AnonymBruker Skrevet 9. juli 2020 #1 Skrevet 9. juli 2020 KjĂŠre dereâ€ïž  Jeg har et barn pĂ„ 21 mnd som er blid som dagen lang. Men det er noen ting jeg legger merke til som bekymrer meg litt, nĂ„r hn skal spise sĂ„ liker det Ă„ vifte med armer og bein, og flere ganger nĂ„r jeg roper pĂ„ barnet sĂ„ hĂžres det ikke ut som det hĂžrer meg? Hn kan finne pĂ„ Ă„ snu seg mot meg nĂ„r jeg fĂžrst nĂŠrmer meg eller har Ăžyekontakt og sier at barnet skal komme til meg, da kommer hn smilende til meg. Hn er et sĂ„kalt Ăžrebarn og har hatt mye problemer med vĂŠske i Ăžrene og hĂžrselen generelt, kan det vĂŠre det? Utover de tingene jeg skrev her sĂ„ er barnet engasjert nĂ„r vi leker «peek-a-boo», barnet elsker Ă„ bli synger for og liker Ă„ bli kilt, da ler hen masse. Hva tenker dere? Jeg blir bare sĂ„ bekymret fordi dette er mitt fĂžrste barn og jeg vet ikke hva som er «normal» oppfĂžrsel đą Jeg vet at jeg kanskje stiller dumme spĂžrsmĂ„l sĂ„ vennligst ikke svar meg hvis det er for Ă„ latterliggjĂžre min bekymringâ€ïž Anonymkode: 48477...e9e 1
Gjest WhisperingWind Skrevet 9. juli 2020 #3 Skrevet 9. juli 2020 Har du lest symptom listen om autisme? Jeg ser ikke helt hva som er autistisk med det barnet ditt gjĂžr... https://www.fhi.no/fp/psykiskhelse/psykisk-helse-barn-unge/autisme---faktaark/
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2020 #4 Skrevet 9. juli 2020 Sjekk hÞrsel. Hvis barnet responderer med blikkontakt og glede/kroppssprÄk hÞres det ikke ut som autisme. Anonymkode: b4218...f5b 5
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2020 #5 Skrevet 9. juli 2020 HÞrtes ikke veldig typisk autisme ut. Den viftingen med armene vil mest antakelig gÄ over om ikke sÄ altfor lenge, trenger ikke vÊre unormalt i det hele tatt. Har derimot vÊrt borte i et par tilfeller der foreldre, spesielt mÞdre. har mistenkt autisme pÄ Þrebarn. Sjekk hÞrselen! FÄ henvisning til sykehuset, ikke gÄ til helsesÞster med dette. Om man hÞrer dÄrlig vil det kunne hemme flere utviklingsomrÄder, spesielt sprÄk og sosiale ferdigheter. Anonymkode: cc039...0ab 4
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 9. juli 2020 #6 Skrevet 9. juli 2020 Virker som det er hĂžrselen, sjekk den.Â
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2020 #7 Skrevet 9. juli 2020 Det er alt for tidlig synes jeg đ det er jo bare et lite barn. Anonymkode: d6a41...5c4
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2020 #8 Skrevet 9. juli 2020 Hei, hÞrer ut som et friskt barn. Som du skriver, sÄ kan barnet hÞre litt dÄrlig om det har vÊske i mellomÞret. Dette kan jo vÊre typisk for Þrebarn. Senk garden, ikke let etter symptomer som ikke er der og kos deg med han/henne  Anonymkode: 3535a...5c8 1
Gjest WhisperingWind Skrevet 9. juli 2020 #9 Skrevet 9. juli 2020 (endret) 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er alt for tidlig synes jeg đ det er jo bare et lite barn. Anonymkode: d6a41...5c4 NĂ„ja, kjenner en som mistenkte autisme da ungen var 8 mnd. Fikk diagnose fĂžr fylte 3. Endret 9. juli 2020 av WhisperingWind
Silva Pluvialis Skrevet 9. juli 2020 #10 Skrevet 9. juli 2020 9 minutter siden, Ruthven skrev: Sjekk hÞrsel! Dette. Om barnet har hatt mye problemer med Þrebetennelser (otitis), som du nevner, sÄ kan dette spille inn. Det trenger overhodet ikke Ä vÊre autisme som er Ärsaken. Ville tatt barnet med til lege og utelukket at det var noe fysisk fÞrst.  1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2020 #11 Skrevet 9. juli 2020 Lurer pÄ nÄr folk skal lÊre seg Ä si alderen pÄ barnet. Barnet ditt er snart to Är. MÄneder er noe man bruker nÄr den er i magen. Anonymkode: d5280...c5b 5
