Gå til innhold

Sjelden at katter blir syke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har kun opplevd å dra til veterinær med syk katt én gang, da var det en hårball som satt fast. Slapp med parafin og skrekken heldigvis. 

Anbefaler forsikring. Tror jeg betaler 150 kr i mnd, da kan katta skade seg for over 50.000 kr hver 180. dag mener jeg. Det er det verdt hvis man ikke har mulighet til å sette av 40-50.000 på en egen sparekonto i tilfelle ulykker. 

Anonymkode: fad42...2ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Diaré er vel det mine har hatt som kattunger. Spesielt om det har vært veldig varmt ute. Men det fikser en lett selv med å koke litt fisk sammen med ris eller potet. Stivelsen i vannet gjør at magen blir fast og fin igjen.

Anonymkode: 30f73...4d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eldste katten vår ble dessverre påkjørt i fjor sommer. I løpet av de 10 årene han fikk, måtte vi ta han til dyrelegen en gang for en abscess under foten. Han måtte også få antibiotika en gang for urinveisinfeksjon. Ellers frisk og rask.

Den andre katten vår blir 9 år nå til høsten. Hun har aldri blitt syk eller vært skadet. Med henne er det nok bare et spørsmål om tid før hun får problemer. Veterinæren oppdaget at den ene nyren var dobbelt så stor som den andre når hun ble kastrert. Han mente at hun kom til å få problemer når hun ble eldre. Vi får bare vente å se. Det var visst ikke så mye å gjøre med saken. Enn så lenge er hun frisk og rask, og forhåpentligvis fortsetter hun å være det i noen år til. 

Verdt å nevne at det egentlig bare er flaks at ikke våre katter har blitt skadet i slosskamp. I det forrige huset vi bodde i, kom det en ukastrert hannkatt titt og ofte. Den katta prøvde seg flere ganger på våre katter. De som eier den nekter å kastrere han "fordi det er så synd i han da" og "det blir så fælt for han". Det var flere i bygda som slet med at den katta kom hjem til dem og sloss med kattene deres. Langt hjemmefra vandret han også selvfølgelig. Har heldigvis flyttet nå. Eierene er veldig snill og omsorgsfull, men har et misforstått syn på hva som er bra for katten deres når det kommer til kastrering. Nytter ikke å prøve å forklare det for dem da mange har forsøkt uten hell. 

Anonymkode: 7b097...1c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste at astma var vanlig for katter, men har aldri hørt om katter som har fått astma, så ikke vet jeg. Har også hørt at huskatt og norsk skogkatt er litt mer hardføre enn rasekatter og blir ikke så lett syke, kanskje fordi de har vært vandt til å klare seg under tøffe forhold..,

Anonymkode: 0b58d...eef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en katt på 17 år som aldri har vært syk, men nå i det siste så sees det at han begynner å bli gammel. Jeg har også en katt på 7 år som aldri har vært syk.

Anonymkode: 38db4...6f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en på litt over året. En slåsskjempe til tross for å være kastrert. Kostet oss over 10000 i dyrlege allerede så er glad han er forsikret.

Hukatta er 8 mnd, komplikasjoner etter sterilisering og PR nå så er hun på bedringens vei etter ett huggormbitt. Dyrlegeregning på 3400kr. Igjen glad for forsikringen.

Hankatt på 7 mnd har ikke pådratt seg noe.

De kan få litt av hvert så greit med forsikring.  

Anonymkode: 28c28...06a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min første katt var hos dyrlegen én gang i løpet av sitt liv, og det var da han ble kastrert. Ellers fikk han bare småskrammer etter slosskamper, og jevnlig innvollsorm siden han var en ivrig jeger. Han ble avlivet da han var nesten 18 år på grunn av at han var gammel og skrøpelig (var døv og klarte ikke vaske seg selv ordentlig).

Den andre katten fikk øyebetennelse en gang, og ble påkjørt da hun var bare halvannet år. Ellers frisk hele sitt korte liv.

De to kattene jeg har nå er høvelig friske og raske. Huskatten har kostet meg en halv formue i veterinærutgifter da hun har hatt slosseskader (byller og sår), bilyd på hjertet, urinstein og mystiske hudplager. Pluss diverse uhumskheter som orm og øremidd. Hun har også vært på rømmen flere ganger, og hatt et ubehagelig møte med en skabbrev som endte med livstruende sår, sjokk og i ettertid; skabb. Hun er 12 år men still going strong.
Den andre (rasekatt) har TR og må jevnlig til tannsjekk, men er ellers frisk så det holder. Han er nå 9 år.

Anonymkode: 7de8c...11a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...