Alivamale Skrevet 10. juli 2020 #21 Skrevet 10. juli 2020 3 minutter siden, ElinX0Xpoliti skrev: Er dette en spøk? Første og andre verdenkrig, ikke en stabil periode derfor ligger dette utenfor det vi snakker om. Du vet om første og andre verdenkrig? Første verdenskrig var slutt i 1918. Andre verdenkrig begynte 1939 og sluttet 1945. Verden var riktignok ikke stabil, men krig var det ikke mellom 1917 og 1945, med mindre du har en egen, selvdefinert oppfatning av krig. 5
Rosa blomst Skrevet 10. juli 2020 #22 Skrevet 10. juli 2020 6 minutter siden, Snowbrigade skrev: Det er uansett ikke interessant for oss som ikke er eksperter på det, det som er veldig tydelig for alle som kjenner disse ungdommene er det sinnet som er der fordi de føler de blir møtt med fordommer og rasisme. Både når det er tilfelle og når det ikke er tilfelle. Altså, dersom politiet har et gitt signalement å gå etter er det naturlig at de stopper de som passer signalementet innenfor en gitt radius der ugjerningen har skjedd. Det samme skjer for alle andre grupper også. At de føler at de blir urettferdig behandlet kan man rett og slett ikke ta hensyn til. Kanskje de heller skal bli litt bedre på selvjustis? "Nå er vi drittlei av alle de drittungene som ødelegger for oss andre, nå skal vi jaggu rydde opp i egne rekker." Det kunne kanskje vært en idé? I veldig mange tilfeller der folk skriker opp om at de blir utsatt for rasisme er ikke rasisme. Eksempelvis dersom man kjører bil på nattestid har man en mye høyere sjanse for å bli stoppet av politiet uavhengig av hvordan man ser ut. En person som ikke ser norsk ut vil i mange tilfeller tenke "faen for et rasistisk politi vi har. Alltid blir jeg stoppa når jeg kjører bil." Mens de med norsk utseende tenker "hmm nå ble jeg stoppet igjen når jeg var ute og kjørte halv tre på natta, jeg tror politiet oftere sjekker folk på denne tiden av døgnet fordi folk oftere kjører i påvirket tilstand eller driver med litt shady aktivitet fordi det generelt er mindre folk ute. Vel, godt de passer på da!" Å ta sinnet sitt ut på uskyldige fremmede fordi man føler at noen andre behandler de dårlig er en særdeles dårlig taktikk om man ønsker en slutt på det man oppfatter som negativ forskjellsbehandling. 23
Gibralfaro Skrevet 10. juli 2020 #23 Skrevet 10. juli 2020 2 hours ago, ElinX0Xpoliti said: kort sagt nei. på 1800-1900 tallet: Det er nok kulturen de har som er årsaken til dette marerittet. Kort sagt så mener jeg at dette blir for lettvint. Verden og samfunnet var ikke det samme den gangen som det er i dag, så å slå fast at det ikke kan være fattigdom, fordi at fattige nordmenn for 200 år siden ikke oppførte seg likt, blir feil. Kultur, kjøpekraft, kjøpepress, og generelt press og stress er helt annerledes i dag (trolig), så jeg mener det er helt klart at dette er med på å påvirke. Kultur er også en faktor, naturligvis, samme med historie og erfaringer. Har man vokst opp som innvandrer, kanskje rømt fra krig, forfølgelse og fattigdom, så er det klart at man blir påvirket av dette også. Uten at jeg påstår at dette skal unnskylde noe, så klart.
Snowbrigade Skrevet 10. juli 2020 #24 Skrevet 10. juli 2020 2 minutter siden, Rosa blomst skrev: Altså, dersom politiet har et gitt signalement å gå etter er det naturlig at de stopper de som passer signalementet innenfor en gitt radius der ugjerningen har skjedd. Det samme skjer for alle andre grupper også. At de føler at de blir urettferdig behandlet kan man rett og slett ikke ta hensyn til. Kanskje de heller skal bli litt bedre på selvjustis? "Nå er vi drittlei av alle de drittungene som ødelegger for oss andre, nå skal vi jaggu rydde opp i egne rekker." Det kunne kanskje vært en idé? I veldig mange tilfeller der folk skriker opp om at de blir utsatt for rasisme er ikke rasisme. Eksempelvis dersom man kjører bil på nattestid har man en mye høyere sjanse for å bli stoppet av politiet uavhengig av hvordan man ser ut. En person som ikke ser norsk ut vil i mange tilfeller tenke "faen for et rasistisk politi vi har. Alltid blir jeg stoppa når jeg kjører bil." Mens de med norsk utseende tenker "hmm nå ble jeg stoppet igjen når jeg var ute og kjørte halv tre på natta, jeg tror politiet oftere sjekker folk på denne tiden av døgnet fordi folk oftere kjører i påvirket tilstand eller driver med litt shady aktivitet fordi det generelt er mindre folk ute. Vel, godt de passer på da!" Å ta sinnet sitt ut på uskyldige fremmede fordi man føler at noen andre behandler de dårlig er en særdeles dårlig taktikk om man ønsker en slutt på det man oppfatter som negativ forskjellsbehandling. Såklart er det en dårlig taktikk. Men så er sjelden 15-åringer de mest taktiske generelt. Hvis du har sett 15-åringer klikke over småting vet du det. Det gjelder uavhengig av etnisitet. Man føler seg fort urettferdig behandlet i den alderen. Og det du sier var jo poenget mitt. Mange av tilfellene er helt tilfeldige. Altså ikke noe negativt i seg selv. Men når de skjer i tillegg til rasisme og fordommer flere veier blir det en del av problemet det også. Fordi helt uskyldige ting blir med på å skape følelsen av å ikke høre til. Og den må vi gjøre noe med hvis vi skal ha slutt på ungdomskriminalitet. Uansett hvor urimelig vi mener sinne er i enkeltsituasjoner (der vi ikke vet alt som ligger bak) 1
Alivamale Skrevet 10. juli 2020 #25 Skrevet 10. juli 2020 17 minutter siden, ElinX0Xpoliti skrev: Hadde innvandre ifra Russland i nord-Norge og innvandring ifra Danmark, Tyskland og Sverige i Oslo. Ikke at dette er Relevant. Det jeg dro parallell til var at Etniske norske under forhold som var og er lang verre enn det immigrantene ifra en viss kultur har i dag og om det det har med kriminalitet å gjøre. Vi har ikke problemer med kinesere og folk ifra Thailand, faktisk de er underrepresentasjon i statistikken ifra 2011. Å si nei gir ingen mening. Ikke vestlig opprinnelse står for det meste av voldtekt der somalisk opphav er 1200% mer kriminell over normalen og voldtar 1600%(2011) over normalen. Om du snakker ifra 1800-1900 tallet så er det ikke sammenlignbart siden vi var et homogent land om man ser bort ifra dansker og svensker. Om vi sammenlinger land med land så eksisterer ikke det data bortsett ifra utfall ifra rettsaker som heller ikke er sammenlignbart siden ulike regler. Du tenker at disse innvandrerne flyttet fra nød? Krig? Jeg tror ikke du skal lengre tilbake enn en generasjon eller to der en i din familie eller en nær bekjent har begått kriminalitet i form av vold/voldtekt/tyveri. 1
ElinX0Xpoliti Skrevet 10. juli 2020 #26 Skrevet 10. juli 2020 15 minutter siden, Alivamale said: Første verdenskrig var slutt i 1918. Andre verdenkrig begynte 1939 og sluttet 1945. Verden var riktignok ikke stabil, men krig var det ikke mellom 1917 og 1945, med mindre du har en egen, selvdefinert oppfatning av krig. Ikke det vi snakker om, vi snakker om forholdet i Landet ikke om det var krig. Dette er for dumt. 5
