Gå til innhold

Schæfer eller Rottweiler?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og typen ser på hund. Ingen har hatt hund før. Jeg er 29 og han 33. Jeg jobber 9-17 i ukedager og han har blitt arbeidsufør pga en jobbulykke for et år siden. Han har vært i jobb siden han gikk videregående, men så skjedde ulykken da og han kan ikke ta tilbake den jobben. Han eier huset. Ellers har vi så vi klarer oss. Planlegger ingen barn. Han er bittelitt fysisk redusert pga ulykken, men ikke mye.

Jeg vil helst ha schæfer, da det har vært en av mine favoritter hele livet. Problemet er sykdommene de får så fort. Han er mer usikker og lurer på Rottweiler. Jeg liker ikke Rottweiler sååååå godt. Synes ikke de er like fine og har mer inntrykk av at de er mer aggressive. Men jeg går fort over ens med hunder og kjenner den meg fra før så vil den nok være mer beskyttende enn sint. Flere av venninnene mine har Rottweiler, tydeligvis en hund som knytter seg fort til deg. Eksen min hadde schæfer. Ei omplasseringstispe. Ulydig, men jeg taklet å gå med henne i bånd. Var ikke så sterk som jeg trodde. Var sjalu i starten, men ble veldig knyttet til meg også etter hvert. 
 

Hva tenker dere?

Anonymkode: 32efa...0d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg lurte btw på om svart schæfer kunne vært noe? Er dette egentlig scæfer og sannsynligheten er like stor for sykdommer? Jeg vet Hvit Schæfer ikke har dette problemet, det er ikke schæfer lenger heller, men hvit gjeterhund.

Anonymkode: 32efa...0d2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

0d8c74afe895ed942f7a0a00309fda82.jpg

Jeg ville gått for denne!

Endret av MortenMinstelønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, MortenMinstelønn skrev:

0d8c74afe895ed942f7a0a00309fda82.jpg

Jeg ville gått for denne!

Langhår? Eller mener du schæfer? Tror ikke vi hadde tenkt på langhåret. 

Anonymkode: 32efa...0d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er jo så fine..

Så kan du også få disse:)

Andre kan nok svare bedre på ditt andre spørsmål. Lykke til:)

maxresdefault.jpg

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gir ingen informasjon som gjør at man kan anbefale den ene eller den andre. Ingen av de rasene dere ønsker er nybegynnerhunder.. 

Anonymkode: b7eaa...c1e

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke BRUK PENGER PÅ HUND. BARE EN UTGIFT!!! 

Anonymkode: 4b2f2...a64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du gir ingen informasjon som gjør at man kan anbefale den ene eller den andre. Ingen av de rasene dere ønsker er nybegynnerhunder.. 

Anonymkode: b7eaa...c1e

Enig med deg der. 

Anonymkode: 63f17...111

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke valgt hverken rottweiler eller schæfer som førstehund 😬 Det er ENORMT krevende å oppdra så store hunder så godt som de må oppdras. De er dessuten fysisk store og krever Mye Både mental og fysisk trening. Rottweilere er ofte «enmannshunder», Selv om de trives godt i familie, så er det én person som er dnea «leder», vet ikke med schæfer.. Videre er det ganske vanskelig å få andre til å passe, så da bør man ha økonomi til kennel når man vil på ferie. For ikke å snakke om at man må regne med store utgifter til fór.

Anonymkode: 29050...9b1

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppvokst med rottweiler og aldri opplevd de som aggresive.  Ene barnet mitt blei skambitt av en pomerian fordi venninna mi mente at den elsket barn. Den gjorde ikke det selv om mitt barn satt rolig 2 meter unna.

En usikker og aggresiv hund er noe som blir skapt av eieren og ikke hunden selv. Det kan være en "veskehund" like mye som en stor hund.

Jeg har opplevd aggresive shæfere men der hadde eieren feilet stort i dressuren.

 

Anonymkode: aea42...3a0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er oppvokst med rottweiler og aldri opplevd de som aggresive.  Ene barnet mitt blei skambitt av en pomerian fordi venninna mi mente at den elsket barn. Den gjorde ikke det selv om mitt barn satt rolig 2 meter unna.

En usikker og aggresiv hund er noe som blir skapt av eieren og ikke hunden selv. Det kan være en "veskehund" like mye som en stor hund.

