Gå til innhold

Jeg sliter i varmen. Tips?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i utlandet med luftfuktighet fra helvete. Det er nå 17 grader her, klokka er 22, og jeg svetter som en gris. Det føles så utrolig varmt at jeg føler meg svimmel og det er tungt å puste. 

Er det noen som har tips? Jeg drikker mye, men all væske kommer ut tvert som svette. Finnes det medisiner man kan ta? «Lokalbefolkningen» går rundt i jakker nå, jeg går i T-skjorte mens svetten renner fra panna. Det er så ubehagelig! Klamt hele tiden. Uff

Anonymkode: d668f...17d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Uten tropedagene i Oslo hadde jeg lystette rullgardiner og tårnvifte. Er det ikke noe sånt man kan kjøpe der du er? Folk i varme land gjør jo ikke så mye når det er på det varmeste. 

Anonymkode: ff1b0...a74

AnonymBruker
Skrevet

Stakkars. Ta en tur hjem hit, fra Midt-Norge og nordover er det du beskriver himmelsk og et luksusproblem, vi har stort sett under tosifret på gradestokken. 

Anonymkode: a4419...4c6

AnonymBruker
Skrevet

Din mat skal være din medisin. Får du i deg nok salt? Hvis du bare svarer "ja?", så kjøp deg en pose og slikk i deg til du ikke har lyst på mer, og så drikker du vann, og så tar du mer salt, og fortsetter til du ikke har lyst på verken mer salt eller vann, og så starter du igjen med en gang du blir litt tørst og saltsugen.

Anonymkode: f838a...5f8

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Uten tropedagene i Oslo hadde jeg lystette rullgardiner og tårnvifte. Er det ikke noe sånt man kan kjøpe der du er? Folk i varme land gjør jo ikke så mye når det er på det varmeste. 

Anonymkode: ff1b0...a74

Ts. Jo det er jo det, men jeg tenker sånn generelt for å fungere i hverdagen. Bare det å sitte og se TV, dra på butikken, jobb osv., er så utrolig utmattende. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Stakkars. Ta en tur hjem hit, fra Midt-Norge og nordover er det du beskriver himmelsk og et luksusproblem, vi har stort sett under tosifret på gradestokken. 

Anonymkode: a4419...4c6

Ts. Kommer hjem til jul, gleder meg som en unge til å se minus på gradestokken!

AnonymBruker
Skrevet

Din mat skal være din medisin. Får du i deg nok salt? Hvis du bare svarer "ja?", så kjøp deg en pose og slikk i deg til du ikke har lyst på mer, og så drikker du vann, og så tar du mer salt, og fortsetter til du ikke har lyst på verken mer salt eller vann, og så starter du igjen med en gang du blir litt tørst og saltsugen.

Ts. Vil si jeg spiser over gjennomsnittet salt. Veldig mye... går alltid rundt med en vannflaske, drikker flere liter om dagen, men er alltid tørst. 

AnonymBruker
Skrevet

Hele 17 grader var da voldsomt!. 

Her er det 32 grader nå og solen har gått ned for et par timer siden, passerte 40 grader i ettermiddag og det er egentlig ganske ubehagelig.

Drikk vann og få i deg nok salt så du ikke ender opp med hjerneødem.

Anonymkode: a2c2e...186

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hele 17 grader var da voldsomt!. 

Her er det 32 grader nå og solen har gått ned for et par timer siden, passerte 40 grader i ettermiddag og det er egentlig ganske ubehagelig.

Drikk vann og få i deg nok salt så du ikke ender opp med hjerneødem.

Anonymkode: a2c2e...186

Ts. Ja det jeg tenker også. 17 grader er jo i utgangspunktet en «fin» temperatur, men for meg føles det som døden. Spiser masse salt gjennom mat, og går alltid rundt med en vannflaske.

AnonymBruker
Skrevet

Ts. Vil si jeg spiser over gjennomsnittet salt. Veldig mye... går alltid rundt med en vannflaske, drikker flere liter om dagen, men er alltid tørst. 

