AnonymBruker Skrevet 10. juli 2020 #1 Skrevet 10. juli 2020 Hvordan lever dere som har katter som innimellom går amok? Katt som raser rundt i leiligheten, skal leke, klorer på alt av møbler og dørkarmer og river ned alt som står fremme. Har nylig flyttet inn til typen som har katt på drøyt året. Katten har mange timer i løpet av dagen der han er rolig og ligger og sover, men plutselig om kvelden eller om natten får han anfall der han raser rundt i leiligheten, løper på møbler, river ned planter og pynteting og setter klørne gjennom sofatrekket og klorer på alle dørkarmer/kanter. Halen går opp og ned, frem og tilbake. Ofte på dagtid er han ikke interessert i å bli kost med og leke, men når vi skal i seng og om natten herjer han og remjer utenfor soveromsdøren. Han hopper og løper rundt på alle benker og bord og spiser på plantene og graver i jorden. Han har klorestokk og kattemynteleker og mye annet som aktiviserer han. Katten liker å se på tv og vi har alltid radio på til han når vi går ut. Han hopper opp på alle flater, så jeg har prøvd å legge appelsinskall rundt omkring, men det er han ikke redd for. Nå har jeg lagt aluminiumsfolie på alle flater om natten, men han hopper opp på folien og legger seg midt på spisebordet. Jeg synes det er utrivelig å ha det sånn og ikke noe kos med katt. Jeg har dekket til møblene med laken for jeg vil ikke få ødelagt møblene, men kjæresten min bryr seg ikke. Han er så glad i katten at for han er det helt greit at møbler og dørkarmer blir ødelagt. Jeg flytter ut hvis katten fortsetter å oppføre seg sånn. Anonymkode: d1882...bce
Baker Harepus Skrevet 10. juli 2020 #2 Skrevet 10. juli 2020 Katten bør aktiviseres så den ikke går helt bananas. Jeg vil tippe at det hjelper å leke en stund med den på ettermiddagen. Laserpeker og lekemus er populært hos oss. 3
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2020 #3 Skrevet 10. juli 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan lever dere som har katter som innimellom går amok? Katt som raser rundt i leiligheten, skal leke, klorer på alt av møbler og dørkarmer og river ned alt som står fremme. Har nylig flyttet inn til typen som har katt på drøyt året. Katten har mange timer i løpet av dagen der han er rolig og ligger og sover, men plutselig om kvelden eller om natten får han anfall der han raser rundt i leiligheten, løper på møbler, river ned planter og pynteting og setter klørne gjennom sofatrekket og klorer på alle dørkarmer/kanter. Halen går opp og ned, frem og tilbake. Ofte på dagtid er han ikke interessert i å bli kost med og leke, men når vi skal i seng og om natten herjer han og remjer utenfor soveromsdøren. Han hopper og løper rundt på alle benker og bord og spiser på plantene og graver i jorden. Han har klorestokk og kattemynteleker og mye annet som aktiviserer han. Katten liker å se på tv og vi har alltid radio på til han når vi går ut. Han hopper opp på alle flater, så jeg har prøvd å legge appelsinskall rundt omkring, men det er han ikke redd for. Nå har jeg lagt aluminiumsfolie på alle flater om natten, men han hopper opp på folien og legger seg midt på spisebordet. Jeg synes det er utrivelig å ha det sånn og ikke noe kos med katt. Jeg har dekket til møblene med laken for jeg vil ikke få ødelagt møblene, men kjæresten min bryr seg ikke. Han er så glad i katten at for han er det helt greit at møbler og dørkarmer blir ødelagt. Jeg flytter ut hvis katten fortsetter å oppføre seg sånn. Anonymkode: d1882...bce Først, katter er nattdyr, så de sover ofte på dagen og er våkne om natta. Gjelder ikke alle, men mange katter. Hvordan lever man med det? Man skaffer seg ikke katt om man er så redd for