Gå til innhold

Schæfer eller Rottweiler?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 11.7.2020 den 12.46, AnonymBruker skrev:

Ikke BRUK PENGER PÅ HUND. BARE EN UTGIFT!!! 

Anonymkode: 4b2f2...a64

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva har dere å tilby hunden? Hva har dere av erfaring og kunnskap? Hvilke type liv lever dere? Og har dere sett dere «blind» på disse rasene, har dere sjekket rasevelgeren til NKK?

Anonymkode: 818f3...df4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.7.2020 den 12.46, AnonymBruker skrev:

Ikke BRUK PENGER PÅ HUND. BARE EN UTGIFT!!! 

Anonymkode: 4b2f2...a64

Nei. Hvis man har det som skal til for å ta vare på en hund så er den gull verdt både for fysisk og psykisk helse når man er ufør, slik TS oppgir at samboeren er, og kanskje hjemme alene store deler av tiden. 

Når det er sagt så ville jeg nok ha sett på andre raser. Både fordi dere er førstegangseiere og fordi dette er raser som sliter med mye sykdom. At noen ønsker seg store hunder kan jeg godt forstå, men hva med å se på for eksempel storpuddel (De trenger ikke å ha utstillingsklipp!) eller labrador/golden retriver? Man kan selvfølgelig lykkes med en hvilken som helst hunderase som nybegynner hvis man går inn for det, men sjansen for å mislykkes er så absolutt til stede og da blir ikke hundeholdet trivelig for noen. Å få en syk hund kan også være et mareritt så å kjøpe raser hvor man vet at visse typer sykdom er svært utbredt bør man unngå. Man kan selvfølgelig være uheldig uansett, men man trenger ikke å ta større risiko enn nødvendig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.7.2020 den 12.36, AnonymBruker skrev:

Jeg og typen ser på hund. Ingen har hatt hund før. Jeg er 29 og han 33. Jeg jobber 9-17 i ukedager og han har blitt arbeidsufør pga en jobbulykke for et år siden. Han har vært i jobb siden han gikk videregående, men så skjedde ulykken da og han kan ikke ta tilbake den jobben. Han eier huset. Ellers har vi så vi klarer oss. Planlegger ingen barn. Han er bittelitt fysisk redusert pga ulykken, men ikke mye.

Jeg vil helst ha schæfer, da det har vært en av mine favoritter hele livet. Problemet er sykdommene de får så fort. Han er mer usikker og lurer på Rottweiler. Jeg liker ikke Rottweiler sååååå godt. Synes ikke de er like fine og har mer inntrykk av at de er mer aggressive. Men jeg går fort over ens med hunder og kjenner den meg fra før så vil den nok være mer beskyttende enn sint. Flere av venninnene mine har Rottweiler, tydeligvis en hund som knytter seg fort til deg. Eksen min hadde schæfer. Ei omplasseringstispe. Ulydig, men jeg taklet å gå med henne i bånd. Var ikke så sterk som jeg trodde. Var sjalu i starten, men ble veldig knyttet til meg også etter hvert. 
 

Hva tenker dere?

Anonymkode: 32efa...0d2

Du sier han har blitt fysisk redusert, hvordan blir det for han å gå tur med en eventuell schæfer eller rottweiler mens du er på jobb? Har dere nok tid og tålmodighet til å trene den til å gå pent i bånd? Det kan slå hardt tilbake på dere hvis ikke.

Er dere villige til å ta valpekurs? Gi den nok mental stimuli? Det finnes hunder som kan gå og gå, men aldri bli utslitt før de får den mentale biten.

Støtter forslaget om å sjekke ut andre litt enklere førstegangshunder. Det er så utrolig mange som kvitter seg med hundene sine pga de ikke forstår arbeidet det innebærer og får seg en ordentlig realitetssjekk. Det kommer ofte av feil rasevalg. Har vært der selv og ser dessverre mye av det.

Anonymkode: dd101...ae6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Julie skrev:

Hundeavl er ikke lovregulert virksomhet. NKK har utarbeidet etiske retningslinjer og de ulike raseklubbene har riktignok utarbeidet en form for avlskrav, men det er helt frivillig hvorvidt en oppdretter velger å følge disse. I praksis vil det si at hvem som helst kan avle og selge valper. Med det som bakgrunn sier det seg selv at det finnes useriøse aktører hvor profitt er målet. Å stoppe slike oppdrettere er nok ikke fullt så enkelt. Unngå å kjøpe valper er en måte, men uvitende førstegangskjøpere er en sårbar gruppe i denne sammenhengen.

