Gå til innhold

Hvorfor spiser du plantebasert?


AnonymBruker

Hvorfor spiser du plantebasert?  

40 stemmer

  1. 1. Hvorfor spiser du plantebasert?

    • Helse
      7
    • Dyrevelferd
      19
    • Miljø
      5
    • Annet
      2
    • Spiser ikke stort sett/kun plantebasert
      7


Anbefalte innlegg

Aner ikke hvor mange i denne kategorien som er på dette forumet, men er litt nysgjerrig på hvordan distribusjonen er. :) Det blir jo mer og mer populært å bevege seg i retning av å spise mer planter, og det er jo litt interessant å høre hvorfor!

Anonymkode: 14320...725

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For meg er det ganske 50/50 mellom dyrevelferd og miljø, men jeg huket av på dyrevelferd. Syns det er fryktelig uetisk hvordan industridyrene blir behandlet. 

Anonymkode: 39e2f...ec9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var veggis i 3år, nå har jeg startet med kjøtt og fisk igjen. Gode proteiner som gjør at jeg føler meg mye bedre, energimessig.

Men dette er jo variende fra person til person, hvordan man reagerer på.

Matproduksjonen er jo stor i verden, vi må heller slutte å produsere så mye mennesker som skal fores. Er jo der hovedproblemet er.

Selv kjøper jeg økologisk kjøtt fra en småprodusent her jeg bor, kuer jeg vet har det bra. Står ikke i bås, har madrasser. Massasjerull, fores bra. Slaktes skal de jo uansett, men greit at de har det fint før den tid. Stress skaper også dårlig kjøtt.

Anonymkode: 5d91c...374

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss spiser vi litt fisk og kjøtt, men går mer og mer i retning av plantebasert. 70-80% av middagene våre er plantebaserte. Miljø og dyrevelferd spiller inn, men også at den plantebaserte maten smaker fantastisk godt, og føles bra for kroppen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endte på "annet", kunne mulig vært helse. 

Jeg er veldig glad i grønt/linser/bønner/frø, det er smaker jeg liker. Og det er mat som får meg til å føle meg veldig bra. Ikke tung, uggen, kvalm. Slet mye gjennom oppveksten med fordøyelsesproblemer, forstyrret søvn, oppblåsthet, slapphet, og dårlig hud. Det var klassisk norsk kosthold, med melk, brød og så kjøtt til middag. 

Jeg spiser noe fisk og noe kjøtt, men i hovedsak er det plantebasert, da det er det jeg trives best med. 

Anonymkode: 84078...21b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt å høre andres innfallsvinkler, og at det er så mange! Hva angår helse tenker jeg man også kan spise sunt på flere måter. Så mtp helse hadde jeg fortsatt hatt en del animalsk i kosten med god samvittighet.. Jeg er først og fremst i dyrevelferd-kategorien, da det er derfor jeg aktivt styrer produktene med animalsk innhold/ opprinnelse. :)

Anonymkode: 14320...725

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi de har følelser og bevissthet og det livet de blir avlet opp for å leve er derfor grusomt. I tillegg er det brutalt og grotesk å drepe dyr på dyr som har vilje og personlighet. Det er umennesklig og grusomt. 

Ikke tror jeg det er bra for psyken for de menneskene som må drepe dyr etter dyr heller. Tror det påvirker en persons empati pg psyke negativt, for de må lære seg å distansere seg. 

Dette med å drepe dyr på dyr er noe primitivt som ikke lenger burde være vanlig.

Anonymkode: f0489...fdc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tamsi

Fordi jeg synes det smaker bedre. Er virkelig ikke glad i kjøttet i burgere og slikt, så da velger jeg vegetar. For eksempel på mcdonalds, den synes jeg er veldig god. Samme når vi skal grille, da tar jeg som regel med meg et eller annet fra vegetardisken. Det pleier å være godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Tamsi skrev:

Fordi jeg synes det smaker bedre. Er virkelig ikke glad i kjøttet i burgere og slikt, så da velger jeg vegetar. For eksempel på mcdonalds, den synes jeg er veldig god. Samme når vi skal grille, da tar jeg som regel med meg et eller annet fra vegetardisken. Det pleier å være godt. 

Sier meg enig i denne. Jeg er kjøtteter da, men hvis jeg skal spise junk så er det vegetaralternativene jeg velger. Spesielt McD har en digg vegetarburger! Liker også å spise Beyond burger, Incredible burger eller den fra Naturli når vi skal grille. Incredible burger pleide jeg å kjøpe i Sverige før grensene stengte, ser at de også har den på Rema nå. 

Anonymkode: b6c05...438

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helse er grunnen for plantekost,  mye fiber og sunt fett!

Anonymkode: 4f970...3fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi de har følelser og bevissthet og det livet de blir avlet opp for å leve er derfor grusomt. I tillegg er det brutalt og grotesk å drepe dyr på dyr som har vilje og personlighet. Det er umennesklig og grusomt. 

Ikke tror jeg det er bra for psyken for de menneskene som må drepe dyr etter dyr heller. Tror det påvirker en persons empati pg psyke negativt, for de må lære seg å distansere seg. 

