Gå til innhold

Samboerveninnen er en sofagris


anonym ss

Anbefalte innlegg

Vel, foreslå å gå noen turer elle jogge noen turer, meld dere på trenings senter, dra på telturer og lag en kjempegod middag sammens. Kanskje hun er deprimert og trenger å oppvartes litt. Foreslå noen hobbyer til henne. 😇

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 minutter siden, Cinnamondiva skrev:

Vel, foreslå å gå noen turer elle jogge noen turer, meld dere på trenings senter, dra på telturer og lag en kjempegod middag sammens. Kanskje hun er deprimert og trenger å oppvartes litt. Foreslå noen hobbyer til henne. 😇

Nå et vel mye av poenget at de trenger mer tid hver for seg?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Traktor skrev:

Nå et vel mye av poenget at de trenger mer tid hver for seg?

Vel, jo det også. Men likevel kan det jo Ts vise samboervenninnen noen sunne aktiviteter de kan enten gjøre sammen eller hver for seg eller vise noen hobbyer til den venninnen om Ts vil at venninnen skal ut av sofaen litt. Ts kan også snakke om at det er helsefarlig å bare sitte inne. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, anonym ss said:

kan noen fortelle meg hvor normalt det er å komme hjem fra jobb hver bidige dag kl.3 og hive seg i joggebuksa, ta dyna ut i stua, og se på serier i 8 timer til man har sitt daglige høydepunkt med sjokolade og så teller ned minuttene til klokken er 12 for da kan man legge seg? Gang dette med 7 dager i uka, 52 uker i året, i 10 år? Livsgnisten i hjemmet mitt er i minus akkurat nå. 

Samboerveninna er en god venn av en venn.  Jeg har aldri sett sofaen eller tvn jeg har kjøpt. Grunn til at jeg spør, er at jeg aner ikke mine råd, og gråter hver kveld. Jeg har ikke hjerte til å kjefte på henne, for det er ikke my business, men fortsatt gjør det meg deprimert hver dag. se for deg å måtte komme hjem til en person du ikke hadde valgt, hvor du hver dag unngår å komme hjem til ditt eget hjem. hun blir helt knust om jeg ber henne vaske. er det ikke normalt at man tar i et tak å vasker når man er 32 år og bor med ei veninne? 

hun er en klegg, jeg vil ha space. Kan man spørre en person om de kan henge mer på rommet? Kan man spørre en person om de kan gå mer (minst 1 dag i mnd) ut av huset? Kan man invitere folk over hos seg uten å invitere romveninnen fordi man kveles? 

Jeg spør fordi jeg er livredd for å tråkke på henne, men gråter hver dag mens jeg spiser middag i senga, istedenfor på stuebordet jeg har spart til i månedsvis. 

Hvordan orket du? Jeg hadde klikket for lenge siden. Siden hun leier rom av deg har hun vel 1 mnd oppsigelsestid. Tror du bare må være ærlig med henne. 

Anonymkode: bb2aa...461

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Dere bor jo i et lite kollektiv, og da må man ha litt regler. Sett opp noen forslag på forhånd og kall henne inn til et møte.

Først og fremst må dere sette opp vaskelister. Når dette ikke går av seg selv og begge tar i et tak så det blir 50/50 delt så må man ha en liste. Sett opp hva som skal gjøres og ruller så dere bytter annenhver uke. Er det en oppgave som den ene liker og den andre hater kan dere ta den oppgaven hver uke. Gå gjennom dette sammen og ha en ordentlig plan for det skriftlig, der man krysser av når ting er gjort. Dette har vi hatt i alle kollektiv jeg har bodd i.

Jeg synes det er helt innafor å si at du ønsker at dere ikke tar med dyne ut i felles-området, da det føles veldig privat og sofaen er for begge to. Det går også an å si at du har merket at hun sitter og ser på TV hver dag og at du synes det er vanskelig å ikke få bruke stuen, og spørre om hun bare vil at du skal si ifra om du vil se på TV eller hvordan hun synes dere skal gjøre det sånn at du også får brukt TVn. Kanskje tenker hun at du aldri vil se på TV og at det er praktisk. En normal person burde skjønne at man ikke kan hogge TVn hver dag i et kollektiv men om ingen sier noe og bare er på rommet (som du er) så har hun kanskje ikke skjønt det....

Begge må ha lov å ha besøk uten at den andre må bli involvert. Skjønner det er rart å spørre om hun kan gå ut, det ville nok ikke jeg helt turt heller.. men du kan jo forsøke på forhånd å si at du tenkte å ha noen venner på besøk så om det var ok at du brukte stuen den og den dagen? Så må man også til en viss grad godta at den man bor med "blir med" om man har litt uformelle sammenkomster. 

Du må forøvrig tørre å ta mer plass. Ikke sitt i senga og gråt og spis middag, sett deg ved spisebordet! Har hun TVn på høyt så spør om hun kan skru ned lyden mens du spiser. Eller si at du gjerne ville se på X program mens du spiser så kan hun velge å se på med deg eller gå på rommet sitt. Ikke bare vær stille og gjem deg....

