Gå til innhold

Ny leiekontrakt- personnummer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, sssssh! skrev:

Jeg leier selv ut, og slik det er nå kan man ikke rette krav mot en person uten et personnummer. Mulig tidene har forandret seg og at det ikke var slik før. 

Ok, ja det vet jeg ingenting om men hadde du leid ut til en som ikke er kredittverdig men har svært gode referanser og har depositum til 3 månedsleier? 

Anonymkode: 5054a...294

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, jeg hadde ikke funnet ut at du ikke var kredittverdig🤷🏻‍♀️ 
 

Hadde nok ikke brydd meg heller så lenge referansene er i orden:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom utleier ikke er å anse som en profesjonellutleier, kan han kredittsjekke deg. Men du skal ha beskjed i forkant.

https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/utleie/sjekk--leieboeren/?gclid=CjwKCAjwjLD4BRAiEiwAg5NBFrJVFKWHJUg5uqzePn6ukjYqLt5JLG-YzQWo1BXfxqgbQgyoxz6tFRoCJhMQAvD_BwE

Anonymkode: 43552...854

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det høres mye bedre ut! Har som sagt leid i 1y år men dette er første gangen jeg blir bedt om personnummer. 

Anonymkode: 5054a...294

Har dine utleiere aldri hatt depsitumskonto? Han trenger hele fødselsnummeret for å fikse dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Illuminatum skrev:

Har dine utleiere aldri hatt depsitumskonto? Han trenger hele fødselsnummeret for å fikse dette

Har som sagt aldri måttet levere ut personnummer,  hva slags konto pengene stått på det vet jeg ikke helt. De to tidligere gangene har jeg ihvertfall hatt de på konto dagen etter jeg flyttet ut. 

Anonymkode: 5054a...294

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner jeg å bli engstelig,  han har bestandig besvart sms ganske raskt men nå fikk han personnummeret mitt for mange timer siden å siden har jeg ikke hørt noe. Avtalen er at jeg overtar på lørdag og overlever nåværende leilighet på søndag.  Hvis dette går i vasken er jeg husløs søndag...

Anonymkode: 5054a...294

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ny husvert etterspør det fulle personnummer mitt? Skal jeg gi det? Har aldri gjort det tidligere....

Har han anledning å kredittsjekke meg uten at jeg vet det?

Anonymkode: 5054a...294

Ja, du må oppgi det dersom han skal ha Depositumkonto. Måtte be min leietager om å oppgi personnummer pga dette.

Anonymkode: 4421f...ba6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå begynner jeg å bli engstelig,  han har bestandig besvart sms ganske raskt men nå fikk han personnummeret mitt for mange timer siden å siden har jeg ikke hørt noe. Avtalen er at jeg overtar på lørdag og overlever nåværende leilighet på søndag.  Hvis dette går i vasken er jeg husløs søndag...

Anonymkode: 5054a...294

Nå er det midnatt. La nå mannen få nattesøvnen sin. Kanskje han ikke har rukket å gjøre ferdig alt på kvelden i dag? Kanskje barna hadde fotballtrening? Kanskje kona er gravid, og vannet gikk? Kanskje han jobber i FHI, og det har kommet et utbrudd? Eller kanskje han bare hadde en romantisk middag med kona, og de ligger og snorker på sofaen nå? 😂

Anonymkode: 676fc...a68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med han har kanskje ikke fått opprettet depositumskonto enda da. Han har kanskje annet som var mer viktig akkurat i kveld. 

Anonymkode: 705fd...557

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå begynner jeg å bli engstelig,  han har bestandig besvart sms ganske raskt men nå fikk han personnummeret mitt for mange timer siden å siden har jeg ikke hørt noe. Avtalen er at jeg overtar på lørdag og overlever nåværende leilighet på søndag.  Hvis dette går i vasken er jeg husløs søndag...

Anonymkode: 5054a...294


Om dere har avtalt at du skal flytte inn har dere allerede en avtale. Du har sikkert noen mld eller lignende hvor dere avtaler dette eller prøver å arrangere underskrift av kontrakt. 

Muntlige avtaler er like bindende som skriftlige. Du har derfor allerede en husleieavtale som er forankret i husleieloven. Den er det tre måneders oppsigelse på. Om han sier deg opp nå gjelder oppsigelsen fra 1. i påfølgende måned (august) og derfra ut oktober. 
 

Du har derfor leilighet frem til november uansett:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri gitt fra meg personnummer. Vanligvis når de jeg kjenner har opprettet depositumskonto, har de gjort det sammen med huseier i banken. 

Anonymkode: a66fc...326

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har som sagt aldri måttet levere ut personnummer,  hva slags konto pengene stått på det vet jeg ikke helt. De to tidligere gangene har jeg ihvertfall hatt de på konto dagen etter jeg flyttet ut. 

Anonymkode: 5054a...294

Da har du nok betalt direkte til utleiers konto, noe som ikke er lov

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde aldri gitt fra meg personnummer. Vanligvis når de jeg kjenner har opprettet depositumskonto, har de gjort det sammen med huseier i banken. 

Anonymkode: a66fc...326

Nå skjer vel dette pr nett i dag med bankID. Da trenger utleier hele nummeret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 13.7.2020 den 16.57, AnonymBruker skrev:

Han fikk personnummer nå så får jeg se hva som skjer. Nervøs! 

Anonymkode: 5054a...294

Jeg har (som utleier) behøvd dette ved opprettelse av depositumkonto. Neppe noe å være nervøs for.

Endret av Djækklåsst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...