AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #21 Skrevet 17. juli 2020 På 15.7.2020 den 9.32, AnonymBruker skrev: Svigerinnen min har en norsk skogkatt som er innekatt. Han er helt tullete og prøver å stikke av hele tiden. Grunnen til at de har han inne er fordi de bor i byen. Egoistisk spør du meg. Da burde man ikke ha katt er min mening. Katter er selvstendige dyr som bør få være ute som de vil. Da kan man heller skaffe seg en hund som man kan ta med på turer i det minste. Anonymkode: 504e0...ab2 Jeg har en blanding av perser og skogskatt. Den måtte være innekatt de to første årene pga boforhold, men så flyttet vi til enebolig og stor eiendom på landet. Katten kan nå gå akkurat hvor den vil, men den går sjelden ned fra verandaen (der liker den å ligge innimellom da) Nå har vi bodd her i halvannet år, og jeg tror ikke katten har vært ute av syne en eneste gang.... Anonymkode: a460a...df1 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #22 Skrevet 17. juli 2020 If forhold til dyrevelferd er det jo mye bedre med innekatter enn løse. Katter utrydder jo det som er av småfugler og smågnagere, som både har stor nytteverdi i seg selv og som gir næring til ville dyr. Dette er jo et kjempeproblem, og en kan ikke si at en er opptatt av natur og dyrevelferd hvis en har katter gående løse. Anonymkode: 9f33e...7b0 9
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #23 Skrevet 17. juli 2020 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor bruke tid på å tvinge en katt til å lære å være ute i en farlig by når den er glad og fornøyd med å være inne og på terrassen? If it ain't broken, don't fix it. Anonymkode: cca7e...c79 Jeg har ikke tvunget min frøken til å være ute,men du derimot tvinger din til å være inne. Min har fått valget,det har ikke din Anonymkode: 035b5...d65 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #24 Skrevet 18. juli 2020 8 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har ikke tvunget min frøken til å være ute,men du derimot tvinger din til å være inne. Min har fått valget,det har ikke din Anonymkode: 035b5...d65 Nei, jeg tvinger ikke min til å være inne. Han vil ikke gå ut. Anonymkode: cca7e...c79 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #25 Skrevet 18. juli 2020 På 14.7.2020 den 11.07, AnonymBruker skrev: Har med tiden registrert at det er svært mange som er negative til innekatt, og jeg er nå lei det. Min elskede pus er snart 3 år, og har vært innekatt så langt i livet. Jeg bor i byen i leilighet, og visste at innekatt var mitt eneste alternativ. . Jeg sjekket med veterinærer, deriblant min kusine, som sa at blant veterinærer og dyrevernsorganisasjoner er innekatt helt "innafor". Det katten trenger er sitt territorie, minimum 45m2 leilighet, lufteturer/frisk luft, mat/ vann og minimum 30 min aktivitet hver dag. Da ren lek og jaktlek, for å tilfredsstille jaktinstinkt. I tillegg trenger den selvsagt kos og underholdning gjennom eiere, noe de jo får av å løpe rundt i leiligheten. Min katt henger i føttene mine dagen lang, og synes alt jeg gjør er spennende. Bare en ny pappeske kan være underholdende i flere timer. Min katt vil ikke ut blant folk. Jeg har prøvd en million ganger med bånd. Hun løper inn igjen. Derimot liker hun å ligge i en stol på terrassen og titte ned på bylivet. En annen katt i bygningen ble sendt ut alene på lufteturer. Den var svært vakker og flere stoppet for å klappe den, ta bilder. Men nå er den død. Ble påkjørt.. Men dere utekatt entusiaster mener kanskje det var det beste ? Virker sånn.. Min katt er lykkelig, vær ikke i tvil om det. Og hun får et langt og trygt liv med nykokt sei hver morgen. Anonymkode: f4f04...bb9 Jeg liker ikke utekatter. Dreper fugler i meget stort antall, drar med seg flått osv inn, æsj! Anonymkode: 1c655...8e5 3
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #26 Skrevet 21. juli 2020 På 18.7.2020 den 8.25, AnonymBruker skrev: Nei, jeg tvinger ikke min til å være inne. Han vil ikke gå ut. Anonymkode: cca7e...c79 Så du har prøvd tilvenning og katten har fått erfare hvordan det er å løpe fritt ute,men velger å heller være inne? Anonymkode: 035b5...d65