Du har nok rett med tanke såkalte puppymils. Det lar seg neppe stoppe. Her har tispene neppe noen annen funksjon enn å sette valper til verden. Det bør ringe en varsell klokke når salget går i orden på telefonen og det er bare å hente valpen.Denne selgeren er dyktig på å plukke ut rett offer. Her er de redd for å bli avvist av selger dersom de begynner å stille spørsmål. Og føgelig går det sin kyniske gang.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei,å regulere oppdrett i form av å stoppe det er vanskelig. Gjelder ikke kun puppy mills. Kan like gjerne være snakk om en oppdretter som har få kull, men avler på fysisk syke eller mentalt svake individ. Å drive oppdrett er ikke for amatører og jeg har ingen problemer med å se at førstegangskjøpere kan bli blendet og lurt. En skal (bør) tilegne seg mye kunnskap før en går ut på valpemarkedet som uerfaren hundeeier. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 12.7.2020 den 14.56, AnonymBruker skrev:

Du sier han har blitt fysisk redusert, hvordan blir det for han å gå tur med en eventuell schæfer eller rottweiler mens du er på jobb? Har dere nok tid og tålmodighet til å trene den til å gå pent i bånd? Det kan slå hardt tilbake på dere hvis ikke.

Er dere villige til å ta valpekurs? Gi den nok mental stimuli? Det finnes hunder som kan gå og gå, men aldri bli utslitt før de får den mentale biten.

Støtter forslaget om å sjekke ut andre litt enklere førstegangshunder. Det er så utrolig mange som kvitter seg med hundene sine pga de ikke forstår arbeidet det innebærer og får seg en ordentlig realitetssjekk. Det kommer ofte av feil rasevalg. Har vært der selv og ser dessverre mye av det.

Anonymkode: dd101...ae6

Jeg har tenkt på dette med å gå med den ja. 
 

Anonymkode: 32efa...0d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Hvit gjeterhund? Jeg har inntrykk av at de er noe roligere enn begge disse rasene, mentalt sett. Men han synes den er for «pen». Svart schæfer hadde jeg tenkt å nevne da, men er dette egentlig schæfer eller svart gjeter? Synes jeg ser mange på Instagram med svart schæfer. 
 

Tervueren er en rase jeg liker ekstremt godt. Er ikke så veldig sterke, isåfall ikke tispene. Jeg gikk tur med en når jeg var 13. 
 

 

Anonymkode: 32efa...0d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva med Hvit gjeterhund? Jeg har inntrykk av at de er noe roligere enn begge disse rasene, mentalt sett. Men han synes den er for «pen». Svart schæfer hadde jeg tenkt å nevne da, men er dette egentlig schæfer eller svart gjeter? Synes jeg ser mange på Instagram med svart schæfer. 
 

Tervueren er en rase jeg liker ekstremt godt. Er ikke så veldig sterke, isåfall ikke tispene. Jeg gikk tur med en når jeg var 13. 
 

 

Anonymkode: 32efa...0d2

Der får du svar på dette med schæfer og farger. 

https://www.hunden.no/blogg/innlegg/64637/TB-Sch-ferhundens-farger/

Hvit gjeterhund er nok et bedre valg enn schæfer og rottweiler som førstegangshund. Det er likevel en brukshund som krever sitt av både fysisk og mental stimuli.  

Tervuren er morsomme hunder, men også dette er brukshunder som krever mye fysisk og mental stimuli. Ut fra det jeg har lest krever den ikke noe mindre enn schæfer og rottweiler på det området. 

Hva skal dere bruken hunden til? Hva kan dere tilby? Hvor mye tid er dere villig til å legge ned i hunden de neste 10-12 årene?Det er mye lettere å gi gode svar om du kan si noe om det. For all del ikke velg hund etter utseende. Det ender fort opp med fortvilelse for både dere og hunden. Skal dere likevel ha en brukshund som er både stor og ser litt tøff ut (synes jeg), kan kanskje alaskan malamute være et bedre alternativ? De krever ikke så mye mental stimuli. Det er dog trekkhund, så ikke akkurat noe man har som selskapshund og for å rusle noen turer i byen. 

Anonymkode: 3f25b...bba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...