Gå til innhold

Velge samme navn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva tenker dere om å velge samme navn som andre venner/familie? Er det sært eller innafor? Er det eventuelt noe man bør ta opp med vedkommende som har valgt navnet før, eller er ikke dette noe man "skylder" noen? Ville du gjort det selv?

Anonymkode: 20abd...492

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker det er sært.

Anonymkode: 76454...584

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor dere i samme område? Omgås dere mye? I såfall ville jeg unngått det.

Anonymkode: 616c2...fd6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En uting!

Noen jeg kjenner er det søskenbarn som heter det samme, og som bor på samme sted, kun få år mellom. Er jo latterlig!

Anonymkode: 5e10f...b24

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke spesielt vanlig, og jeg ville personlig aldri gjort det. Ville sannsynligvis også blitt litt lei meg om noen venner tok mine barns navn, all den tid jeg selv har forsøkt å unngå navn som er "tatt". Unntaket må selvsagt være de som kaller opp etter avdød familieoverhode eller lignende, men da ville jeg nok snakket om det på forhånd for å avklare eventuelle ubehageligheter rundt det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.7.2020 den 13.11, AnonymBruker skrev:

Hva tenker dere om å velge samme navn som andre venner/familie? Er det sært eller innafor? Er det eventuelt noe man bør ta opp med vedkommende som har valgt navnet før, eller er ikke dette noe man "skylder" noen? Ville du gjort det selv?

Anonymkode: 20abd...492

Det kommer jo an på om barna jevnlig vil møtes. Vil barna med samme navn treffe hverandre årlig: dropp ideen. Vil de møte hverandre mer type hvert tiår på slektstreff: gå for det.

Anonymkode: f21ac...c3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er helt opp til dere. Men det kan nok være lurt å tenke seg om så det ikke oppstår noen ukomfortable situasjoner rundt navnet. Om navnet som er likt er et mellomnavn hos en av dere, så blir det kanskje bedre? Dere på nesten vurdere situasjonen selv 🙂

Anonymkode: 8873f...cef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en kusine jeg aldri møter, vi har hverandre på Facebook og så hverandre sist for... 19 år siden da hun var gravid med sin 'nora'. For ti år siden fikk vi ei jente og kalte henne 'nora'. Til nå har dette ikke vært et problem, vi tenkte ikke engang på hennes 'nora'. 

Anonymkode: 93679...aae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min søster stjal det hun visste var favorittnavnet mitt til sitt barn. Trodde vel at jeg ikke kom til å bruke det når jeg fikk barn; men der tok hun feil!! Så et av våre søskenbarn har samme navn. Ikke så god stemning, men det får hun tåle.

Anonymkode: 0b366...83e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen har enerett på navn, men det finnes tross alt såpass mange navn her i verden at man skulle tro det gikk an å velge noe annet enn navn som allerede er brukt av venner eller familie. I de fleste tilfeller ville jeg sagt at det er sært.

Når det er sagt: det går motsatt vei også. Siden det finnes såpass mange navn her i verden burde det være fullt mulig å unngå å velge noe man vet at er venners/søskens "utvalgte favorittnavn" selv om man føder først. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill. Ante meg at det er litt upopulært.

Anonymkode: 20abd...492

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.7.2020 den 23.44, AnonymBruker skrev:

Min søster stjal det hun visste var favorittnavnet mitt til sitt barn. Trodde vel at jeg ikke kom til å bruke det når jeg fikk barn; men der tok hun feil!! Så et av våre søskenbarn har samme navn. Ikke så god stemning, men det får hun tåle.

Anonymkode: 0b366...83e

Det var ekstremt dårlig gjort av din søster.

Anonymkode: 76454...584

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bryr meg ikke, folk får velge de navnene de vil.

 

Og det er helt idiotisk å si at man stjeler et navn, det er ingen som eier et navn.

Endret av Aragorn ll Elessar
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 14.7.2020 den 23.44, AnonymBruker skrev:

Min søster stjal det hun visste var favorittnavnet mitt til sitt barn. Trodde vel at jeg ikke kom til å bruke det når jeg fikk barn; men der tok hun feil!! Så et av våre søskenbarn har samme navn. Ikke så god stemning, men det får hun tåle.

Anonymkode: 0b366...83e

Samme her. Jeg vant jeg også. Min hevn over henne. Mvh Regina 

Anonymkode: 87988...ee5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samme her. Jeg vant jeg også. Min hevn over henne. Mvh Regina 

Anonymkode: 87988...ee5

 

På 14.7.2020 den 23.44, AnonymBruker skrev:

Min søster stjal det hun visste var favorittnavnet mitt til sitt barn. Trodde vel at jeg ikke kom til å bruke det når jeg fikk barn; men der tok hun feil!! Så et av våre søskenbarn har samme navn. Ikke så god stemning, men det får hun tåle.

Anonymkode: 0b366...83e

Kanskje dere heller burde ha fått barn når dere ble voksne og ikke umodne tenåringer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempesært. Her i gjengen var det ei som vurderte samme navn som barnet til en annen venninne pga oppkalling, dette barnet var et par år eldre, men kom fram til at det ville blitt for dumt og at hun ville unngå å bli sett på som at hun hermet. Var nok like greit.

Anonymkode: 9c56d...e25

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis det er nær familie kan man annta at barna vil omgåes så det kan være greit 0 unngå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kjempesært. Her i gjengen var det ei som vurderte samme navn som barnet til en annen venninne pga oppkalling, dette barnet var et par år eldre, men kom fram til at det ville blitt for dumt og at hun ville unngå å bli sett på som at hun hermet. Var nok like greit.

Anonymkode: 9c56d...e25

Oppkalling er en av få grunner jeg ville tenkt at var greit. Da er det jo ikke herming, og dersom mer fjerntstående bekjente tror akkurat det, er det vel egentlig ikke så farlig. 

I min svigerfamilie er det tre søskenbarn som alle er oppkalt etter sin felles bestefar, men på ulike måter. Bestefaren het Johan, og en er direkte oppkalt og heter også Johan, Johans fetter heter Per Johan og deres felles kusine heter Johanne. De er omtrent like gamle også, og har vært mye sammen i oppveksten. Litt sært, men fint samtidig. 

Anonymkode: 77ef0...a50

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

I min svigerfamilie er det tre søskenbarn som alle er oppkalt etter sin felles bestefar, men på ulike måter. Bestefaren het Johan, og en er direkte oppkalt og heter også Johan, Johans fetter heter Per Johan og deres felles kusine heter Johanne. De er omtrent like gamle også, og har vært mye sammen i oppveksten. Litt sært, men fint samtidig. 

Anonymkode: 77ef0...a50

Dette vil jeg si er noe helt annet enn at alle tre har samme navn :) Varianter av navnet/bruke navn som mellomnavn er jo veldig smarte måter å unngå at barna blir Johan 1, Johan 2 og Johan 3 på.

Anonymkode: 9c56d...e25

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker man må spørre først! Noen synes det er greit, andre ikke. Kjenner ei som ga barnet samme navn som sin egen søster. Så nå er det «Miriam» og «tante Miriam» :) (miriam var ikke slektsnavn eller oppkalling). 

Anonymkode: 3fe3e...792

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...