Jeg har opplevd aggresive shæfere men der hadde eieren feilet stort i dressuren.

Anonymkode: aea42...3a0

Dette er riktig, men rasene som TS ser på er krevende å oppdra; spesielt hanhunder. Ikke dermed sagt at det er umulig å ha en av disse som førstegangshund, men risikoen for å feile er nokså stor. Og da har du en hund som er vanskelig å omplassere.

Anonymkode: 1be9d...b4b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen av de rasene dere ønsker er nybegynnerhunder..

Rotweiler er ingen nybegynnerhund, men hvis man er lærevillig selv er en schæfer en ypperlig førstegangshund. De er veldig enkle å lære opp, det eneste man må være påpasselig med er å behandle dem forsiktig og pent (dette gjelder jo alle hunder) og la dem få tilstrekkelig mosjon eller hjernetrim

Anonymkode: d2754...b6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS! Det er to virkelig flotte hunderaser dere har sett dere ut, samtidig er det også hunderaser som kan gi dere store overraskelser (som alt annet relatert til hund).. 

Her en noen ting til ettertanke før dere tar et valg. En hund, uansett størrelse og rase er en investering man skal leve tett på de neste 10 årene. Hund gir enormt mye glede, men det kan også gi enorme mengder frustrasjon, svette, tårer og være et pengesluk ut av en annen dimensjon dersom helsa viser seg å være dårlig. Det er enormt viktig å være helt ærlig med seg selv når man skal velge en rase. Hva slags egenskaper ønsker dere i en hund? Hva slags egenskaper ønsker dere ikke. Sett opp en liste når det kommer til adferd, og vær helt ærlige. Ikke tenk at man kommer til å gå flere timers tur per dag, eller være på treninger flere kvelder i uka når dere får denne hunden, dersom dere ikke gjør dette fra før. Jeg trodde også jeg kom til å skifte livsstil når hunden kom i hus - det gang ei. Velg hund som passer livsstilen dere har og trives med. 

Vil også råde dere til å aldri velge hund ut fra utseendet eller fordi dere har møtt/kjenner noen som har trivelige eksemplarer av rasen fra før. Velg hund ut fra bruksområder, hvor mye tid dere ønsker å bruke i aktivitet sammen med hunden og hva slags "personlighet" du ønsker at hunden skal ha. Jeg kan ikke få understreket nok hvor viktig dette er. Jeg har ikke verdens peneste hund, eller den rasen jeg synes ser best ut, men jeg synes min hund er best i hele verden og livet sammen fungerer så utrolig bra.  Som en analogi til dette er det bedre å ha en kjæreste man virkelig elsker og forguder personligheten til, hvor alt det daglige fungerer godt, fremfor å ha et trofé hvor det krasjer totalt på det mentale planet. 

Både rottweileren og schäferen er fryktløse vakthunder. Dette høres bra ut på papiret, men jeg har hatt en fryktløs vakthund før, og i et boligfelt er ikke dette alltid like artig. De er avlet for å være (blant annet) gode vakthunder, dette ligger i dem. Det går fint i valpeperioden, men når fremmede kommer inn på tomta og du ser unghunden utagerer mot hen - er det ikke like artig. Spesielt når det er en hund på 30-40 kg. Da vet man at man har en jobb fremfor seg. 

Ta med dere den ærlige lista over hva dere ønsker og hva dere kan tilby, til gode oppdrettere av disse rasene. Det kan godt hende at en slik hund passer godt inn i livet deres, eller at en oppdretter får en valp/hund med egenskaper som kan passe dere godt. Det er enorm variasjon innenfor adferd når det kommer til hunderaser, schafere kan være alt fra myke og koselige familiehunder, til harde brukshunder. Bare vær helt ærlige med dere selv hele veien, og vær helt ærlige med oppdretterne dere prater med. Lær og les så mye som mulig, meld dere inn i grupper, spør og grav. Ta dere god tid på denne beslutningen som vil endre livet på godt eller vondt de neste ti årene. Lykke til!

Anonymkode: 1e431...a6b

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

.  Som nevnt, Rotweiler er ikke en førtegangs hund.Det finnes rasefordommer. Disse fordommer oppstår etter hendelser der hunder har kommet i feile hender.Årsaken er veldig ofte men, ikke alltid, liten eller ingen kunskap om rasen de gått til anskaffelse av. Dette ender som regel med avliving. Rotweiler er en av flere raser som ufortjent sorterer under disse fordommene. Dette bare eksempel. For å unngå misforståelse Rotweiler anser jeg som en helt uproblematisk hunderase. Det det dreier seg om er å inneha tilstrekkelig kunskap om den hunderasen du går til anskaffelse av, likegyldig om det er en av de minste eller de største.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er oppvokst med rottweiler og aldri opplevd de som aggresive.  Ene barnet mitt blei skambitt av en pomerian fordi venninna mi mente at den elsket barn. Den gjorde ikke det selv om mitt barn satt rolig 2 meter unna.

En usikker og aggresiv hund er noe som blir skapt av eieren og ikke hunden selv. Det kan være en "veskehund" like mye som en stor hund.

Jeg har opplevd aggresive shæfere men der hadde eieren feilet stort i dressuren.

 

Anonymkode: aea42...3a0

Uenig i at «en usikker og aggressiv hund er noe som blir skapt av eieren». Det avles faktisk på hunder med dårlige mentale egenskaper. Å ikke anerkjenne dette er å lure seg selv. Dette er ikke særskilt for disse to rasene, men konsekvensene kan bli veldig mye verre enn ved andre, mindre raser. Finnes sikkert Pomeranians med dårlig gemytt også, men skadepotensialet er ikke sammenlignbart. 
 

Har kjent Schæfere og Rottweilere med varierende gemytt. Noen har vært avbalanserte og stødige i toppen. Andre har har hatt store utfordringer med bl.a fryktaggresjon både ovenfor andre hunder og mennesker. 
 

Flotte hunder, men mye hund og et vanvittig stort ansvar dersom du skulle være uheldig med eksemplaret ditt. 
Dersom dere ikke har store ambisjoner innen brukshundsport ville jeg gått for en noe enklere rase. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig ang. dette med rasefordommer. Jeg mener at både schæfer og rottweiler har fått et ufortjent dårlig rykte. Begge rasene er meget flotte. Det er en grunn til at disse rasene ofte blir brukt som førerhund, redningshund, politihund, militærhund osv. 

Når det er sagt så er dette hunder som krever mye fysisk og mental stimuli da det faktisk er brukshunder. Mine foreldre har en rottweiler (tispe) som de overtok når hun var rundt året gammel. Hun er verdens snilleste hund, men min far la ned en enorm jobb i å lese seg opp på hvordan han skulle trene hunden for at hun skulle være en stabil hund. Denne tispa var trent som redningshund før hun ble omplassert da hun ikke passet til det, så hun var godt oppdratt og trent før de overtok henne. Min far har likevel lagt ned ganske mange timer hver uke med trening både mentalt og fysisk, mens min mor i større grad har sørget for fysisk aktivitet. De bruker glatt to timer hver dag på å trene hunden fysisk og mentalt. Det er litt mindre nå som hun er blitt 9 år. At hun begynner å bli pensjonist er det ingen tvil om. 

Jeg skal hente meg schæfer om ikke så mange uker. Siden jeg ikke har noe erfaring med rasen blir det en tispe. Hannhunder er gjerne mer stri enn tispene og vi har i tillegg en tispe i huset fra før. Jeg er mye i fysisk aktivitet og vi bor i tillegg på småbruk langt ute på bygda. Den fysiske treningen hunden trenger skal ikke være noe problem å få gjennomført. Jeg ønsker også en hund som trenger mye aktivitet pga. livsstilen. Må nesten bare påpeke at det å GÅ turer med både schæfer og rottweiler ikke er nok. Dette er hunder som trenger å løpe. Jeg hadde aldri skaffet meg en av disse rasene om jeg ikke hadde hatt mulighet til å ha hunden løs. En liten hageflekk og noen rusleturer er faktisk ikke nok. 

Jeg har brukt mye tid på å lese meg opp på rasen, og at jeg må legge ned mange timer hver uke i også mental trening når hunden kommer, er jeg forberedt på. Jeg har tid til det. Når det gjelder helsen til schæfer er ikke den nødvendigvis så ille som enkelte skal ha det til. Det gjelder å finne en seriøs oppdretter som avler på friske hunder, og gjerne en som jobber med å rette opp rumpa. Det stilles strenge krav til avl på schæfer. Jeg hadde aldri kjøpt en uregistrert hund med mindre jeg skulle hatt en alaska husky. Det er mye bedre å bruke noen ekstra lapper på en hund du er sikker på at er avlet ifht. kravene da sjansen for å få en syk hund er mindre. Uregistrerte hunder er som blandingshunder å regne, og du har ingen garanti for at helsen til foreldrene er god eller at de ikke er innavlet. 