Gjest kylling1 Skrevet 10. juli 2020 #27 Skrevet 10. juli 2020 22 minutter siden, T-Rex skrev: Dette har plutselig blitt et stort problem etter at de somaliske ungguttene kom til landet. Det var aldri et sånt problem med noen av de andre innvandrergruppene. Jeg bare nevner det. Ikke pakistanske gutter. Ikke andre asiatiske gutter. Men for de somaliske ungguttene er dette et problem. Jo da, men så er vel somalierne også de som jobber desidert minst og det er ekstremt mange på offentlige ytelser. Kvinnene får mange barn og det er mange som er aleneforsørgere. Dessuten har mange av de som flyktet under eller etter borgerkrigen ekstremt lavt utdanningsnivå. Dette dokumentet er 10 år gammelt, men antar at ikke alt for mye er drastisk endret: https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/aid/publikasjoner/rapporter_og_planer/2009/r_somaliere_i_norge.pdf Med så mye tull som det er med denne gruppen innvandrere får folk fordommer, og problemet forsterker seg selv. Skjønner det er provoserende for de som blir stoppet, men samtidig er det ikke så rart at politiet plukker ut nettopp disse da det er mye problemer i miljøet og sjansen for at den som stoppes er kriminell er ganske mye større enn når du stopper tante Olga på 85 år utenfor rema 1000. Og bare se på korona: sinnssykt mange somaliere var innlagt, for dette med avstand, smitte og risiko var bare tull eller så forsto de ikke informasjonen de fikk. Igjen: det er ikke etnisitet som er problemet, men hellere at folk i denne gruppen generelt er ekstremt ressurssvake. Det står absolutt ikke kriminell på hver eneste somalier, men det er et veldig usunt miljø for somalisk ungdom i Oslo, og mange ender opp her - gjerne pga narkotika og derav følgende kriminalitet. Tenker at det beste hadde vært om velfungerende folk i dette miljøet hadde stått opp for seg selv og tatt avstand fra de som ikke oppfører seg bra. Så kanskje de kunne gått foran sol gode eksempler og fått med seg både folk fra eget miljø og redusert fordommene til nordmenn.
ElinX0Xpoliti Skrevet 10. juli 2020 #28 Skrevet 10. juli 2020 4 minutter siden, Alivamale said: Du tenker at disse innvandrerne flyttet fra nød? Krig? Nei. Det gjør ikke heller disse personene som aldri har sett krig heller. 4 minutter siden, Alivamale said: Jeg tror ikke du skal lengre tilbake enn en generasjon eller to der en i din familie eller en nær bekjent har begått kriminalitet i form av vold/voldtekt/tyveri. Jaha? Snakker du om deg selv eller meg her, Hvorfor sier du dette? Er argumentet ditt "6 degrees of kevin bacon". 6
ElinX0Xpoliti Skrevet 10. juli 2020 #29 Skrevet 10. juli 2020 17 minutter siden, Gibralfaro said: Kort sagt så mener jeg at dette blir for lettvint. Verden og samfunnet var ikke det samme den gangen som det er i dag, så å slå fast at det ikke kan være fattigdom, fordi at fattige nordmenn for 200 år siden ikke oppførte seg likt, blir feil. Kultur, kjøpekraft, kjøpepress, og generelt press og stress er helt annerledes i dag (trolig), så jeg mener det er helt klart at dette er med på å påvirke. Om du snakker om psykososialt press for 120 år med den som er i dag på østkanten er ikke sammenlignbart. Jeg er enig om kulturen og religionen, der hadde vi en sjanse å integrere på 1990-2010 i dag er det alt for mange og de lever i en semi koloni. Grorud hadde et moralpoliti hvordan i alle dager skal vi løse dette problemet på, uten å bruke politi makt som skjedde. Jon Bø som bor der ønsket så mange immigranter som mulig inn dit, og de kaller han vantro hund helt sinnskyt. 17 minutter siden, Gibralfaro said: Kultur er også en faktor, naturligvis, samme med historie og erfaringer. Har man vokst opp som innvandrer, kanskje rømt fra krig, forfølgelse og fattigdom, så er det klart at man blir påvirket av dette også. Uten at jeg påstår at dette skal unnskylde noe, så klart. Disse personene har ikke opplevd krig, disse er snakk om etterkommere til de som immigrere til Norge. Et ekstremt fåtall av de som sier at de er flyktninger er faktisk flyktninger. Hadde jeg immigrert til USA så går jeg ikke rundt i bunad og snakker norsk der. 6
