Gå til innhold

Venninne låner penger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en venninne som ganske ofte spør om hun kan låne penger av meg. Vi er begge voksne , og det dreier seg om mindre beløp. Vet hun har dårlig råd, men jeg synes ikke det er så ok, selv om jeg får pengene igjen. Kan jeg si ifra ,eller virker det "kjipt" av meg?

Anonymkode: 47a78...004

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge du får igjen pengene, og du har råd til det du låner bort, kan du vel hjelpe vel? Du har tydeligvis ikke vært blakk med alle dets negative konsekvenser, og snakker derfor av uvitenhet. Hjelp venner. 

Anonymkode: ddb23...ad9

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var 19-23 så hadde jeg også dårlig råd, venninnen min var riiiik, lånte ett par ganger, men gav tilbake, det krever litt å spør, men om du ikke får noe igjen så ville jeg sagt at jeg ikke hadde råd 

Anonymkode: d0efb...4f9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har en venninne som ganske ofte spør om hun kan låne penger av meg. Vi er begge voksne , og det dreier seg om mindre beløp. Vet hun har dårlig råd, men jeg synes ikke det er så ok, selv om jeg får pengene igjen. Kan jeg si ifra ,eller virker det "kjipt" av meg?

Anonymkode: 47a78...004

Si som det er. Det er ikke ditt ansvar at hun har dårlig råd. Mange av mine venner har spurt meg om lån av penger selv om det har vært småe beløper så har jeg sagt nei. Pengene jeg har på min konto er begrenet for mitt livsopphold, mat innkjøp og reginger som skal betales. Jeg nekter å være reservebank for vennene mine. Selvsagt ble de sure på meg der og da, men de skjønte det hvor feilen lå når jeg hjalp dem med å sette opp en budsjett slik at de skulle få råd til det lille ekstra og ikke minst sette av litt penger per mnd.

Anonymkode: dc75e...02f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt greit å si nei og heller låne en svært sjelden gang. Så lenge venner låner tyder jo det på at de ikke kommer ovenpå økonomisk igjen, altså er det heller de økonomiske prioriteringene en må se på. Tilby heller det i en passende situasjon om du vil hjelpe og hun prate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en venninne som alltid spør om å få låne penger. Vi er begge 30+. Jeg har slutta å låne henner nå, etter å ha hjulpet henne i flere år. Og hun betalte sjeldent tilbake, måtte mase for å få igjen pengene. Får fortsatt meldinger midt på natta om hun kan få låne penger, men jeg har begynt å si at jeg ikke har noe til overs osv. Og det er alltid en eller annen vaskemaskin som ikke virker lengre eller en bil som må på verksted🙄 

Anonymkode: 67aef...617

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er ikke hennes venninne Ts. Du er hennes ATM.  

Anonymkode: a93c9...a40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du har råd og hun betaler tilbake så skjønner jeg ikke problemet.. Er nok ikke så lett å spørre heller, så hun stoler tydeligvis på deg! Jeg måtte låne penger av ei venninne for mange år siden, og selv om jeg har mange jeg sikkert kunne spurt så var det bare ei jeg stolte nok på. 

Anonymkode: 3dc0d...655

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har en venninne som ganske ofte spør om hun kan låne penger av meg. Vi er begge voksne , og det dreier seg om mindre beløp. Vet hun har dårlig råd, men jeg synes ikke det er så ok, selv om jeg får pengene igjen. Kan jeg si ifra ,eller virker det "kjipt" av meg?

Anonymkode: 47a78...004

Jeg hadde satt en grense. Du gjør henne en bjørnetjeneste ved å la henne holde på slik. Hun kommer aldri til å lære seg økonomi på denne måten.

Anonymkode: 4d882...2c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge du får igjen pengene, og du har råd til det du låner bort, kan du vel hjelpe vel? Du har tydeligvis ikke vært blakk med alle dets negative konsekvenser, og snakker derfor av uvitenhet. Hjelp venner. 

Anonymkode: ddb23...ad9

Ja man kan hjelpe. Men er slitsomt med folk som du vet du aldri vil få økonomien din i fred fra. Eksperter på å rote seg opp i tull, luksusfellen osv.. 

Irriterende i tillegg når de bruker store sumer på unødvendige ting. Er forskjell på å hjelpe dem til å ha råd til strøm og mat enn en iPhone til 12.000 liksom

Anonymkode: 6c4f0...825

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Her er det en skjev dynamikk ute å går og en økonomi som trenger å kjøles ned slik at den ikke er avhengig av lån - den må "rettvendes".

La oss si at Kari alltid spør Mette om å låne 200 kr "til neste uke". Mette er grei, og det er Kari også, for Kari betaler alltid tilbake. Så går det 14 dager og så må Kari låne penger igjen. 

Hva er problemet her egentlig? Jo, Kari har kommet skjevt ut. Det Kari bør gjøre isteden er å sette opp et budsjett og finne ut hvordan hun skal ordne seg slik at hun slipper å låne penger av Mette. Det er ikke det at det mangler kr 500 her, det er det at de kr 500 er "brukt opp" fordi de stadig vekk må betales tilbake!

Her burde Kari helle be Mette om hjelp til å "rettvende" økonomien - dette tar som regel ca 3 måneder. Kanskje Mette er villig til å låne Kari de kr 500 i tre måneder slik at det i rettvendingsperioden kun er egne utgifter som betales samtidig som det settes av et lite beløp til å dekke lånet. Dette forutsetter selvsagt at ingen andre låner Kari penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg låner gladelig bort noen kroner om jeg her en venn i knipe, men det er litt kjedelig når det utvikler seg til et mønster og man føler seg som en minibank. Jeg er ikke så glad i å ha uoppgjort "gjeld" stående mellom meg og venner. Det er kjedelig å forsiktig forsøke fritte ut venner om de har glemt beløpet eller ei og man må minne dem på det.

Anonymkode: de8de...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For min del ville det vært vesentlig hvor ofte det var, og til hva.

Er det penger til nøktern mat på bordet, eller for å gå ut å spise?
Er det penger til en legetime eller medisiner, eller er det å låne penger for frisør eller neglefiksing?
Er det ukentlig, eller kun rett før utbetalinger?

Det er uansett helt greit å si i fra at det er litt ofte, og eventuelt tilby deg hjelpe henne litt med å sette opp budsjetter og/eller ta bedre økonomiske valg.

Anonymkode: c7733...ea7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg kan jo si hva jeg gjorde for å få slutt på "faste lånekunder": Jeg sa at jeg heller kunne være med dem i butikken og handle det de trengte. Det hjalp. For det ville de ikke.

Så skal det også sies at jeg har hatt venner med veldig dårlig råd, så det jeg gjorde der var rett og slett å av og til handle en eller to fulle bæreposer til dem med mat som gave. Disse hadde barn, og var i en veldig spesiell situasjon - jeg gjorde det for barnas skyld (ikke rusmisbrukere, men havnet på livets skyggeside av helt andre grunner).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er det penger til en legetime eller medisiner, eller er det å låne penger for frisør eller neglefiksing?
Anonymkode: c7733...ea7

Jeg hadde glatt spandert frisør på en god venninne hvis jeg visste at dette var umulig å få til på et stramt budsjett. Men jeg hadde ikke lånt noen penger basert på at det var KRISE (nå igjen) for deretter å se pengene bli brukt på unødvendige ting. Medisiner og mat til barn er krise. Frisør er ikke (ja jeg skjønte at det var dette du mente :) ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det kommer jo også an på hva det gjelder. Er det uforutsette/viktige utgifter som dukker opp for at vedkommende spør + at det blir betalt tilbake hurtig, da ser jeg ikke problemet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har en venninne som ganske ofte spør om hun kan låne penger av meg. Vi er begge voksne , og det dreier seg om mindre beløp. Vet hun har dårlig råd, men jeg synes ikke det er så ok, selv om jeg får pengene igjen. Kan jeg si ifra ,eller virker det "kjipt" av meg?

Anonymkode: 47a78...004

Klart du kan si i fra, men om du råd til det (dvs. at du ikke må omprioritere pga. av "utlåningen), og du får igjen pengene, så må jeg ærlig innrømme at det både "virker" og er ganske så "kjiiiiip" å ikke låne en  "venn" noen stÅlar i nød, vil jeg si...

Kommer jo litt an på hva pengene skal brukes til, men så lenge du får dem igjen så ser jeg ikke problemet :vetikke:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
1 minutt siden, Beeblebrox skrev:

Klart du kan si i fra, men om du råd til det (dvs. at du ikke må omprioritere pga. av "utlåningen), og du får igjen pengene, så må jeg ærlig innrømme at det både "virker" og er ganske så "kjiiiiip" å ikke låne en  "venn" noen stÅlar i nød, vil jeg si...

Kommer jo litt an på hva pengene skal brukes til, men så lenge du får dem igjen så ser jeg ikke problemet :vetikke:

Hver måned? En gang i blant er en ting, men jeg tror vi her snakker om relativt ofte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du får pengene tilbake og du ikke trenger de selv der og da, tenker jeg det er en fin ting du kan gjøre for venninna di. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...