Gå til innhold

Jord til yukkapalme inne


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor selger de bra jord til yukkapalme som står inne? Link. Gjerne billigst mulig og best mulig jord. Hva skal jeg se etter på ingrediensene på de forskjellige jordsekkene? 

Anonymkode: 0dadb...cac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ute i naturen vokser den i karrig, sandete jord. Det viktigste er at jorden er veldrenerende, så ikke røttene råtner. Ferdigblandet kaktusjord er et alternativ, men så vidt jeg har forstått er det vel så bra å blande selv, ca like mengder blomsterjord, perlite og sand. Perlite får du f.eks. på Plantasjen.   

Ellers skal den egentlig tåle alle typer jord, bare den ikke blir overvannet. :) 

Anonymkode: 191cb...425

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har jord fra to år siden men mye av jorda er blitt borte øverst så tenkte jeg skulle fylle på jord øverst. Går det bra at plantene fortsatt har gammel jord?

Anonymkode: 0dadb...cac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ute i naturen vokser den i karrig, sandete jord. Det viktigste er at jorden er veldrenerende, så ikke røttene råtner. Ferdigblandet kaktusjord er et alternativ, men så vidt jeg har forstått er det vel så bra å blande selv, ca like mengder blomsterjord, perlite og sand. Perlite får du f.eks. på Plantasjen.   

Ellers skal den egentlig tåle alle typer jord, bare den ikke blir overvannet. :) 

Anonymkode: 191cb...425

Skal man strø det jordet øverst? Sånn som gjødsel?

Anonymkode: 0dadb...cac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente om det er greit at plantene har gammel jord nederst og ny jord øverst?

Anonymkode: 0dadb...cac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis mye av jorda har blitt borte så er det stor sannsynlighet for at den har blitt ganske kompakt. Pass på at du løsner opp jorda så røttene for nok oksygen. 

Anonymkode: aec36...915

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

De har jord fra to år siden men mye av jorda er blitt borte øverst så tenkte jeg skulle fylle på jord øverst. Går det bra at plantene fortsatt har gammel jord?

Anonymkode: 0dadb...cac

I utgangspunktet tenker jeg det burde gå bra, men sjekk gjerne om det er jorda som har blitt borte eller røttene som har vokst så mye at potta er helt full. :) I så fall kan det være greit å gi den litt bedre plass, og da kan du prøve å løsne opp røttene og fjerne litt av den gamle jorda samtidig. 

Jeg fant ikke så mye god info på norsk, men her er et par sider på engelsk:

https://www.gardeningknowhow.com/ornamental/foliage/yucca/yucca-repotting-tips.htm

https://www.thespruce.com/grow-yucca-inside-1902500

Anonymkode: 191cb...425

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plant den over i en større potte! 

Anonymkode: 3047c...067

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Plant den over i en større potte! 

Anonymkode: 3047c...067

Det gjorde jeg for to år siden. Finnes ikke større Potter nå.

Anonymkode: 0dadb...cac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig blomsterjord er helt fint, men la den tørke ut mellom hver vanning, også bør du gjødsle.

Helt fint å fylle på ny jord på toppen. Evt kan du bytte ut all jorda i potta.

Anonymkode: 46fd6...0d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...