ting man har. Har jeg pynteting ute? Ja, men de står høyt oppe der kattene mine ikke når det. Har jeg planter i hus? Nei for kattene spiser de. Har jeg tildekket sofaen med pledd? Ja for de hårer og det sparer meg noe tid når jeg får besøk. Du kan prøve å få katten til å endre seg med vanene, få den til å leke og bli utslitt på dagtid. Men katter er stabeist, så ikke enkelt å det til. Du må lære deg å leve med det, eller dumpe fyrer å flytte ut. Anonymkode: 05cd7...321 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2020 #4 Skrevet 10. juli 2020 Alle katter river ikke ned ting, alle katter klorer ikke på møblene. Katter er like ulike som mennesker. Det høres ut som denne katten trenger med aktivisering. Lek med den mer. Om katten er 1 år så har den mye energi som må ut, den roer seg nok ned ettersom den blir eldre. Kjøp bånd og sele til den, om det er en innekatt, og gå tur med den, så den får rørt litt mer på seg. Anonymkode: 3b4ee...ed1 3
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2020 #5 Skrevet 10. juli 2020 Dere må jo aktivisere den. Det skjer ikke på egenhånd selvom den har leker. Det høres ut som en relativt normal oppførsel for en uaktivisert katt på ett år. Anonymkode: 850b5...0ea 3
Eilis Skrevet 10. juli 2020 #6 Skrevet 10. juli 2020 Hadde dere måtte vært i en liten leilighet uten muligheten til å gå ut i en lang periode så ville dere også klikket. Man ser bare i koronatiden hvor deprimerte mange blir. Mange sier de er glade i dyr så anskaffer de seg burdyr! 95 % av rotter, hamstere, fugler, kaniner etc er understimulerte og har det ikke bra. Eierne ser det ikke. Man anskaffer seg dyr for å kose med dem på sine premisser, har ingenting med at man vil dyrets beste. Skulle vært obligatoriske kurs ved anskaffelse av dyr. Så hva tenker du? Tror kjæresten at katten hans har det bra når den oppfører seg sånn? Kanskje på tide med utetilvenning slik at den får gjort ting katter skal gjøre 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2020 #7 Skrevet 10. juli 2020 Som mange skriver er dette helt normal adferd for en understimulert katt. Energi nivåene bygger seg opp i han til han sprekker. Løsningen er å aktivisere han og hjelpe han å slippe ut energien, som flere har skrevet ta han med ut, lek med han. Ser du skriver at han har flere leker med ikke vil leke. Forsøk å utforsk hva han liker, noen liker å jakte på leker, noen liker å bære på leker, noen liker å søke, noen liker å lære ting. Noen liker å ødelegge leken. Noen liker å ta leken fra eier osv osv. Om problemet starter med ved leggetid vil lek en liten stund før leggetid kunne hjelpe. En innekatt trenger 30 min lek hver dag, helst i to økter. Anonymkode: efd5a...bb0 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2020 #8 Skrevet 10. juli 2020 Ts her Vi har prøvd å ta sele på men han vridde seg ut av den. Har også prøvd å ta katten ut, men da stivnet han og ble stående stiv uten å bevege seg med åpen munn og frese ut i luften. Anonymkode: d1882...bce
Gjest ti10 Skrevet 10. juli 2020 #9 Skrevet 10. juli 2020 Hvordan er mulighetene for å venne katten til å være ute gradvis? Dvs. bor dere i en blokk i en by eller har dere tilgang til hage eller uteområder som kan egne seg for en katt? Katter er gjerne veldig aktive før de blir "voksne" og har rast fra seg, men har du prøvd noe sånt? https://www.musti.no/trixie-aktivitetsleke-til-katt-fun-board?52870&gclid=EAIaIQobChMIxryRk6TC6gIVAtiyCh146Q0gEAQYASABEgL_2PD_BwE Jeg har ikke erfaring med det selv, men har vurdert å skaffe til mine. Og du sa ikke noe om kjønn, men er forresten katten kastrert/sterilisert? Det er mange hannkatter som blir roligere når de blir kastrert.