Bare gjennom mat? Da tror jeg du får i deg for lite salt. Gjennomsnittlig behov for salt, i Norge, er ganske lavt, siden vi har en lav gjennomsnittstemperatur her, men vi har en saltangst som vi trenger å overvinne for å takle høyere temperaturer, som vi også kan få i Norge, men som er normalt i tropene. 

AnonymBruker
Skrevet

Høy luftfuktighet er fælt. Jeg bor også i et land med høy luftfuktighet, og er i tillegg i overgangsalderen, så jeg kjenner godt til svette-helvetet. For meg har løsningen vært å gi faen. Dvs, jeg svetter, men så får jeg jo bare gjøre det, da. A/C hjelper, selvsagt. Har du ikke tilgang på det så kjøp en vifte. Og sett opp håret (få det vekk fra nakken), må du ha klær på så ta på en vid, lett kjole/kjortel, ikke undertøy. Sitt på et håndkle, bytt det når det er klamt. Men altså, godta at du svetter, for det kommer du til å gjøre uansett, så å hate det gjør det bare verre.

For helsas skyld, drikk vann, helst med elektrolytter (kjøp på apotek). 

Anonymkode: 28a74...5ab

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare gjennom mat? Da tror jeg du får i deg for lite salt. Gjennomsnittlig behov for salt, i Norge, er ganske lavt, siden vi har en lav gjennomsnittstemperatur her, men vi har en saltangst som vi trenger å overvinne for å takle høyere temperaturer, som vi også kan få i Norge, men som er normalt i tropene. 

Ts. Ja gjennom mat. Ikke misforstå meg som frekk, men hvordan ellers skal jeg få i meg salt? Tenker du vitaminer eller drikke? Jeg føler jeg spiser ganske mye salt, da jeg har fått tilbakemelding på at jeg salter middager for mye, så jeg har begynt og moderert salt i middag og heller ha på ekstra salt på min mat. Men jeg tenker, jeg er jo tørst hele tiden og drikker neeesten non stop. Om jeg får i meg mer salt så vil jeg jo bare bli mer tørst? Og jeg drikker nok som det er føler jeg? 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høy luftfuktighet er fælt. Jeg bor også i et land med høy luftfuktighet, og er i tillegg i overgangsalderen, så jeg kjenner godt til svette-helvetet. For meg har løsningen vært å gi faen. Dvs, jeg svetter, men så får jeg jo bare gjøre det, da. A/C hjelper, selvsagt. Har du ikke tilgang på det så kjøp en vifte. Og sett opp håret (få det vekk fra nakken), må du ha klær på så ta på en vid, lett kjole/kjortel, ikke undertøy. Sitt på et håndkle, bytt det når det er klamt. Men altså, godta at du svetter, for det kommer du til å gjøre uansett, så å hate det gjør det bare verre.

For helsas skyld, drikk vann, helst med elektrolytter (kjøp på apotek). 

Anonymkode: 28a74...5ab

Ts. Grusomt. Ja jo jeg har vifter, går i T-skjorte i november/desember, håret er alltid oppsatt (nakken og håndledd er en no-go for meg, kan ikke bli dekt til der). Sånn svettemessig så har jeg på en måte akseptert det, men det er så frustrerende når jeg blir svimmel, tungpustet og hodepinen kommer. Jeg prøver å drikke så mye som mulig.

Skrevet

Hva med en luftavfukter? Så får du bedre og tørrere luft hjemme hvertfall.

AnonymBruker
Skrevet

Ts. Ja gjennom mat. Ikke misforstå meg som frekk, men hvordan ellers skal jeg få i meg salt? Tenker du vitaminer eller drikke? Jeg føler jeg spiser ganske mye salt, da jeg har fått tilbakemelding på at jeg salter middager for mye, så jeg har begynt og moderert salt i middag og heller ha på ekstra salt på min mat. Men jeg tenker, jeg er jo tørst hele tiden og drikker neeesten non stop. Om jeg får i meg mer salt så vil jeg jo bare bli mer tørst? Og jeg drikker nok som det er føler jeg? 

