Gå til innhold

Til dere som kritiserer innekatt

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har med tiden registrert at det er svært mange som er negative til innekatt, og jeg er nå lei det.

Min elskede pus er snart 3 år, og har vært innekatt så langt i livet. Jeg bor i byen i leilighet, og visste at innekatt var mitt eneste alternativ. .

Jeg sjekket med veterinærer, deriblant min kusine, som sa at blant veterinærer og dyrevernsorganisasjoner er innekatt helt "innafor".

Det katten trenger er sitt territorie, minimum 45m2 leilighet, lufteturer/frisk luft, mat/ vann og minimum 30 min aktivitet hver dag. Da ren lek og jaktlek, for å tilfredsstille jaktinstinkt. I tillegg trenger den selvsagt kos og underholdning gjennom eiere, noe de jo får av å løpe rundt i leiligheten. Min katt henger i føttene mine dagen lang, og synes alt jeg gjør er spennende. Bare en ny pappeske kan være underholdende i flere timer.

Min katt vil ikke ut blant folk. Jeg har prøvd en million ganger med bånd. Hun løper inn igjen. Derimot liker hun å ligge i en stol på terrassen og titte ned på bylivet.

En annen katt i bygningen ble sendt ut alene på lufteturer. Den var svært vakker og flere stoppet for å klappe den, ta bilder. Men nå er den død. Ble påkjørt..

Men dere utekatt entusiaster mener kanskje det var det beste ? Virker sånn..

Min katt er lykkelig, vær ikke i tvil om det. Og hun får et langt og trygt liv med nykokt sei hver morgen. 

Anonymkode: f4f04...bb9

• Liker 15
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Stå på 🤩 jeg har ingenting i mot verken inne eller utekatter og har hatt begge. Så lenge man holder katt på en god måte er ingen av delene feil. Man må se an sin katt og sitt bomiljø. 

Du har også naturvernere i ryggen - katter dreper store mengder fugl og påvirker biomangfoldet. Katter er ikke naturlige i norsk natur. 

Dessuten er det veldig mange hjemløse katter i Norge som enten går ute alene uten mat og stell, eller sitter og stresser i diverse kattehus rundt om. Det er mye mye bedre om disse kan få gode hjem med en kjærlig eier inne i en trygg leilighet enn. 

Katten vår nå vil helst være inne og det er helt greit. Vi bor ikke midt i byen, men allikevel såpass tettbygd at jeg skjønner at det er litt skummelt ute. Om vi flytter litt lenger ut mot skogen kan det hende han blir mer nysgjerrig, men enn så lenge trives han godt som innekatt. 

Anonymkode: cca7e...c79

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Er det så mange av de da? Jeg har heller sett kritikk for at kattene er ute 🤔

For all del, gjør som du vil. Selv syns jeg det høres mer ut som en hund, med alt det arbeidet. Men nå er jeg oppvokst med at kattene stort sett klarte seg selv, og kom til mat når de ble ropt på. Stor hage og mange lune plasser å legge seg.

Anonymkode: f7ee3...190

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det så mange av de da? Jeg har heller sett kritikk for at kattene er ute 🤔

For all del, gjør som du vil. Selv syns jeg det høres mer ut som en hund, med alt det arbeidet. Men nå er jeg oppvokst med at kattene stort sett klarte seg selv, og kom til mat når de ble ropt på. Stor hage og mange lune plasser å legge seg.

Det er positive og negative sider med begge deler. I andre land er det sett på som dyremishandling å ha katten ute, i Norge er det motsatt. Det er kulturelt betinget.

Det negative med innekatt er at det er mye jobb, ja. Ikke så mye som en hund, men nok til at eier må ha gode rutiner og innstille seg på at det er mer å gjøre. Hovedmålet er at katten er lykkelig, og mentalt og fysisk stimulert.

Jeg har to innekatter og de er glade, nysgjerrige, trygge og fine katter som liker folk, liker å kjøre bil, er veldig glad i meg, gir vekk og får mye kos etc. Det er utrolig hyggelig med innekatt, for man får veldig mye tilbake :)

Anonymkode: bc516...0d8

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er positive og negative sider med begge deler. I andre land er det sett på som dyremishandling å ha katten ute, i Norge er det motsatt. Det er kulturelt betinget.

Det negative med innekatt er at det er mye jobb, ja. Ikke så mye som en hund, men nok til at eier må ha gode rutiner og innstille seg på at det er mer å gjøre. Hovedmålet er at katten er lykkelig, og mentalt og fysisk stimulert.

Jeg har to innekatter og de er glade, nysgjerrige, trygge og fine katter som liker folk, liker å kjøre bil, er veldig glad i meg, gir vekk og får mye kos etc. Det er utrolig hyggelig med innekatt, for man får veldig mye tilbake :)

Det er kanskje endel annerledes med innekatt ja. Har aldri hatt det, men mulig det er bedre i og med at du bor i by. Det gjør jeg selv også, men vokste opp i bygd, med store hager og stor avstand til naboer.

mulig utekatt klarer seg bedre, hvis man bor mer landlig. Får grave, springe, jakte, og leke. De likte å bli klappet, og få mat. Var aldri misfornøyde eller manglet noe :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Heia deg! Innekatter burde vært mye mer vanlig. Du beskytter katten din mot farer ute, og du sparer naturen for en fremmed art som dreper store mengder med fugl hvert år.

Anonymkode: daa51...cbe

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Litt off topic men.. er det ikke sykt dyrt med all den seien?😂

Anonymkode: fad45...ba4

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt tre utekatter. De elsker/elsket å være ute og siden jeg bor langt fra trafikk og andre folk så så jeg på det som trygt. Det er det vel også på et vis. Men de kan skade seg så innmari stygt. Den ene katten min rev av seg halen blant annet(!!!). Mens de to jeg har nå har tre ganger på 10 år(tilsammen) blitt stygt skadet av andre katter og måtte til veterinær. Har innekatt også, han må være inne av fysiske grunner. Han er den som koster aller mest veterinærmessig, men det har med helsa hans å gjøre. Han er tryggest her inne, og jeg må innrømme at jeg trives veldig godt med å alltid ha en katt i hus. Ikke stinker dokassa heller og han har ganske god plass å boltre seg på. Ikke dreper han noe heller, og han får turer ut, masse lek og massevis av kos.

Anonymkode: 28fc6...ee3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville dere levd et helt liv i en stue? 

Anonymkode: cd8a9...a65

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Svigerinnen min har en norsk skogkatt som er innekatt. Han er helt tullete og prøver å stikke av hele tiden. Grunnen til at de har han inne er fordi de bor i byen. Egoistisk spør du meg. Da burde man ikke ha katt er min mening. Katter er selvstendige dyr som bør få være ute som de vil. Da kan man heller skaffe seg en hund som man kan ta med på turer i det minste.

Anonymkode: 504e0...ab2

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville dere levd et helt liv i en stue? 

Anonymkode: cd8a9...a65

Mine velger stuelivet. Ikke bare det, de velger stort sett et liv i den mykeste sofaen, eller under varmepumpa. 

Det hender de rusler opp i andre etasje, og innimellom sniker de seg inn på det ene badet der varmekablene alltid er på. 

Og er temperaturen over 20 grader kan du finne dem i kattegården. Men helst vil de at jeg setter på aricondition inne😂

Anonymkode: 2dc20...27f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Svigerinnen min har en norsk skogkatt som er innekatt. Han er helt tullete og prøver å stikke av hele tiden. Grunnen til at de har han inne er fordi de bor i byen. Egoistisk spør du meg. Da burde man ikke ha katt er min mening. Katter er selvstendige dyr som bør få være ute som de vil. Da kan man heller skaffe seg en hund som man kan ta med på turer i det minste.

Man kan ta med katter på tur også. Kjenner mange som gjør det.

• Liker 5
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo går utmerket med innekatt, men man bør kanskje ikke velge Norsk Skogkatt eller Maine Coon hvis man skal ha innekatt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes at katter skal få lov til å være katter. Være ute, møte andre katter, leke, utforske. Det ligger i deres natur. De er ikke avlet på slik hunder er. Det er ordentlig egoistisk å få seg innekatt uten å tenke på kattens behov. Ikke alle katter eller katteraser takler det å være inne. Jeg har hørt veldig mange slike historier. Det er dyreplageri.

Selv skaffet jeg meg en villkatt via dyrebeskyttelsen. Den har levd ute hele sitt liv. Nå vil derimot bare være inne. Den er ute av og til på kveldstid men piler fort inn igjen. Denne katten vil tydeligvis være innekatt av fri vilje, og da er det helt greit. :)

Alle som vil anskaffe seg en innekatt bør tenke nøye igjennom om det er bra for akkurat den katten de vil ha. Man vil merke det på oppførselen om de ikke har det så bra.

Anonymkode: 1e659...6f5

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes at katter skal få lov til å være katter. Være ute, møte andre katter, leke, utforske. Det ligger i deres natur. De er ikke avlet på slik hunder er. Det er ordentlig egoistisk å få seg innekatt uten å tenke på kattens behov. Ikke alle katter eller katteraser takler det å være inne. Jeg har hørt veldig mange slike historier. Det er dyreplageri.

