Gå til innhold

Dere som har cøliaki


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 
sliter med mage problemer. Virker som jeg tåler hvete eller gluten dårlig. Har bestilt legetime som jeg skal ha i august.så skal sjekke det ut, men det jeg lurer på er Hvilke symptomer har/hadde dere og hvor lang tid etter et måltid med gluten merker dere en reaksjon? 

Anonymkode: 1b6d2...9c4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. Jeg var mye syk som baby, da jeg alltid kastet opp maten. Legene trodde det var omgangssyke, men til slutt fant en sykehuslege ut at jeg hadde cøliaki etter en gastroskopi undersøkelse. Om jeg spiser gluten får jeg enten vondt i magen, spyr eller får diarè. Som voksen er jeg blitt ekstremt nøye med å holde meg til et glutenfritt kosthold, da jeg kan bli skikkelig dårlig. Var uheldig for et par år siden, bestilte en glutenfri pizza på et serveringssted med utenlandske kokker, og fikk da en pizza laget av gluten. Merket allerede at jeg fikk vondt i magen etter å ha spist noen få biter, men det gikk heldigvis bra. 

Det er viktig å være tydelig på at det skal være glutenfritt når man bestiller mat og å vite at maten er laget på steder der det ikke er spor av gluten. Et tips hvis du reiser til utlandet er å ha med en lapp der det står beskrevet at du må ha glutenfri mat oversatt til deres språk. Utifra min reiseerfaring, er det mange som ikke har kjennskap til cøliaki eller glutenintoleranse og de vet ikke hvor syk man kan bli. Derfor er kommunikasjonen veldig viktig så det ikke blir noen misforståelser. 

Jeg håper legen din henviser deg til utredning for cøliaki. Kanskje har du glutenintoleranse, men at symptomene dine bedrer seg på et glutenfritt kosthold. Det er skikkelig kjipt å ha vondt i magen så jeg håper virkelig du finner ut av det 🙂

 

 

Anonymkode: 9c019...1d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar og veldig gode tips😊 Skal ta med meg de 👍🏼
Hadde egentlig kuttet gluten en stund, men innført det igjen pga utredning (veldig dumt, men litt vanskelig å ta det opp så hadde vel egentlig ikke plan om å gjøre det. Men har jo funnet ut i ettertid at det kan være greit å vite og kanskje få et svar). Så spiser mye gluten nå frem til legetimen i august. Blir rett i underkant av 6 uker. Men merker mye forskjell fra jeg inkluderte gluten igjen. Men om det er cøliaki, allergi, IBS eller noe annet er ikke så godt å si før prøver er tatt.
tok det opp med legen Forrige time og avtalte blodprøver neste time Når hun er tilbake fra ferie. 

takk 😊 håper de finner ut av det. Veldig slitsomt å ha det sånn og påvirker hverdagen mye. 

Anonymkode: 1b6d2...9c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk cøliaki i voksen alder. Mine symptomer var løs mage (kun om morgenen før frokost), mye sliten og vondt i kroppen. Altså ingenting som direkte pekte mot cøliaki, men det dukket heldigvis opp på blodprøver. Og ved gastroskopi var det ingen tvil.

Anonymkode: c02bf...d6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar 😊 -TS

Anonymkode: 1b6d2...9c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Fikk cøliaki i voksen alder. Mine symptomer var løs mage (kun om morgenen før frokost), mye sliten og vondt i kroppen. Altså ingenting som direkte pekte mot cøliaki, men det dukket heldigvis opp på blodprøver. Og ved gastroskopi var det ingen tvil.

Anonymkode: c02bf...d6f

Glemte å svare på hvor fort jeg reagerer. Det varierer mellom noen timer til et døgn etter måltidet. Ikke alltid jeg reagerer heller.

Anonymkode: c02bf...d6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar og veldig gode tips😊 Skal ta med meg de 👍🏼
Hadde egentlig kuttet gluten en stund, men innført det igjen pga utredning (veldig dumt, men litt vanskelig å ta det opp så hadde vel egentlig ikke plan om å gjøre det. Men har jo funnet ut i ettertid at det kan være greit å vite og kanskje få et svar). Så spiser mye gluten nå frem til legetimen i august. Blir rett i underkant av 6 uker. Men merker mye forskjell fra jeg inkluderte gluten igjen. Men om det er cøliaki, allergi, IBS eller noe annet er ikke så godt å si før prøver er tatt.
tok det opp med legen Forrige time og avtalte blodprøver neste time Når hun er tilbake fra ferie. 

takk 😊 håper de finner ut av det. Veldig slitsomt å ha det sånn og påvirker hverdagen mye. 