Anonymkode: 3f25b...bba

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Avles det på hunder med dårlige mentale egenskaper er dette galskap. Dette har ikke en valpekjøper mulighet til sikre seg mot.  Slike oppdrettere må stoppes.Dette kan jo få fatale konsekvenser en som har kjøpt hund hos en useriøs oppdretter. Klikker det for en hund på den størrelsen gjerne 55kg+. Har du et vilt dyr med et vilt dyrs livsfarlige instinkter. Har erfaring med store sterke hunder. Og kan si med sikkerhet, alene vil du aldrig klare å få kontroll på den hunden. Det er smart å skaffe seg mest mulig info om den oppdretteren ditt valg har falt på. Nå er oppdrettere stort sett meget seriøse og stiller store krav til en valpekjøper. Dette er det to grunner til. Den ene for å for å sikre at valpen havner i rette hender. Den andre for å unngå hendelser som fører til at rasen får en et ufortjent rykte pga en uansvarlig kjøper. Har du ikke hatt hund tidligere er det et meget trangt nåløye du skal igjennom, hvis du kommer igjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor akkurat de 2 rasene? Som andre sier er de krevende, trenger god dressur, masse morsjon, mental stimuli etc. Du sier mannen din er arbeidsufør og hjemme, er han klar for å være ta seg av en valp mens du er på jobb? 

Mannen min liker "tøffe" raser som rottweiler, dobermann, akita etc, han ville helst ha en slik hund eller noe tilsvarende, jeg blånektet fordi jeg visste godt at i praksis ville det bli jeg som satt med hovedansvaret. Vi endte i stedet opp med en omplasseringshund; bichon frise. La meg bare si at vi begge er glade for at vi ikke gikk for en større og mer krevende rase. Denne hunden passer vår livsstil, er med på alt, røyter ikke, leker kjempefint med sønnen vår, en drømmehund. Sier ikke at dere må velge samme rase, bare at det er 100vis av raser å velge mellom, så tenke dere godt om.

Endret av Tanuki
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva enn dere velger så MÅ dere gå på valpekurs. Det er minst like viktig for dere som for hunden, og det er viktig at hunden blir sosialisert og trygg særlig når det er så store sterke hunder.
 

Selv har jeg en 8 mnd langhåret schæfergutt, ikke min første hund men selv jeg hadde godt utbytte av kurs.  

Anonymkode: 7dca8...d1a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Høyeheler skrev:

Avles det på hunder med dårlige mentale egenskaper er dette galskap. Dette har ikke en valpekjøper mulighet til sikre seg mot.  Slike oppdrettere må stoppes.Dette kan jo få fatale konsekvenser en som har kjøpt hund hos en useriøs oppdretter. Klikker det for en hund på den størrelsen gjerne 55kg+. Har du et vilt dyr med et vilt dyrs livsfarlige instinkter. Har erfaring med store sterke hunder. Og kan si med sikkerhet, alene vil du aldrig klare å få kontroll på den hunden. Det er smart å skaffe seg mest mulig info om den oppdretteren ditt valg har falt på. Nå er oppdrettere stort sett meget seriøse og stiller store krav til en valpekjøper. Dette er det to grunner til. Den ene for å for å sikre at valpen havner i rette hender. Den andre for å unngå hendelser som fører til at rasen får en et ufortjent rykte pga en uansvarlig kjøper. Har du ikke hatt hund tidligere er det et meget trangt nåløye du skal igjennom, hvis du kommer igjennom.

Hundeavl er ikke lovregulert virksomhet. NKK har utarbeidet etiske retningslinjer og de ulike raseklubbene har riktignok utarbeidet en form for avlskrav, men det er helt frivillig hvorvidt en oppdretter velger å følge disse. I praksis vil det si at hvem som helst kan avle og selge valper. Med det som bakgrunn sier det seg selv at det finnes useriøse aktører hvor profitt er målet. Å stoppe slike oppdrettere er nok ikke fullt så enkelt. Unngå å kjøpe valper er en måte, men uvitende førstegangskjøpere er en sårbar gruppe i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...