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2020 #12 Skrevet 9. juli 2020 8 minutter siden, WhisperingWind skrev: Har du lest symptom listen om autisme? Jeg ser ikke helt hva som er autistisk med det barnet ditt gjĂžr... https://www.fhi.no/fp/psykiskhelse/psykisk-helse-barn-unge/autisme---faktaark/ Jeg har sjekket listen men blir ikke klok pĂ„ den: at barnet ikke er sĂ„ orientert mot sosiale holdepunkter i omgivelsene, som for eksempel at barnet ikke alltid gir respons nĂ„r andre snakker til det, ikke snur seg nĂ„r noen sier navnet, ikke gjengjelder smil, og det kan vĂŠre vanskelig Ă„ fĂ„ blikkontakt med barnet Barnet gir ikke blikkkontakt med folk det ikke kjenner, ikke med mindre de vifter med hendene foran ansiktet pĂ„ barnet. Det samme gjelder ved dette: at barnet ikke sĂ„ ofte initiativ til kontakt med andre ved Ă„ se pĂ„ eller komme med lyder og babling rettet mot andre mennesker. Jeg har ogsĂ„ sett pĂ„ de tegnene under her og kan nevne at barnet babler fortsatt, sprĂ„ket har blitt forsinket pga hn ikke har hĂžrt mĂ„ flere mĂ„neder pga tette Ăžrer. Barnet leker heller ikke sĂ„ mye med andre barn pĂ„ dets alder, men det er det vel for lite for uansett mtp at hn bare er 21 mĂ„neder? Andre tegn pĂ„ autismespekterforstyrrelser: forsinket sprĂ„k, stereotyp bruk av sprĂ„ket som âekkotaleâ eller gjentatte repetisjoner av setninger som barnet har hĂžrt for eksempel pĂ„ fjernsyn og som ikke passer inn i den sosiale sammenhengen lite interesse for andre barn overdreven opptatthet av spesielle rutiner eller at ting mĂ„ gjĂžres pĂ„ bestemte mĂ„ter repeterende lek og forsinket âlate som omâ lek  Jeg blir bekymret og stresset fordi venner og familie poengterer det med at barnet ikke alltid hĂžrer nĂ„r de roper pĂ„ det som om det er en fasit pĂ„ hvordan alle barn skal vĂŠređ  ts Anonymkode: 48477...e9e
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 9. juli 2020 #13 Skrevet 9. juli 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har sjekket listen men blir ikke klok pĂ„ den: at barnet ikke er sĂ„ orientert mot sosiale holdepunkter i omgivelsene, som for eksempel at barnet ikke alltid gir respons nĂ„r andre snakker til det, ikke snur seg nĂ„r noen sier navnet, ikke gjengjelder smil, og det kan vĂŠre vanskelig Ă„ fĂ„ blikkontakt med barnet Barnet gir ikke blikkkontakt med folk det ikke kjenner, ikke med mindre de vifter med hendene foran ansiktet pĂ„ barnet. Det samme gjelder ved dette: at barnet ikke sĂ„ ofte initiativ til kontakt med andre ved Ă„ se pĂ„ eller komme med lyder og babling rettet mot andre mennesker. Jeg har ogsĂ„ sett pĂ„ de tegnene under her og kan nevne at barnet babler fortsatt, sprĂ„ket har blitt forsinket pga hn ikke har hĂžrt mĂ„ flere mĂ„neder pga tette Ăžrer. Barnet leker heller ikke sĂ„ mye med andre barn pĂ„ dets alder, men det er det vel for lite for uansett mtp at hn bare er 21 mĂ„neder? Andre tegn pĂ„ autismespekterforstyrrelser: forsinket sprĂ„k, stereotyp bruk av sprĂ„ket som âekkotaleâ eller gjentatte repetisjoner av setninger som barnet har hĂžrt for eksempel pĂ„ fjernsyn og som ikke passer inn i den sosiale sammenhengen lite interesse for andre barn overdreven opptatthet av spesielle rutiner eller at ting mĂ„ gjĂžres pĂ„ bestemte mĂ„ter repeterende lek og forsinket âlate som omâ lek  Jeg blir bekymret og stresset fordi venner og familie poengterer det med at barnet ikke alltid hĂžrer nĂ„r de roper pĂ„ det som om det er en fasit pĂ„ hvordan alle barn skal vĂŠređ  ts Anonymkode: 48477...e9e SJEKK HĂRSELEN!!!!!!
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2020 #14 Skrevet 9. juli 2020 HÄndvifting er et tegn man kan vÊre litt obs  pÄ, men det er jo ogsÄ andre barn som gjÞr det. Hvordan er sprÄkutviklingen? Og viktigst: hvordan leker barnet? Hvordan er barnet sosialt? Er barnehagen bekymret? Har barnet felles/delt oppmerksomhet, altsÄ at det ser i retningen du peker og kan vÊre sammen med deg om opplevelsen av det du peker pÄ? SkjÞnner barnet enkle rolleleken og gjemmeleker? Jeg ville sjekket hÞrsel, tatt kontakt med barnehagen for samtale og eventuelt helsestasjonen. Men mest sannsynlig er det ingenting galt i det hele tatt, kanskje ned unntak av Þrene. Naboen min tok med sÞnnen pÄ 2 Är til lege da han aldri hÞrte nÄr de snakket til ham.  «Diagnosen» ble normal 2-Äring med egen vilje.  Han er i dag en fin fyr pÄ 22 med livet helt pÄ stell pÄ alle mÄter. Anonymkode: e5494...abf 1
Minya Skrevet 9. juli 2020 #15 Skrevet 9. juli 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg blir bekymret og stresset fordi venner og familie poengterer det med at barnet ikke alltid hĂžrer nĂ„r de roper pĂ„ det som om det er en fasit pĂ„ hvordan alle barn skal vĂŠređ ts Anonymkode: 48477...e9e Dette er jo bare en indikasjon pĂ„ at ungen ikke hĂžrer sĂ„ godt, eller at andre folk ikke er sĂ„ interessante. Jeg kjenner igjen det du sier pĂ„ min yngste bror som ogsĂ„ var et "Ăžre/nese/hals"-barn, i lĂžpet av de fĂžrste to leveĂ„rene tror jeg han hadde mellom 30 og 40 antibiotikakurer pga Ăžrebetennelse, og pappa hadde to A4 sider i skriftstĂžrrelse 12 hvor hver linje inneholdt dato, diagnose og behandling, uten mellomrom. Da brodern var fylt to Ă„r, gav ikke pappa seg fĂžr legen henviste til operasjon for Ă„ fjerne mandlene, det var en helt annen unge etterpĂ„. Tror ikke han var sjuk Ă©n dag fĂžr han fikk kyssesyken som sekstenĂ„ring. Fordi han var potte tett i Ăžreganger og neseganger og gudene vet hva, sĂ„ hĂžrte han i praksis ikke en dritt fĂžr han endelig ble frisk. SprĂ„ket hans var tregt, han snakket ikke rent fĂžr et par Ă„r etter "normalkurven", og i lĂžpet av de to fĂžrste Ă„rene hĂžrte han aldri etter, rett og slett fordi han ikke kunne hĂžre deg. Han var generelt sett en veldig bedagelig, empatisk og mottagelig unge sĂ„ lenge du fikk oppmerksomheten fĂžrst, men det kunne vĂŠre pĂ„ grensa til umulig Ă„ fĂ„ kontakt fĂžrst, med mindre du fikk oppmerksomheten ved Ă„ veive med armene eller gĂ„ bort og prikke ham pĂ„ skulderen. Han snakket ogsĂ„ veldig hĂžyt, fordi han ikke hĂžrte seg selv, noe han brukte veldig lang tid pĂ„ Ă„ slutte med etter at han fikk hĂžrselen tilbake pĂ„ plass. 3
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2020 #16 Skrevet 9. juli 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: HÄndvifting er et tegn man kan vÊre litt obs  pÄ, men det er jo ogsÄ andre barn som gjÞr det. Hvordan er sprÄkutviklingen? Og viktigst: hvordan leker barnet? Hvordan er barnet sosialt? Er barnehagen bekymret? Har barnet felles/delt oppmerksomhet, altsÄ at det ser i retningen du peker og kan vÊre sammen med deg om opplevelsen av det du peker pÄ? SkjÞnner barnet enkle rolleleken og gjemmeleker? Jeg ville sjekket hÞrsel, tatt kontakt med barnehagen for samtale og eventuelt helsestasjonen. Men mest sannsynlig er det ingenting galt i det hele tatt, kanskje ned unntak av Þrene. Naboen min tok med sÞnnen pÄ 2 Är til lege da han aldri hÞrte nÄr de snakket til ham.  «Diagnosen» ble normal 2-Äring med egen vilje.  Han er i dag en fin fyr pÄ 22 med livet helt pÄ stell pÄ alle mÄter. Anonymkode: e5494...abf SprÄkutviklingen har stanset pga barnet ikke har hÞrt noen ting pÄ flere mÄneder, men hn babler hele tiden. NÄr barnet leker sÄ leker det lenge og er flink til Ä aktivisere seg, jeg vet ikke om det er sÄ mye jeg bÞr vÊre obs pÄ der? HÄndviftingen var det mye av fÞr men etter at barnet fikk dren sÄ har det blitt mye mindre av det og kun ved mÄltider eller hvis barnet ser pÄ barne-TV.  Noen ganger fÞlger barnet oppmerksomt pÄ det jeg viser frem, andre ganger ikke. Ja barnet skal pÄ videre utredning i sykehuset pga Þrene, men jeg er fortsatt litt redd for at det kan vÊre noe mer selvom mye tider pÄ at alt er normalt. Anonymkode: 48477...e9e
Gjest theTitanic Skrevet 9. juli 2020 #17 Skrevet 9. juli 2020 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: KjĂŠre dereâ€ïž  Jeg har et barn pĂ„ 21 mnd som er blid som dagen lang. Men det er noen ting jeg legger merke til som bekymrer meg litt, nĂ„r hn skal spise sĂ„ liker det Ă„ vifte med armer og bein, og flere ganger nĂ„r jeg roper pĂ„ barnet sĂ„ hĂžres det ikke ut som det hĂžrer meg? Hn kan finne pĂ„ Ă„ snu seg mot meg nĂ„r jeg fĂžrst nĂŠrmer meg eller har Ăžyekontakt og sier at barnet skal komme til meg, da kommer hn smilende til meg. Hn er et sĂ„kalt Ăžrebarn og har hatt mye problemer med vĂŠske i Ăžrene og hĂžrselen generelt, kan det vĂŠre det? Utover de tingene jeg skrev her sĂ„ er barnet engasjert nĂ„r vi leker «peek-a-boo», barnet elsker Ă„ bli synger for og liker Ă„ bli kilt, da ler hen masse. Hva tenker dere? Jeg blir bare sĂ„ bekymret fordi dette er mitt fĂžrste barn og jeg vet ikke hva som er «normal» oppfĂžrsel đą Jeg vet at jeg kanskje stiller dumme spĂžrsmĂ„l sĂ„ vennligst ikke svar meg hvis det er for Ă„ latterliggjĂžre min bekymringâ€ïž Anonymkode: 48477...e9e For tidlig Ă„ si med sĂ„ lite tegn. Antar at barnet ditt er helt normalt. Men muligens hĂžrer dĂ„rlig.Â
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2020 #18 Skrevet 9. juli 2020 Jeg ville pratet med barnehagen. De vet masse om hva de skal se etter. Mest sannsynlig skyldes det du nevner nedsatt hÞrsel. Det pÄvirker virkelig alt nÄr det gjelder utvikling og sosiale evner. Anonymkode: 4544f...f30 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2020 #19 Skrevet 9. juli 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har sjekket listen men blir ikke klok pĂ„ den: at barnet ikke er sĂ„ orientert mot sosiale holdepunkter i omgivelsene, som for eksempel at barnet ikke alltid gir respons nĂ„r andre snakker til det, ikke snur seg nĂ„r noen sier navnet, ikke gjengjelder smil, og det kan vĂŠre vanskelig Ă„ fĂ„ blikkontakt med barnet Barnet gir ikke blikkkontakt med folk det ikke kjenner, ikke med mindre de vifter med hendene foran ansiktet pĂ„ barnet. Det samme gjelder ved dette: at barnet ikke sĂ„ ofte initiativ til kontakt med andre ved Ă„ se pĂ„ eller komme med lyder og babling rettet mot andre mennesker. Jeg har ogsĂ„ sett pĂ„ de tegnene under her og kan nevne at barnet babler fortsatt, sprĂ„ket har blitt forsinket pga hn ikke har hĂžrt mĂ„ flere mĂ„neder pga tette Ăžrer. Barnet leker heller ikke sĂ„ mye med andre barn pĂ„ dets alder, men det er det vel for lite for uansett mtp at hn bare er 21 mĂ„neder? Andre tegn pĂ„ autismespekterforstyrrelser: forsinket sprĂ„k, stereotyp bruk av sprĂ„ket som âekkotaleâ eller gjentatte repetisjoner av setninger som barnet har hĂžrt for eksempel pĂ„ fjernsyn og som ikke passer inn i den sosiale sammenhengen lite interesse for andre barn overdreven opptatthet av spesielle rutiner eller at ting mĂ„ gjĂžres pĂ„ bestemte mĂ„ter repeterende lek og forsinket âlate som omâ lek  Jeg blir bekymret og stresset fordi venner og familie poengterer det med at barnet ikke alltid hĂžrer nĂ„r de roper pĂ„ det som om det er en fasit pĂ„ hvordan alle barn skal vĂŠređ  ts Anonymkode: 48477...e9e Det er ikke alltid barn GIDDER Ă„ svare, eller at de faktisk er i sin egen lille verden og rett og slett ikke fĂ„r med seg at de blir ropt pĂ„ đ skjer med jenta mi og, hun sitter og holder pĂ„ med et eller annet, og en skulle tro at hun ikke var konsentrert, men sĂ„ feil kan man ta altsĂ„.. Anonymkode: 3a8f5...90b
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2020 #20 Skrevet 9. juli 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er alt for tidlig synes jeg đ det er jo bare et lite barn. Anonymkode: d6a41...5c4 Hvorfor kommenterer du denne trĂ„den? Det er jo ikke relevant hva du mener, og ut i fra svaret ditt har du heller ikke kunnskap om autisme. Mange barn fĂ„r diagnosen etter 12 mnd, og det er aldri for tidlig Ă„ undersĂžke en bekymring hvis man ser at utviklingen til et barn ikke er som den skal vĂŠre. TS, sjekk hĂžrsel. PPT og autismeteam krever ogsĂ„ hĂžrselstest fĂžr de observerer. Dette for at hĂžrsel kan gi "symptomer" pĂ„ flere diagnoser. Anonymkode: 9439d...71c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere
Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nÄ