Anonymkode: 1b6d2...9c4

Dette tar nok mye lengre en 6 uker, bare så det er sagt. Jeg skulle vært på sykehuset i mars. Da var jeg der sist i oktober på en samtale der det ble satt opp gastroskopi. Mars ble utsatt pga corona, og ringte inn og jeg kan vente meg en time i september en gang fikk jeg beskjed om. Vil bare si at du kan måtte belage deg på en del tid og smerter før du blir ferdig utredet. Masse lykke til på vegen! 🌸 Håper de finner ut av det kjapt 🤞🏻
 

Edit:
Vil også si at det har vært utallige undersøkelser før det. Så har ikke bare holdt på fra oktober. 

Endret av Maaaddepaaadde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fikk cøliaki i voksen alder. Mine symptomer var løs mage (kun om morgenen før frokost), mye sliten og vondt i kroppen. Altså ingenting som direkte pekte mot cøliaki, men det dukket heldigvis opp på blodprøver. Og ved gastroskopi var det ingen tvil.

Anonymkode: c02bf...d6f

Kan man se cøliaki på vanlige blodprøver? Er ikke ts men sliter seg med smerte ri kroppen, type betennelser.

Anonymkode: e4eff...192

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan man se cøliaki på vanlige blodprøver? Er ikke ts men sliter seg med smerte ri kroppen, type betennelser.

Anonymkode: e4eff...192

Ved mistanke om cøliaki kan man ta en blodprøve som viser igA antistoffer mot et enzym som kalles transglutaminase 2 (tTG eller TG2) i tynntarmen. Nesten alle med et forhøyet nivå av anti-TG2 har cøliaki, men man kan også ha cøliaki uten forhøyete nivåer. 

Anonymkode: 9c019...1d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ved mistanke om cøliaki kan man ta en blodprøve som viser igA antistoffer mot et enzym som kalles transglutaminase 2 (tTG eller TG2) i tynntarmen. Nesten alle med et forhøyet nivå av anti-TG2 har cøliaki, men man kan også ha cøliaki uten forhøyete nivåer. 

Anonymkode: 9c019...1d6

Beklager, det var ikke meningen med stor skriftstørrelse 😅

Anonymkode: 9c019...1d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk diagnosen etter jeg gikk til legen med psykiske problemer. Aldri hatt nevneverdige problemer med tarmen, og fikk heller ikke noen reaksjoner av gluten på 5 år før jeg i fjor fikk heftige utslett. Har dermed selvdiagnostisert meg med dermatitis herpetiformis, fordi for å kunne få denne diagnosen må det tas biopsi av syk hud, og det frister ikke å fremprovosere utslett til en legetime 🤷‍♀️ 

Litt off topic haha, men kanskje noen kjenner seg igjen i min cøliaki-historie også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ekstremt sterk illeluktende avføring, magesmerter, alvorlige vitaminmangler, fatigue m.m. Om jeg spiser gluten nå blir jeg kjempedårlig ca et døgn etterpå og kan være dårlig i opptil flere uker.

Anonymkode: b2ac8...4fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Maaaddepaaadde skrev:

Dette tar nok mye lengre en 6 uker, bare så det er sagt. Jeg skulle vært på sykehuset i mars. Da var jeg der sist i oktober på en samtale der det ble satt opp gastroskopi. Mars ble utsatt pga corona, og ringte inn og jeg kan vente meg en time i september en gang fikk jeg beskjed om. Vil bare si at du kan måtte belage deg på en del tid og smerter før du blir ferdig utredet. Masse lykke til på vegen! 🌸 Håper de finner ut av det kjapt 🤞🏻
 

Edit:
Vil også si at det har vært utallige undersøkelser før det. Så har ikke bare holdt på fra oktober. 

Ja, er forberedt på det. Er jo bare blodprøvene som blir tatt om 6 uker. Og hvis det er positive så regner jeg med at det blir henvisning videre og det kan jo ta lang tid. Men om de er negative så regner jeg kanskje ikke med å bli henvist videre til undersøkelser? 
Men håper i hverfall at jeg finner ut av det til slutt selv om det kan ta tid og at det blir verdt det til slutt😊
 

Anonymkode: 1b6d2...9c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Glemte å svare på hvor fort jeg reagerer. Det varierer mellom noen timer til et døgn etter måltidet. Ikke alltid jeg reagerer heller.

Anonymkode: c02bf...d6f

 

1 time siden, gobbledigook skrev:

Fikk diagnosen etter jeg gikk til legen med psykiske problemer. Aldri hatt nevneverdige problemer med tarmen, og fikk heller ikke noen reaksjoner av gluten på 5 år før jeg i fjor fikk heftige utslett. Har dermed selvdiagnostisert meg med dermatitis herpetiformis, fordi for å kunne få denne diagnosen må det tas biopsi av syk hud, og det frister ikke å fremprovosere utslett til en legetime 🤷‍♀️ 

Litt off topic haha, men kanskje noen kjenner seg igjen i min cøliaki-historie også

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hadde ekstremt sterk illeluktende avføring, magesmerter, alvorlige vitaminmangler, fatigue m.m. Om jeg spiser gluten nå blir jeg kjempedårlig ca et døgn etterpå og kan være dårlig i opptil flere uker.

Anonymkode: b2ac8...4fb

Tusen takk for svar 😊 - TS 

Anonymkode: 1b6d2...9c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke diagnosen, men synes det er interessant å lese de ulike erfaringene. Jeg kuttet gluten selv for noen år siden, for å se om det kunne gi bedring mtp en annen autoimmun sykdom. Jeg fikk for ordens skyld tatt en blodprøve hos legen i forkant, den var negativ. 

Det første jeg merket var bedring på magefunksjonen. Jeg var aldri plaget med smerter, men hadde en temperamentsfull mage med mye luft, ofte løs mage med litt rumlende forvarsel så handleturer osv måtte avbrytes kjapt (samt perioder med veldig treg mage). Kort tid etter at jeg kuttet gluten gikk det opp for meg at magen nå spilte helt på lag. Jeg merket ikke så mye endring ellers (ble forespeilet at det gjerne ville ta rundt 6 mnd før en evt effekt ville vise seg mtp den andre sykdommen), men forble glutenfri likevel. Noen glipper nå og da gikk greit.  I sommer bestemte jeg meg for å teste ut glutenrikt kosthold igjen da jeg dro til familie på et sted med dårlig utvalg av det meste og mindre mulighet til å bake selv. Etter en mnd med inntak av gluten daglig har jeg nå så vonde ledd som jeg ikke har hatt på veldig lenge, og magen er kranglete igjen. 

Jeg er på gjerdet om jeg skal be legen om ny test eller bare kutte gluten igjen når jeg kommer hjem. 

Anonymkode: 7c7b6...5dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

TS her. En oppdatering fra meg. Blodprøven hos fastlegen viste forhøyet transglutaminase og er henvist til gastroskopi 11. September. Så nå er det bare å vente å se hva gastroskopien viser. Om jeg faktisk har cøliaki eller ikke. 

Anonymkode: 1b6d2...9c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Annonse

[1] Category widget

På 23.8.2020 den 18.06, AnonymBruker skrev:

TS her. En oppdatering fra meg. Blodprøven hos fastlegen viste forhøyet transglutaminase og er henvist til gastroskopi 11. September. Så nå er det bare å vente å se hva gastroskopien viser. Om jeg faktisk har cøliaki eller ikke. 

Anonymkode: 1b6d2...9c4

Oppdatering? 

Anonymkode: 54c24...bc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde gastroskopi for 2,5 uke siden. Jeg venter enda på vevsprøve svar.  legen på gastro sa at mest sannsynlig vil de bli positive. Hvis ikke skulle jeg få videre oppfølging på grunn av blodprøver og at jeg har mye symptomer. De sa At jeg vil på svar på biopsi etter ca 4 uker. Så må nok smøre meg med tålmodighet. Håper jo på litt kortere tid da 🙈 hvor lenge gikk det før dere fikk svar på vevsprøver?

Anonymkode: 1b6d2...9c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde gastroskopi for 2,5 uke siden. Jeg venter enda på vevsprøve svar.  legen på gastro sa at mest sannsynlig vil de bli positive. Hvis ikke skulle jeg få videre oppfølging på grunn av blodprøver og at jeg har mye symptomer. De sa At jeg vil på svar på biopsi etter ca 4 uker. Så må nok smøre meg med tålmodighet. Håper jo på litt kortere tid da 🙈 hvor lenge gikk det før dere fikk svar på vevsprøver?

Anonymkode: 1b6d2...9c4

Jeg er overassket over hvor fort dette gikk for deg jeg, skal ikke på gastro før nå i okt. Skulle egentlig hatt i mars. 🤯 Men så de ikke noe på gastroskopien da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har egentlig gått veldig fort. Ventet bare 3 uker fra jeg fikk svaret på blodprøvene. Tror det varierer litt etter hvilket sykehus man hører til? Kjedelig å måtte vente så lenge.
Slo du ut på blodprøver ? 
jeg fikk beroligende før gastroskopi og husker ingenting av selve undersøkelsen eller samtalen etterpå. Hadde heldigvis med meg noen som kunne fortelle at han skulle følge meg opp videre hvis vevsprøvene skulle komme tilbake negative, men at de mest sannsynlig kom tilbake positive. Så hva han evt så kan jeg ikke uttale meg om 🙈 

Anonymkode: 1b6d2...9c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...