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #27 Skrevet 21. juli 2020 På 14.7.2020 den 11.07, AnonymBruker skrev: Har med tiden registrert at det er svært mange som er negative til innekatt, og jeg er nå lei det. Min elskede pus er snart 3 år, og har vært innekatt så langt i livet. Jeg bor i byen i leilighet, og visste at innekatt var mitt eneste alternativ. . Jeg sjekket med veterinærer, deriblant min kusine, som sa at blant veterinærer og dyrevernsorganisasjoner er innekatt helt "innafor". Det katten trenger er sitt territorie, minimum 45m2 leilighet, lufteturer/frisk luft, mat/ vann og minimum 30 min aktivitet hver dag. Da ren lek og jaktlek, for å tilfredsstille jaktinstinkt. I tillegg trenger den selvsagt kos og underholdning gjennom eiere, noe de jo får av å løpe rundt i leiligheten. Min katt henger i føttene mine dagen lang, og synes alt jeg gjør er spennende. Bare en ny pappeske kan være underholdende i flere timer. Min katt vil ikke ut blant folk. Jeg har prøvd en million ganger med bånd. Hun løper inn igjen. Derimot liker hun å ligge i en stol på terrassen og titte ned på bylivet. En annen katt i bygningen ble sendt ut alene på lufteturer. Den var svært vakker og flere stoppet for å klappe den, ta bilder. Men nå er den død. Ble påkjørt.. Men dere utekatt entusiaster mener kanskje det var det beste ? Virker sånn.. Min katt er lykkelig, vær ikke i tvil om det. Og hun får et langt og trygt liv med nykokt sei hver morgen. Anonymkode: f4f04...bb9 Å ha kun en innekatter er ikke innafor og du gir den alt for liten plass https://www.fod.no/innekatt/ «Hvis man velger å ha innekatt, anbefaler vi på det sterkeste at man har to sammen» http://norskhuskattforening.net/innekatt.htm «En innekatt bør ha minst en katt som selskap og som går godt sammen med hverandre. Da får de snakke sitt felles språk og bruke sine instinkter og behov på riktig måte. De kjeder seg ikke når det er flere, og katteeieren kan med god samvittighet være borte lange tider av gangen» http://kattehjelpen.no/for-du-for-katt «Må du ha innekatt, bør området katten disponerer være minst 75 kvm. Og du bør ha to katter, slik at ikke katten opplever å ikke se andre katter gjennom et helt liv. « Anonymkode: 035b5...d65 2
Nimorna Skrevet 21. juli 2020 #28 Skrevet 21. juli 2020 Skal man ha innekatt, må man få seg en katt som faktisk trives med å være inne. Ikke en katt som tilbringer livet med å stirre lengtende ut vinduet. Det er dyreplageri. 3
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #29 Skrevet 22. juli 2020 På 15.7.2020 den 9.32, AnonymBruker skrev: Svigerinnen min har en norsk skogkatt som er innekatt. Han er helt tullete og prøver å stikke av hele tiden. Grunnen til at de har han inne er fordi de bor i byen. Egoistisk spør du meg. Da burde man ikke ha katt er min mening. Katter er selvstendige dyr som bør få være ute som de vil. Da kan man heller skaffe seg en hund som man kan ta med på turer i det minste. Anonymkode: 504e0...ab2 Foreldrene mine har min brors skogkatt som innekatt. Han og daværende samboer skaffet den da de bodde i by, og hadde den ofte med på besøk til mine foreldre i helgene (de var svært unge). Da de gjorde det slutt, flyttet bror og katt hjem i kårleiligheten i mine foreldres underetasje - trygt og landlig. Katta ble da tilbudt å være ute (kun et par år gammel, om så mye), men syntes den store verden var i største laget. Nå er hun 15 år og lever livets glade dager over tre etasjer med fem senger, to stuer, opptil flere rom med varmekabler og en stor terrasse med masse gode lukter - men kun hvis det er over 12 grader, sol og vindstille, takk! Bror har forlengst flyttet videre og blitt gift, men da var katten såpass gammel og sær at det ble bestemt at hun har det bedre med å få leve livet ut på kjent territorie - og med hyppige tilskudd av fisk, hvalkjøtt, kattesnacks og andre godsaker som passer en kattemage utmerket. Hadde jeg hatt like god plass, kunne jeg også gått for innekatt. Men aller helst en 'hvor den helst vil være'-katt med katteluke på landet. Anonymkode: 6dea7...520
