Gå til innhold

Har barnet mitt autisme? 😢

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjære dere❤️

Jeg har et barn på 21 mnd som er blid som dagen lang. Men det er noen ting jeg legger merke til som bekymrer meg litt, når hn skal spise så liker det å vifte med armer og bein, og flere ganger når jeg roper på barnet så høres det ikke ut som det hører meg? Hn kan finne på å snu seg mot meg når jeg først nærmer meg eller har øyekontakt og sier at barnet skal komme til meg, da kommer hn smilende til meg.

Hn er et såkalt ørebarn og har hatt mye problemer med væske i ørene og hørselen generelt, kan det være det?

Utover de tingene jeg skrev her så er barnet engasjert når vi leker «peek-a-boo», barnet elsker å bli synger for og liker å bli kilt, da ler hen masse.

Hva tenker dere? Jeg blir bare så bekymret fordi dette er mitt første barn og jeg vet ikke hva som er «normal» oppførsel 😢

Jeg vet at jeg kanskje stiller dumme spørsmål så vennligst ikke svar meg hvis det er for å latterliggjøre min bekymring❤️

Anonymkode: 48477...e9e

Det er som du beskriver barnet mitt. Vifter med hendene når han er glad, og responderer ikke alltid på navnet sitt. Ellers helt adekvat og en glad og fornøyd gutt. Han er nå 3 år og ble henvist til ppt da han var 2 år. De gjorde en kartlegging av han og han havnet ikke på autisme, men var "svakt forhøyet" på noen områder. Det er ganske mange kriterier som skal oppfylles for å ha autisme. Men for vår del var det veldig fint med utredningen og litt konkrete tilbakemeldinger på hva vi kunne jobbe videre med 😊

Anonymkode: 773e4...d88

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er som du beskriver barnet mitt. Vifter med hendene når han er glad, og responderer ikke alltid på navnet sitt. Ellers helt adekvat og en glad og fornøyd gutt. Han er nå 3 år og ble henvist til ppt da han var 2 år. De gjorde en kartlegging av han og han havnet ikke på autisme, men var "svakt forhøyet" på noen områder. Det er ganske mange kriterier som skal oppfylles for å ha autisme. Men for vår del var det veldig fint med utredningen og litt konkrete tilbakemeldinger på hva vi kunne jobbe videre med 😊

PS. Og diagnosen på at han ikke responderte på navnet var "selektiv hørsel" 🤷🏼‍♀️😛

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

PS. Og diagnosen på at han ikke responderte på navnet var "selektiv hørsel" 🤷🏼‍♀️😛

Takk for svaret❤️ Jeg har tenkt at det kanskje var selektiv hørsel men så hører jeg «at det ikke finnes noe som heter selektiv hørsel» når barn er så små, så vet ikke hva jeg skal tro. Det gjør at jeg også følger ekstra med når folk roper navnet til barnet og hn ikke en gang ser på dem.

ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vernepleier ogjeg husker vi hadde om autisme og små barn første eller andre året da vi gikk på skolen, på tegn man kan se det på allerede fra dere noen måneder gamle. Så en video av det, ganske fascinerende at man kan se det på små ting allerede når de er så små. Men dette er mange år siden og jeg har ikke jobbet innenfor dette i det hele tatt etter endt utdanning, så jeg svarer deg basert på min erfaring som mor. 

Og du hørselen må sjekkes før du begynner å tenke på alt annet og beky. Re deg ihjel. Og barnet har blikkontakt med deg, er tydelig med og engasjert da dere ser i bøker sammen, viser glede da du kommer osv. Så autisme ville ikke vært det første jeg tenkte på hvis det kun er vifting av hender og at han hører dårlig. 

Vil bare legge til at min toåring kunne sitte og se på tv/bygge lego/leke og ikke ense at jeg sa navnet og noen ganger måtte jeg helt inntil før det ble en reaksjon. Reaksjonen var som oftest "jaja, jeg kommer". Hørselen er ikke dårlig, da barnet fint kan høre det hvis jeg åpnet feks en sjokolade på kjøkkenet. Og barnet er større nå og har aldri vært et spørsmål om autisme fra noen kanter. Så mulig selektiv hørsel ikke finnes, men at barn innimellom er for konsentrerte eller rett og slett ikke føler for å svare er absolutt noe som finnes. 

Anonymkode: f2db2...bcc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan svare som en som selv har vært ørebarn, og har to ørebarn hvor det ene nå skal ha utredning for autisme. Ungen din høres ut som et helt typisk ørebarn. Legg alle bekymringene dine fra deg, gå gjennom løpet med hørselen, så blir det nok en bedring etterhvert. 

Dere må uansett gjennom hørselen før det kan bli noe annen utredning. Nettopp fordi hørselen påvirker så mye. Da er det lite vits i å bekymre seg for noe. Prøv å tenk på det som allerede er idag, ikke hva, hvis, om åtte. Kan også være en beroligende tanke for deg å tenke på at det er helsepersonell inni bildet, og om de skulle se tegn på noe annet så kommer de til å si det 

Anonymkode: 548e6...567

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kan svare som en som selv har vært ørebarn, og har to ørebarn hvor det ene nå skal ha utredning for autisme. Ungen din høres ut som et helt typisk ørebarn. Legg alle bekymringene dine fra deg, gå gjennom løpet med hørselen, så blir det nok en bedring etterhvert. 

Dere må uansett gjennom hørselen før det kan bli noe annen utredning. Nettopp fordi hørselen påvirker så mye. Da er det lite vits i å bekymre seg for noe. Prøv å tenk på det som allerede er idag, ikke hva, hvis, om åtte. Kan også være en beroligende tanke for deg å tenke på at det er helsepersonell inni bildet, og om de skulle se tegn på noe annet så kommer de til å si det 

Anonymkode: 548e6...567

Så du har opplevd det samme med dine barn til tross for evt. Dren? (for det har barnet mitt fått uten at hørselen har blitt nevneverdig bedre)

ts

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svaret❤️ Jeg har tenkt at det kanskje var selektiv hørsel men så hører jeg «at det ikke finnes noe som heter selektiv hørsel» når barn er så små, så vet ikke hva jeg skal tro. Det gjør at jeg også følger ekstra med når folk roper navnet til barnet og hn ikke en gang ser på dem.

ts

Det høres veldig kjent ut. Du kan tro meg i at jeg gråt mange tårer og var helt overbevist om at han hadde autisme. Heldigvis hørte helsestasjonen på meg og henviste oss. Hjalp veldig å bli tatt på alvor og få noen til å se skikkelig på han. Har hatt noen oppfølgingsmøter i ettertid også før de avsluttet saken vår. Anbefaler å ta opp bekymringen med helsesøster, det hjalp oss mye 💓💓

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det høres veldig kjent ut. Du kan tro meg i at jeg gråt mange tårer og var helt overbevist om at han hadde autisme. Heldigvis hørte helsestasjonen på meg og henviste oss. Hjalp veldig å bli tatt på alvor og få noen til å se skikkelig på han. Har hatt noen oppfølgingsmøter i ettertid også før de avsluttet saken vår. Anbefaler å ta opp bekymringen med helsesøster, det hjalp oss mye 💓💓

Jeg skal kontakte helsestasjonen❤️
ts

AnonymBruker
Skrevet
På 9.7.2020 den 16.51, AnonymBruker skrev:

Lurer på når folk skal lære seg å si alderen på barnet. Barnet ditt er snart to år. Måneder er noe man bruker når den er i magen. 

Anonymkode: d5280...c5b

Det er feil. Men uansett blir dette avsporing. 

Anonymkode: 89939...a17

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg også har vært svært bekymret for autisme på ett av mine barn. Som 1.5åring reagerte det ikke på navnet sitt, gikk med hendene i ørene når det møtte nye folk, nesten ikke interessert i andre mennesker enn meg og far, repeterende lek, gikk på tå, pekte ikke, ikke interessert i bøker, sa få ord, ofte i sin egen verden, lite øyekontakt osv osv. Hadde de fleste faresignaler på autisme i følge mchat (online test). 

Barnet var ikke slik det første året(normal utvikling da), men endret gradvis atferd. Jeg tok opp mine bekymringer med helsestasjonen, men de delte ikke mine bekymringer. 

I dag er barnet nær 3 år, og har det siste året hatt rivende utvikling. Alt ovenfor er nå på plass. Barnet er "som alle andre".Det eneste som har avventet, er språket. Men dette har nylig løsnet og barnet snakker nå i setninger. Kommer mer og mer for hver dag. God forståelse også. 

Grunnen til at jeg forteller om min erfaring er for å vise at barn utvikler seg ulikt, og at det kan være forsinkelser eller atypisk utvikling uten at det er noe galt. Samtidig er det viktig å ta det opp med helsestasjonen eller andre fagfolk dersom man er bekymret. Og ikke gi seg i forhold til hjelpeapparatet om utfordringene vedvarer. Selv hadde jeg en grense på 2.5 år. Var det ikke positiv utvikling da, ville jeg brette opp armene og forlange utredning. 