Selv skaffet jeg meg en villkatt via dyrebeskyttelsen. Den har levd ute hele sitt liv. Nå vil derimot bare være inne. Den er ute av og til på kveldstid men piler fort inn igjen. Denne katten vil tydeligvis være innekatt av fri vilje, og da er det helt greit. :)

Alle som vil anskaffe seg en innekatt bør tenke nøye igjennom om det er bra for akkurat den katten de vil ha. Man vil merke det på oppførselen om de ikke har det så bra.

Jo, endel katteraser er avlet roligere og er derfor egnet til å bo inne. Folk har drevet seleksjon på katter slik som de har gjort med hunder i lang tid nå.

Anonymkode: daa51...cbe

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, Kjetil E skrev:

Jo går utmerket med innekatt, men man bør kanskje ikke velge Norsk Skogkatt eller Maine Coon hvis man skal ha innekatt.

Synes uansett det er dyreplageri. Om katten absolutt ønsker å være inne, så får det så være. Men mesteparten av alle katter ønsker da å være ute. Om man har de inne fordi man er redd for at de skal bli påkjørt osv blir for dumt i mine øyne. Man låser da ikke inne barna sine heller fordi de kan bli påkjørt eller drept utenfor husets fire vegger. Synes det er fælt å stenge inne dyr bare fordi man er redd for at de skal dø. Egoistisk.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Synes uansett det er dyreplageri. Om katten absolutt ønsker å være inne, så får det så være. Men mesteparten av alle katter ønsker da å være ute. Om man har de inne fordi man er redd for at de skal bli påkjørt osv blir for dumt i mine øyne. Man låser da ikke inne barna sine heller fordi de kan bli påkjørt eller drept utenfor husets fire vegger. Synes det er fælt å stenge inne dyr bare fordi man er redd for at de skal dø. Egoistisk.

Man slipper ikke små barn ut fritt heller, man følger med dem.

Hunder og hester og kaniner og fugler skulle nok veldig gjerne vært ute helt på egenhånd de også. Men det gjør vi ikke, for vi verdsetter dem og vet at vi må passe på dem. Katter kan gås tur med på lik linje som hund, det er bare ingen kultur for det. Hvorfor skal katten spesifikt være fri, men ingen andre dyr? Det henger jo hvertfall ikke på greip. 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
På 14.7.2020 den 11.07, AnonymBruker skrev:

Har med tiden registrert at det er svært mange som er negative til innekatt, og jeg er nå lei det.

Min elskede pus er snart 3 år, og har vært innekatt så langt i livet. Jeg bor i byen i leilighet, og visste at innekatt var mitt eneste alternativ. .

Jeg sjekket med veterinærer, deriblant min kusine, som sa at blant veterinærer og dyrevernsorganisasjoner er innekatt helt "innafor".

Det katten trenger er sitt territorie, minimum 45m2 leilighet, lufteturer/frisk luft, mat/ vann og minimum 30 min aktivitet hver dag. Da ren lek og jaktlek, for å tilfredsstille jaktinstinkt. I tillegg trenger den selvsagt kos og underholdning gjennom eiere, noe de jo får av å løpe rundt i leiligheten. Min katt henger i føttene mine dagen lang, og synes alt jeg gjør er spennende. Bare en ny pappeske kan være underholdende i flere timer.

Min katt vil ikke ut blant folk. Jeg har prøvd en million ganger med bånd. Hun løper inn igjen. Derimot liker hun å ligge i en stol på terrassen og titte ned på bylivet.

En annen katt i bygningen ble sendt ut alene på lufteturer. Den var svært vakker og flere stoppet for å klappe den, ta bilder. Men nå er den død. Ble påkjørt..

Men dere utekatt entusiaster mener kanskje det var det beste ? Virker sånn..

Min katt er lykkelig, vær ikke i tvil om det. Og hun får et langt og trygt liv med nykokt sei hver morgen. 

Anonymkode: f4f04...bb9

Tror du katten din ville vært inne-katt om du hadde trent den til å være ute? Nei.. 

Anonymkode: cba90...ae5

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker said:

Tror du katten din ville vært inne-katt om du hadde trent den til å være ute? Nei.. 

Anonymkode: cba90...ae5

Hvorfor bruke tid på å tvinge en katt til å lære å være ute i en farlig by når den er glad og fornøyd med å være inne og på terrassen? 

If it ain't broken, don't fix it. 

Anonymkode: cca7e...c79

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
På 16.7.2020 den 0.07, AnonymBruker skrev:

Så katten min med tre ben skulle bare bli drept da eller? Til tross for at han lever veldig bra med det? Eller skulle vi bare kastet ham ut? På grunn av kattedrap i området skal to andre katter av meg også bli noenlunde innekatter nå(med kattegård). De elsker å være inne uansett, må nesten tvinge de ut. Skal jeg bare la de gå ute og bli knivstukket og sprettet opp slik som andre katter her har blitt? 

Anonymkode: 28fc6...ee3

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...