Gå til innhold

Folk med høy IQ


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Åjo, jeg har vært bortpå en rekke menn som har skrytt av iq-en sin. De med høy iq er selvfølgelig fullstendig klar over at de har det. 

Anonymkode: 02ced...082

De som skryter om høy IQ kan ha høy IQ, men de er gjerne dumme som stokker. IQ er ikke synonymt med høy intelligens. 

Anonymkode: 297bf...afb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De som skryter om høy IQ kan ha høy IQ, men de er gjerne dumme som stokker. IQ er ikke synonymt med høy intelligens. 

Anonymkode: 297bf...afb

Hva er det IQ måler når det ikke sier noe om intelligens? 

Anonymkode: ea2e1...764

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva er det IQ måler når det ikke sier noe om intelligens? 

Anonymkode: ea2e1...764

Kort oppsummert, analytiske evner. Evnen til å analysere og gjenkjenne mønstre. Folk som f.eks. Einstein er veldig flinke til å lage logiske cause-and-effect-scenarioer, som kan ved første øyekast se ut som ren intelligens. 

Anonymkode: 297bf...afb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.7.2020 den 14.10, AnonymBruker skrev:

Hva kjennetegner folk med høy IQ, og hvordan skille dem ut i en folkemengde? Er det slik at folk med høy IQ ofte gjenkjenner hverandre? Vil gjerne ha svar basert på folks egne erfaringer, men også forskning/annen kunnskap hvis dere har noe å vise til. Spør av ren nysgjerrighet. 🙂

Og ja, jeg vet at det fins mange måter å være intelligent på, og at IQ bare er én del av dette spekteret.

Anonymkode: d5890...31d

De er sære og gjerne morsomme. 

Anonymkode: db515...5ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk med høy IQ slår fort hull på teorier som er knyttet til vrangforestillinger. Med logisk sans ser man lettere hva som er svada, som f.eks telekinesis og annet alternativt vås.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scorer man veldig høyt på logikk så er det vel ikke utenkelig at de høyst ulogiske sosiale mønstrene skaper en negativ feedback loop som skaper en snåling. 

Å kunne utnytte sosiale mønstre derimot handler vel mer om personlighet en IQ. Men folk som har begge er vel konger 

Anonymkode: ca4df...b4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 11.7.2020 den 14.10, AnonymBruker skrev:

Hva kjennetegner folk med høy IQ, og hvordan skille dem ut i en folkemengde? Er det slik at folk med høy IQ ofte gjenkjenner hverandre? Vil gjerne ha svar basert på folks egne erfaringer, men også forskning/annen kunnskap hvis dere har noe å vise til. Spør av ren nysgjerrighet. 🙂

Og ja, jeg vet at det fins mange måter å være intelligent på, og at IQ bare er én del av dette spekteret.

Anonymkode: d5890...31d

Du spør om folks meninger rundt dette her? Hvor mye er de egentlig verdt? 

De er ikke verdt mer enn folks evne til 1) estimere andres IQ, kombinert med dere evne til å 2) observere om en trend eksisterer eller ikke. Poenget mitt er at dette er en ekstremt spekulativ øvelse, som jeg tror de fleste ikke behersker særlig godt.

Nå som jeg har erklært enkeltindividets mening rundt dette fullstendig irrelevant; hva har så forskningen å si om dette da mon tro?

Av personlighetstrekkene "the big five" (åpenhet, planmessighet, ekstroversjon, omgjengelighet og nevrotisisme), er det åpenhet som korrelerer best med IQ. Dette bekreftes av flere studier. 

Utover "the big five", hva kan vi si om andre, mer spesifikke personlighetstrekk?

Et datasett bestående av 478 individer viser en sammenheng mellom IQ og følgende personlighetstrekk:

Positiv korrelasjon:

"organization, toughness, provocativeness, leadership, self-disclosure, emotional stability, moderation, and happiness"

Ingen korrelasjon;

"gregariousness, friendliness, assertiveness, poise, talkativeness, social understanding, warmth, pleasantness, empathy, cooperation, sympathy, conscientiousness, efficiency, dutifulness, purposefulness, cautiousness, rationality, perfectionism, calmness, impulse control, imperturbability, cool-headedness, and tranquility"

Negativ korrelasjon:

"orderliness, morality, nurturance, tenderness, and sociability"

 

Det er verdt å nevnte at korrelasjonen mellom de fleste av disse personlighetstrekkene og IQ var mye lavere enn korrelasjonen mellom åpenhet og dens undergrupper (intellectual engagement, intellectual creativity, mental quickness, intellectual competence, introspection, ingenuity, intellectual depth, and imagination).

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Intelligence_and_personality

https://blogs.scientificamerican.com/beautiful-minds/how-does-iq-relate-to-personality/

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som foretrekker tv2 har i hvert fall lav iq, det er jeg sikker på.

Anonymkode: 36632...d6a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Folk med høy IQ, skryter ikke av at de har høy IQ.

