Gjest EmKay Skrevet 29. september 2020 #21 Skrevet 29. september 2020 Jeg har ikke cøliaki, men siden du ikke er sikker på hva du har selv, tenkte jeg at jeg kunne bidra med et svar: Jeg slet i mange år med ekstreme smerter i magen, nærmest konstant kvalme og kastet opp hver dag. Var til utallige utregninger hos lege og sykehus, uten at de kunne finne noe mer konkret enn tidvis betennelse i tynntarm. Fikk tilslutt "diagnosen" IBS. Skriver det i hermetegn, fordi jeg ser på det som en samlebetegnelse for "vi erkjenner at det er noe som feiler deg, men vi kan ikke si helt sikkert hva". Uansett tok jeg en lang og kjedelig runde med fodmapping, der jeg ble betraktelig mye bedre av å blant annet kutte gluten. Etter hvert har jeg forsøkt å gjeninnføre det ene og det andre, og har nå konkludert med at det er hvete som er den store synderen, og ikke gluten i seg selv. Jeg tåler b.la. spelt, rug og havre. Kan spise ting som inneholder små mengder hvete, men ikke brødskiver, burgerbrød, pizzabunn, osv. (Er litt andre ting jeg tåler dårlig, som gulrot, eple, løk, kokt melk, osv, men hvetemel er verst) Hvis jeg får i meg for store mengder hvetemel blir jeg ganske raskt svimmel, ekstreme magesmerter kommer etter rundt 20 minutter, og kvalme og oppkast kan vare i 2-3 dager. Så jeg har kuttet ut hvetemel, og bruker nesten bare spelt. Da er jeg mer eller mindre symptomfri, utenom litt småvondter/kvalme som kan komme av andre ting jeg reagerer litt på. IBS kan vise seg veldig ulikt fra person til person, men om du ikke skulle få utslag på cøliakitest eller andre prøver, og er villig til å gjøre en innsats for å finne ut av det, vil jeg absolutt anbefale fodmap. Det er langtekkelig, kjedelig og det er mye godt du må holde deg unna lenge for å gjøre det riktig, men det kan virkelig forbedre livskvaliteten om man klarer å få kartlagt alle tingene man reagerer på!
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #22 Skrevet 29. september 2020 2 minutter siden, EmKay skrev: Jeg har ikke cøliaki, men siden du ikke er sikker på hva du har selv, tenkte jeg at jeg kunne bidra med et svar: Jeg slet i mange år med ekstreme smerter i magen, nærmest konstant kvalme og kastet opp hver dag. Var til utallige utregninger hos lege og sykehus, uten at de kunne finne noe mer konkret enn tidvis betennelse i tynntarm. Fikk tilslutt "diagnosen" IBS. Skriver det i hermetegn, fordi jeg ser på det som en samlebetegnelse for "vi erkjenner at det er noe som feiler deg, men vi kan ikke si helt sikkert hva". Uansett tok jeg en lang og kjedelig runde med fodmapping, der jeg ble betraktelig mye bedre av å blant annet kutte gluten. Etter hvert har jeg forsøkt å gjeninnføre det ene og det andre, og har nå konkludert med at det er hvete som er den store synderen, og ikke gluten i seg selv. Jeg tåler b.la. spelt, rug og havre. Kan spise ting som inneholder små mengder hvete, men ikke brødskiver, burgerbrød, pizzabunn, osv. (Er litt andre ting jeg tåler dårlig, som gulrot, eple, løk, kokt melk, osv, men hvetemel er verst) Hvis jeg får i meg for store mengder hvetemel blir jeg ganske raskt svimmel, ekstreme magesmerter kommer etter rundt 20 minutter, og kvalme og oppkast kan vare i 2-3 dager. Så jeg har kuttet ut hvetemel, og bruker nesten bare spelt. Da er jeg mer eller mindre symptomfri, utenom litt småvondter/kvalme som kan komme av andre ting jeg reagerer litt på. IBS kan vise seg veldig ulikt fra person til person, men om du ikke skulle få utslag på cøliakitest eller andre prøver, og er villig til å gjøre en innsats for å finne ut av det, vil jeg absolutt anbefale fodmap. Det er langtekkelig, kjedelig og det er mye godt du må holde deg unna lenge for å gjøre det riktig, men det kan virkelig forbedre livskvaliteten om man klarer å få kartlagt alle tingene man reagerer på! Takk for innspill 😊 har selv testet foodmap på egenhånd før jeg begynte utredning. Å ja, det var litt kjedelig på slutten 🤪skulle egentlig ikke sjekke det ut, men fant ut at det kunne vært greit å ta testene likevel. Litt dumt å gjøre det i den rekkefølgen og angrer litt på det i ettertid. Måtte innføre gluten igjen når jeg bestemte meg for å likevel sjekke det ut 😊 og blodprøve slo positivt ut på cøliaki, men gjenstår å se hva gastroskopi viser 😊 Anonymkode: 1b6d2...9c4