SPOCA Skrevet 22. juli 2020 #30 Skrevet 22. juli 2020 (endret) På 15.7.2020 den 23.56, Kjetil E skrev: Jo går utmerket med innekatt, men man bør kanskje ikke velge Norsk Skogkatt eller Maine Coon hvis man skal ha innekatt. Hvorfor det? Jeg har selv Maine Coon som er innekatt. Du må jo gjerne fortelle meg som Maine Coon-eier hvordan det er å ha en Maine Coon. ------ Har selv to innekatter, en vanlig huskatt og en Maine Coon. Vi valgte to fordi de har selskap i hverandre. Ingen av dem vil ut, vi har prøvd utallige ganger, men de er livredde. De foretrekker å sitte i vinduene og titte ut. Det er det aller beste: å kunne studere og observere verden utenfor. Nå har vi heldigvis en stor 4-roms leilighet, og dermed har de relativt stor boltreplass. Og de har selvsagt massevis av leker, klatrestativ osv. De har hver sin kasse (eller, de bruker jo de litt om hverandre), kjøkkenet ble blant annet bygget rundt kassene, slik at de har fått sitt eget hjørne. I tillegg har de eget (atskilt) hjørne for mat (matstasjonen). De krever jo stell, kos og lek, men det er egentlig veldig fint. Vi har nå hatt dem i over 5 år, og de klarer seg godt. I går var jeg hos veterinæren for klipp og stell av vår Maine Coon, og fikk høre at jeg hadde en veldig flott og lykkelig katt. De som kritiserer innekatt må bare gjøre det, det bryr jeg meg lite om. Jeg tenker det er fordeler og ulemper med alt. Problemet med utekatter er at de dreper en del dyreliv og kan være til plage for naboer. Det er altså ikke bare fordeler med utekatter, for de som måtte tro det. Endret 22. juli 2020 av SPOCA 2
Kjetil E Skrevet 22. juli 2020 #31 Skrevet 22. juli 2020 45 minutter siden, SPOCA skrev: Hvorfor det? Jeg har selv Maine Coon som er innekatt. Du må jo gjerne fortelle meg som Maine Coon-eier hvordan det er å ha en Maine Coon. ------ Har selv to innekatter, en vanlig huskatt og en Maine Coon. Vi valgte to fordi de har selskap i hverandre. Ingen av dem vil ut, vi har prøvd utallige ganger, men de er livredde. De foretrekker å sitte i vinduene og titte ut. Det er det aller beste: å kunne studere og observere verden utenfor. Nå har vi heldigvis en stor 4-roms leilighet, og dermed har de relativt stor boltreplass. Og de har selvsagt massevis av leker, klatrestativ osv. De har hver sin kasse (eller, de bruker jo de litt om hverandre), kjøkkenet ble blant annet bygget rundt kassene, slik at de har fått sitt eget hjørne. I tillegg har de eget (atskilt) hjørne for mat (matstasjonen). De krever jo stell, kos og lek, men det er egentlig veldig fint. Vi har nå hatt dem i over 5 år, og de klarer seg godt. I går var jeg hos veterinæren for klipp og stell av vår Maine Coon, og fikk høre at jeg hadde en veldig flott og lykkelig katt. De som kritiserer innekatt må bare gjøre det, det bryr jeg meg lite om. Jeg tenker det er fordeler og ulemper med alt. Problemet med utekatter er at de dreper en del dyreliv og kan være til plage for naboer. Det er altså ikke bare fordeler med utekatter, for de som måtte tro det. Først og fremst størrelsen. At en så stor katt, trenger mye plass. De er forøvrig herlige katter 1
SPOCA Skrevet 22. juli 2020 #32 Skrevet 22. juli 2020 1 time siden, Kjetil E skrev: Først og fremst størrelsen. At en så stor katt, trenger mye plass. De er forøvrig herlige katter Jo, det er sant. Skal sies, min er kun på litt over 6 kg, så hun er som en litt stor huskatt. 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2020 #33 Skrevet 24. juli 2020 Hvis det er så himmelsk bra med innekatter, hvorfor har da dyrebeskyttelsen krav om mulighet til å gå fritt ute for alle katter de omplasserer? For morsomt? De omplasserer ikke til noen som har planer om å stenge katten innendørs resten av livet. Anonymkode: cd8a9...a65 4
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2020 #34 Skrevet 24. juli 2020 Så lenge katten har et bra hjem, og trives med det livet den har, så har jeg ikke noe imot at det er en innekatt. Og det samme gjelder for utekatter, eller ut og inn katter, som jeg kaller mine. Anonymkode: 59e51...737 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2020 #35 Skrevet 24. juli 2020 38 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis det er så himmelsk bra med innekatter, hvorfor har da dyrebeskyttelsen krav om mulighet til å gå fritt ute for alle katter de omplasserer? For morsomt? De omplasserer ikke til noen som har planer om å stenge katten innendørs resten av livet. Anonymkode: cd8a9...a65 Det er jo bare tull. Både dyrebeskyttelser(det er flere) og andre organisasjoner som omplasserer katter omplasserer innekatter. Om noen få absolutt ikke gjør det er det nok mest pga sære enkeltpersoner i akkurat den lokale avdelingen. De fleste oppgående dyrefolk forstår at det er individuelt hva som passer det enkelte dyr. Noen katter trives best som innekatter og andre best ute. Anonymkode: cca7e...c79 5
Knirke Skrevet 24. juli 2020 #36 Skrevet 24. juli 2020 Jeg synes det er mye mer interessant å høre fra de som er motstandere av utekatt.
Gjest Lisa Rowe Skrevet 24. juli 2020 #37 Skrevet 24. juli 2020 Det er fascinerende at katten er det eneste dyret som tydeligvis MÅ være ute i det fri her i Norge. Hvorfor må man absolutt slippe katten ut i det fri, men ikke hunden, marsvinet, hesten eller fuglen? Er ikke kattens sikkerhet like viktig? Så lenge man gir katten alt den trenger av lek og stimuli så er det problemfritt å ha den som innekatt. Også er det heller ingen som har sagt at den ikke skal få gå ut i det hele tatt - man kan lage utegård eller gå tur med den i bånd, akkurat slik som man gjør med hundene våre.
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2020 #38 Skrevet 24. juli 2020 Katten min velger selv hva den vil siden den har katteluke. Den er mye inne på vinteren og mye ute på sommeren. Bor i landlige omgivelser, så ingen fare for den skal bli påkjørt. Naturligvis kan den skade seg utendørs, men det kan ungene mine også... Jeg skal være ærlig, jeg syns litt synd på katter (og andre dyr) som ikke får være ute. Det gjelder også produksjonsdyr. For litt siden leste jeg er artikkel om en grisebonde som lot grisene gå ut dersom de ønsket. Syns det er et steg i riktig retning. Føler vi mennesker pusher dyrene til å leve på våre premisser, og ikke omvendt. Anonymkode: 8461f...056 6
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2020 #39 Skrevet 24. juli 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Føler vi mennesker pusher dyrene til å leve på våre premisser, og ikke omvendt. Anonymkode: 8461f...056 okei? Men det er jo selve definisjonen på kjæledyr og bruksdyr. De lever på våre premisser. Det gjør hunden også, ikke bare katten. Det er en egoistisk ting vi har normalisert som mennesker. Hvis naturen fikk gå sin gang så hadde ingen ridd på hest, gått tur med hund eller hatt sau i fjøset. Når vi likevel har domestisert dyrene og gjort dem til kjæledyr og bruksdyr, så er det vårt ansvar å ta vare på dem. Anonymkode: bc516...0d8 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2020 #40 Skrevet 24. juli 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: okei? Men det er jo selve definisjonen på kjæledyr og bruksdyr. De lever på våre premisser. Det gjør hunden også, ikke bare katten. Det er en egoistisk ting vi har normalisert som mennesker. Hvis naturen fikk gå sin gang så hadde ingen ridd på hest, gått tur med hund eller hatt sau i fjøset. Når vi likevel har domestisert dyrene og gjort dem til kjæledyr og bruksdyr, så er det vårt ansvar å ta vare på dem. Anonymkode: bc516...0d8 Absolutt, men vi pusher grensene stadig lenger og lenger i vår favør. Vi blir stadig mer egoistiske, og det må dyrene bare innfinne seg i. Alle valgmuligheter fjernes, slik som katters valg om å kunne gå ut dersom de ønsker. Å ta vare på et dyr er ikke synonymt med å sperre det inne. Da fjerner man nok en ting som er naturlig for dyret. Alt husdyrhold burde foregå mer på premissene til dyrene. De aller fleste katter (og andre dyr) hadde neppe valgt et liv i en byleilighet uten muligheten til å gå ut. Anonymkode: 8461f...056 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå