Men enda verre er det å være fattig eller vanlig og prøve seg på det. Man kaster bort livet på noe man aldri kan nå opp bare fordi man ikke har penger. Man burde da heller valgt seg et annet liv. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Eventuelt lage en idrett hvor man kaster diamanter i sjøen og ser hvor mange ganger de sprette, slik vanlige gjør med flate steiner.  Å ha verdensrekorden sier jo kun hvor mye penger man er villig til å kaste bort for å ha en verdensrekord. 

For øvrig milliadærene kjøper ikke bare de beste hestene og trenerne.  De kjøper veddeløpsbaner, rancher, osv. De bruker hundrevis av millioner for at barna deres skal vinne. 

Nå som milliardærene eier de største fotballklubbene så er det vel bare et tidsspørsmål før en lar sønnen sin spille på laget. Det er jo bare å ha sønnen som innbytter, sende han inn når man vet man har vunnet kampen og så ender man med at sønnen kan få løfte trofeet når ligaen/cupen er vunnet. 

Anonymkode: d5663...c0b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er flere i tråden her som aldri har ridd før.

Nei, runderidning på en liten ponni i dyreparken teller ikke.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...