AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #41 Skrevet 16. juli 2020 2 hours ago, AnonymBruker said: Tull. Jeg er født og oppvokst i Tromsø. Jeg, og de aller fleste jeg kjenner under 50 år sier ikke. Besteforeldregenerasjonen sier ikkje. Anonymkode: 1e8df...794 Så kjipe dere er. Nå snakker jeg østlandsdialekt selv, men å drive å forsure egne dialekter med det pregløse språket her synes jeg er en gedigen uting. Det er på grensa til patetisk, men man ser det jo over hele landet dessverre. Nå kan man jo komme fra Toten og høres ut som dronning Sonja (eller var det Sonjen?). Anonymkode: eed54...303
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #42 Skrevet 16. juli 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Så kjipe dere er. Nå snakker jeg østlandsdialekt selv, men å drive å forsure egne dialekter med det pregløse språket her synes jeg er en gedigen uting. Det er på grensa til patetisk, men man ser det jo over hele landet dessverre. Nå kan man jo komme fra Toten og høres ut som dronning Sonja (eller var det Sonjen?). Anonymkode: eed54...303 For å holde på gamle dialekter må man innføre forbud mot å flytte til andre steder i landet. Drammensere må kun ha lov til å omgås andre fra Drammen og selvsagt kun få barn med drammensere. Alle innflyttede tromsøværinger må kastes ut av Tromsø og barna deres, som kanskje har plukket opp ord fra foreldrene, må lære norsk på nytt fra eldgamle tromsøværinger. Anonymkode: 1e8df...794 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #43 Skrevet 16. juli 2020 Jeg er fra Tromsø og sier «ikkje farsken, det bi æ ikkje me på!». Barna mine som er tenåringer har en annen Tromsødialekt, de sier «ikke» og som tenåringer flest bruker de mye engelske uttrykk, eller bare bokstaver. De har også en annen måte å si bokstaven n på. Anonymkode: 89128...099
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #44 Skrevet 16. juli 2020 7 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er fra Tromsø og sier «ikkje farsken, det bi æ ikkje me på!». Barna mine som er tenåringer har en annen Tromsødialekt, de sier «ikke» og som tenåringer flest bruker de mye engelske uttrykk, eller bare bokstaver. De har også en annen måte å si bokstaven n på. Anonymkode: 89128...099 Ettersom du har tenåringer regner jeg med at vi er på samme alder, og jeg har ALDRI hørt en tromsøværing si farsken eller «bi med på» Vi må ha vokst opp på hver vår side av øya Anonymkode: 1e8df...794 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #45 Skrevet 16. juli 2020 På nordmøre sier vi både farsken og fesk. Anonymkode: 7ff75...d93
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #46 Skrevet 16. juli 2020 På 13.7.2020 den 8.51, AnonymBruker skrev: I Trøndelag sies det også farsken Anonymkode: 566a3...30c Kan bekrefte Anonymkode: 7956f...da2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #47 Skrevet 30. august 2020 Bor i Finnmark, og vi sier ikke «farsken». Tror du må til Bodø-området for å høre det? Og vi sier ikke «fesk/fæsk» heller, har kun hørt det når «søringene» skal etterligne Finnmarksdialekt🤦♀️ Anonymkode: 61139...0de
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #48 Skrevet 31. august 2020 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Bor i Finnmark, og vi sier ikke «farsken». Tror du må til Bodø-området for å høre det? Og vi sier ikke «fesk/fæsk» heller, har kun hørt det når «søringene» skal etterligne Finnmarksdialekt🤦♀️ Anonymkode: 61139...0de Sier dere ikke fesk?! Anonymkode: 05778...a3e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå