Gå til innhold

Velge samme navn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hadde blitt kjempesur. Spiller ingen rolle om man spør først- for jeg hadde syntes det var veldig vanskelig å si «nei, det kan dere ikke kalle barnet». 

Anonymkode: 7aff6...724

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 hours ago, AnonymBruker said:

Dette vil jeg si er noe helt annet enn at alle tre har samme navn :) Varianter av navnet/bruke navn som mellomnavn er jo veldig smarte måter å unngå at barna blir Johan 1, Johan 2 og Johan 3 på.

Anonymkode: 9c56d...e25

I en venninnes familie er det noe av det samme. De har Jakob, Karl Jakob, Ole Jakob og Karl «Kalle». Jeg synes det virker koselig!

Anonymkode: 04cdb...fed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det nå 2 "Karl" i omgangskretsen, og foreldrene til Karl den første var ikke veldig fornøyde da venneparet helt ut av det blå proklamerte Karl den andres ankomst litt senere. I sånne tilfeller blir det fort "lille-Karl" og "store-Karl", som iallfall jeg syns er litt tåpelig og som jeg selv ville forsøkt å unngå for egne barn. Men for all del. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.7.2020 den 11.35, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker man må spørre først! Noen synes det er greit, andre ikke. Kjenner ei som ga barnet samme navn som sin egen søster. Så nå er det «Miriam» og «tante Miriam» :) (miriam var ikke slektsnavn eller oppkalling). 

Anonymkode: 3fe3e...792

Helt uenig. Ingen eier et navn. Man kan ikke "stjele" et navn, som andre har påpekt. Det er heller ikke noe man kan gi andre tillatelse til, eller nekte dem å bruke.

Når det er sagt, er det jo upraktisk om f.eks søskenbarn heter det samme, i alle fall dersom de er på samme alder. 

Personlig hadde jeg egentlig blitt mer smigret enn sur om noen hadde kalt sin unge det samme som en av mine. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.7.2020 den 13.11, AnonymBruker skrev:

Hva tenker dere om å velge samme navn som andre venner/familie? Er det sært eller innafor? Er det eventuelt noe man bør ta opp med vedkommende som har valgt navnet før, eller er ikke dette noe man "skylder" noen? Ville du gjort det selv?

Anonymkode: 20abd...492

Om jeg skulle ha valgt samme navn så måtte det ha blitt med et vri eller ett mellom navn som ikke er i familien/venne kretsen fra før av. 

Bli på lik linje som en vri på dette navnet f.eks Nathalie, Nathalia, Natalie, Natalia 

Anonymkode: 3be80...983

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
On 7/10/2020 at 1:11 PM, AnonymBruker said:

Hva tenker dere om å velge samme navn som andre venner/familie? Er det sært eller innafor? Er det eventuelt noe man bør ta opp med vedkommende som har valgt navnet før, eller er ikke dette noe man "skylder" noen? Ville du gjort det selv?

Anonymkode: 20abd...492

Det kommer jo an på hvor nær man er hverandre. Min mamma har to fettere med samme navn (fedrene deres er brødre), men de er født og oppvokst på hver sin side av landet. 

Hvis du absolutt vil ha "samme" navn som en i familien eller nære venner allerede har på sitt barn, så se heller om det finnes en annen variant av navnet. Anne kan bli Anna eller Hanna, Matilde kan bli Tilde eller Tilda, Johanne kan bli Johanna, Veronica kan bli Monica, Hanna kan bli Janna, Kristine kan bli Karoline, Kristiane eller Kristina. Jeg kan fortsette med flere forslag.

Jeg vet om et tilfelle med skilte foreldre hvor begge har fått barn med ny partner. Pappaen har da brukt navnet på eksen sin til sin eldste datter i det nye forholdet, og navnet på sin eldste datters bror på mammaens side til sin sønn som han har med sin nye dame. Snakk om fantasi, det skal ikke gå an 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min bestefar og hans bror (en av mange brødre) hadde lite kontakt, de bodde i hvert sitt fylke Langt fra hverandre og begge var godt voksne da de fikk barn. Begge fikk bare ett barn, en datter, og jeg vet ikke om de en gang var klar over at disse to ble hetende det samme, eller bare ikke reflekterte over det. Navnet var et typisk «motenavn» på den tiden, la oss kalle dem «Anne».

Spol ti år fram i tid. Tilfeldighetene flytter de to brødrene til samme by, og til samme arbeidsplass. Anne og Anne har samme etternavn, de bor i samme by og de er kusiner. De blir raskt nært knyttet til hverandre, og vokser altså opp med samme navn. Mange forviklinger, feilsendt post osv. I dag har begge nye etternavn.