Anonymkode: 5b11a...5ee

Veldig godt svar, følg disse rådene TS 🙌🏼

Anonymkode: 6a25d...1db

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foreslår at du ber henne flytte. Siden hun har jobb, bør det være mulig for henne å leie seg en leilighet utenfor Oslo (å kjøpe alene har mange ikke råd til). 

Ta det opp på en pen måte, og tenk godt gjennom det du skal si.

"Nå har du leid hos meg i et år (xx mnd). Jeg tenker at det er på tide at du begynner å se etter et eget sted å bo. Vi skal jo ikke bo i kollektiv hele livet heller :) Jeg er glad for at jeg har kunnet leie ut til deg så langt, men det er jo en midlertidig ordning, til du kom litt på fote (her i byen/etter kjærlighetssorg/i den nye jobben). Blir gjerne med deg og ser på potensielle leiligheter når du har fått søkt litt på Finn."

Anonymkode: 4cc1d...83d

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg foreslår at du ber henne flytte. Siden hun har jobb, bør det være mulig for henne å leie seg en leilighet utenfor Oslo (å kjøpe alene har mange ikke råd til). 

Ta det opp på en pen måte, og tenk godt gjennom det du skal si.

"Nå har du leid hos meg i et år (xx mnd). Jeg tenker at det er på tide at du begynner å se etter et eget sted å bo. Vi skal jo ikke bo i kollektiv hele livet heller :) Jeg er glad for at jeg har kunnet leie ut til deg så langt, men det er jo en midlertidig ordning, til du kom litt på fote (her i byen/etter kjærlighetssorg/i den nye jobben). Blir gjerne med deg og ser på potensielle leiligheter når du har fått søkt litt på Finn."

Anonymkode: 4cc1d...83d

Dette! 

Dere er voksne mennesker. Du er i din fulle rett til å si at nå vil du bo alene. Takk for tiden sammen, men nå er du klar for å kjenne på hvordan det er å være eneboer. Gjør det nå, fremover vil det komme masse leiligheter til utleie. Det er lettere å komme seg inn på leilighetsmarkede nå enn i september. Lykke til! 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i en litt lik situasjon. Lot en venninne av en venninne flytte inn hos meg når hun flyttet til byen jeg jobbet i. Hun var på ingen måte like ille som din samboer, og jeg trenger ikke mye alenetid. Men etterhvert ble jeg gal!! Ba henne flytte ut (høflig, og sa fra i god tid). Det ble ikke dårlig stemning, og hun fant et sted og flytte inn hvor hun virket til å trives bedre enn hos meg:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo bare si det til henne. Hun er nok ikke tankeleser. Og har hun bodd der ett år, så får du si at det er på tide at hun finner seg noe annet. Du får tilby deg å bli med på visninger.

Anonymkode: b258e...c43

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, anonym ss skrev:

kan noen fortelle meg hvor normalt det er å komme hjem fra jobb hver bidige dag kl.3 og hive seg i joggebuksa, ta dyna ut i stua, og se på serier i 8 timer til man har sitt daglige høydepunkt med sjokolade og så teller ned minuttene til klokken er 12 for da kan man legge seg? Gang dette med 7 dager i uka, 52 uker i året, i 10 år? Livsgnisten i hjemmet mitt er i minus akkurat nå. 

Samboerveninna er en god venn av en venn.  Jeg har aldri sett sofaen eller tvn jeg har kjøpt. Grunn til at jeg spør, er at jeg aner ikke mine råd, og gråter hver kveld. Jeg har ikke hjerte til å kjefte på henne, for det er ikke my business, men fortsatt gjør det meg deprimert hver dag. se for deg å måtte komme hjem til en person du ikke hadde valgt, hvor du hver dag unngår å komme hjem til ditt eget hjem. hun blir helt knust om jeg ber henne vaske. er det ikke normalt at man tar i et tak å vasker når man er 32 år og bor med ei veninne? 

hun er en klegg, jeg vil ha space. Kan man spørre en person om de kan henge mer på rommet? Kan man spørre en person om de kan gå mer (minst 1 dag i mnd) ut av huset? Kan man invitere folk over hos seg uten å invitere romveninnen fordi man kveles? 

Jeg spør fordi jeg er livredd for å tråkke på henne, men gråter hver dag mens jeg spiser middag i senga, istedenfor på stuebordet jeg har spart til i månedsvis. 

Skaffe deg egen leilighet uten romkamerater?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, anonym ss skrev:

Litt mer info: Det er mitt hjem, det er min leilighet. hun betaler leie. Det er ikke bare å flytte ut.... men jeg er helt fra meg, når man ikke har hatt private space så lenge man kan huske. Jeg er ute av huset 4/7 dager i uka, fordi jeg liker å være ute og samtidig føles det godt å ikke være hjemme. Men når jeg er hjemme, er hun der, når jeg ikke er hjemme, er hun der. Ikke bare hjemme, men i stua, og spiser hele dagen. Kan jeg spørre en betalende veninne om å henge på rommet? Eller si at hun må flytte fordi hun er for lite på rommet eller for lite ute av huset, eller fordi hun aldri tar initativ til ryddV/Vask?