Dette med å drepe dyr på dyr er noe primitivt som ikke lenger burde være vanlig.

Anonymkode: f0489...fdc

Kjenner på samme de følelsene, synes det er trist at det er normen!

Anonymkode: 14320...725

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 år uten kjøtt her. Har ingen mangler og det vet jeg da jeg sjekker dette et par ganger i året. 

Anonymkode: e84f0...88b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har spist plantemat i 10 år og har ingen mangler. Legen forstod ingenting da jeg har en sykdom som er kjent for å komme med vitaminmangler. 

Men man kan selvsagt ikke spise slik man gjorde før man gikk over. Linser er alfa og omega og bør spise flere ganger i uken. Helst en liten porsjon hver dag. 

Anonymkode: f0489...fdc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huket av på dyrevelferd.

Nå spiser ikke jeg helt plantebasert ennå, men det er målet. 

Er ikke enig med (de fleste?) veganere i at det er galt å ta liv for mat, men er ikke okei med å støtte husdyrhold slik det er pr dag. Kanskje noe av det er innafor, men vanskelig å garantere at det man kjøper er etisk produsert. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veganer på grunn av dyrevelferd og miljø, men også fordi jeg rett og slett aldri har vært glad i kjøtt, og syns at et plantebasert kosthold er det som smaker best.

 

Anonymkode: e9339...6df

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er veganer på grunn av dyrevelferd og miljø, men også fordi jeg rett og slett aldri har vært glad i kjøtt, og syns at et plantebasert kosthold er det som smaker best.

 

Anonymkode: e9339...6df

Syntes det var (positivt) overraskende stor andel på dyrevelferd, faktisk! I «mer offisielle» undersøkelser mener jeg å huske at miljø går foran dyra veldig ofte når det kommer til grunn for å spise grønnere. Det er så klart mange gode grunner- og miljø er jo en av dem- men vi har med levende vesner å gjøre, og da tenker jeg det minste vi kan gjøre er å tenke på dem oppi dette også. 
Jeg har egentlig alltid likt smaken av mange animalske produkter, men jo lengre jeg har vært veganer, jo mer aversjon får jeg mot luktene og tanken på den «maten». Men at du bare ikke liker det så godt i utgangspunktet er jo praktisk hehe.

Anonymkode: 14320...725

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 timer siden, QBee skrev:

Huket av på dyrevelferd.

Nå spiser ikke jeg helt plantebasert ennå, men det er målet. 

Er ikke enig med (de fleste?) veganere i at det er galt å ta liv for mat, men er ikke okei med å støtte husdyrhold slik det er pr dag. Kanskje noe av det er innafor, men vanskelig å garantere at det man kjøper er etisk produsert. 

 

Takk for ditt perspektiv! Jeg tenker at om man er i en situasjon hvor man må spise dyr/dyreprodukter for å overleve hadde jeg selvsagt ikke nølt. Men nå når nødvendighetsaspektet har blitt mindre og mindre- og for mange helt borte- i dagens samfunn (i alle fall de fleste steder i Europa), så må jeg veie det å drepe dyr opp mot smaken, og ikke næringen, da jeg kan få den andre steder. Og da klarer i alle fall ikke jeg personlig å forsvare det. 
Uansett helt enig med deg i at det er vanskelig å få greie på hvordan dyra egentlig har hatt det så lenge de levde, og at det er et relevant aspekt dersom man synes det er ok å ta livet av dyr for mat; det gjør jo fortsatt ikke uforsvarlig husdyrhold ok.

Anonymkode: 14320...725

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser kun planter fordi jeg ikke ønsker å være årsaken til at dyr blir utnyttet og drept. Jeg vil ikke ta livet av noen for mine egoistiske grunner. 

I tillegg betyr miljø mye og høster samtidig de helsemessige fordelene som lavt kolesterol. 

 

 

Legger til: 17 år siden jeg kuttet ut kjøtt og 8,5 år siden jeg kuttet ut resten. 

Endret av Yoshi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte

Spiser plantebasert pga helse og dyrene. Trykket på "helse", nettopp fordi jeg personlig har fått ett nytt liv etter jeg begynte å spise plantebasert kost. Dette er snart sju år siden. 

Definerer meg ikke som veganer. 

Vi spiser også plantebasert hjemme, men skulle noen lage mat til meg med smør eller annet som ikke er plantebasert, går det fint. Men kjøtt/fisk spiser jeg ikke, uansett. 

Føler meg i vanvittig fin form, både psykisk og fysisk etter jeg la om kostholdet. Prøver å spise rimelig sunt 80 % av uka, men jeg er ikke redd for å skeie ut. Å spise plantebasert er heller ikke ensbetydende med å være sunn. Men for egen del og helse, liker jeg å spise sunt. Huden spesielt har blitt så mye finere, negler og hår også. Og har mer overskudd og energi. 

Tar B12 og jern ved siden av, om vinteren spiser jeg D-vit. Dette har jeg gjort i alle år, også da jeg spiste kjøtt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...