Jeg synes ikke du er frekk, jeg er glad for at du spør og ikke bare avfeier meg. Jeg tenker rett og slett å drysse en liten mengde (en kvart teskje) i håndflaten (rene hender) og slikke i seg, og så drikke seg utørst. Det er det jeg gjør når det er skikkelig varmt her, og når jeg er alene - sammen med andre bruker jeg salttabletter, det er samme stoffet, men ser mer sivilisert ut. Uansett hvor mye du drikker, vil ikke kroppen klare å holde på vannet - det er saltets oppgave, å binde vann. Du vil ikke bli mer tørst av å spise mer salt hvis du spiser for lite salt, du vil bli akkurat så tørst at du klarer å drikke nok vann og holde på det. Hvis du føler deg ekstra ille nå, etter å ha redusert saltinntaket (og det kan du ha gjort, utilsiktet, etter å ha fått disse tilbakemeldingene), er det en indikasjon på for lite salt. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Frøkensina skrev:

Hva med en luftavfukter? Så får du bedre og tørrere luft hjemme hvertfall.

Ts. Det har jeg ikke tenkt på, god ide. Det hjelper hvertfall hjemme. Sjekket værvarselet nå, er 96% luftfuktighet her i dag, sammenlignet med Norge som er meldt 47% i morgen. Sukk, lengter hjem på dager som dette. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes ikke du er frekk, jeg er glad for at du spør og ikke bare avfeier meg. Jeg tenker rett og slett å drysse en liten mengde (en kvart teskje) i håndflaten (rene hender) og slikke i seg, og så drikke seg utørst. Det er det jeg gjør når det er skikkelig varmt her, og når jeg er alene - sammen med andre bruker jeg salttabletter, det er samme stoffet, men ser mer sivilisert ut. Uansett hvor mye du drikker, vil ikke kroppen klare å holde på vannet - det er saltets oppgave, å binde vann. Du vil ikke bli mer tørst av å spise mer salt hvis du spiser for lite salt, du vil bli akkurat så tørst at du klarer å drikke nok vann og holde på det. Hvis du føler deg ekstra ille nå, etter å ha redusert saltinntaket (og det kan du ha gjort, utilsiktet, etter å ha fått disse tilbakemeldingene), er det en indikasjon på for lite salt. 

Ts. Jeg skal prøve salt trikset, takk for råd. Høres ikke noe særlig delikat ut da, for å være ærlig. Tror du yoghurt drikk kan ha samme effekt? Husker en kompis fra Midtøsten brukte å drikke det (yoghurt, vann og masse salt), og det er jo en ganske god drikk sammenlignet med saltkorn i en allerede svett og salt håndflate. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts. Det har jeg ikke tenkt på, god ide. Det hjelper hvertfall hjemme. Sjekket værvarselet nå, er 96% luftfuktighet her i dag, sammenlignet med Norge som er meldt 47% i morgen. Sukk, lengter hjem på dager som dette. 

Det er sikkert verdt det å ha en god luftavfukter hjemme så kan du få ordentlige pauser fra den klamme lufta. 

AnonymBruker
Skrevet

Ts. Jeg skal prøve salt trikset, takk for råd. Høres ikke noe særlig delikat ut da, for å være ærlig. Tror du yoghurt drikk kan ha samme effekt? Husker en kompis fra Midtøsten brukte å drikke det (yoghurt, vann og masse salt), og det er jo en ganske god drikk sammenlignet med saltkorn i en allerede svett og salt håndflate. 

Hver sin smak, jeg synes bare salt rett i neven smaker veldig godt når det er varmt og jeg drikker masse. Men det er mange triks man kan bruke - over her ble elektrolytter nevnt, og det er dét salt er, og det er det du får i små poser blandet med sukker og smakstilsetninger på apoteket, som skal blandes med vann og drikkes. Yoghurt, vann og salt tiltaler ikke meg, men det er enda en måte å få i seg elektrolytter på, så hvis du liker det, så kjør på! 

AnonymBruker
Skrevet

Men du sliter virkelig i 17 grader? Da har jeg på meg ull. Rart hvor forskjellige vi er. Her hvor jeg bor i Norge er det akkurat nå 12 grader, og vi har ovnen på.

Anonymkode: 93773...b8c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...