Anonymkode: 02699...022

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min bestefar og hans bror (en av mange brødre) hadde lite kontakt, de bodde i hvert sitt fylke Langt fra hverandre og begge var godt voksne da de fikk barn. Begge fikk bare ett barn, en datter, og jeg vet ikke om de en gang var klar over at disse to ble hetende det samme, eller bare ikke reflekterte over det. Navnet var et typisk «motenavn» på den tiden, la oss kalle dem «Anne».

Spol ti år fram i tid. Tilfeldighetene flytter de to brødrene til samme by, og til samme arbeidsplass. Anne og Anne har samme etternavn, de bor i samme by og de er kusiner. De blir raskt nært knyttet til hverandre, og vokser altså opp med samme navn. Mange forviklinger, feilsendt post osv. I dag har begge nye etternavn.

Anonymkode: 02699...022

Minner meg om en familie jeg kjenner, der søskenflokken bestod av to brødre og ei søster, la oss kalle henne Lise. Da de ble voksne, fant begge brødrene seg hver sin kone, og begge het Lise! Da de giftet seg ble det altså tre Lise'r med samme etternavn, som attpåtil var et sjeldent etternavn, i den samme lille byen. Da snakker vi forviklinger! De inngiftede tok etter hvert et mellomnavn, så vidt jeg husker.

Anonymkode: ab334...f77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan gjerne ta samme fornavn som en av våre men etternavnet vårt er så sjeldent og unikt at det er beskyttet. Om en person vil endre navn til et beskyttet etternavn, må han eller hun innhente samtykke fra samtlige som har dette etternavnet. 

Helheten blir som musikk- enkelte navn klinger bedre enn andre. Og en som ikke velger selv men panisk søker å plagiere vil aldri kunne stå seg i lengden.

 

Anonymkode: 85925...2c3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

De kan gjerne ta samme fornavn som en av våre men etternavnet vårt er så sjeldent og unikt at det er beskyttet. Om en person vil endre navn til et beskyttet etternavn, må han eller hun innhente samtykke fra samtlige som har dette etternavnet. 

Helheten blir som musikk- enkelte navn klinger bedre enn andre. Og en som ikke velger selv men panisk søker å plagiere vil aldri kunne stå seg i lengden.

 

Anonymkode: 85925...2c3

Dersom navnet er innen familien kan man ta det uten andres tillatelse. Man kan ta beskyttet etternavn fra sine foreldre, besteforeldre, oldeforeldre, tippoldeforeldre, fosterforeldre og adoptivforeldre. Ligger det ikke dokumentasjon i folkeregisteret (personopplysninger ligger der i 60 år etter dødsfall), så må man prøve å se om man finner dokumentasjon i kirkebøker. Går ikke det, må man innhente samtykke fra samtlige som har etternavnet, noe som koster 5000 kroner. Hvis så få som bare én person sier nei, får man avslag. Jeg argumenterte mitt beskyttede etternavn med notat fra en kirkebok, og vil aldri godta det om jeg skulle få spørsmål på den måten du nevner.

det er for øvrig fornavn denne tråden handler om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg og min bror har begge gitt samme navn til hver vår jente, men da som navn nummer to. Vi mistet lillesøsteren vår da vi var ungdommer, og ønsket begge å bruke hennes navn. Det er vel et av de vanligste navnene som andre navn. 

Anonymkode: bb75e...158

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 3.8.2020 den 11.14, Millimani skrev:

Dersom navnet er innen familien kan man ta det uten andres tillatelse. Man kan ta beskyttet etternavn fra sine foreldre, besteforeldre, oldeforeldre, tippoldeforeldre, fosterforeldre og adoptivforeldre. Ligger det ikke dokumentasjon i folkeregisteret (personopplysninger ligger der i 60 år etter dødsfall), så må man prøve å se om man finner dokumentasjon i kirkebøker. Går ikke det, må man innhente samtykke fra samtlige som har etternavnet, noe som koster 5000 kroner. Hvis så få som bare én person sier nei, får man avslag. Jeg argumenterte mitt beskyttede etternavn med notat fra en kirkebok, og vil aldri godta det om jeg skulle få spørsmål på den måten du nevner.

det er for øvrig fornavn denne tråden handler om!

Selvsagt vet jeg at  tråden handler om fornavn - men siden de fleste velger navn utifra hva som helhetlig klinger pent . Inngiftede svogere og svigerinners etternavn- og da gjerne med litt sjeldne navn- faller litt vanskelig å plagiere. Eksempel ;Herman Olsen og Herman Witsøe oppfattes jo veldig ulikt og det er hva jeg mener med helhetlige valg. "Jeg vil hete Herman som Herman Witsøe- oj men Herman Olsen ble litt annerledes gitt." Men de færreste foreldre håper jo faktisk ikke på å få et barn som ligner en man kjenner. Men heller la den lille personligheten utvikle seg selv og navnevalg utifra det.

Anonymkode: 85925...2c3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...