Gå til innhold

Hva koster ferien for dere i år? Jeg synes ferie i Norge koster mer enn det smaker...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest WhisperingWind
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vel, vi har vært permiterte, og når folk foreslår at vi kan «ta en skogstur» holder jeg på å spy! Vi har ikke gjort annet enn å subbe rundt i nærmiljøet siden 12.mars🙂🔫

Anonymkode: f2451...530

Vi var også hjemme i de 6 ukene...allikevel koste vi oss med det vi hadde tilgjengelig. Det var mindre da enn nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
På 8.7.2020 den 14.33, AnonymBruker skrev:

Vi har kommet på den prisen når vi var i Tyrkis i fjor. Da var det all inclusive med flybilletter til 15000kr toppen 16000kr to voksne og 1 barn. Bodde på 5 stjerners hotell. Reiste litt utenom sesongen da, da hadde mannen en annen jobb og jeg ferie tilgode i slutten av august

Anonymkode: 1c431...427

Du glemte beleilig å si dere dro utenfor sesongen?

Anonymkode: b9882...57c

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og sønnen min har besøkt venner i ferien, og det er billig og koselig. Vi har spandert på oss tre netter på hotell i tillegg, for å slippe å kjøre så langt i et strekk. Den store opplevelsen for oss er å stoppe hver gang vi ser noe interessant langs veien. Middels dyr ferie. Mye geiter og fosser og bruktbutikker.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, WhisperingWind skrev:

Vi var også hjemme i de 6 ukene...allikevel koste vi oss med det vi hadde tilgjengelig. Det var mindre da enn nå. 

«De seks ukene?!» vi har vært hjemme siden 12. Mars. Vi er begge permitterte. Vi koste oss til å begynne med, nå er vi drittlei. 

Anonymkode: f2451...530

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært en liten uke på hytta til svigers, enkel standard med flott hage og skog. Vi har lekt masse, bada 1 gang, spilt spill, skravla. 

Nå skal vi snart 2 uker nordover i landet for å besøke familie, og forhåpentligvis treffe en del gamle venner og deres barn. Vi får bo på gjesterommet hos min far, og har det som base for blåbær tur, sopptur, fiske, besøksrunder, bading, og planlegger vår første telttur som familie hvis det blir bra vær. Av erfaring så går 2 uker veldig fort med familie og venner man ikke har sett på lenge. 

Ferie for meg er først og fremst fri fra jobb og hverdag, og tid med de jeg er mest glad i. Regner med det går en del penger på drivstoff, litt nye klær, is/kiosk/kafé/restaurant, og kanskje noe museum/akvarium eller noe. Da får vi både nye opplevelser, god tid til hverandre, og slappe av og nyte fri. Tipper nok vi fort bruker 5000-6000. 

Regner ikke da med vanlig mat man lager hjemme på kjøkkenet, da dette er noe man også gjør til vanlig. Akkurat som at huslån og alt sånt selvfølgelig også er en del av utgiftene i sommermånedene. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 hours ago, Fru Uperfekt said:

Da skal du regne inn de timene dere har lagt ned i regnestykket

Hvorfor det? De timene har da ikke kostet oss en krone? Det er tid som sannsynligvis ville blitt brukt på TV-titting, boklesing, håndarbeid eller andre unyttige hobbyer uansett. Det var ikke et slit å ordne båten heller, vi koste oss med familien mens vi holdt på.

Anonymkode: d6dbe...2d0

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Norge er flott å feriere i, om man har lønn på et tilnærmet norsk nivå. For slike som meg, som bor i utlandet og ikke har norsk lønn, så er det så dyrt at jeg ikke har råd til å feriere i mitt eget fødeland. Har ikke vært hjemme på 3 år.

Men ja, jeg velger det selv, og det er en helt annen diskusjon.

Anonymkode: 0e180...e3f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var med på 3 dagers overnatting på hotell med div utflukter. Kostet 10000kr. To voksne.

ja Norge er dyrt, men vi bader jo i penger allle sammen 💪🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor det? De timene har da ikke kostet oss en krone? Det er tid som sannsynligvis ville blitt brukt på TV-titting, boklesing, håndarbeid eller andre unyttige hobbyer uansett. Det var ikke et slit å ordne båten heller, vi koste oss med familien mens vi holdt på.

Anonymkode: d6dbe...2d0

Nettopp det er tid dere ellers kunne gjort til andre ting, spiller ingen rolle om det er produktive ting eller ei

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 8.7.2020 den 14.19, AnonymBruker skrev:

Må virkelig folk på ferie hvert år? Jeg har blitt veldig overrasket over hvor mange det er som føler det er helt krise å ikke komme på ferie.
Koser meg hjemme i år jeg, og har gjort det mange andre år også. Tar en liten ferietur, men langt fra hvert år. Hva feiler det folk?

Anonymkode: f56ab...639

Hvorfor så rappkjeftet? Hvorfor bryr du deg om hvordan andre enn deg selv ønsker å feriere?

Du har visst nok glemt at vi alle er forskjellige og har vidt ulike ønsker, og behov i livene våre.

Anonymkode: 4ee06...c1c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

På 8.7.2020 den 14.19, AnonymBruker skrev:

Må virkelig folk på ferie hvert år? Jeg har blitt veldig overrasket over hvor mange det er som føler det er helt krise å ikke komme på ferie.
Koser meg hjemme i år jeg, og har gjort det mange andre år også. Tar en liten ferietur, men langt fra hvert år. Hva feiler det folk?

Anonymkode: f56ab...639

Trenger absolutt ikke reise på ferie hvert år. Er da nok å ta en tur til nærmeste by og kjøpe en softis på en varm sommerdag .