Anonymkode: be13f...c83

Enkelte gjør det. Mennesker med høy IQ er ikke alle ydmyke og/ eller perfekte. Det finnes også mennesker med mentale problemer som har høy IQ. En med narssissime kunne for eks fint skrytt av egen IQ 

1 hour ago, AnonymBruker said:

Kjenner ei som har nevnt ovenfor meg flere ganger at hun har "geni-IQ ifølge Mensa", studerer biologi, og mener kjønn er et "spektrum". Hun har god hukommelse, det skal hun ha, men resten? Idiot. IQ appellerer til mennesker som har analytisk intelligens, og som ønsker å få det ~bekrefta~ at dette betyr noe. Analyse er bare en av tingene som gjør mennesker intelligente, og å feile å se de? Vel. Ikke særlig smart. 

Anonymkode: 297bf...afb

At en person er intelligent betyr ikke at de har samme meningene som deg eller at de har de meningene du syntes er korrekt. Godt mulig hun er mer intelligent enn deg, selv om du syntes hun er teit. 

44 minutter siden, AnonymBruker said:

Scorer man veldig høyt på logikk så er det vel ikke utenkelig at de høyst ulogiske sosiale mønstrene skaper en negativ feedback loop som skaper en snåling. 

Å kunne utnytte sosiale mønstre derimot handler vel mer om personlighet en IQ. Men folk som har begge er vel konger 

Anonymkode: ca4df...b4a

Å forstå mennesker, sosiale mønstre, er en form for logiske mønstre, mønstergjenkjenning. Smarte mennesker er bedre på å lære og forstå mennesklig oppførsel, motivasjoner og hvordan kultur osv påvirker individet. De vil i snitt være bedre enn de som er dummere på å fange opp disse tingene

Anonymkode: 0a005...cbc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At en person er intelligent betyr ikke at de har samme meningene som deg eller at de har de meningene du syntes er korrekt. Godt mulig hun er mer intelligent enn deg, selv om du syntes hun er teit. 

Nå har det seg sånn at biologi er et STEM-fag, og dermed opererer med sannheter, ikke meninger. Kjønn i biologi er noe man enten forstår, eller ikke forstår, det er ikke noe man er enig/uenig om. Hun er ikke mer intelligent enn meg. Og jeg synes ikke hun er teit. Men den der Mensa-skrytinga er. 

Anonymkode: 297bf...afb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fysikeren skrev:

Du spør om folks meninger rundt dette her? Hvor mye er de egentlig verdt? 

De er ikke verdt mer enn folks evne til 1) estimere andres IQ, kombinert med dere evne til å 2) observere om en trend eksisterer eller ikke. Poenget mitt er at dette er en ekstremt spekulativ øvelse, som jeg tror de fleste ikke behersker særlig godt.

Nå som jeg har erklært enkeltindividets mening rundt dette fullstendig irrelevant; hva har så forskningen å si om dette da mon tro?

Av personlighetstrekkene "the big five" (åpenhet, planmessighet, ekstroversjon, omgjengelighet og nevrotisisme), er det åpenhet som korrelerer best med IQ. Dette bekreftes av flere studier. 

Utover "the big five", hva kan vi si om andre, mer spesifikke personlighetstrekk?

Et datasett bestående av 478 individer viser en sammenheng mellom IQ og følgende personlighetstrekk:

Positiv korrelasjon:

"organization, toughness, provocativeness, leadership, self-disclosure, emotional stability, moderation, and happiness"

Ingen korrelasjon;

"gregariousness, friendliness, assertiveness, poise, talkativeness, social understanding, warmth, pleasantness, empathy, cooperation, sympathy, conscientiousness, efficiency, dutifulness, purposefulness, cautiousness, rationality, perfectionism, calmness, impulse control, imperturbability, cool-headedness, and tranquility"

Negativ korrelasjon:

"orderliness, morality, nurturance, tenderness, and sociability"

 

Det er verdt å nevnte at korrelasjonen mellom de fleste av disse personlighetstrekkene og IQ var mye lavere enn korrelasjonen mellom åpenhet og dens undergrupper (intellectual engagement, intellectual creativity, mental quickness, intellectual competence, introspection, ingenuity, intellectual depth, and imagination).

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Intelligence_and_personality

https://blogs.scientificamerican.com/beautiful-minds/how-does-iq-relate-to-personality/

Jeg synes bare det er interessant og litt gøy å høre hva folk mener om dette. Tar det selvfølgelig med en klype salt. Ellers sier jeg takk for interessant informasjon fra forskning 🙂

Anonymkode: d5890...31d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan jo ta Mensas prøvetest gratis på nettet hvis du vil ha en indikator. Har gjort det selv fordi jeg er nysgjerrig. Men kjenner også folk som ikke vil ta noen test i frykt for å score lavt. 🙂

Anonymkode: d5890...31d

Det kan jeg jo gjøre :)

Anonymkode: 031df...d9e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mensamedlem og ser vartfall ikke smart ut, eller virker slik ved første møte. Tynn, blondt hår, ser sikkert litt barbie ut og er introvert og klønete sosialt. Prøver noen ganger å være morsom, men sier ting feil og høres bare enkel ut 😂

Anonymkode: bf14a...f1f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg har sikkert gjennomsnittlig intelligens (eller under) og trivest godt med det. Eg synest «ekstremt» smarte folk kan væra litt slitsomme fordi dei liksom gjer eit poeng ut av det. Kjenner ein som er professor i noko komplisert, eg skjønner ikkje halvparten av det han snakker om. Vi har Ingenting til felles og han er klønete sosialt. Det viktigaste er at folk fungerer i kvardagen, eg kan åpne dører, jobbe, konsumera, betala skatt, poste dritt på Facebook og henge på internettforum. 

