Gå til innhold

Katter som ødelegger inventaret.

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Kirsebæra skrev:

Screenshot_20200710-125351.png

Screenshot_20200710-125340.png

Selen Kjæresten min har kjøpt er en sånn ed tynn reimer. 

Vi bor i femte etasje så det er ikke bare åpne verandadøren, men Katten sitter mye i vinduskarmen. 

Fikk nettopp vite av kjæresten min, at når katten var liten, kanskje bare sånn 8-9 uker, Så hadde han vært ute sammen med moren og søsknene sine der han bodde før han kom til oss. Det hadde kommet en hund og bjeffet på de og kattungene hadde blitt veldig redde, og kjæresten min mener at det er grunnen til at pus blir helt stiv og står og freser med en gang vi tar han med ut 

Ts

Anonymkode: d1882...bce

Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjæresten min har prøvd å ta på sele flere ganger, men han vrir seg ut av selen så det beste er bare å ta med katten ut uten sele.

Han stikker ikke av, men katten blir helt vettskremt og blir bare stående og frese ut i luften

Ts

Anonymkode: d1882...bce

Da er det litt mer jobb enn jeg trodde. Da er det tilvenning til sele som må til først ;) 

Men håper det ordner seg, og at dere finner ut av det. Du kan jo forklare kjæresten din om hva som skal til for å stimulere en katt. Klart det blir ensformig for katten å være inne hele tiden og ikke ha noe spennende å drive med. Det hadde ingen av oss likt, heller.

AnonymBruker
Skrevet

Det er helt normalt at katter er nervøse når det ikke er vant med å være ute. Min skalv som et aspeløv da vi begynte utetilvenning, men det tok ikke lange tiden før han var helt komfortabel. 

Som flere andre har sagt her: tepper over sofa/stoler før dere legger dere, fjern litt ting og tang som kan falle ned. 

Ta med katten ut i 10-15 minutt (eller mer, alt ettersom hva dere har tid til) hver dag slik at den blir litt stimulert litt. Vi har nylig flyttet til et stort hus med hage for en periode, og katten vår har ligget timesvis inni hekken her og bare observert fuglelivet hver dag. Min erfaring er at de ikke nødvendigvis trenger haugevis med plass, men de trenger at ting skjer rundt dem. Vi har også lagt til en liten fuglematstasjon utenfor det ene vindet vårt, som han kan se på gjennom vinduet når han er inne. 

Anonymkode: bd931...e24

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Innekatter bør være to. Den har mye energi den ikke får utløp for om dere som eiere ikke leker nok med den, og den ikke har en ardsfrende å jakte på/bli jaktet på av. Katter leker helt annerledes med hverandre enn de gjør med oss, de er ganske voldsomme til tider faktisk. 

Konkrete leker dere bør gå til anskaffelse av:
Katt nr 2 :)
Yeowww catnip-leker (banan og regnbue er populære her)
Da Bird (fiskestangleke som simulerer lyd/bevegelse av ekte fugl)
Leketunnel
Små lekemus/fjærleker som katten enkelt kan bære i munnen og dermed leke apport med

Sett av minst 30 minutter hver kveld, gjerne rett før dere skal legge dere, til lek. Intens lek. Løp rundt i stua, sitt på gulvet med katten, putt lekene under gulvmatter for å terge katten, opp over møbler, under ting, bak sofaen. Dere må gå inn for å trigge jaktinstinktet. 

Hvis katten er redd utendørs så er det greit, han må ikke tvinges til å være ute. Men dere må gjøre en innsats for at han skal trives som innekatt. Innekatter krever mer av eierne sine, de trenger fysisk og mental stimuli. Hvis han er matmotivert kan dere lære han triks, da blir han sliten i hodet. Youtube er en god arena for å se hvordan man skal gå frem. Mange lærer katten å sitte, likke, snurre rundt etc. 

Anonymkode: f1719...f1b

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...