Isambard Skrevet 10. juli 2020 #30 Skrevet 10. juli 2020 Jeg tror det har noe med fattigdom å gjøre, men ikke at de må rane fordi de trenger penger. Jeg tror det har noe med å føle at man er på bunn i samfunnet. Hvis man blir med i en tøff gjeng er man noe. Det viktigste er å se etter løsninger. Ikke være fornøyd med at det er innvandrernes feil eller at hvite skal skamme seg. Ingen av delene løser problemet. 1
Alivamale Skrevet 10. juli 2020 #31 Skrevet 10. juli 2020 17 minutter siden, ElinX0Xpoliti skrev: Nei. Det gjør ikke heller disse personene som aldri har sett krig heller. Jaha? Snakker du om deg selv eller meg her, Hvorfor sier du dette? Er argumentet ditt "6 degrees of kevin bacon". Hva har Kevin Bacon gjort galt? 1
Gjest kylling1 Skrevet 10. juli 2020 #32 Skrevet 10. juli 2020 6 minutter siden, Isambard skrev: Jeg tror det har noe med fattigdom å gjøre, men ikke at de må rane fordi de trenger penger. Jeg tror det har noe med å føle at man er på bunn i samfunnet. Hvis man blir med i en tøff gjeng er man noe. Det viktigste er å se etter løsninger. Ikke være fornøyd med at det er innvandrernes feil eller at hvite skal skamme seg. Ingen av delene løser problemet. Det har det helt sikkert. Fattigdom, barn som mislykkes på skolen, mislykkes på fritidsaktiviteter (eller ikke får gå der eller ikke følges opp). Barn som iaf får litt respekt om de er fæle mot andre. Som endelig føler på fellesskapet når de blir med i den kriminelle gjengen som sto utenfor skolens port. Som ikke skjønner at de blir utnyttet på det groveste, og som ikke har fått med et fungerende moralsk kompass hjemmefra. Og så har du et kulturelt problem blant mange ikke-vestlige, særlig de som er dårlig integrert og bare omgåes sine egne og snakker sitt eget språk. Her kan guttene være over mamma i hierarkiet og får drive på akkurat som de selv vil. Når pappa endelig er hjemme bankes de kanskje opp. Da er det jammen meg ikke lett å være ungdom heller.
ElinX0Xpoliti Skrevet 10. juli 2020 #33 Skrevet 10. juli 2020 17 minutter siden, Alivamale said: Hva har Kevin Bacon gjort galt? https://en.wikipedia.org/wiki/Six_Degrees_of_Kevin_Bacon Du spurte om jeg hadde kriminell familie eller nært assosiasjon med kriminell, det er spill som heter 6 degrees of kevin bakon som er ganske likt. 4
Gibralfaro Skrevet 10. juli 2020 #34 Skrevet 10. juli 2020 6 minutter siden, ElinX0Xpoliti said: Disse personene har ikke opplevd krig, disse er snakk om etterkommere til de som immigrere til Norge. Et ekstremt fåtall av de som sier at de er flyktninger er faktisk flyktninger. Hadde jeg immigrert til USA så går jeg ikke rundt i bunad og snakker norsk der. Jeg mener at vi har tenkt feil når det kommer til sånt som dette. Man behøver ikke å ha erfart krig eller elendighet selv, ved å faktisk være der fysisk, for man kan bli påvirket på andre måter også. Trolig ikke like mye som de som faktisk var der naturligvis, men historie former oss uansett. For å bruke meg selv som eksempel, så er jeg alt for ung til å ha opplevd andre verdenskrig, men jeg har hele mitt liv hatt en litt uforklarlig aversjon mot alt som har med Tyskland å gjøre. Jeg har ingen dårlige eller vonde minner som jeg kan huske (duh!), men allikevel så forbinder jeg Tyskland fortsatt med Hitler og nazisme, til det punktet at jeg er litt forutinntatt. Men jeg drar gjerne dit på ferie. Jeg gifter meg gjerne med ei tysk dame. Jeg spiser gjerne tyske pølser. Vet ikke om jeg ville flyttet dit riktignok, men det mistenker jeg har mere med språket å gjøre, enn noe annet. Jeg er også samisk, og selv om jeg ikke er så gammel, så er jeg ikke langt unna å være så gammel at jeg hadde opplevd å leve i et Norge hvor det var forbudt for meg å snakke mitt eget morsmål. Fornorskningspolitikken i Norge har påvirket meg i livet, til tross for at jeg ikke opplevde den selv i særlig grad. Barn født i Norge av innvandrere fra land, for eksempel med krig og forfølgelse, kan fortsatt bli påvirket av en krig i et land de kanskje aldri har besøkt. Har man