Anonymkode: a13dc...a2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, Fru Uperfekt skrev:

Da skal du regne inn de timene dere har lagt ned i regnestykket

Ikke nødvendigvis. Det er ikke en direkte kostnad. Det er en alternativkostnad. Og hvem sier at de timene som er brukt på båten ville ja blitt brukt til noe annet produktivt. Alternativet til at de jobbet på båten kunne være at de så på Netflix. Man trenger egentlig kun å regne alternativkostnad dersom det faktisk er noe annet man egentlig skulle ha gjort som man kunne tjent penger på.

Altså er alternativet å jobbe overtid i stedet for å jobbe på båten så kan man regne hva man kunne ha tjent der, men hadde man uansett skulle brukt de timene på å se Netflix er det faktisk ikke noe man tjener penger på og det blir ikke en alternativkostnad å regne med fordi man velger vekk "dødtid" med Netflix og heller øker sine verdier. 

Anonymkode: c0b4c...cdb

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi har brukt 3000kr til billetter til dyreparken(ink kaptein sabeltann show), telt på campingplass, og utflukter. Har ca 10000kr til rådighet så er ikke det støtte budskjettet å gå på. Men er så verdt det for min del, vi trenger kvalitetstid som familie, og skape minner ved å gjøre det VI ønsker er verdt det 😊

Anonymkode: f1d06...657

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 8.7.2020 den 14.09, AnonymBruker skrev:

Lurer på hva ferien koster for dere i år? Og hvor mange i familien er dere? Hva skal dere?  Må si Norgesferien i år blir en av de dyreste vi har hatt hittil. Det er helt sykt hvor mye det koster å feriere her til lands. Så er prisene sikkert skrudd opp en del pga korona og diverse reiseforbud. 

Vi skal til Dyreparken i Kristiansand med 3 dager overmating, Lilleputthammer. Begge deler innebærer overnatting 3 dager for oss, vi er to voksne og en gutt på 5 år. Vi måtte ut med 6000kr for billetter til Lilleputthammer med overnatting og 10000kr for billetter og 3 dager overnatting på dyreparken. Det er 16000kr bare der, ekskludert mat, transport og andre utgifter som dukker opp underveis. Jeg synes det er dyrt! 

Regner med at totalprisen for vår ferie kommer på 25000kr eller mer, da vi også skal en tur til tusenfryd og litt utflukter her i området, men der slipper vi overnatting. 

Tidligere har vi reist en uke eller to til syden og det har kostet oss 12000-18000kr. Da har det vært inkludert 5 stjerners hotell, god mat og drikke, badeland og utflukter. Synes ferier her i Norge er dyrt og (litt kjipt) :sjenert: Vi er ikke garantert fint vær, boforholdene blir som leiligheten hjemme eller dårligere. Og alt er mye dyrere...

Men skal definitivt slutte å si til bekjente med dårlig råd at de skal feriere i Norge, det er jo dyrere enn utlandet! 

Hva skal dere i ferien? Hva synes dere om ferie her i Norge? 

Lilleputthammer er nedtur for en 5 åring, ville ha valgt Hunderfossen i stedet... 

Anonymkode: ef714...b7d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi reiser som regel på norges ferie hvert år til forskjellige plasser. Kjører rundt og telter, har gratis bil og drivstoff og reiser mest for å oppleve naturen, den er jo helt fantastisk i Norge 😍. Går på toppturer, i grotter, fisker, drar på skateparker, sykkelpark (gratis med mindre man må ha heiskort), åpne gårder og kanskje en park i løpet av sommeren. Er ikke mye vi bruker på det og tipp topp for barna. 

Man kan jo gjøre norges ferien så dyr man bare orker, men går også an å gjøre det svært billig og ikke minst helt fantastisk. 

Anonymkode: d3459...f9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lilleputthammer er nedtur for en 5 åring, ville ha valgt Hunderfossen i stedet... 

Det ville ikke jeg og heller ikke barna

Anonymkode: 69231...dbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vår 5- åring skal dit med kompis fra barnehagen og en fetter ;) Vi er 3 barnefamilier som reiser dit sammen. Tror det blir bra :) Vår er litt redd de store karusellene, tror han har mer glede av Lilleputthammer. Så får vi heller besøke Hunderfossen siden 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ikke tilgang på hytte og kan heller ikke låne andres. Kjenner knapt folk med hytter. Familie bor 150 mil unna. Ikke lett å reise dit uten bil. Jeg har ferie alene og da koster hotell ekstra. Det er dyrt å spise ute. En del kroner er bundet opp i en bestilt og betalt reise til utlandet. Foreløpig ikke kansellert og uansett så tar det veldig lang tid å få refundert pengene om det avlyses.

Norge blir rett og slett for dyrt for en som har ferie alene. 

Anonymkode: 49606...25f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg og mannen snakket om dette i morges. Selvom ferien blir dyr i år, er vi takknemlige for at vi har økonomi til å reise i år og råd til å gi sønnen vår disse opplevelsene.  Vi hadde definitivt blitt hjemme hvis vi ikke hadde hatt råd til dette.

Igjen synes jeg at Norge er ett dyrt land å feriere i og synes det er trist de høye prisene gjør at en del unger sikkert aldri får oppleve Dyreparken og andre flotte fornøyelsesparker her. Vi hadde aldri hatt råd til dette hvis vi hadde tjent mindre enn det vi gjør nå.

Selvsagt er ferier en luksusting som har blitt mer vanlig de siste tiårene. Men for oss er det balsam for sjelen og vår sønn stortrives på ferie. Synes synd på barn som ikke får opplevd dette i sin barndom :hjerte:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...