Jeg kan jo ikke det :( Jeg vet ikke hvordan man jobber seg rundt dette. Nå er det vennskapet som ryker.. 

Skjønner at det er vanskelig. Og det er overhodet ikke unormalt å ønske alenetid i din egen leilighet. Hadde blitt gal selv av at noen alltid var hjemme. 

Skjønner at det ikke er lett å ta en sånn samtale, men tror kanskje du er nødt til det, ellers vil det ikke skje en endring. 

Anonymkode: c86ca...0d0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, O.G. skrev:

Skaffe deg egen leilighet uten romkamerater?

Det er ts sin leilighet.

Anonymkode: 4cc1d...83d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ts sin leilighet.

Anonymkode: 4cc1d...83d

Da får Ts hive ut denne venninnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 7.7.2020 den 20.35, anonym ss skrev:

kan noen fortelle meg hvor normalt det er å komme hjem fra jobb hver bidige dag kl.3 og hive seg i joggebuksa, ta dyna ut i stua, og se på serier i 8 timer til man har sitt daglige høydepunkt med sjokolade og så teller ned minuttene til klokken er 12 for da kan man legge seg? Gang dette med 7 dager i uka, 52 uker i året, i 10 år? Livsgnisten i hjemmet mitt er i minus akkurat nå. 

Samboerveninna er en god venn av en venn.  Jeg har aldri sett sofaen eller tvn jeg har kjøpt. Grunn til at jeg spør, er at jeg aner ikke mine råd, og gråter hver kveld. Jeg har ikke hjerte til å kjefte på henne, for det er ikke my business, men fortsatt gjør det meg deprimert hver dag. se for deg å måtte komme hjem til en person du ikke hadde valgt, hvor du hver dag unngår å komme hjem til ditt eget hjem. hun blir helt knust om jeg ber henne vaske. er det ikke normalt at man tar i et tak å vasker når man er 32 år og bor med ei veninne? 

hun er en klegg, jeg vil ha space. Kan man spørre en person om de kan henge mer på rommet? Kan man spørre en person om de kan gå mer (minst 1 dag i mnd) ut av huset? Kan man invitere folk over hos seg uten å invitere romveninnen fordi man kveles? 

Jeg spør fordi jeg er livredd for å tråkke på henne, men gråter hver dag mens jeg spiser middag i senga, istedenfor på stuebordet jeg har spart til i månedsvis. 

hvorfor kan du ikke sitte ved stuebordet? er vel bare be henne gjøre plass til deg

Anonymkode: 9791c...b80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.7.2020 den 15.28, O.G. skrev:

Da får Ts hive ut denne venninnen.

Det er jo det hun spør om råd om? 

Anonymkode: 4cc1d...83d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si at du har møtt en fyr, og at dere skal bli samboere. Derfor må hun finne seg et eget sted. Er hun deprimert eller sliter psykisk på annen måte?  Har hun ikke så mange folk rundt deg, ensom? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det kan virke som du trenger litt hjelp til å si i fra. Har du noen som du kan betro deg til og som kan snakke med henne sammen med deg? Venn eller familie? Prøv å gi deg med all denne gråtingen og ta grep. Men det kan være fint å ha en på laget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår deg veldig godt ts, var i en helt like situasjon. Min leilighet der en venninne flyttet inn og var hjemme HELE tiden. Hun hadde ikke jobb da, så hun var virkelig hjemme hver dag, bortsett fra den ene dagen i uken hun måtte gå ut døren for å levere meldekort til NAV (ja det er noen år siden). Jeg holdt på å bli sprø, fikk aldri alenetid hjemme, hun ble sur om jeg var med venner og jeg unngikk å være i mitt eget hjem når hun var der. Endte med at jeg kastet henne ut, hun dro uten å vaske etter seg og flyttet hjem til foreldrene. Har ikke sett henne på 16 år nå, og det kjenner jeg er helt greit. Foreslår du sier til venninnen din at du ikke trenger inntekten fra utleie lenger, og gjerne vil bo alene, og at hun derfor må flytte innen xy dato.. 

Anonymkode: d79e2...84e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd i kollektiv. Det var veldig mye av den samme greia med grining,  kasseroller,  tomme potetgullposer og lite privatliv. Dessuten var sexlivet til andre noe man fikk ta del i,  ufrivillig når det er så lytt 😳 Løsningen ble husmøte hver 14 dag. Høres kanskje litt dramatisk ut med husmøte , men det hjalp.  Det var rom for å synge ut om misnøye og misforståelser og rydde skikkelig opp i ting 

Anonymkode: 547a6...652

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...