Gå til innhold

Nordfjordeid/Eid


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som kjenner til Nordfjordeid? Interessert i alt av informasjon. Hvordan er menneskene, klimaet, butikkene, kulturtilbud , treningsmuligheter osv

Anonymkode: c7d04...f16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen som kjenner til Nordfjordeid? Interessert i alt av informasjon. Hvordan er menneskene, klimaet, butikkene, kulturtilbud , treningsmuligheter osv

Anonymkode: c7d04...f16

Som et helt vanlig middels bygdesntrum.Her er det du finner de fleste steder, Coop extra Rema Vinmonopol osv. Har fortsatt lokalsykehus da, så lenge det varer. Fin natur blandt fjord og flell. Menneskene er helt ålreit, men vil du ha litt mer "liv og røre" må du enten utover til kysten og Måløy eller dra lenger innover fjorden til Stryn.

Anonymkode: 54793...800

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som et helt vanlig middels bygdesntrum.Her er det du finner de fleste steder, Coop extra Rema Vinmonopol osv. Har fortsatt lokalsykehus da, så lenge det varer. Fin natur blandt fjord og flell. Menneskene er helt ålreit, men vil du ha litt mer "liv og røre" må du enten utover til kysten og Måløy eller dra lenger innover fjorden til Stryn.

Anonymkode: 54793...800

Takk for svar. Er det ok utvalg i sko/klær der? Evt hvor drar man for å handle? Er det planer om å legge ned sykehuset? 

Anonymkode: c7d04...f16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mann, og ikke så bevandret i butikkhyllene. Men jeg tror det er ganske bra for et sted på den størrelsen, ellers drar man vel til Førde eller Ålesund (Moa kjøpesenter litt utenfor).

Sykehuset lever farlig hver gang helseforetaket skal legge frem nytt budsjett, noen funksjoner er allerede borte, en del akutt og kirurgifunksjoner bl.a. 

Anonymkode: 54793...800

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er mann, og ikke så bevandret i butikkhyllene. Men jeg tror det er ganske bra for et sted på den størrelsen, ellers drar man vel til Førde eller Ålesund (Moa kjøpesenter litt utenfor).

Sykehuset lever farlig hver gang helseforetaket skal legge frem nytt budsjett, noen funksjoner er allerede borte, en del akutt og kirurgifunksjoner bl.a. 

Anonymkode: 54793...800

Takk igjen. Et stykke til både Ålesund og Førde, ser jeg. 

Hva med klimaet? Er fra Oslo. Mye vind og regn? 

 

Anonymkode: c7d04...f16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eid er helt fantastisk! Det er plass til alle, veldig hyggelig samfunn. Det er mange butikker, både innen sko, klær og lignende, en stor fin garnbutikk med mye moderne greier, biltema, byggsenter, malebutikk, fine kafeer og en superkoselig interiørbutikk i en gammel låve. På Operahuset er det mye kulturarrangement, alt fra show til foredrag og kino. Eid har også blitt cruisehavn, så mye liv og røre der om sommeren når skipene legger til. Det er også et aktivt hestemiljø siden det nasjonale senteret for fjordhest ligger der, så det er mulig for både barn og voksne å lære seg å ri. Det er masse flott natur der også. 

Synes Eid er en mye triveligere plass enn andre bygder på lik størrelse. Anbefales absolutt! 

Anonymkode: e5a12...1bc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eid er helt fantastisk! Det er plass til alle, veldig hyggelig samfunn. Det er mange butikker, både innen sko, klær og lignende, en stor fin garnbutikk med mye moderne greier, biltema, byggsenter, malebutikk, fine kafeer og en superkoselig interiørbutikk i en gammel låve. På Operahuset er det mye kulturarrangement, alt fra show til foredrag og kino. Eid har også blitt cruisehavn, så mye liv og røre der om sommeren når skipene legger til. Det er også et aktivt hestemiljø siden det nasjonale senteret for fjordhest ligger der, så det er mulig for både barn og voksne å lære seg å ri. Det er masse flott natur der også. 

Synes Eid er en mye triveligere plass enn andre bygder på lik størrelse. Anbefales absolutt! 

Anonymkode: e5a12...1bc

Tusen takk for svar! 

Anonymkode: c7d04...f16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som om det stort sett er noen fra folkehøgskolen som blir boende hvert år og? 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eid er helt fantastisk! Det er plass til alle, veldig hyggelig samfunn. Det er mange butikker, både innen sko, klær og lignende, en stor fin garnbutikk med mye moderne greier, biltema, byggsenter, malebutikk, fine kafeer og en superkoselig interiørbutikk i en gammel låve. På Operahuset er det mye kulturarrangement, alt fra show til foredrag og kino. Eid har også blitt cruisehavn, så mye liv og røre der om sommeren når skipene legger til. Det er også et aktivt hestemiljø siden det nasjonale senteret for fjordhest ligger der, så det er mulig for både barn og voksne å lære seg å ri. Det er masse flott natur der også. 

Synes Eid er en mye triveligere plass enn andre bygder på lik størrelse. Anbefales absolutt! 

Anonymkode: e5a12...1bc

Men om du er fra Oslo så tviler jeg på at du vil tenke at det er «mange» butikker der (jeg er fra Bergen). Jeg har vært der et par ganger- og ville nok ikke lagt shoppingen til Eid. Men flott natur, og hvordan samfunnet er vet jeg ikke. Men er jo vestlendinger, så det må jo være bra😉.