Håper det ordner seg for dere. Er vondt å være bekymret for sine barn. 

Lykke til 😊

Endret av Suss80
Skrivefeil
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, Suss80 skrev:

Jeg også har vært svært bekymret for autisme på ett av mine barn. Som 1.5åring reagerte det ikke på navnet sitt, gikk med hendene i ørene når det møtte nye folk, nesten ikke interessert i andre mennesker enn meg og far, repeterende lek, gikk på tå, pekte ikke, ikke interessert i bøker, sa få ord, ofte i sin egen verden, lite øyekontakt osv osv. Hadde de fleste faresignaler på autisme i følge mchat (online test). 

Barnet var ikke slik det første året(normal utvikling da), men endret gradvis atferd. Jeg tok opp mine bekymringer med helsestasjonen, men de delte ikke mine bekymringer. 

I dag er barnet nær 3 år, og har det siste året hatt rivende utvikling. Alt ovenfor er nå på plass. Barnet er "som alle andre".Det eneste som har avventet, er språket. Men dette har nylig løsnet og barnet snakker nå i setninger. Kommer mer og mer for hver dag. God forståelse også. 

Grunnen til at jeg forteller om min erfaring er for å vise at barn utvikler seg ulikt, og at det kan være forsinkelser eller atypisk utvikling uten at det er noe galt. Samtidig er det viktig å ta det opp med helsestasjonen eller andre fagfolk dersom man er bekymret. Og ikke gi seg i forhold til hjelpeapparatet om utfordringene vedvarer. Selv hadde jeg en grense på 2.5 år. Var det ikke positiv utvikling da, ville jeg brette opp armene og forlange utredning. 

Håper det ordner seg for dere. Er vondt å være bekymret for sine barn. 

Lykke til 😊

Tusen takk❤️

Gjest Geirfuglen
Skrevet
På 9.7.2020 den 16.48, AnonymBruker skrev:

Det er alt for tidlig synes jeg 😅 det er jo bare et lite barn. 

Anonymkode: d6a41...5c4

Jeg er uenig, siden man vet stadig mer om hvor viktig det er med tidlig innsats, man skal ikke lenger vente og se.

Angående det med vifting med armer, så hadde ei venninne en gutt som gjorde det samme. Han er 4 nå og alt virker helt normalt.

Uansett, om du bekymrer deg, ville jeg tatt det opp med lege/helsestasjon. Høres veldig lurt ut å sjekke hørsel først.

Gjest Geirfuglen
Skrevet
På 9.7.2020 den 16.51, AnonymBruker skrev:

Lurer på når folk skal lære seg å si alderen på barnet. Barnet ditt er snart to år. Måneder er noe man bruker når den er i magen. 

Anonymkode: d5280...c5b

Det er helt vanlig å bruke «måneder» fram til barnet er to år, siden det er mye som skiller en på 13 mnd og en på 21 mnd selv om begge er ett år gamle.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke bekymre deg. Barnehagen tar tak i det om de tror barnet sliter med noe. 
men hadde villet sjekket hørselen. 

Har en gutt på 3 år og han var likedan på den alderen. Han sliter litt sosialt og skal få assistent. De tror ikke han har autisme, men kanskje ADHD. De vil utrede han, men de sier han er fortsatt for ung til å sette noe diagnose. Han hører ikke etter, sitter ikke rolig, trekker seg unna fremmede, kan slå andre og avbryter. Sliter med språket i tillegg. De håper på at litt ekstra hjelp så ordner det seg forhåpentligvis 😊👍

Anonymkode: cfbfe...0d9

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke bekymre deg. Barnehagen tar tak i det om de tror barnet sliter med noe. 
men hadde villet sjekket hørselen. 

Har en gutt på 3 år og han var likedan på den alderen. Han sliter litt sosialt og skal få assistent. De tror ikke han har autisme, men kanskje ADHD. De vil utrede han, men de sier han er fortsatt for ung til å sette noe diagnose. Han hører ikke etter, sitter ikke rolig, trekker seg unna fremmede, kan slå andre og avbryter. Sliter med språket i tillegg. De håper på at litt ekstra hjelp så ordner det seg forhåpentligvis 😊👍

Anonymkode: cfbfe...0d9

Det var sånn min var også, og fikk diagnose ADHD på barneskolen og nå under utredning for Asperger og jeg er ganske sikker på at det er en diagnose som blir satt. 

