Gå til innhold

Folk med høy IQ

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lahlum er vel sosial kompetent? Har er jo aboslutt en karakter, hvis man kan si det sånn, men basert på det jeg har sett av ham på tv er han absolutt sosialt oppegående.

Anonymkode: 9fdf3...fa6

https://tv.nrk.no/serie/dama-til/sesong/1/episode/3/avspiller

Anonymkode: 7acb3...c9f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg merker ingen forskjell i praksis på en bekjent med minst 145 i IQ og de som ligger 30 poeng lavere. Under det igjen kan man nok merke litt forskjell. Det er mye som uansett går på personlighet og fremtoning. Jeg fremstår ofte som smartere enn jeg er, som jeg ikke er sikker på om er så praktisk.

Anonymkode: 686e7...df2

De er jo alle på mensa nivå, så ikke rart du ikke merker forskjell.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

De er jo alle på mensa nivå, så ikke rart du ikke merker forskjell.

Beklager, leste feil.

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er en myte. Høy IQ korrelerer positivt med sosiale evner.

Det er forskjell på IQ og EQ

AnonymBruker
Skrevet

Om man merker det kommer an på hvor god man er på å lese og forstå mennesker. Ikke alle har knekt den koden selv om de er intelligente. Man kan se på de fleste om de virker smartere eller mer normal. Smartere folk ser rett og slett mer "bevisste" ut. 

Anonymkode: 0a005...cbc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Folk med høy IQ er ofte høye og slanke. 

Anonymkode: ea2e1...764

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har jobbet tett med veldig mange forskere, slik at jeg statistisk sett da har vært i kontakt med flere personer som har høy IQ - her er noen ting jeg ser går igjen: 

1. Veldig abstrakt tenking.

2. De er flinke til å trekke paralleller  - f.eks overføre system og karakteristikk fra en situasjon, til en annen. Dette gjør at de ofte er veldig gode til å forklare ting, uansett hvor tungt / teknisk et tema er. 

3. De er ikke redde for å spørre - og spør gjerne om veldig fundamentale ting. 

4. De er som oftest veldig gode til å lytte. 

5. Plukker opp logiske feil veldig fort - og er som oftest flinke til å rette opp på en konstruktiv måte. I stedet for å "ta" noen, eller regelrett latterliggjøre folk som sier noe logisk feil, så går de frem på en mer spørrende måte, kanskje for å se om personen selv ser feilen. 

Mye kommer selvfølgelig an på sosial intelligens - har møtt på mange som ikke eier et snev av sosial intelligens, og da kan fremstå som mye dummere enn de er. Men de fleste intelligente jeg har møtt, har også gode sosiale antenner. 

Anonymkode: 0faad...d8a

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Og ikke minst - naturlig nysgjerrighet! Spesielt om de ikke skulle forstå noe med en gang. 

Det er dessverre noe jeg har sett motparten feile på: Mindre intelligente folk virker ikke å være noe interesserte i å lære noe, og om de ikke skjønner noe, så gir de bare blaffen i det. Ting de ikke skjønner, er rett og slett uinteressant. Gjerne i samkjøre med at de har ganske høye tanker om sine egne evner. 

Anonymkode: 0faad...d8a

• Liker 11
Skrevet (endret)

Man måler folks IQ i samsvar med alderen deres tenker jeg, for da får en også gj.snittet til folk i 20 årene, 30 - 40 årene osv.

Endret av tussi680
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, ikke sant.  Litt korte bukser og hjelpeløse i antrekket så man lett kan skille de ut i en folkemengde?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, ikke sant! Syns det er påfallende mange høye leger for eksempel.  Igjen, så har jeg møtt høye folk som ikke er så supersmarte. 

Anonymkode: d00fd...687

Skrevet
På 11.7.2020 den 14.24, AnonymBruker skrev:

Dette er en myte. Høy IQ korrelerer positivt med sosiale evner.

Det betyr ikke nødvendigvis at der er kausalitet.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Det betyr ikke nødvendigvis at der er kausalitet.

Det der er allerede diskutert.....les hele tråden.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det der er allerede diskutert.....les hele tråden.

Jeg begynte for mitt vedkommende diskusjonen i innlegg #33

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Husholdning1 skrev:

Jeg begynte for mitt vedkommende diskusjonen i innlegg #33

Ja men hvorfor skal du diskutere noe som allerede er diskutert i samme tråden?

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja men hvorfor skal du diskutere noe som allerede er diskutert i samme tråden?

Fordi det er av interesse.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 11.7.2020 den 14.10, AnonymBruker skrev:

Hva kjennetegner folk med høy IQ, og hvordan skille dem ut i en folkemengde? Er det slik at folk med høy IQ ofte gjenkjenner hverandre? Vil gjerne ha svar basert på folks egne erfaringer, men også forskning/annen kunnskap hvis dere har noe å vise til. Spør av ren nysgjerrighet. 🙂

Og ja, jeg vet at det fins mange måter å være intelligent på, og at IQ bare er én del av dette spekteret.

Anonymkode: d5890...31d

Vi gjenkjenner hverandre. Det er ikke så mange, så det blir ganske lett når du har møtt et par allerede. Føles gjerne som å møte en voksen person eller en som også ka se i et hav av blinde barn. 

Anonymkode: 297bf...afb

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Fordi det er av interesse.

Her er et av innleggene: 

Nei, det betyr ikke at gode sosiale evner = høy IQ. Det betyr at disse to egenskapene oftere opptrer samtidig enn det som hadde vært tilfeldig, men uten at det nødvendigvis har noen årsakssammenheng (selv om det også kan ha det). Og at de ofte opptrer sammen, betyr ikke at de alltid gjør det.

Og mange undersøkelser har vist at høy IQ kan brukes for å predikere sosiale evner, kreativitet, skolekarakterer og lønn i voksen alder. Jo høyere IQ man har, jo bedre scorer man på disse andre tingene også. Men dette er, som all statistikk, selvfølgelig på et populasjonsnivå, ikke individnivå.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Her er et av innleggene: 

Nei, det betyr ikke at gode sosiale evner = høy IQ. Det betyr at disse to egenskapene oftere opptrer samtidig enn det som hadde vært tilfeldig, men uten at det nødvendigvis har noen årsakssammenheng (selv om det også kan ha det). Og at de ofte opptrer sammen, betyr ikke at de alltid gjør det.

Og mange undersøkelser har vist at høy IQ kan brukes for å predikere sosiale evner, kreativitet, skolekarakterer og lønn i voksen alder. Jo høyere IQ man har, jo bedre scorer man på disse andre tingene også. Men dette er, som all statistikk, selvfølgelig på et populasjonsnivå, ikke individnivå.

Her er det kun vist til korrelasjon, ikke til kausalitet. Det er kanskje det innlegget ønsker å vise til, men det kan tolkes annerledes også.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Husholdning1 skrev:

Her er det kun vist til korrelasjon, ikke til kausalitet. Det er kanskje det innlegget ønsker å vise til, men det kan tolkes annerledes også.

Så du vil ha en nærmere analyse av korrelasjonen? Da må du nesten google eksperiment på dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...