Gå til innhold

Samboerveninnen er en sofagris


anonym ss

Anbefalte innlegg

kan noen fortelle meg hvor normalt det er å komme hjem fra jobb hver bidige dag kl.3 og hive seg i joggebuksa, ta dyna ut i stua, og se på serier i 8 timer til man har sitt daglige høydepunkt med sjokolade og så teller ned minuttene til klokken er 12 for da kan man legge seg? Gang dette med 7 dager i uka, 52 uker i året, i 10 år? Livsgnisten i hjemmet mitt er i minus akkurat nå. 

Samboerveninna er en god venn av en venn.  Jeg har aldri sett sofaen eller tvn jeg har kjøpt. Grunn til at jeg spør, er at jeg aner ikke mine råd, og gråter hver kveld. Jeg har ikke hjerte til å kjefte på henne, for det er ikke my business, men fortsatt gjør det meg deprimert hver dag. se for deg å måtte komme hjem til en person du ikke hadde valgt, hvor du hver dag unngår å komme hjem til ditt eget hjem. hun blir helt knust om jeg ber henne vaske. er det ikke normalt at man tar i et tak å vasker når man er 32 år og bor med ei veninne? 

hun er en klegg, jeg vil ha space. Kan man spørre en person om de kan henge mer på rommet? Kan man spørre en person om de kan gå mer (minst 1 dag i mnd) ut av huset? Kan man invitere folk over hos seg uten å invitere romveninnen fordi man kveles? 

Jeg spør fordi jeg er livredd for å tråkke på henne, men gråter hver dag mens jeg spiser middag i senga, istedenfor på stuebordet jeg har spart til i månedsvis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres jo voldsomt ut at du gråter i sengen hver dag pga dette... Kan du ikke sitte ved spisebordet hvis hun sitter i stuen?

Når det er sagt høres det helt jævlig ut å bo med en sånn person. Så da er spørsmålet, hvorfor flytter du ikke bare? Er da helt legitimt å ville bo alene hvis du også er 32 år...

Anonymkode: c86ca...0d0

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg er nok ikke stabil selv, jeg vet jeg krever mye. det er jo ikke normalt å crave å space rundt seg når man bor sammen, er det? Er det normalt å være på soverommet sitt når man er voksen, jeg mener, er dette noe man kan spørre om?
Vi bor sammen fordi jeg lovte det, og klarer ikke å si ifra nå rett og slett. 

Endret av anonym ss
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er voksen. Du flytter ut! 

Anonymkode: f03a3...6ce

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må jo bare spørre: Bor dere på institusjon? 

Anonymkode: 455e2...fb0

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere bor sammen fordi du lovte det? Hva lovet du og når? Hvor lenge har dere bodd sammen? Hva skjer hvis du eventuelt flytter (uten henne) eller ber henne flytte ut? 

Anonymkode: 991b3...826

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mer info: Det er mitt hjem, det er min leilighet. hun betaler leie. Det er ikke bare å flytte ut.... men jeg er helt fra meg, når man ikke har hatt private space så lenge man kan huske. Jeg er ute av huset 4/7 dager i uka, fordi jeg liker å være ute og samtidig føles det godt å ikke være hjemme. Men når jeg er hjemme, er hun der, når jeg ikke er hjemme, er hun der. Ikke bare hjemme, men i stua, og spiser hele dagen. Kan jeg spørre en betalende veninne om å henge på rommet? Eller si at hun må flytte fordi hun er for lite på rommet eller for lite ute av huset, eller fordi hun aldri tar initativ til ryddV/Vask?

Jeg kan jo ikke det :( Jeg vet ikke hvordan man jobber seg rundt dette. Nå er det vennskapet som ryker.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo faktisk ikke normalt å ligge på sofaen hver dag etter jobb, jeg hadde blitt gal hvis jeg aldri fikk være alene. Men du kan jo ikke endre hennes dårlige vaner.

Du må nok bare ta den vanskelige samtalen om at du trenger mer alenetid og at hun må flytte ut. Du er tross alt over 30 og voksen, dette klarer du! 

Anonymkode: 192da...01c

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Det er jo faktisk ikke normalt å ligge på sofaen hver dag etter jobb, jeg hadde blitt gal hvis jeg aldri fikk være alene. Men du kan jo ikke endre hennes dårlige vaner.

Du må nok bare ta den vanskelige samtalen om at du trenger mer alenetid og at hun må flytte ut. Du er tross alt over 30 og voksen, dette klarer du! 

Anonymkode: 192da...01c

Tusen takk, godt å vite at det er flere som ville blitt gal av det ! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, anonym ss skrev:

Tusen takk, godt å vite at det er flere som ville blitt gal av det ! 

Ja det er absolutt ikke normalt oppførsel, og det er ikke greit å la deg vaske og i tillegg okkupere sofaen! Hun burde jo ta i et ekstra tak siden du har vært så grei å latt hun flytte inn. 

Anonymkode: 192da...01c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde også blitt totalt sprø av å se noen ligge på sofaen min hele tiden. 

Anonymkode: ac009...a0e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alkoholist

Ta en ordentlig prat med henne om dette. Få henne til å skjønne at hun må bidra mer hjemme. Og hvis hun bare fortsetter som før, så si at hun må flytte ut. Det er din leilighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som en parodi på Linn i Skam. :fnise: 

Du må jo ta grep. Betaler hun husleie er det hennes hjem. Hvis du ikke liker at hun oppholder seg i hjemmet sitt må du si henne opp. 

Vasking må dere ha avtale på selvsagt. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

27 minutter siden, anonym ss skrev:

Litt mer info: Det er mitt hjem, det er min leilighet. hun betaler leie. Det er ikke bare å flytte ut.... men jeg er helt fra meg, når man ikke har hatt private space så lenge man kan huske. Jeg er ute av huset 4/7 dager i uka, fordi jeg liker å være ute og samtidig føles det godt å ikke være hjemme. Men når jeg er hjemme, er hun der, når jeg ikke er hjemme, er hun der. Ikke bare hjemme, men i stua, og spiser hele dagen. Kan jeg spørre en betalende veninne om å henge på rommet? Eller si at hun må flytte fordi hun er for lite på rommet eller for lite ute av huset, eller fordi hun aldri tar initativ til ryddV/Vask?

Jeg kan jo ikke det :( Jeg vet ikke hvordan man jobber seg rundt dette. Nå er det vennskapet som ryker.. 

Du kan jo ta opp det med rydding da. Sier seg selv at hun og må delta i husarbeid. Gjerne ifh til det andre kan du bruke som argument at du er bekymret fordi hun sitter så mye inne? At du framstiller det som omsorg at hun burde komme seg mer ut. At det ikke er bra å bare sitte inne... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker said:

Dere bor sammen fordi du lovte det? Hva lovet du og når? Hvor lenge har dere bodd sammen? Hva skjer hvis du eventuelt flytter (uten henne) eller ber henne flytte ut? 

Anonymkode: 991b3...826

Lovet når hun kom til hovedstaden og ikke ville bo alene pga kjærlighetssorg. Det er et år siden nå, men hun har ikke lyst å bo alene. (jeg vet at hun har ligget på sofaen siden vi ble kjent for ti år siden, til og med i uker med sol og 32 grader..). hva som skjer om jeg ber en av oss å flytte vet jeg ikke.. da er jeg verdens kjipeste person? 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, anonym ss skrev:

Lovet når hun kom til hovedstaden og ikke ville bo alene pga kjærlighetssorg. Det er et år siden nå, men hun har ikke lyst å bo alene. (jeg vet at hun har ligget på sofaen siden vi ble kjent for ti år siden, til og med i uker med sol og 32 grader..). hva som skjer om jeg ber en av oss å flytte vet jeg ikke.. da er jeg verdens kjipeste person? 😕

FULLT forståelig! Ikke alle foretrekker sol og pyton-varme. 🥵

Det er heller ikke alle som er like sosiale på fritiden sin. Om hun velger å være hjemme, så må jo det bli opp til henne, men hun kan jo være på rommet sitt.
Heller ikke nødvendig at hun skal sitte oppå deg og ditt besøk - det er tross alt din leilighet.
Du må ta en prat med henne, dere er voksne mennesker. Du får ha bein nok i nesa til å være ærlig. Ikke sikkert hun ser noe galt i å ''gro fast i sofaen'', og skjønner at det er plagsomt for deg. Dersom hun ikke skjerper seg får du be henne flytte.

Høres nesten litt ut som om den kjærlighetssorgen har tatt overhånd, og at hun har blitt komfortabel i dette mønsteret.

Anonymkode: 1ea0c...747

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere bor jo i et lite kollektiv, og da må man ha litt regler. Sett opp noen forslag på forhånd og kall henne inn til et møte.

Først og fremst må dere sette opp vaskelister. Når dette ikke går av seg selv og begge tar i et tak så det blir 50/50 delt så må man ha en liste. Sett opp hva som skal gjøres og ruller så dere bytter annenhver uke. Er det en oppgave som den ene liker og den andre hater kan dere ta den oppgaven hver uke. Gå gjennom dette sammen og ha en ordentlig plan for det skriftlig, der man krysser av når ting er gjort. Dette har vi hatt i alle kollektiv jeg har bodd i.

Jeg synes det er helt innafor å si at du ønsker at dere ikke tar med dyne ut i felles-området, da det føles veldig privat og sofaen er for begge to. Det går også an å si at du har merket at hun sitter og ser på TV hver dag og at du synes det er vanskelig å ikke få bruke stuen, og spørre om hun bare vil at du skal si ifra om du vil se på TV eller hvordan hun synes dere skal gjøre det sånn at du også får brukt TVn. Kanskje tenker hun at du aldri vil se på TV og at det er praktisk. En normal person burde skjønne at man ikke kan hogge TVn hver dag i et kollektiv men om ingen sier noe og bare er på rommet (som du er) så har hun kanskje ikke skjønt det....

Begge må ha lov å ha besøk uten at den andre må bli involvert. Skjønner det er rart å spørre om hun kan gå ut, det ville nok ikke jeg helt turt heller.. men du kan jo forsøke på forhånd å si at du tenkte å ha noen venner på besøk så om det var ok at du brukte stuen den og den dagen? Så må man også til en viss grad godta at den man bor med "blir med" om man har litt uformelle sammenkomster. 

Du må forøvrig tørre å ta mer plass. Ikke sitt i senga og gråt og spis middag, sett deg ved spisebordet! Har hun TVn på høyt så spør om hun kan skru ned lyden mens du spiser. Eller si at du gjerne ville se på X program mens du spiser så kan hun velge å se på med deg eller gå på rommet sitt. Ikke bare vær stille og gjem deg....

Anonymkode: 5b11a...5ee

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...