Gjest EmKay Skrevet 29. september 2020 #23 Skrevet 29. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Takk for innspill 😊 har selv testet foodmap på egenhånd før jeg begynte utredning. Å ja, det var litt kjedelig på slutten 🤪skulle egentlig ikke sjekke det ut, men fant ut at det kunne vært greit å ta testene likevel. Litt dumt å gjøre det i den rekkefølgen og angrer litt på det i ettertid. Måtte innføre gluten igjen når jeg bestemte meg for å likevel sjekke det ut 😊 og blodprøve slo positivt ut på cøliaki, men gjenstår å se hva gastroskopi viser 😊 Anonymkode: 1b6d2...9c4 Absolutt enig i å ta de tester som kan tas først Er så utrolig slitsomt å leve med konstante mageproblemer, så jeg håper du finner ut av det og finner en løsning som passer for deg ❤️ Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #24 Skrevet 29. september 2020 2 minutter siden, EmKay skrev: Absolutt enig i å ta de tester som kan tas først Er så utrolig slitsomt å leve med konstante mageproblemer, så jeg håper du finner ut av det og finner en løsning som passer for deg ❤️ Lykke til! Ja, det er det. Og tenker at å kutte ut de matvarene som skaper problemer er verdt det for mindre problemer med magen. 👍🏼Uansett hva som er grunnen til at man reagerer. Takk 😊 og håper du også får det best mulig og en hverdag med så lite symptomer som mulig ❤️ Takk 😘 Anonymkode: 1b6d2...9c4
Lunarstone Skrevet 29. september 2020 #25 Skrevet 29. september 2020 Jeg har cøliaki. Fikk diagnosen etter gastroskopi i fjor. Hadde blodprøver positive for antistoffer i tillegg til alvorlig mangel på D-vitamin og folat. Hadde slitt med magen i lang lang tid, men forstoppelse, diaré, smerter, fatigue, kvalme, svimmelhet, angst, you name it. Vært til legen mange ganger uten å finne ut noe. Måtte selv komme på å kjøpe selvtest på apoteket (findout celiac), som da viste seg å være positiv. Derifra gikk det fort med blodprøver, vevstyping, gastroskopi med biopsi og så endelig diagnose. Er fortsatt ikke frisk, selv etter ett år med glutenfritt kosthold.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #26 Skrevet 29. september 2020 3 minutter siden, Lunarstone skrev: Jeg har cøliaki. Fikk diagnosen etter gastroskopi i fjor. Hadde blodprøver positive for antistoffer i tillegg til alvorlig mangel på D-vitamin og folat. Hadde slitt med magen i lang lang tid, men forstoppelse, diaré, smerter, fatigue, kvalme, svimmelhet, angst, you name it. Vært til legen mange ganger uten å finne ut noe. Måtte selv komme på å kjøpe selvtest på apoteket (findout celiac), som da viste seg å være positiv. Derifra gikk det fort med blodprøver, vevstyping, gastroskopi med biopsi og så endelig diagnose. Er fortsatt ikke frisk, selv etter ett år med glutenfritt kosthold. Tusen takk for svar 😊 kjedelig at du fortsatt ikke er frisk. Håper formen kommer seg og du blir helt frisk etterhvert. ❤️Har lest at det kan ta tid å bli 100%. TS Anonymkode: 1b6d2...9c4
Lunarstone Skrevet 29. september 2020 #27 Skrevet 29. september 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar 😊 kjedelig at du fortsatt ikke er frisk. Håper formen kommer seg og du blir helt frisk etterhvert. ❤️Har lest at det kan ta tid å bli 100%. TS Anonymkode: 1b6d2...9c4 Takk for det 😊❤️ Ja, det kan ta tid, spesielt når man får diagnosen i voksen alder (jeg var over 30). Det er omtrent garantert med en diagnose i ditt tilfelle med positive blodprøver. Masse lykke til, kostholdsomlegging er ikke så vanskelig når man først kommer inn i det 😊 så er det en lettelse å vite hva som feiler en.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #28 Skrevet 29. september 2020 1 minutt siden, Lunarstone skrev: Takk for det 😊❤️ Ja, det kan ta tid, spesielt når man får diagnosen i voksen alder (jeg var over 30). Det er omtrent garantert med en diagnose i ditt tilfelle med positive blodprøver. Masse lykke til, kostholdsomlegging er ikke så vanskelig når man først kommer inn i det 😊 så er det en lettelse å vite hva som feiler en. Jeg er selv 30. Som de fleste sier så så er det veldig sannsynlig at det blir cøliaki diagnose. Og er egentlig en lettelse som du sier å finne ut hva som gjør det. La om kosten etter gastroskopien (etter at legen sa det var Ok) så begynner å komme litt inn i det selv om alt må leses på. Og holder det ganske enkelt foreløpig så får jeg heller prøve meg på mer etterhvert 😊 tusen takk ❤️ Anonymkode: 1b6d2...9c4 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #29 Skrevet 14. oktober 2020 Oppdatering: vevsprøvene fra gastroskopien viste at jeg hadde cøliaki. Tusen takk til alle som har svart 🥰 -TS Anonymkode: 1b6d2...9c4
MarianneE Skrevet 14. oktober 2020 #30 Skrevet 14. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Oppdatering: vevsprøvene fra gastroskopien viste at jeg hadde cøliaki. Tusen takk til alle som har svart 🥰 -TS Anonymkode: 1b6d2...9c4 Velkommen i cøliakiklubben! Om du lurer på noe så bare send en PM. Jeg har cøliaki og fikk diagnosen i 2001. Vil anbefale deg å ta kontakt med ncf og bli satt i kontakt med ditt fylkes likemann. Her er det mye hjelp og få om du ønsker det.
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #31 Skrevet 14. oktober 2020 Akkurat nå, MarianneE skrev: Velkommen i cøliakiklubben! Om du lurer på noe så bare send en PM. Jeg har cøliaki og fikk diagnosen i 2001. Vil anbefale deg å ta kontakt med ncf og bli satt i kontakt med ditt fylkes likemann. Her er det mye hjelp og få om du ønsker det. Tusen takk 😘 skal sjekke ut det med NCF 😊👍🏼 -TS Anonymkode: 1b6d2...9c4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå