Gå til innhold

Råd for perfekt sukkerbrød


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sukkerbrød lages av stivpisket egg blandet med hvetemel og bakepulver, men er det nødvendig å ha i sukker? 

Hvordan ser eller høres eggedosisen ut når den er ferdig pisket og klar for å få i melet?

Og hvordan unngår jeg at den mister luften når melet røres inn?

Fins det en magisk formel for hvor mange egg til hvor mye mel?

Takk for svar! 

Anonymkode: 72d2e...383

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker denne oppskriften, aldri hatt problemer med å få et bra resultat med den, og det blir et høyt og fint sukkerbrød som jeg deler i tre lag.

4 egg
140 g sukker
140 g hvetemel
1 ts bakepulver

Pisk egg og sukker til en stiv og luftig eggedosis. Vend inn siktet mel og bakepulver. Hell i en smurt og bakepapirkledt 24 cm springform og stek på nederste rille ved 165 grader i 30-35 minutter.  Avkjøl på rist. 

 

Pisk eggedosisen lenge. Den skal bli stiv, luftig og helt lys gul/kremfarget i fargen. Sikt i melet (så du unngår klumper) og bruk en slikkepott e.l. og vend inn melet med store bevegelser. Ikke rør hardt eller fort. Du kan lage sukkerbrød uten sukker, men sukkeret tilfører ikke bare smak, det gir også en annen konsistens samt gjør den saftigere (sukkerfrie kaker blir vanligvis tørrere). Skal du bruke kunstig søtstoff må du skille eggene og stivpiske eggehvitene for seg, ellers vil ikke kaken bli luftig. Resultatet vil bli annerledes enn med sukker. 

Endret av Arkana
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like mye sukker som hvetemel, altså. Har du prøvd å redusere på sukkeret? Hvordan ble resultatet da? 

Eggedosisen skal bli nedten hvit, ok. Går det an å vispe den for lenge? 

Anonymkode: 72d2e...383

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke prøvd å redusere mengden, men du kan nok redusere noe helt uten problem. Prøv deg litt fram, f.eks. ved å redusere med 25%. Det skal godt gjøres å piske eggedosis for lenge så det trenger du ikke bekymre deg for. Hvis du er usikker på om den er stiv nok, ta av vispen og prøv å lage et åttetall av den rennende eggedosisen. Om hele åttetallet synes når du er ferdig er den stiv nok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker denne når det kommer til sukkerbrød, den er egentlig helt lik @Arkana sin oppskrift, men her får du forholdet mellom egg, sukker og mel til forskjellig formstørrelse, noe som kan være praktisk.

Hvorfor vil du ha en oppskrift med mindre sukker? Det er jo mye kake volummessig i forhold til mengden ingredienser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Brunhilde skrev:

Jeg liker denne når det kommer til sukkerbrød, den er egentlig helt lik @Arkana sin oppskrift, men her får du forholdet mellom egg, sukker og mel til forskjellig formstørrelse, noe som kan være praktisk.

Hvorfor vil du ha en oppskrift med mindre sukker? Det er jo mye kake volummessig i forhold til mengden ingredienser.

Du har erfart at det blir større volum når sukkermengden er høy?

Anonymkode: 72d2e...383

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 hours ago, AnonymBruker said:

Du har erfart at det blir større volum når sukkermengden er høy?

Anonymkode: 72d2e...383

Nei, hvordan i all verden klarte du å tolke det ut fra hva jeg skrev? :klo:

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at når man lager bløtkake, er det ikke sukkermengden i kakebunnen som er avgjørende for den totale sukkermengden (og antall kalorier) per porsjon kake. Det er det du bruker som fyll i kaka som drar ivei, i så måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, T-Rex skrev:

Jeg tenker at når man lager bløtkake, er det ikke sukkermengden i kakebunnen som er avgjørende for den totale sukkermengden (og antall kalorier) per porsjon kake. Det er det du bruker som fyll i kaka som drar ivei, i så måte.

Jeg er ikke glad i veldig søte smaker. Derfor vil jeg redusere på sukkeret. Da teller også bunnen med.