foreldre som har gått gjennom forferdelige hendelser, så er det jo ikke slik at de glemmer alt, bare for at de lever i trygghet i Norge. De kan fortsatt være mistenksomme eller redde for europeere, fordi at de forbinder dette med en gruppe menn som voldtok og drepte i deres hjemland, og selv om man lever et trygt og godt liv i Norge, sammenlignet med alternativet hjemme, så kan deres minner og erfaringer utløse reflekser i hverdagen, som barna kan plukke opp. De er fortsatt refleksjoner av sine foreldre. Sånn er det med afroamerikanere i USA også, for eksempel. Selv om de som vokser opp i dag ikke har vært slaver, eller plukket bomull, så er det mange som har hørt historiene til sine besteforeldre. Mennesker de har et blodsbånd med, som fortsatt lever i dag. Det å høre deres historier og erfaringer med hvite amerikanere, som slaver, kan fortsatt sette spor, og påvirke noen i en annen retning. Da får man et økt hat mot hvite, mot myndigheter, mot politi, som igjen fører til konfrontasjoner, og (over)reaksjoner. Da ruller ballen for egen maskin, så sitter man og krangler om hvem som kom først; høna eller egget. 4
Rosa blomst Skrevet 10. juli 2020 #35 Skrevet 10. juli 2020 30 minutter siden, Gibralfaro skrev: Sånn er det med afroamerikanere i USA også, for eksempel. Selv om de som vokser opp i dag ikke har vært slaver, eller plukket bomull, så er det mange som har hørt historiene til sine besteforeldre. Mennesker de har et blodsbånd med, som fortsatt lever i dag. Det å høre deres historier og erfaringer med hvite amerikanere, som slaver, kan fortsatt sette spor, og påvirke noen i en annen retning. Da får man et økt hat mot hvite, mot myndigheter, mot politi, som igjen fører til konfrontasjoner, og (over)reaksjoner. Da ruller ballen for egen maskin, så sitter man og krangler om hvem som kom først; høna eller egget. Ingen som lever i dag har vært slaver i USA. Ikke i tradisjonell forstand i hver fall. Slaveriet ble forbudt for 155 år siden. Svartes historie i USA er et kapittel for seg og ikke sammenlignbart med hvordan svarte har det i Europa i dag, eller noen sinne, egentlig. 9
Gibralfaro Skrevet 10. juli 2020 #36 Skrevet 10. juli 2020 Just now, Rosa blomst said: Svartes historie i USA er et kapittel for seg og ikke sammenlignbart med hvordan svarte har det i Europa i dag, eller noen sinne, egentlig. Mulig eksemplene ikke er de beste, men jeg håper de fleste forstår poenget.
Alivamale Skrevet 10. juli 2020 #37 Skrevet 10. juli 2020 8 minutter siden, Rosa blomst skrev: Ingen som lever i dag har vært slaver i USA. Ikke i tradisjonell forstand i hver fall. Slaveriet ble forbudt for 155 år siden. Svartes historie i USA er et kapittel for seg og ikke sammenlignbart med hvordan svarte har det i Europa i dag, eller noen sinne, egentlig. Hørt om segregering, lenge etter slaveriet tok slutt? 1
Rosa blomst Skrevet 10. juli 2020 #38 Skrevet 10. juli 2020 7 minutter siden, Alivamale skrev: Hørt om segregering, lenge etter slaveriet tok slutt? Hørt om at segregering og slaveri ikke er det samme? Jeg sa at ingen i livet i dag har vært slaver, i USA, i tradisjonell form. Jeg skrev også at svartes historie i USA er helt spesiell. Det er mange grunner til at ting er som de er der. 8
clyde Skrevet 10. juli 2020 #39 Skrevet 10. juli 2020 Det er kulturen det er noe galt med, og foreldrene ikke minst. Når man trøkker ut unge etter unge uten at man har penger, muligheter eller plass til å følge dem opp skikkelig så er det selvfølgelig dømt til å gå til helvete. 18