Eg har hørt at folk med høg IQ ofta har lågare EQ. 

Meiner at eg suverent vinner på å væra sosialt smart, det gir meg faktisk makt over andre. Eg kan påvirke andre og miljøet rundt meg, kva hjelper det om du kan plassere firkanter på rett plass i ein sekvens kjapt om du uansett taper i det sosiale hierarkiet? 

Anonymkode: 1201e...2fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eg har sikkert gjennomsnittlig intelligens (eller under) og trivest godt med det. Eg synest «ekstremt» smarte folk kan væra litt slitsomme fordi dei liksom gjer eit poeng ut av det. Kjenner ein som er professor i noko komplisert, eg skjønner ikkje halvparten av det han snakker om. Vi har Ingenting til felles og han er klønete sosialt. Det viktigaste er at folk fungerer i kvardagen, eg kan åpne dører, jobbe, konsumera, betala skatt, poste dritt på Facebook og henge på internettforum. 

Eg har hørt at folk med høg IQ ofta har lågare EQ. 

Meiner at eg suverent vinner på å væra sosialt smart, det gir meg faktisk makt over andre. Eg kan påvirke andre og miljøet rundt meg, kva hjelper det om du kan plassere firkanter på rett plass i ein sekvens kjapt om du uansett taper i det sosiale hierarkiet? 

Anonymkode: 1201e...2fc

Helt enig med deg. Hva skal man med å plassere merkelige figurer av geometri i logiske systemer? Hva er vitsen 😅 Er ikke så intelligent jeg 🙈

Anonymkode: 14cf6...b2d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er mensamedlem og ser vartfall ikke smart ut, eller virker slik ved første møte. Tynn, blondt hår, ser sikkert litt barbie ut og er introvert og klønete sosialt. Prøver noen ganger å være morsom, men sier ting feil og høres bare enkel ut 😂

Anonymkode: bf14a...f1f


Siste setning: Helt herlig 😂

 

Anonymkode: 14cf6...b2d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eg har sikkert gjennomsnittlig intelligens (eller under) og trivest godt med det. Eg synest «ekstremt» smarte folk kan væra litt slitsomme fordi dei liksom gjer eit poeng ut av det. Kjenner ein som er professor i noko komplisert, eg skjønner ikkje halvparten av det han snakker om. Vi har Ingenting til felles og han er klønete sosialt. Det viktigaste er at folk fungerer i kvardagen, eg kan åpne dører, jobbe, konsumera, betala skatt, poste dritt på Facebook og henge på internettforum. 

Eg har hørt at folk med høg IQ ofta har lågare EQ. 

Meiner at eg suverent vinner på å væra sosialt smart, det gir meg faktisk makt over andre. Eg kan påvirke andre og miljøet rundt meg, kva hjelper det om du kan plassere firkanter på rett plass i ein sekvens kjapt om du uansett taper i det sosiale hierarkiet? 

Anonymkode: 1201e...2fc

Folk med veldig høy IQ er også forskjellige på om de skryter, noen gjør et poeng ut av det mens andre ikke nevner at de har det. Å ha veldig høy IQ er ikke en gang 100% positivt. Det gjør jo at man ikke alltid er på bølgelengde med en god del andre og kan føle seg utenfor. Så det er nok absoultt fordeler med å heller ha høy EQ. Samtidig, selv om IQ går ut på gjenkjennelse av mønstre som kan måles ved f eks å plassere firkanter, så brukes evnen hele tiden i det virkelige liv til å se andre sammenhenger. Så det handler ikke bare om firkanter. :)

Anonymkode: d5890...31d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.7.2020 den 14.21, AnonymBruker skrev:

Måten man snakker og gjengse interesser. Jeg tror folk må snakke en del sammen før man kan putte hverandre i en IQ kategori. (for dem det er viktig for da) Svært smarte folk kan jo være veldig klønete sosialt og mange er flinke sosialt og er kjappe i replikken.

Anonymkode: d00fd...687

Dette. 

De smarte er gjerne tause og stille. Kanskje litt mystiske. Få ord, men med de ordene som kommer ut er gode ord.

De som prater for mye virker fort klønete og "snakker forbi". 

Anonymkode: 20197...45d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og lillesøster er personlighetsmessig to vidt forskjellige vesner. Mens de fleste vil anta at jeg har høy iq, vil nok få anta at lillesøster har det. Hun passer ikke inn i den boksen som blir skissert i denne tråden i det hele tatt. Likevel oppnår vi begge de samme resultatene på iq-tester. 

Anonymkode: 02ced...082

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...