Anonymkode: 72d2e...383

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo bruke potetmel! Lager det ikke så ofte, har ikke oppskriften i hodet. Men bruker alltid potetmel.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.7.2020 den 22.16, Brunhilde skrev:

Jeg liker denne når det kommer til sukkerbrød, den er egentlig helt lik @Arkana sin oppskrift, men her får du forholdet mellom egg, sukker og mel til forskjellig formstørrelse, noe som kan være praktisk.

Hvorfor vil du ha en oppskrift med mindre sukker? Det er jo mye kake volummessig i forhold til mengden ingredienser.

 

19 timer siden, Brunhilde skrev:

Nei, hvordan i all verden klarte du å tolke det ut fra hva jeg skrev? :klo:

 

Du spør om hvorfor jeg vil redusere på sukkeret i samme avsnitt som du skriver at det er mye kake volummessig.. osv. Det forsto jeg som at sukkeret har betydning for hvor høy/luftig kaka blir. Var ikke det du mente? 

Anonymkode: 72d2e...383

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, solmåneogstjerner said:

Du må jo bruke potetmel! Lager det ikke så ofte, har ikke oppskriften i hodet. Men bruker alltid potetmel.  

Da smaker bunnen potetmel. Det er effektivt for å unngå sammensynking, men sukkerbrødet blir ikke like godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, T-Rex skrev:

Da smaker bunnen potetmel. Det er effektivt for å unngå sammensynking, men sukkerbrødet blir ikke like godt.

Jo, det blir godt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En dæsj kokende vann sammen med egg og sukker, pisk til eggedosis (den er ferdig når du kan skrive OLE før det synker sammen), bland i hvetemel, bakepulver og potetmel. IKKE bruk visp når du har i melet, men bruk grind/K-visp så du ikke slår lufta ut av eggedosisen.

Anonymkode: 1bd9e...b4f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

 

Du spør om hvorfor jeg vil redusere på sukkeret i samme avsnitt som du skriver at det er mye kake volummessig.. osv. Det forsto jeg som at sukkeret har betydning for hvor høy/luftig kaka blir. Var ikke det du mente? 

Anonymkode: 72d2e...383

Nei, jeg mente at du får "mye kake for pengene" - altså at mengden sukker spiller liten rolle ;) Tror egentlig du skjønte det, men hadde behov for å kverulere aldri så lite.

Jeg er for å leve sunt, derfor spiser jeg heller kaker sjeldnere, men gode kaker med skikkelige ingredienser når jeg først gjør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes heller ikke sukkerbrød med potetmel er godt. Det blir tørrere og smaker annerledes. 

 

Ellers enig med Brunhilde at jeg heller spiser gode kaker sjeldnere framfor å spise middelmådige kaker oftere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Blir ikke eggedosis uten sukker. Vend inn melet med en slikkepott for å beholde luften i dosisen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sukkerbrød uten sukker??

Anonymkode: 46d46...b8e

Nei, med redusert sukkermengde.

15 timer siden, Arkana skrev:

 

 

15 timer siden, Mumsmums skrev:

Blir ikke eggedosis uten sukker. Vend inn melet med en slikkepott for å beholde luften i dosisen. 

Hva blir det da? Er det fyldigheten som forsvinner med lite sukker? For luftig blir det vel.

20 timer siden, Brunhilde skrev:

Nei, jeg mente at du får "mye kake for pengene" - altså at mengden sukker spiller liten rolle ;) Tror egentlig du skjønte det, men hadde behov for å kverulere aldri så lite.

Nei, jeg skjønte ikke hva du mente, derfor spurte jeg. 

Anonymkode: 72d2e...383

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, med redusert sukkermengde.

 

Hva blir det da? Er det fyldigheten som forsvinner med lite sukker? For luftig blir det vel.

Nei, jeg skjønte ikke hva du mente, derfor spurte jeg. 

Anonymkode: 

Uten sukker blir det bare vispet egg og ikke like luftig. Med mindre sukker blir det eggedosis, sukre har en viktig rolle i luftighet i eggedosis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...