Anonymkode: f8b23...bf7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men om du er fra Oslo så tviler jeg på at du vil tenke at det er «mange» butikker der (jeg er fra Bergen). Jeg har vært der et par ganger- og ville nok ikke lagt shoppingen til Eid. Men flott natur, og hvordan samfunnet er vet jeg ikke. Men er jo vestlendinger, så det må jo være bra😉.

Anonymkode: f8b23...bf7

Nei, jeg regner ikke med at det er som Oslo! :fnise: Mest på om man får tak i det mest nødvendige. 

Anonymkode: c7d04...f16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men er jo vestlendinger, så det må jo være bra😉.

Anonymkode: f8b23...bf7

Bare ikke si det høyt til dem. De er ikke glad i det, skjønner du. De er nordfjordinger. 

Veldig trivelige folk.

Jeg hadde nok heller ikke valgt Nordfjordeid som shopping destinasjon. Men naturen der er helt fantastisk. Drar man ut mot Bremangerlandet, Måløy eller Selje har man storslått natur med høye fjell og havgap på alle kanter. På Selje finnes surfestrand.

Selje har også både et kloster og andre severdigheter for historisk interesserte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er der ofte, synes Eid har veldig godt utvalg i butikker til å være så lite, favorittbutikken er Krambua, en utrolig kjekk barneutstyrsbutikk der de også har mye utvalg i barneklær utenom «de vanlige» på slike småsteder😄 ellers har de også blant annet en veldig koselig cafe med god mat (Didriks)

Anonymkode: 9098c...3e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Lacy skrev:

Virker som om det stort sett er noen fra folkehøgskolen som blir boende hvert år og? 😊

Ja, folkehøyskolen står for mye av innflytningen til Eid.

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men om du er fra Oslo så tviler jeg på at du vil tenke at det er «mange» butikker der (jeg er fra Bergen). Jeg har vært der et par ganger- og ville nok ikke lagt shoppingen til Eid. Men flott natur, og hvordan samfunnet er vet jeg ikke. Men er jo vestlendinger, så det må jo være bra😉.

Anonymkode: f8b23...bf7

Eid har det man trenger synes jeg, og så kommer det jo an på hva man interesserer seg for. Selvsagt er det ikke som Oslo eller Bergen, men sammenlignet med andre bygder på samme str så synes jeg de har mye. Bor selv i et større tettsted, men de har ikke på langt nær så mange eller gode butikker som Eid. De har litt spesielle ting, ikke bare det du finner overalt. Tore-Garden i LEivdalen har interiør og klær, veldig hyggelig atmosfære. Eid Miljø er en super håndarbeidsbutikk, og du har en stoffbutikk i Eidsgata. Minibakeriet serverer god bakst, og Didriks er en superkoselig kafé. Dyrebutikken på Eid er stor og med godt utvalg. Bokhandelen i Eidsgata er fin. På senteret finner du flere kles- og skobutikker, apotek, bokhandel, helsekost, elektrobutikk ++ 

Anonymkode: e5a12...1bc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Blondie65 skrev:

Bare ikke si det høyt til dem. De er ikke glad i det, skjønner du. De er nordfjordinger. 

Veldig trivelige folk.

Jeg hadde nok heller ikke valgt Nordfjordeid som shopping destinasjon. Men naturen der er helt fantastisk. Drar man ut mot Bremangerlandet, Måløy eller Selje har man storslått natur med høye fjell og havgap på alle kanter. På Selje finnes surfestrand.

Selje har også både et kloster og andre severdigheter for historisk interesserte. 

Jeg tenker på å bo der, ikke ferie. :) 

Det ser fint ut, men er redd for klimaet (kan noen fortelle litt om det, kanskje?) og for hva man gjør når man plutselig trenger ny vinterkåpe. :fnise: 

Anonymkode: c7d04...f16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk igjen. Et stykke til både Ålesund og Førde, ser jeg. 

Hva med klimaet? Er fra Oslo. Mye vind og regn? 

 

Anonymkode: c7d04...f16

Må nok regne med litt mer varierende klima, litt mer fuktig vestlandsklima. Men så er det veldig fint når det skinner opp. 

Anonymkode: 54793...800

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

40 minutter siden, Bruglen skrev:

Det er en veldig berømt vikarlege der😆

Han er vel kanskje sendt hjem igjen? :fnise:

Anonymkode: c7d04...f16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Hvis jeg bor og jobber «sentralt» i bygda, vil jeg trenge bil da?

Anonymkode: c7d04...f16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hm. Hvis jeg bor og jobber «sentralt» i bygda, vil jeg trenge bil da?

Anonymkode: c7d04...f16

Ikke nødvendigvis sånn jobb/handle/hjem, men bussforbindelsene e ikke de beste så jeg vil tro det blir litt stusselig uten bil i lengden da.  Spesielt hvis du er fra Oslo-området, og vant med et godt utbygd kollektivnett. 

Tør jeg spørre om hvorfor du er så interessert i Eid, har du truffet en kjæreste derfra ?   Eller tenker du flytte dit av andre grunner ?

Anonymkode: 54793...800

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Er det ok utvalg i sko/klær der? Evt hvor drar man for å handle? Er det planer om å legge ned sykehuset? 

Anonymkode: c7d04...f16

Det var i alle fall planer, men det ble stoppet/utsatt. Det er videregående der og shoppingmuligheter i form av klesbutikker og skobutikker. Og noen andre butikker. Det er veldig pent der, men det er jo hele Sogn&Fjordane. Andre steder er Florø og Førde. Florø er på kysten og der arrangeres det ting hvert år, f.eks Kjippen og sildebord.

Anonymkode: bace7...ecf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...