Gå til innhold

Ny leiekontrakt- personnummer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ny husvert etterspør det fulle personnummer mitt? Skal jeg gi det? Har aldri gjort det tidligere....

Har han anledning å kredittsjekke meg uten at jeg vet det?

Anonymkode: 5054a...294

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spør vedkommende om hvorfor du må gi dette. Kan ikke kredittsjekke uten å høre med deg om det er ok, men har du ok økonomi så burde jo ikke dette være et problem.

Anonymkode: a4ed7...660

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor du der eller har møtt han face to face? Ellers kan det være svindel via finn.no etc

Anonymkode: 04594...d7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husk at depositumskonto er en egen konto som SKAL stå i ditt navn, samt utleier skal betale for opprettelsen av kontoen (dette kan evt trekkes av husleie senere om utleier krevet at du skal betale for den) Det står klart om dette i loven

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17#KAPITTEL_3

§ 3-5. Depositum

Det kan avtales at leieren til sikkerhet for skyldig leie, skader på husrommet, utgifter ved fraviking og for andre krav som reiser seg av leieavtalen, skal deponere et beløp oppad begrenset til summen av seks måneders leie. Det kan avtales at depositumet skal endres i takt med endringer i leien.

Det deponerte beløp skal settes på særskilt konto i leierens navn med vanlige rentevilkår i finansinstitusjon som har rett til å tilby slik tjeneste i Norge.

Så lenge leieforholdet varer, kan ingen av partene disponere over beløpet på egen hånd. Leieren kan likevel kreve opptjente renter utbetalt fra finansinstitusjonen.

Etter leieforholdets opphør skal finansinstitusjonen etter krav fra utleieren med frigjørende virkning utbetale skyldig leie fra kontoen dersom:

a) partene skriftlig har avtalt at leien skal godskrives annen konto i den samme finansinstitusjonen,
b) utleieren har dokumentert skyldig leie, og
c) leieren ikke dokumenterer å ha reist søksmål innen fem uker etter at varselet etter femte ledd er sendt.

Krever utleieren utbetaling etter fjerde ledd, skal finansinstitusjonen varsle leieren om kravet og opplyse om at beløpet vil bli utbetalt til utleieren hvis leieren ikke innen fem uker etter at varselet er sendt, dokumenterer å ha reist søksmål. Varselet skal sendes til leierens oppgitte adresse og til en eventuell oppgitt elektronisk postadresse.

Hver av partene kan kreve utbetaling av det deponerte beløpet i samsvar med den annen parts skriftlige samtykke, rettskraftig dom eller annen avgjørelse som har virkning som rettskraftig dom. Krever leieren utbetaling av depositum ut over opptjente renter, skal finansinstitusjonen varsle utleieren skriftlig om kravet og opplyse om at beløpet vil bli utbetalt til leieren hvis utleieren ikke innen fem uker etter at varselet ble sendt, fremmer krav etter bestemmelsene i fjerde ledd eller dokumenterer å ha reist søksmål. Mottar ikke finansinstitusjonen slikt krav eller dokumentasjon innen fristen, og leieren ikke har trukket kravet tilbake, skal finansinstitusjonen med frigjørende virkning utbetale beløpet til leieren.

Utleieren dekker kostnadene med å opprette depositumskonto. Utleieren kan anvise i hvilken finansinstitusjon depositumskontoen skal opprettes så sant dette ikke er til vesentlig ulempe for leieren. Leieren plikter ikke å opprette depositumskonto i utlandet.

Anonymkode: 35753...0d2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han vil opprette leiekontrakt via husleie.no men jeg er ikke kredittverdig men har i 15år betalt leie til avtalt dato hos tidligere husverter. 

Får jeg problem nå?

Anonymkode: 5054a...294

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri leid ut uten å få personnummer og kredittsjekk. Klart han skjønner at det er noe humbug når du ikke vil oppgi det. 

Anonymkode: f8a3c...c3a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du blir kredittsjekket får du alltid ett brev om dette i posten (dvt digipost om du har det). På den måten vil ikke huseier ha adgang til å kredittsjekke deg uten at du får vite om det. Og som privatperson har man ikke adgang til å gjøre det, men man vet jo ikke hvilke tilganger vedkommende har via jobb, men da gjør huseier i så fall noe h*n ikke har lov til... Så jeg vil tro sjansen for det er liten. Jeg har selv tilgang til kredittsjekk av gud og hvermann via jobb, men jeg hadde aldri i verden turt å bruke den tilgangen til noe jeg ikke har lov til 😮

OG hvis det er kredittsjekken du er redd for, denne er det faktisk mulig å gjennomføre uten å ha personnummeret ditt. Så fremt man har fullt navn, reg adresse og fødselsdato så holder det. Så om det kun er derfor du holder igjen personnummeret ditt så vit at det ikke vi utgjøre noen forskjell i den sammenhengen... Dessverre. 

Det er vel også vanlig at det er huseier som oppretter depositumskonto, og trenger da ditt fødselsnummer da dere begge skal ha tilgang til kontoen, men renter etc skal tilfalle deg som leietaker. De gangene jeg har leid ut til ny leietaker er det alltid jeg, som huseier, som har opprettet depositumskontoen. Og det er vanlig at huseier oppretter denne i sin egen bankforbindelse. Så langt jeg husker koster det ikke noe å opprette en slik konto pr i dag og alt kan gjøres via nett / BankID.

Så lenge du har gode referanser fra tidligere leieforhold så vil jeg tro at det er mer enn nok. Det var det viktigste for meg da jeg skulle leie ut :)

Lykke til 😄

 

Endret av DrueSmoothie
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde aldri leid ut uten å få personnummer og kredittsjekk. Klart han skjønner at det er noe humbug når du ikke vil oppgi det. 

Anonymkode: f8a3c...c3a

Jeg har som sagt betalt husleien min til avtalt tid i 15 år.

Anonymkode: 5054a...294

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var inne på husleie.no der. Og det står ikke noe om noe kredittsjekk der.... Og det er noe du i så fall SKAL opplyses om om så skulle være tilfelle.

Anonymkode: 3d80d...982

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, DrueSmoothie skrev:

Om du blir kredittsjekket får du alltid ett brev om dette i posten (dvt digipost om du har det). På den måten vil ikke huseier ha adgang til å kredittsjekke deg uten at du får vite om det. Og som privatperson har man ikke adgang til å gjøre det, men man vet jo ikke hvilke tilganger vedkommende har via jobb, men da gjør huseier i så fall noe h*n ikke har lov til... Så jeg vil tro sjansen for det er liten. Jeg har selv tilgang til kredittsjekk av gud og hvermann via jobb, men jeg hadde aldri i verden turt å bruke den tilgangen til noe jeg ikke har lov til 😮

OG hvis det er kredittsjekken du er redd for, denne er det faktisk mulig å gjennomføre uten å ha personnummeret ditt. Så fremt man har fullt navn, reg adresse og fødselsdato så holder det. Så om det kun er derfor du holder igjen personnummeret ditt så vit at det ikke vi utgjøre noen forskjell i den sammenhengen... Dessverre. 

Det er vel også vanlig at det er huseier som oppretter depositumskonto, og trenger da ditt fødselsnummer da dere begge skal ha tilgang til kontoen, men renter etc skal tilfalle deg som leietaker. De gangene jeg har leid ut til ny leietaker er det alltid jeg, som huseier, som har opprettet depositumskontoen. Og det er vanlig at huseier oppretter denne i sin egen bankforbindelse. Så langt jeg husker koster det ikke noe å opprette en slik konto pr i dag og alt kan gjøres via nett / BankID.

Så lenge du har gode referanser fra tidligere leieforhold så vil jeg tro at det er mer enn nok. Det var det viktigste for meg da jeg skulle leie ut :)

Lykke til 😄

 

Jeg har svært gode referanser fra tidligere husverter,  har hatt 2 de siste 15årene og betalt husleie til avtalt tid hver eneste måned. 

Men jeg vet jeg ikke er kredittverdig og ny husvert vil opprette leiekontrakt via husleie.no så er det automatisk sjekk der så går jeg ikke igjennom den.

Anonymkode: 5054a...294

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personnummer er normalt og på sin plass for huseier å ha. Det gjør det mulig for han å rette krav mot deg om du ikke betaler. 

Om han vil kredittsjekke deg er usikkert, men du kan jo tilby ham en referanse i tidligere utleiere? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjapt søk, fra Husleie.no sine egne sider... Her er reglene, og ut i fra det tviler jeg på at det gjennomføres kredittsjekk av deg som leietaker:

Kredittsjekk av leietaker

Det er i utgangspunktet ikke lov til å foreta en kredittsjekk av en potensiell leietaker. Det kreves saklig grunn for at en virksomhet eller privatperson kan foreta en kredittsjekk. Siden det ikke oppfyller vilkåret til saklig grunn at man skal inngå en avtale om leie av bolig, kan man innhente leietakers samtykke til å foreta en kredittsjekk eller oppfordre leietaker til å feks søke om Leietakerbevis.

For å kunne foreta en kredittsjekk trenger du altså tillatelse fra den du vil sjekke samt leietakers fødsels- og personnummer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, sssssh! skrev:

Personnummer er normalt og på sin plass for huseier å ha. Det gjør det mulig for han å rette krav mot deg om du ikke betaler. 

Om han vil kredittsjekke deg er usikkert, men du kan jo tilby ham en referanse i tidligere utleiere? 

Ja, han har fått svært gode referanser fra tidligere husverter! 

Anonymkode: 5054a...294

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, sssssh! skrev:

Personnummer er normalt og på sin plass for huseier å ha. Det gjør det mulig for han å rette krav mot deg om du ikke betaler. 

Om han vil kredittsjekke deg er usikkert, men du kan jo tilby ham en referanse i tidligere utleiere? 

Har aldri tidligere måttet oppgi personnummer. 

Anonymkode: 5054a...294

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han fikk personnummer nå så får jeg se hva som skjer. Nervøs! 

Anonymkode: 5054a...294

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi ba alltid om personnummer til kontrakter der jeg jobbet før. Men det var kun til kontraktene. Vi kredittsjekket ikke folk fordet. Ble feks brukt til utfylling av depositumskonto.

(og eventuelt for brev til namsmannen om noen av ulike grunner måtte begjæres utkastet.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Utleier skal vel her ha personnummer slik at du kan få signering via bankID. Det hadde vært en langt bedre løsning om husleie.no hadde gitt leietaker anledning til å legge inn disse opplysningene selv ved å få en link. Da kunne pers.nr være anonymt for utleier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Blondie65 skrev:

Utleier skal vel her ha personnummer slik at du kan få signering via bankID. Det hadde vært en langt bedre løsning om husleie.no hadde gitt leietaker anledning til å legge inn disse opplysningene selv ved å få en link. Da kunne pers.nr være anonymt for utleier.

Ja, det høres mye bedre ut! Har som sagt leid i 1y år men dette er første gangen jeg blir bedt om personnummer. 

Anonymkode: 5054a...294

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leier selv ut, og slik det er nå kan man ikke rette krav mot en person uten et personnummer. Mulig tidene har forandret seg og at det ikke var slik før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...