ElinX0Xpoliti Skrevet 10. juli 2020 #40 Skrevet 10. juli 2020 31 minutter siden, Gibralfaro said: Jeg mener at vi har tenkt feil når det kommer til sånt som dette. Man behøver ikke å ha erfart krig eller elendighet selv, ved å faktisk være der fysisk, for man kan bli påvirket på andre måter også. Trolig ikke like mye som de som faktisk var der naturligvis, men historie former oss uansett. Vi har flyktninger som ikke er flyktninger vi har NRK som viser afrikanere som de kom ifra Syria. Det er nesten ingen flyktninger ifra Syria, Irak, Libya eller Yemen i Norge. Det har vært ustabilt i Mellom østen i Flere hundre år, dette er ikke vår skyld. Man blir ikke magisk påvirket i Norge av elendigheten i mellom østen om man aldri har sett dette, og Norge har ikke bidratt bortsett ifra Libya bombingen. Problemet er gamle ørken regler kodifisert i et rammeverk som skiller ikke troende og troende, dette fører til problemer når vi skal leve sammen. 31 minutter siden, Gibralfaro said: For å bruke meg selv som eksempel, så er jeg alt for ung til å ha opplevd andre verdenskrig, men jeg har hele mitt liv hatt en litt uforklarlig aversjon mot alt som har med Tyskland å gjøre. Jeg har ingen dårlige eller vonde minner som jeg kan huske (duh!), men allikevel så forbinder jeg Tyskland fortsatt med Hitler og nazisme, til det punktet at jeg er litt forutinntatt. Men jeg drar gjerne dit på ferie. Jeg gifter meg gjerne med ei tysk dame. Jeg spiser gjerne tyske pølser. Vet ikke om jeg ville flyttet dit riktignok, men det mistenker jeg har mere med språket å gjøre, enn noe annet. De er ikke nazister i dag. Men vi har religiøse problemer idag med disse folkene, når regiløse ledere sider kvinner er urene og man kan ikke være venner med ikke muslimer selvfølgelig lærer ungdommen som lever i disse adskilte miljøene dette. 31 minutter siden, Gibralfaro said: Jeg er også samisk, og selv om jeg ikke er så gammel, så er jeg ikke langt unna å være så gammel at jeg hadde opplevd å leve i et Norge hvor det var forbudt for meg å snakke mitt eget morsmål. Fornorskningspolitikken i Norge har påvirket meg i livet, til tross for at jeg ikke opplevde den selv i særlig grad. Det kom av eliten trodde på Euginisme, og ville homogenisere samfunnet via rasehygiene. Men ikke samlingbart av disse problemene. 31 minutter siden, Gibralfaro said: Barn født i Norge av innvandrere fra land, for eksempel med krig og forfølgelse, kan fortsatt bli påvirket av en krig i et land de kanskje aldri har besøkt. Har man foreldre som har gått gjennom forferdelige hendelser, så er det jo ikke slik at de glemmer alt, bare for at de lever i trygghet i Norge. De kan fortsatt være mistenksomme eller redde for europeere, fordi at de forbinder dette med en gruppe menn som voldtok og drepte i deres hjemland, og selv om man lever et trygt og godt liv i Norge, sammenlignet med alternativet hjemme, så kan deres minner og erfaringer utløse reflekser i hverdagen, som barna kan plukke opp. De er fortsatt refleksjoner av sine foreldre. Da kan de ikke leve her, om dette er argumentet ditt. Om vi skal rehabilitere en hel folkegruppe, siden de ikke kan leve her under norske normer og verdier vill føre til gulag og grusomheter. 31 minutter siden, Gibralfaro said: Sånn er det med afroamerikanere i USA også, for eksempel. Selv om de som vokser opp i dag ikke har vært slaver, eller plukket bomull, så er det mange som har hørt historiene til sine besteforeldre. Mennesker de har et blodsbånd med, som fortsatt lever i dag. Det å høre deres historier og erfaringer med hvite amerikanere, som slaver, kan fortsatt sette spor, og påvirke noen i en annen retning. Da får man et økt hat mot hvite, mot myndigheter, mot politi, som igjen fører til konfrontasjoner, og (over)reaksjoner. Da ruller ballen for egen maskin, så sitter man og krangler om hvem som kom først; høna eller egget. Afroamerikanerne frafall ifra det amerikanske samfunnet har med at familien falt samen enn at det er snakk dype spor etter slavetiden, har vi dype sår ifra andre verdenkrig som merkes i hverdagen kaster vi egg etter tyskere når vi ser de i gaten? Om man sammenligner "kaukasisk" avstamning befolkning med "negroid" avstamning befolkning så er familien erstattet med enslige mødre som fører til negativ sprial mot fattigdom og sosiale problemer. Det var "hvite" kristne amerikanske republikanere som kjempet for frigi afrikanere som skjedde i 1872. 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå