Gå til innhold

Venninne låner penger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest WhisperingWind

Jeg låner aldri penger og jeg låner aldri bort penger. 

En ting er om det en sjeldent gang er noe som om at noen har glemt lommeboken og det gjelder småpenger, men større beløp eller der det blir gjentakende setter jeg foten ned asap. 

Om vedkommende alltid trenger penger kan jeg tilby å sette meg ned sammen med den det gjelder og sette opp et budsjett. 

Tydeligvis på jo det kuttes ned på noe når hun alltid henger etter. 

Når det er sagt har jeg alltid vært gavmild og sjenerøs med vennene mine. Som en venninne av meg som jeg vet har veldig dårlig råd etter å ha blitt forlatt av mannen sin og gjennomgått en helvetes skilsmisse. 

Hun fikk gavekort på 1000 kr til mat til jul og jeg ga henne 1000 kr så hun kunne unne seg noen gode sko. 

Men å låne til venner er aldri en god ide. 

“Verken en låner eller en utlåner være.” Disse berømte ordene kom fra Polonius, Shakespeares sjef rådgiver til kong Claudius i Hamlet. Som Polonius gir noen faderlige råd til sin sønn Laertes, gir Shakespeare noen tidløse råd til oss.

Hvorfor skal vi ikke låne penger til venner og familie? Polonius svarer at i hans neste linje: “Slike lån ofte mister både penger og en venn.” Polonius visste at et lån til en venn eller et familiemedlem ofte resulterer i tap av både penger og forholdet mellom familiemedlemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

26 minutter siden, Blondie65 skrev:

Jeg hadde glatt spandert frisør på en god venninne hvis jeg visste at dette var umulig å få til på et stramt budsjett. Men jeg hadde ikke lånt noen penger basert på at det var KRISE (nå igjen) for deretter å se pengene bli brukt på unødvendige ting. Medisiner og mat til barn er krise. Frisør er ikke (ja jeg skjønte at det var dette du mente :) ).

ja, derav jeg skrev at det kommer an på hvor ofte :)
Spanderer mer enn gjerne noe unødvendig men koselig velvære på venninner som har det trangt innimellom jeg også :) Spanderte velvillig selv noen glass vin på en venninne ukentlig i flere måneder, da hun var student og jeg jobbet, fordi hun hadde det trangt og jeg virkelig ønsket hennes selskap på en koselig kafe med noe godt i glasset. Kansje unødvendig ja, men herregud som vi koset oss på vår ukentlige vinkveld! 😄

Men om noen hadde spurt meg om å få låne penger til "unødvendig velvære" en gang i måneden, så hadde jeg sagt at de fikk prioritere anderledes.

Anonymkode: c7733...ea7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du synes det er ubehagelig å låne bort, kan du jo vurdere å helle gi bort pengene. Hyggelig å kunne hjelpe folk du er glad i vel?

Anonymkode: 002d1...108

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har en venninne som ganske ofte spør om hun kan låne penger av meg. Vi er begge voksne , og det dreier seg om mindre beløp. Vet hun har dårlig råd, men jeg synes ikke det er så ok, selv om jeg får pengene igjen. Kan jeg si ifra ,eller virker det "kjipt" av meg?

Anonymkode: 47a78...004

Hvis du med å si ifra mener å ha en samtale om at du ikke synes det er ok at hun alltid spør om å låne penger, ville jeg ikke begynt der. Hun spør jo fordi du låner ut.

Jeg ville heller bare ha begynt å si nei når hun spør, og hvis hun maser om å få vite hvorfor skylde på at du ikke har nok akkurat nå. Etter noen ganger hvor du sier nei, vil hun nok stoppe å spørre. Men hvis det allikevel fortsetter ville jeg sagt fra og bedt henne om slutte å be om å få låne penger hele tiden fordi det setter deg i en ubehagelig situasjon (med en vennlig tone, selvfølgelig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...