Gå til innhold

Hvorfor spiser du plantebasert?


AnonymBruker

Hvorfor spiser du plantebasert?  

40 stemmer

  1. 1. Hvorfor spiser du plantebasert?

    • Helse
      7
    • Dyrevelferd
      19
    • Miljø
      5
    • Annet
      2
    • Spiser ikke stort sett/kun plantebasert
      7


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg gikk over til plantebasert for 4 år siden pga miljøet, men måtte slutte pga helsa. Fikk alvorlige mangler, var deprimert, klarte nesten ikke å fullføre en tanke og eneste som hjalp var å spise kjøtt. Etter 6 måneder med nesten bare kjøtt har jeg reparert en del av skadene jeg gjorde på min egen kropp med det plantebaserte kostholdet (og nei, jeg spiste ikke junkfood, bare ren mat og veldig variert) og har det så mye bedre enn jeg noen gang har hatt det! Det gjorde vondt i sjela å måtte innrømme for meg selv at det var det kostholdet som gjorde meg syk siden det ba meg imot å spise dyr. Heldigvis har jeg lært mye mer siden fra andre eks-veganere som har kommet til samme konklusjonen. Og vi er mange. Jeg spiser kjøtt som har bare beitet, eller viltkjøtt. Dette er bedre med tanke på miljøet, dyrevelferd og helse.

Anonymkode: 8f871...64a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns dyr har like stor verdi som mennesker og de fortjener ikke å dø for at jeg skal bli mett. Jeg syns det er grusomt egoistisk å sette seg selv høyere enn andre mennesker(for å produsere nok mat til husdyr så sulter svært mange mennesker ihjel), dyr og miljøet. Miljøet er alt vi har, uten miljøet vårt så kan ikke vi leve. Jeg syns det er dobbelmoralsk å grine over drepte koalaer i skogbrann når det er du som spiser kjøtt som har gjort at den skogbrannen skjedde i utgangspunktet. Jeg syns det er grusomt at en ku blir tvunget til å gå gravid år etter år, men aldri oppleve å bli kjent med babyen sin, for den blir brutalt revet bort fra henne fordi vi mennesker skal ha morsmelka hennes. Guttene blir slaktet, jentene blir fødemaskiner til de selv skal bli slaktedyr. Dessuten tror jeg 99-100% av menneskeheten kan leve vegansk om de vil det nok. Jeg mener å spise kjøtt for å bevare helsa er det samme som å tisse på seg for å holde på varmen. Dessuten så elsker jeg dyr, og man kan ikke elske dyr, for så å betale for at de blir utnyttet og drept også spise dem. Det går ikke. Du kan elske hunder og katter, men spiser du kjøtt, fisk, melkeprodukter og egg så elsker du ikke dyr. Du elsker kjæledyr.
Fetteren min lar sine kyr gå fritt på fjellet noen uker i sommer. Men 8 uker ute betyr 44 uker innelåst. Dessuten syns jeg ikke at dersom en ku har hatt det bra hele livet så kan den bli brutalt drept med god samvittighet. Kattene mine har det veldig bra, det betyr ikke at de fortjener å bli til kattebiffer på grillen min. 

Anonymkode: 400e8...33a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i snart 4 år nesten bare spist vegans. Vi spiser mat uansett type når vi er på besøk hos andre. Dette føler jeg fungerer bra for oss. Vi endret kosthold siden min mann hadde store problemer med magen. Han har fått ett nytt liv nå.

Enda ett argument for er blitt at det er jo så mye billigere! i hvert fall når en prøver å lage det meste fra bunnen av

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...