Da vi startet på utredning for AS nå på ungdomsskolen så ville behandler gjerne ha videoer fra da barnet var rundt 4-5-6 år om vi hadde. For å se hvordan h*n var på den alderen. 

Anonymkode: 71379...552

AnonymBruker
Skrevet

Hvis hørselen ikke har blitt bedre etter dren, så få oppfølgingstime! Hørsel er kjempeviktig for språkutviklingen!!

Gutten min hørte ikke. Han fikk dren, og hørselen kom på plass! Det løste mye. Men det var fortsatt andre problemer som vi trodde var pga hørselen. Han fikk etterhvert ADHD-diagnose. At han ikke svarte på navnet sitt, var gjerne fordi han var helt i egne tanker 😄 Blikkontakt hadde han mye av. Han fikk etterhvert aspergerdiagnose også (helt på grensen). Så man kan både ha dårlig hørsel og autisme. Og man kan ha autisme selv om de har blikkontakt :) 

Hva sier barnehagen? De er vant til mange barn, og ser lettere barn som skiller seg ut. De har sikkert også hatt barn med autisme i barnehagen og har gjerne blitt kurset i autisme også :) Diagnose får han uansett ikke om han ikke har vansker og blir liggende etter.

Anonymkode: 65bc4...767

• 1 år senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.7.2020 den 16.35):

Kjære dere❤️

Jeg har et barn på 21 mnd som er blid som dagen lang. Men det er noen ting jeg legger merke til som bekymrer meg litt, når hn skal spise så liker det å vifte med armer og bein, og flere ganger når jeg roper på barnet så høres det ikke ut som det hører meg? Hn kan finne på å snu seg mot meg når jeg først nærmer meg eller har øyekontakt og sier at barnet skal komme til meg, da kommer hn smilende til meg.

Hn er et såkalt ørebarn og har hatt mye problemer med væske i ørene og hørselen generelt, kan det være det?

Utover de tingene jeg skrev her så er barnet engasjert når vi leker «peek-a-boo», barnet elsker å bli synger for og liker å bli kilt, da ler hen masse.

Hva tenker dere? Jeg blir bare så bekymret fordi dette er mitt første barn og jeg vet ikke hva som er «normal» oppførsel 😢

Jeg vet at jeg kanskje stiller dumme spørsmål så vennligst ikke svar meg hvis det er for å latterliggjøre min bekymring❤️

Hei TS! Hvordan går det med barnet ditt nå? Vi er gjennom den samme prosessen nå, barnet fikk dren for 3 mnd siden og det er utvikling, men fortsatt flere røde flagg som vi er bekymret for mtp autisme. Sier bare mamma og pappa, forståelsen er bedre, men ikke veldig god. Er bare så nysgjerrig hvordan det har gått med andre i lignende situasjon.

Anonymkode: 3312d...32c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Hei TS! Hvordan går det med barnet ditt nå? Vi er gjennom den samme prosessen nå, barnet fikk dren for 3 mnd siden og det er utvikling, men fortsatt flere røde flagg som vi er bekymret for mtp autisme. Sier bare mamma og pappa, forståelsen er bedre, men ikke veldig god. Er bare så nysgjerrig hvordan det har gått med andre i lignende situasjon.

Anonymkode: 3312d...32c

Hei, trådstarter her under nytt brukernavn derav mest sannsynlig ny ab-kode.

Mitt barn fikk dren etterhvert, men det gjorde det ikke noe stort bedre. Hn ble etterhvert utredet for autisme og fikk en diagnose innenfor autismespekteret. Det var veldig tøft i begynnelsen men vi har nå blitt godt vant til den nye hverdagen, og ser flere (små) milepæler hele tiden❤️

Anonymkode: 64415...a4a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei, trådstarter her under nytt brukernavn derav mest sannsynlig ny ab-kode.

Mitt barn fikk dren etterhvert, men det gjorde det ikke noe stort bedre. Hn ble etterhvert utredet for autisme og fikk en diagnose innenfor autismespekteret. Det var veldig tøft i begynnelsen men vi har nå blitt godt vant til den nye hverdagen, og ser flere (små) milepæler hele tiden❤️

Anonymkode: 64415...a4a

Godt at dere fikk diagnosen og hjelp og støtte så tidlig. Det gjør det så mye enklere ift hjelpeapparatet i bhg og skole og videre framover. 

Anonymkode: 71379...552

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...