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2020 #10 Skrevet 10. juli 2020 2 minutter siden, ti10 skrev: Hvordan er mulighetene for å venne katten til å være ute gradvis? Dvs. bor dere i en blokk i en by eller har dere tilgang til hage eller uteområder som kan egne seg for en katt? Katter er gjerne veldig aktive før de blir "voksne" og har rast fra seg, men har du prøvd noe sånt? https://www.musti.no/trixie-aktivitetsleke-til-katt-fun-board?52870&gclid=EAIaIQobChMIxryRk6TC6gIVAtiyCh146Q0gEAQYASABEgL_2PD_BwE Jeg har ikke erfaring med det selv, men har vurdert å skaffe til mine. Og du sa ikke noe om kjønn, men er forresten katten kastrert/sterilisert? Det er mange hannkatter som blir roligere når de blir kastrert. Han er kastrert. Kan være ute i en bakhage bak bygården, men han trives ikke ute. Ts Anonymkode: d1882...bce
Gjest ti10 Skrevet 10. juli 2020 #11 Skrevet 10. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Han er kastrert. Kan være ute i en bakhage bak bygården, men han trives ikke ute. Ts Anonymkode: d1882...bce Det er klart det er skummelt hvis han ikke er vant til det. Hva med å ta ham med ut i bånd og ta med en leke han liker godt eller noe, slik at han har oppmerksomheten på det. Kanskje en godbit? Mulig du må bruke noen uker, men det burde funke. Alle mine katter har forresten hatt en helt ekstrem "tenåringsperiode" der de har vært virkelig umulige, men alle har roet seg etter hvert, og det har blitt folk (eller katt? ) av dem etter hvert likevel. Godt mulig at deres katt også blir roligere når han blir voksen.
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2020 #12 Skrevet 10. juli 2020 Vi har lang erfaring med innekatt, og de klorer ikke på møbler eller ødelegger ting. Det er viktig med flere klorestolper. Pr. tiden har vi bare en innekatt, men vi har fire kloremøbler plassert rundt om. Bruker litt penger på å kjøpe noe som holder, og ikke ser helt jalla ut. Vi har også benyttet oss av veggene, slik at det er mulig for dyrene å klatre, komme seg opp i høyden. Når det gjelder planter har vi planter som ikke er giftige, og som er store og stødige, slik at de tåler om katten kommer borti. Når det gjelder leker er det viktig å rotere på dem. Vi har ulike tunneller, huler, mus, små ikeabamser (!), aktivitetsbrett for hunder, laserpekere, boinks (anbefaler virkelig de) og så videre, hvor vi varierer på hva som er fremme. På kvelden legger vi gjerne frem noen leker, og så legger vi tørrfor på ulike steder slik at katten kan bruke utforskertrangen sin. Skal dere ha innekatt krever det faktisk en del av dere som eiere, det er dere som må lage et stimulerende miljø for katten. Anonymkode: c0103...20d 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2020 #13 Skrevet 10. juli 2020 Kan jo få en katt til. Enkelte katter kan kjede seg veldig når de er alene, spesielt innekatter, og da utagere en del. Anonymkode: 6233e...f6a 4
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2020 #14 Skrevet 10. juli 2020 17 minutter siden, ti10 skrev: Det er klart det er skummelt hvis han ikke er vant til det. Hva med å ta ham med ut i bånd og ta med en leke han liker godt eller noe, slik at han har oppmerksomheten på det. Kanskje en godbit? Mulig du må bruke noen uker, men det burde funke. Alle mine katter har forresten hatt en helt ekstrem "tenåringsperiode" der de har vært virkelig umulige, men alle har roet seg etter hvert, og det har blitt folk (eller katt? ) av dem etter hvert likevel. Godt mulig at deres katt også blir roligere når han blir voksen. Alle våre har også hatt perioder hvor de har vært fullstendig tussete. Vi har lukket dører inn til stue og/eller kjøkken ved leggetid der det har vært mulig. Flere klore-alternativ har også fungert greit på sikt. F.eks. en klorestokk på stua og ei klorematte i gangen, evt en dings i hver etasje. Planter har vi latt være å ha, evt prøvd å plassere dem utenfor kattenes rekkevidde. Litt som når man har småbarn; noen velger å fotfølge småttisene og avlede dem fra alt det forbudte for å lære dem at noen ting bare skal sees på og ikke røres. Noen velger å vente med å ha skjøre eller giftige ting framme til barna forstår mer og faktisk adlyder. Og så aksepterer vi at det å ha katt av og til vil innebære kloring på møbler eller dører. Litt som at når småbarn skal lære seg å spise selv, så blir det søl i den perioden. Anonymkode: 4e53e...5e6
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2020 #15 Skrevet 10. juli 2020 Og ja, vi har god erfaring med å ha to. Da har de veldig godt selskap i hverandre når vi ikke er tilgjengelige, og kan leke mer med hverandre enn tingene våre. De periodene vi har hatt bare en, er den ene alltid både mer kontaktsøkende mot oss, og finner på mer "ugagn". Anonymkode: 4e53e...5e6
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2020 #16 Skrevet 10. juli 2020 Nå er det en ung katt som har mye energi i kroppen, de fleste lander litt når de blir et par tre år gammel. Men det er lov å si i fra til katten at den ikke får holde på sånn, i tillegg ville jeg nok prøvd å aktivisert den godt om kvelden så det kanskje får ut litt krutt før natten. Anbefaler også klatrestativ til en aktiv katt, da kan dem fyke opp og ned, klore og styre på. Da kan man enklere stoppe dem fra å ta møbler, og flytte de over på stativet. Sier ikke at det vil fikse ting, men det kan hjelpe. Når det kommer til å ødelegge blomsterpotter så må man i en periode sette de på et trygt sted. Anonymkode: 8cbc1...688
Diamant20 Skrevet 10. juli 2020 #17 Skrevet 10. juli 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ts her Vi har prøvd å ta sele på men han vridde seg ut av den. Har også prøvd å ta katten ut, men da stivnet han og ble stående stiv uten å bevege seg med åpen munn og frese ut i luften. Anonymkode: d1882...bce Dere må venne pus til selen inne først. Ta den på litt og litt lengre frem til pus ikke bryr seg om selen lengre. Dere må også passe på at selen sitter stramt, strammere enn på en hund. Og slipp katten ned i nærheten av en busk, så pus kan gjemme seg litt. 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2020 #18 Skrevet 10. juli 2020 1 time siden, ti10 skrev: Det er klart det er skummelt hvis han ikke er vant til det. Hva med å ta ham med ut i bånd og ta med en leke han liker godt eller noe, slik at han har oppmerksomheten på det. Kanskje en godbit? Mulig du må bruke noen uker, men det burde funke. Alle mine katter har forresten hatt en helt ekstrem "tenåringsperiode" der de har vært virkelig umulige, men alle har roet seg etter hvert, og det har blitt folk (eller katt? ) av dem etter hvert likevel. Godt mulig at deres katt også blir roligere når han blir voksen. Kjæresten min har prøvd å ta på sele flere ganger, men han vrir seg ut av selen så det beste er bare å ta med katten ut uten sele. Han stikker ikke av, men katten blir helt vettskremt og blir bare stående og frese ut i luften Ts Anonymkode: d1882...bce
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2020 #19 Skrevet 10. juli 2020 Takk for alle gode råd🙃 Siden dette er katten til kjæresten min, er det han som har hovedansvaret og styrer med den, men jeg synes ikke han gjør nok for å aktivisere katten. Han har ingen problemer med at katten herjer på og ødelegge ting, han sitter bare og ler av han. Ofte når jeg prøver å leke med pus før sengetid så vil han ikke. I det vi slukker lyset og går til ro starter galskapen. Hadde det vært opp til meg så hadde jeg vent katten til selen og å være mye ute, montert katteluke i dørene og kjøpt et høyt klatrestativ til han. I tillegg til flere aktiviserende leker og flere kloremøbler. Men så lenge ikke jeg har det siste ordet når det gjelder katten, er det sånn som nå🙄 Ts Anonymkode: d1882...bce
Gjest Kirsebæra Skrevet 10. juli 2020 #20 Skrevet 10. juli 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for alle gode råd🙃 Siden dette er katten til kjæresten min, er det han som har hovedansvaret og styrer med den, men jeg synes ikke han gjør nok for å aktivisere katten. Han har ingen problemer med at katten herjer på og ødelegge ting, han sitter bare og ler av han. Ofte når jeg prøver å leke med pus før sengetid så vil han ikke. I det vi slukker lyset og går til ro starter galskapen. Hadde det vært opp til meg så hadde jeg vent katten til selen og å være mye ute, montert katteluke i dørene og kjøpt et høyt klatrestativ til han. I tillegg til flere aktiviserende leker og flere kloremøbler. Men så lenge ikke jeg har det siste ordet når det gjelder katten, er det sånn som nå🙄 Ts Anonymkode: d1882...bce Det er lov å engasjere seg litt vettu. Når det er sagt, hvilken sele prøvde dere? Slike tynne er veldig ekle for førstegangsbruk, anbefaler en T-sele. Skal finne et bilde. Er dere på bakkeplan? Kan dere starte med å ha dør åpen? Vindu? Sitte i gangen først, være ute sammen med han. Ikke lenge av gangen, men nok til at han skjønner at det ikke er skummelt, og dere er der.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå