Gå til innhold

Folk med høy IQ


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva kjennetegner folk med høy IQ, og hvordan skille dem ut i en folkemengde? Er det slik at folk med høy IQ ofte gjenkjenner hverandre? Vil gjerne ha svar basert på folks egne erfaringer, men også forskning/annen kunnskap hvis dere har noe å vise til. Spør av ren nysgjerrighet. 🙂

Og ja, jeg vet at det fins mange måter å være intelligent på, og at IQ bare er én del av dette spekteret.

Anonymkode: d5890...31d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva kjennetegner folk med høy IQ, og hvordan skille dem ut i en folkemengde? Er det slik at folk med høy IQ ofte gjenkjenner hverandre? Vil gjerne ha svar basert på folks egne erfaringer, men også forskning/annen kunnskap hvis dere har noe å vise til. Spør av ren nysgjerrighet. 🙂

Og ja, jeg vet at det fins mange måter å være intelligent på, og at IQ bare er én del av dette spekteret.

Anonymkode: d5890...31d

Gjenkjenner vel hverandre nå man begynner å prate om andre ting en vær? Eller tenker du instinktivt?

Anonymkode: d00fd...687

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke se på en person om han/hun har høy IQ

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Gjenkjenner vel hverandre nå man begynner å prate om andre ting en vær? Eller tenker du instinktivt?

Anonymkode: d00fd...687

Både og. Hvordan gjenkjenner man hverandre tenker du? 

TS

Anonymkode: d5890...31d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Aragorn ll Elessar skrev:

Man kan ikke se på en person om han/hun har høy IQ

Nei, de ser jo ut som alle andre. Men vil tro man merker det mer og mer etter hvert. 

TS

Anonymkode: d5890...31d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Både og. Hvordan gjenkjenner man hverandre tenker du? 

TS

Anonymkode: d5890...31d

Måten man snakker og gjengse interesser. Jeg tror folk må snakke en del sammen før man kan putte hverandre i en IQ kategori. (for dem det er viktig for da) Svært smarte folk kan jo være veldig klønete sosialt og mange er flinke sosialt og er kjappe i replikken.

Anonymkode: d00fd...687

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil tro at de som er reflekterte, kreative, klarer å uttrykke seg godt, lærer fort er nysgjerrige og har god humor har høy IQ.

Det har ingenting med utdanningsnivå, sosial-økonomisk status osv å gjøre.

Anonymkode: 9fdf3...fa6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Måten man snakker og gjengse interesser. Jeg tror folk må snakke en del sammen før man kan putte hverandre i en IQ kategori. (for dem det er viktig for da) Svært smarte folk kan jo være veldig klønete sosialt og mange er flinke sosialt og er kjappe i replikken.

Anonymkode: d00fd...687

Dette er en myte. Høy IQ korrelerer positivt med sosiale evner.

Anonymkode: 9fdf3...fa6

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette er en myte. Høy IQ korrelerer positivt med sosiale evner.

Anonymkode: 9fdf3...fa6

Ja, helt sikkert. Men jeg tror det er alle typer personligheter til alle typer IQ nivå. Ikke alle som er sosialt flinke har høyere IQ enn gjennomsnittet heller.

Anonymkode: d00fd...687

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, de ser jo ut som alle andre. Men vil tro man merker det mer og mer etter hvert. 

TS

Anonymkode: d5890...31d

Man har vært fall funnet ut at barn automatisk velger venner med tilsvarende iq som seg selv. Og de har jo ikke peiling på hva det er. Så ja like barn leker best og finner hverandre.

Anonymkode: 7acb3...c9f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, helt sikkert. Men jeg tror det er alle typer personligheter til alle typer IQ nivå. Ikke alle som er sosialt flinke har høyere IQ enn gjennomsnittet heller.

Anonymkode: d00fd...687

Ja jeg kjenner en med høy iq han er svørt sosialr kompetent. En annen jeg datet var mer sosialt klønete. Også har vi jo Lalum han forfatteren, vet ikke om han har noe annet også da...

Anonymkode: 7acb3...c9f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man har vært fall funnet ut at barn automatisk velger venner med tilsvarende iq som seg selv. Og de har jo ikke peiling på hva det er. Så ja like barn leker best og finner hverandre.

Anonymkode: 7acb3...c9f

Ja og felles er vel at de har veldig god fantasi.

Anonymkode: d00fd...687

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, helt sikkert. Men jeg tror det er alle typer personligheter til alle typer IQ nivå. Ikke alle som er sosialt flinke har høyere IQ enn gjennomsnittet heller.

Anonymkode: d00fd...687

Neida, men det er høyere sannsynlighet at en som er sosialt flink har høy IQ enn at de ikke har det.

Når det er sagt har jo de aller fleste IQ på 100, så de aller fleste trekk vil man finne igjen der også.

Tror ikke forskjellene når det kommer ti IQ er så himla store når man forholder seg til enkeltmennesker, men at det er mer interessant å se på statistisk.

Anonymkode: 9fdf3...fa6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg kjenner en med høy iq han er svørt sosialr kompetent. En annen jeg datet var mer sosialt klønete. Også har vi jo Lalum han forfatteren, vet ikke om han har noe annet også da...

Anonymkode: 7acb3...c9f

Lahlum er vel sosial kompetent? Har er jo aboslutt en karakter, hvis man kan si det sånn, men basert på det jeg har sett av ham på tv er han absolutt sosialt oppegående.

Anonymkode: 9fdf3...fa6

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Neida, men det er høyere sannsynlighet at en som er sosialt flink har høy IQ enn at de ikke har det.

Når det er sagt har jo de aller fleste IQ på 100, så de aller fleste trekk vil man finne igjen der også.

Tror ikke forskjellene når det kommer ti IQ er så himla store når man forholder seg til enkeltmennesker, men at det er mer interessant å se på statistisk.

Anonymkode: 9fdf3...fa6

Ja, tror du har helt rett på det.

Anonymkode: d00fd...687

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er en myte. Høy IQ korrelerer positivt med sosiale evner.

Anonymkode: 9fdf3...fa6

Jeg tror ikke du kan si at høy IQ korrelerer med sosiale evner. Det betyr at Høy IQ = gode sosiale evner. Samtidig betyr det at Gode sosiale evner = høy IQ. Det er ikke nødvendigvis tilfelle. 

Samtidig betyr dette også: 

Lave sosiale evner = lav IQ,  

men og:

Lav IQ = lave sosiale evner. 

 

Det jeg prøver få frem er at korrelasjon mellom IQ og sosiale evner er komplisert, og at det ikke er så enkelt. 

Anonymkode: 312b8...35a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mørk humor er ofte et trekk jeg gjenkjenner raskt på de jeg etterhvert har tenkt må være veldig smarte. 

Anonymkode: 06c6a...7ba

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker ingen forskjell i praksis på en bekjent med minst 145 i IQ og de som ligger 30 poeng lavere. Under det igjen kan man nok merke litt forskjell. Det er mye som uansett går på personlighet og fremtoning. Jeg fremstår ofte som smartere enn jeg er, som jeg ikke er sikker på om er så praktisk.

Anonymkode: 686e7...df2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke du kan si at høy IQ korrelerer med sosiale evner. Det betyr at Høy IQ = gode sosiale evner. Samtidig betyr det at Gode sosiale evner = høy IQ. Det er ikke nødvendigvis tilfelle. 

Samtidig betyr dette også: 

Lave sosiale evner = lav IQ,  

men og:

Lav IQ = lave sosiale evner. 

 

Det jeg prøver få frem er at korrelasjon mellom IQ og sosiale evner er komplisert, og at det ikke er så enkelt. 

Anonymkode: 312b8...35a

Nei, det betyr ikke at gode sosiale evner = høy IQ. Det betyr at disse to egenskapene oftere opptrer samtidig enn det som hadde vært tilfeldig, men uten at det nødvendigvis har noen årsakssammenheng (selv om det også kan ha det). Og at de ofte opptrer sammen, betyr ikke at de alltid gjør det.

Og mange undersøkelser har vist at høy IQ kan brukes for å predikere sosiale evner, kreativitet, skolekarakterer og lønn i voksen alder. Jo høyere IQ man har, jo bedre scorer man på disse andre tingene også. Men dette er, som all statistikk, selvfølgelig på et populasjonsnivå, ikke individnivå.

 

Anonymkode: 9fdf3...fa6

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det betyr ikke at gode sosiale evner = høy IQ. Det betyr at disse to egenskapene oftere opptrer samtidig enn det som hadde vært tilfeldig, men uten at det nødvendigvis har noen årsakssammenheng (selv om det også kan ha det). Og at de ofte opptrer sammen, betyr ikke at de alltid gjør det.

Og mange undersøkelser har vist at høy IQ kan brukes for å predikere sosiale evner, kreativitet, skolekarakterer og lønn i voksen alder. Jo høyere IQ man har, jo bedre scorer man på disse andre tingene også. Men dette er, som all statistikk, selvfølgelig på et populasjonsnivå, ikke individnivå.

 

Anonymkode: 9fdf3...fa6

Vi er enig. 

Anonymkode: 312b8...35a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...